Baterie

Diskuse týkající se elektrické výbavy vozidla a osvětlení exteriéru i interiéru, žárovky, Led osvětlení atd.
Odpovědět
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3029
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Baterie

Příspěvek od yeti »

Ale já nikde nemluvím o úplným vybití baterky (vylití kýblu). Já říkám, že se ti při určitém způsobu používání auta lehce stane, že budeš jezdit s vícekapacitní baterií nabitou na percentuálně nižší kapacitu než s méněkapacitní, což má vliv na životnost baterie.
Shodneme se, že ideální je udržovat baterii na 80-90%? Když ji dlouhodobě provozuješ na 50%, ideální to není. Ale možná žiju v zastaralým bludu a dneska už je to fuk..?

Edit: tak jsem si ještě jednou přečet celý vlákno a zjistil jsem, že v podstatě říkáme to samé, akorát každej jinak. Pojďme se na to :zachod: :bp:
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
Rudolfo
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1956
Registrován: stř srp 05, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Rudolf Weissbrod
Bydliště: Ostrava

Re: Baterie

Příspěvek od Rudolfo »

TO HonzaCZ:

Honzo, vše jsem už kontroloval po první výměně baterie po 2 letech. Zbytkové proudy ve vypnutém stavu (jen alarm) atd. atd. Měniče jsou zapnuty jen na expedicích, jinak vše jen z cigareťáku. Bylo mi vysvětleno, že alternátor je zkrátka poddimenzován a baterii při všem elektro smogu nestačí dostatečně dobíjet. Alternátor se kontroloval několikrát, dobíjení taky.

Asi mám "začarovaného" Forestra a proto se o dalších a dalších technických problémech raději ani nezmiňuji, abych nové Subaristy neodradil... :845:

Tak velkou auto "pokladničku" jsem neměl za všechny auta dohromady... ::-DDD: ::-DDD: ::-DDD:

Ale zůstanu vám věrný... :supeer:
Mějte se Subarově

Ruda

__________________________________________________________
Subaru Forester 2.0 Atm., 5MT+redukce, BA95+LPG, oplechovaný spodek, Zvýšený 3 cm, Vyrobeno 2008 - model MY2009
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21977
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od HonzaCZ »

yeti: Ano, shodneme se, že olověná AKU s ponornýma deskama by měla být nabitá >80 %, četl jsem, že už vybití pod 90 % jí zvyšuje opotřebení, ale graf průběhu velikosti opotřebení v závislosti na procentuálním nabití jsem nikde nezahlíd - aby se z toho dalo odvodit, jak moc velký rozdíl to je. Je fakt, že dneska se tam něco přimíchává, aby to tolik nesulfatovalo, snad stříbro nebo nějaká forma vápníku - už si to nepamatuji. Takže jsou moderní (a kvalitní) baterky asi odolnější běžnému provozu než dřív, ale samozřejmě stále to není samospásné a když jsou vybité, tak degradují rychleji než když jsou nabité.

Jako myslím, že řešíme blbosti, protože v těch uvedených rozdílech pár Ah ty změny budou nepatrné, ale prostě si stále nedovedu představit případ, kdy by dlouhodobě mělo být ke škodě, že mám baterku řekněme s o 40 % větší kapacitou. Dokážu si představit, že to bude nevýhodné v nějakém krátkodobém hledisku, vytrženém z běžného užití, ale dlouhodobě vždycky na tom bude větší lépe.

Ruda: Tak to mě mrzí, že máš nějaké potíže s autem :-(
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od mnov »

Také zastávám názor namontovat co největší akumulátor se tam vejde. :-)
Výpočty uvedené Honzou jsou sice hezké, ale jen teoretické. U nabíjení pomocí konstantního napětí nikdy nedosáhneme na uvažovaný proud a většinou se napětí na alternátoru reguluje pod plynovací napětí akumulátoru, takže se v autě ani na plnou kapacitu nikdy nenabije.
Větší akumulátor má pak výhodu, že se za stejnou dobu nabije větším nábojem, protože si vezme větší nabíjecí proud. Dále má např. menší samovybíjení a delší životnost.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
draconis
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5219
Registrován: pon kvě 12, 2014 11:53 am
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: České Budějovice

Re: Baterie

Příspěvek od draconis »

Koukám, že si tu někdo neuvědomuje, že pokud mám prázdný 1l kýbl (= spotřeba) a naplním ho z 10l kýble (= slabší aku) nebo 15l kýble (= silnější aku), tak mi fakt v obou kýblích nezbyde 9l... Nebo snad chcete někdo tvrdit, že když spotřeba el. energie je se silnějším akumulátorem větší než se slabším? ::-DD:

Mimochodem argumentujete tu porovnáváním např. 45 Ah aku vs. 90 Ah. Nejen Honza už tu ale několikrát psal, že to stejně bude rozdíl např. 45 Ah vs. 55 Ah, tak si ta procenta spočítejte...

