Baterie

Diskuse týkající se elektrické výbavy vozidla a osvětlení exteriéru i interiéru, žárovky, Led osvětlení atd.
Odpovědět
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24338
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Baterie

Příspěvek od sima »

Honza-mrtvý úhel se mě(zatím)nestal s forejsem,netuším jaké má můj veterán zrcátka,řekl bych,že taky zmenšující-konvexní?Jinak určitě záleží na správném seřízení,mě stačí když vidím jen samotný okraj budky auta,hlavně co nejvíc okolí auta.Ale tak to snad už je pak kopyto,aby tohle nevědělo,nebo na to někdo sere..
Petře,tak už ji neprodávají,přitom ještě včera jo :-)
https://pegasdily.cz/front/product/default/1687950
Byla tam za nějakých 1600kč,což při těch parametrech a téhle věhlasné značce je bezkonkurenční 8() Dá se za tu cenu či trochu dražšší teda ještě najít i jinde,ale jednak to neposílají a je to z ruky a já si chtěl baterku vyzvednout osobně,tohle bylo pro mě kusek(pro tebe už z ruky)-navíc do olmiku jezdím rád =)No až to budu třebovat,pohledám,teď už na to kašlu.
Tak čekám,že ji včil budu třebovat :-)
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
racmaster
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 234
Registrován: stř říj 10, 2012 1:55 pm
Jméno a příjmení: rado cajko
Bydliště: Muranska planina, Slovensko

Re: Baterie

Příspěvek od racmaster »

no, tak som sa dozvedel zaujimavu vec, ohladom toho pociatocneho zahriataia baterky svetlami a nasledneho startu. to naozaj funguje? ja by som povedal, ze baterka sa hreje iba pri dobijani aj to iba v stadiu prebijania, kedy sa uz zvysna energia nema kam dostat a meni sa na teplo. to je vseobecny jav pri vsetkych druhoch bateriek. kedze posledne 4 roky budujem maly ostrovny solarny system na chalupe, neustale ho vylepsujem, premienam, rozne konfigurujem, tak mam pocit, ze sa uz do bateriek vcelku slusne vyznam. kedze baterky su v tomto pripade 90% uspechu... ale toto ma zatial nenapadlo.

urcite sa nehadam, nemam to vyskusane. dokonca budem rad, ked to tak bude a pomozem si tym... otazka je, ako by sa to dalo overit. ked totiz zapnes svetla a ono potom auto nastartuje, nemozes vediet, ci by nenastartovalo aj tak. ci ste to niekto skusal aj v situacii, ze proste baterka neotocila starter, tak ste to nechali chvilu na svetlach a nasledne uz otocila?

mozne to je, aj ked nie kvoli teplu, ktore ked aj vznikne, tak len zanedbatelne mnozstvo. skor si myslim, ze to je mozne kvoli odkrytiu menej zasulfatovanej vrstvy katody, cim na chvilu moze vzniknut vacsia stycna plocha a nasledne aj startovaci prud. pri naslednom dobiti uz vsak zasulfatuje aj ta cerstvo odkryta vrstva a sme zase tam...
8. JEEP Cherokee Liberty KJ, 7. Subaru Forester 2.0 SF, 6. Skoda Superb 2.8-V6, 5. VW Passat 1.8t, 4. Seat Inca 1.4, 3. Renaul Laguna 1.6i, 2. Skoda Octavia 1.6i, 1. Skoda 120LS
plukovník

Re: Baterie

Příspěvek od plukovník »

Nejedná se o zahřátí, ale o takzvané probuzení baterie.
Krátkým rozsvícením světel (několik sekund) dojde k aktivaci elektrochemické reakce elektrolytu na deskách a baterie je potom schopna dodat větší startovací proud při nižším poklesu napětí. Tím máš větší jistotu, že napětí v okamžiku běhu startéru nepoklesne pod 10 V, což je hodnota, pod kterou už nemusí naběhnout řídící elektronika do provozního režimu.