Viděli jste někdy, jak vypadá cca 50 Ah baterka a vedle toho 90 Ah? 120+ Ah baterie používáme k navijáku na coursing a do benzínového osobáku to IMHO narvat fakt nepůjde... :-)

Dal bych tam prostě něco o trochu silnějšího a fertig, jak by řekla Kelišová :-)
Ale jinak debata hezká :845:
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od mnov »

To se nedá srovnávat jednoduše s kýblem. :-) Velkou roli tam hraje např. vnitřní odpor akumulátoru a tam může být mezi 45Ah a 55 Ah dost velký rozdíl.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21977
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od HonzaCZ »

mnov píše:Výpočty uvedené Honzou jsou sice hezké, ale jen teoretické.
Tak jasně, že je to zjednodušený. Nevím, co všechno za ztráty a další vlivy se tam může promítnout. Ale pro názornost, za jak dlouho to teoreticky vyrobí to, co to sežere startováním je to dostatečný, ne? Jako myslím rámcově, zda to bude trvat půl minuty, 5 minut, nebo půl hodiny :-) S tou přesností na desetiny jsem se samozřejmě nechal jen unýst ::-DD:
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od mnov »

U toho nabíjení je to právě silně nepřesné, protože dejme tomu na 80% nabitý akumulátor si dokáže z cca 14V palubního napětí vzít proud v řádech jednotek A. Proto se všude uvádí, že jedno nastartování se dobije minimálně po 15 minutách jízdy. Neuvažuji auta se systémem start stop, tam je nějaké sofistikovanější řešení, než jen nabíjení konstantním napětím.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21977
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od HonzaCZ »

No tak i kdyby to bylo 5 A, tak to (startování 400A po 3sec *)) tam je za 4 minuty...? Každopádně stejně pomalu, resp. ještě pomaleji se bude nabíjet i kapacitně menší baterka, takže problém to nemění.

Subaru má regulátor nastavenej na 14,1 - 14,8 V, tak to už je docela slušný napětí, aby to pořádně nabíjelo :-)

*) Což je trochu přestřelený, protože to startuje tak max. 1sec
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od mnov »

Za jak dlouho se dobije jedno startování si netroufám vypočítat. Změřit by to asi šlo, ale taky ne jednoduše.
Nicméně tady šlo asi o to, zda je vhodnější dát akumulátor s větší kapacitou a žádné klady menší kapacity jsem tu zatím nezaznamenal. Jediná výhoda menšího akumulátoru je hmotnost a případně cena, nic jiného mě nenapadá.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19164
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Baterie

Příspěvek od hamoun »

lidi .. nemate co delat? :D resite fakt kraviny ..
prectete si to, co pise celou dobu Honza ... kdyz mate dotazy, prectete si to znova .. kdyz mate dotazy .. jeste jednou ..
popsal to spravne a dostatecne. tak to je .. smirte se s tim ...
škoda superb
ex WRX 2008
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49212
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Baterie

Příspěvek od VDC »

No ale když člověk chce prosadit svůj názor, tak je třeba ho někdy i několikrát opakovat. Tomu se říká politika... :-DDD

Odesláno z mého ASUS Transformer Pad TF300TG pomocí Tapatalk
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21977
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od HonzaCZ »

Navíc ještě třeba kecám, že jo... kdo by taky věřil něčemu, co se píše na těch internetech ::-DDD:
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od mnov »

Napadl mne jednoduchý způsob měření. Mám modelářský nabíječ Ultramat 12 a tím dobiji akumulátor. Potom nastartuji a znovu dobiji. Nabíječ ukazuje dodaný náboj a čas nabíjení. :?:
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21977
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od HonzaCZ »

mnov: Pozor, jestli tam máš program pro "mokré" Pb akumulátory. Já jednou dobíjel na Pb režim modelářskou nabíječkou autobaterku a málem jsem jí vyvařil. Zpětně jsem pak v návodu (ach ty návody, že :-) ) dohledal, že je to pouze na Pb gelovky!
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Elektrická výbava auta a osvětlení“