Prostě to tak je a tobě nezbývá nic jiného, než tomu věřit, stejně jako věříš jiným postulátům... :-DDD
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21974
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od HonzaCZ »

racmaste: Tak jakákoliv baterka, jakožto zařízení s účinností < 100 %, se zahřívá i při nabíjení, i při vybíjení. Nemusí se jednat pouze o přebíjení. Sice píšeš že máš zkušenosti spoustu, ale přijde mi, že jsi v životě žádnou baterku nesledoval při nabíjení nebo vybíjení. To je přeci zcela normální jev, že se zahřívá.

plukovnik: Jo, díky za opravu. Já myslel, že právě tím ohřátím to podpoří nějakou chemickou reakci. Ale ona tedy vznikne tím odběrem a samozřejmě vedlejší efekt je, že se to i zahřeje.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
racmaster
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 234
Registrován: stř říj 10, 2012 1:55 pm
Jméno a příjmení: rado cajko
Bydliště: Muranska planina, Slovensko

Re: Baterie

Příspěvek od racmaster »

zahriat sa to zahreje, ale zanedbatelne, ako pisem. urcite ti pri -20 nestupne minutovym zatazenim baterky svetlami jej teplota na nulu, cudoval by som sa, keby stupla co i len o jeden stupen, najma ked je nadalej zvonku chladena -20...

nepisem, ze to nepomoze, len ze to skor bude sposobene niecim inym, ako samotnym zahriatim. preto som sa pytal, ci to niekto skusal tym postupom: neotoci, nasledne zapnem svetla, necham minutu, dve a potom nastartuje...?

a baterky si vsimam velmi dokladne, pri nabijani, aj vybijani. aj momentalne nabijam 3 rozne baterky. sledujem vsetko, SOC, DOD, volty, ampere, vzajomne vztahy, inteligentne krivky, impulzy, udrziavanie, splynovanie aj hriatie, kedze ma vplyv na rychlost nabijania a kadeco dalsie... kazdy z tychto faktorov hra rolu a kazdy ma inu vahu na celkovy vysledok. prave preto pochybujem, ci samotny narast teploty o stupen, ci dva staru zosulfatovanu vybitu a stuhnutu baterku k zivotu preberie.
8. JEEP Cherokee Liberty KJ, 7. Subaru Forester 2.0 SF, 6. Skoda Superb 2.8-V6, 5. VW Passat 1.8t, 4. Seat Inca 1.4, 3. Renaul Laguna 1.6i, 2. Skoda Octavia 1.6i, 1. Skoda 120LS
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21974
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od HonzaCZ »

No tak to je jasné, že z -20 na 0 se neohřeje rozsvícením světel na pár desítek vteřin. :) Jestli jsem to dobře nějak zhruba spočítal, tak by to při rozsvícení světel (110 W) trvalo 25 minut, než by se 15 kg olova ohřálo o 20 stupňů a to samozřejmě bez započítání vlivu okolní teploty (teplota okolí by se musela měnit s teplotou baterie). Takže pokud by to neustále okolí chladilo na -20, tak by to trvalo ještě mnohem déle, ale nedokážu posoudit, kolik tepla to asi je. Jinak počítal jsem účinnost při vybíjení 75 %. A celkově je to hodně zjednodušený výpočet. :)

Ten vliv na startování má spíš to, jak psal plukovnik, že se nastartuje chemická reakce. Takže pokles napětí při vysoké proudové zátěži pak není tak velký. Ohledně toho minimálního napětí mám tedy v povědomí jako minimum 8 V, ne 10.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
racmaster
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 234
Registrován: stř říj 10, 2012 1:55 pm
Jméno a příjmení: rado cajko
Bydliště: Muranska planina, Slovensko

Re: Baterie

Příspěvek od racmaster »

no, presne tak... teplota bude mimo hru. bolo by dobre, keby to niekto so zdochinajucou baterkou vyskusal tym spominanym postupom.

vediet je to dobre, sice zufaly pokus, ale ked pomoze, tak budis... v takej chvili uz nemas co stratit
8. JEEP Cherokee Liberty KJ, 7. Subaru Forester 2.0 SF, 6. Skoda Superb 2.8-V6, 5. VW Passat 1.8t, 4. Seat Inca 1.4, 3. Renaul Laguna 1.6i, 2. Skoda Octavia 1.6i, 1. Skoda 120LS
demeter
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 289
Registrován: stř lis 30, 2016 9:10 pm
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od demeter »

Mají Subaru OEM rádia (konkrétně to v Legacy gen. V) nějaký bezpečnostní kód? Různé obecné popisy výměny autobaterie často upozorňujou na nutnost ten kód znát.
demeter
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 289
Registrován: stř lis 30, 2016 9:10 pm
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od demeter »

Pro informaci, řešil sem výměnu autobaterie u Legacy 2.0D a, jelikož v manuálu ani nikde na OEM Panasonic "12V 64AH (95D24R)" baterce není napsaná specifikace startovacího proudu a Google taky nepomohl, tak sem poslal dotaz na subaru.cz. Odpověď:
...pro dieselove specifikace bohuzel nemame v manualu tuto hodnotu opravdu uvedenou. V nasem manualu je uvedena pouze hodnota v natizenem stavu, coz je cca 130A. Oslovil jsem vyrobce a odpoved na Vasi otazku je, ze startovaci proud při zatizeni je cca 400A a v pripade ze je starter "zablokovany" (nemuze z nejakeho duvodu otocit motorem), pak odber stoupa az k hodnote 1250A. Pro vas je tedy dulezite, aby akumulator vydrzel kratkodobe zatizeni na 400A.
Taky sem se ptal, jestli lze použít baterii s vyšší kapacitou, např. 70Ah nebo 74Ah. Odpověd:
...akumulator s vyssi kapacitou pouzit lze, mensi ne, protože by nemusel svým vykonem stacit, ale vyssi je v poradku.
Nicméně, na tu samou otázku v ne-Subaru autorizovaném servisu řekli, že libovolně vyšší kapacitu určitě ne a to kvůli alternátoru.
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22756
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Baterie

Příspěvek od spm »

demeter píše: Nicméně, na tu samou otázku v ne-Subaru autorizovaném servisu řekli, že libovolně vyšší kapacitu určitě ne a to kvůli alternátoru.
To je kravina, ta baterka se bude dobíjet pořád +- stejným proudem, jenom u větší kapacity to bude trvat déle (za předpokladu, že bude vybitá, za běžného stavu by se to projevit nemělo).
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21974
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od HonzaCZ »

Já si taky myslím.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
racmaster
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 234
Registrován: stř říj 10, 2012 1:55 pm
Jméno a příjmení: rado cajko
Bydliště: Muranska planina, Slovensko

Re: Baterie

Příspěvek od racmaster »

bezny alternator robi bez problemov 60-100A . na to, aby bola baterka prilis velka by musela byt schopna dlhodobo vsiakat taketo ampere a to nezvladaju ani specialne superdrahe baterie, nieto este autobaterie, ktore su vacsinou nabite na cca 90 percent kapacity, cize dobijanie v tomto tzv SOC (state of charge) bude prirodzenym odporom baterie limitovane tak na 1-2 ampere. co si alternator ani nevsimne. pritom je uplne jedno, ci baterka je 50ah, 75 ah 100ah alebo 150ah. v zaverecnom stadiu dobijacieho cyklu uz u vsetkych bude prud na urovni 2 ampere, +/- 2 ampere hore dole, s tym, ze pri 99% SOC uz baterka berie len miliampere, bez ohladu na jej velkost. a to je len taky velmi velmi velmi zjednoduseny vytah z problematiky... (_)D

kazdopadne, nemusis sa bat, ze by si do motoroveho priestoru dokazal vtrepat tak velku baterku, ktora by aspon priemerne pri nabijani zatazila alternator.

co ti ja odporucam - daj tam fyzicky najvacsiu baterku, aka ti tam vojde.
8. JEEP Cherokee Liberty KJ, 7. Subaru Forester 2.0 SF, 6. Skoda Superb 2.8-V6, 5. VW Passat 1.8t, 4. Seat Inca 1.4, 3. Renaul Laguna 1.6i, 2. Skoda Octavia 1.6i, 1. Skoda 120LS
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49206
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Baterie

Příspěvek od VDC »

To je pěkná ptákovina, že by to alternátor neutáhl. Alternátoru je to úplně fuk. Naopak větší baterka znamená více naakumulované energie, pro případné častější startování.
400A startovací proud dá dneska skoro každá baterka. Já letos kupovat Exide Premium Carbon Boost 65 A.h. A její startovací proud je 640 A.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10651
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: Baterie

Příspěvek od Mira »

Ještě snad, že čím vyšší kapacita, tím vyšší startovací proud dává. Ale není to přímá úměra, dle výrobce, typu. Na 400A stačí i 52Ah.
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24338
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Baterie

Příspěvek od sima »

VDC píše:To je pěkná ptákovina, že by to alternátor neutáhl. Alternátoru je to úplně fuk. Naopak větší baterka znamená více naakumulované energie, pro případné častější startování.
400A startovací proud dá dneska skoro každá baterka. Já letos kupovat Exide Premium Carbon Boost 65 A.h. A její startovací proud je 640 A.
Pravda,vjec je vjeeec =) a to platí,altíku je to opravdu jedno :-) ,ten nehledí na to co dobíjí.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Odpovědět

Zpět na „Elektrická výbava auta a osvětlení“