Postup při přezouvání kol,dotahovací momenty atd...

Jaké nejvhodnější pneumatiky na léto, na zimu, do terénu ? Jaké nejvhodnější ET disků ? Jaké jsou nejlepší řetězy ? To vyřešíme v této sekci
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2972
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Postup při přezouvání kol,dotahovací momenty atd...

Příspěvek od yeti »

draconis: to byli jistě soudruzi z Čínské lidové republiky ::-DDD: Však co, ořech jak ořech ::-DDD:
Zkontrolovat to můžeš tak, že seženeš metrovou trubku a příslušné závaží (např. 5, 10, 15, 20kg). Potom nastavíš moment na 50, 100, 150 a 200Nm a dotáhneš. Potom nasadíš nějakou golu nebo očkovej klíč, prodloužíš ho metrovou trubkou a na konec položíš příslušné závaží. To by mělo stačit k povolení (maximálně tomu lehce pomůžeš). Nemělo by se ti stát, že po utáhnutí na 150Mn se ti to povolí při posazení 5Kg závaží, nebo naopak, že to nepůjde povolit, ani když k závaží ještě pořádně zabereš.
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
draconis
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5207
Registrován: pon kvě 12, 2014 11:53 am
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: České Budějovice

Re: Postup při přezouvání kol,dotahovací momenty atd...

Příspěvek od draconis »

Jj, jak to překontrolovat chápu, ale abych byl upřímnej... dělat to nebudu ::-DD:
Uživatelský avatar
u-geen
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2103
Registrován: úte led 19, 2010 9:49 pm
Jméno a příjmení: Evžen Eiba
Bydliště: Kyje, okres Jičín

Re: Postup při přezouvání kol,dotahovací momenty atd...

Příspěvek od u-geen »

draconis: tu presnost momentaku z Lidlu kdysi nechal kamarad merit a byli z toho prijemne prekvapeny... tak bych se toho asi nebal. (mam ho taky :-)
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24183
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Postup při přezouvání kol,dotahovací momenty atd...

Příspěvek od sima »

Lidl momenťák mám léta taky a je bez problémů,i utahovací moment,když jsem zkusil dotáhnout na cit a porovnal to s dotáhnutím uvedeným v tabulkách,vyšlo to na stejno,prostě i pocitově tak akorát.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7813
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Postup při přezouvání kol,dotahovací momenty atd...

Příspěvek od mnov »

Tu kontrolu momentu s povolováním nechápu. Nikde není uvedeno, že utahovací a povolovací moment jsou stejné. :?:
Pokud bych si chtěl zkontrolovat momentový klíč, tak zavěsím závaží přímo na něj.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2972
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Postup při přezouvání kol,dotahovací momenty atd...

Příspěvek od yeti »

mnov: a jaká síla by měla nějak výrazně změnit povolovací moment oproti utahovacímu? Bude tam navíc nějaké tření způsobené předepnutím, ale to bude celkem zanedbatelné. Nedovedu si představit jedodušší a relativně slušně vypovídající ověření momentového klíče, než to co jsem napsal. Ale samozřejmě se mohu mýlit... :655:
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
Subaru4ever
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2494
Registrován: pát lis 12, 2010 9:44 pm
Jméno a příjmení: Adam
Bydliště: Praha 5

Re: Postup při přezouvání kol,dotahovací momenty atd...

Příspěvek od Subaru4ever »

Taky stojím za názorem, tyč se závažím upnout přímo na momentový klíč, který je prověřován :850:
Je tam tření a změna jeho směru, může tam být relaxace napětí :655:

Každopádně nejelegantnější ověření téhle prověřovací metody by šlo provést s utažením a následným povolením tímtéž momentovým klíčem :845:
EX Subaru Leone Super Station 1,8 AT, (r.v.83)
EX Subaru Outback 2,5 MT, MY2005, LPG (r.v.04)
EX Subaru Outback 2,5 MT, MY2010 (r.v.09)
>>> Subaru, čím starší, tím lepší! <<<
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7813
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Postup při přezouvání kol,dotahovací momenty atd...

Příspěvek od mnov »

Mám momentový klíč Tona a v návodu je napsáno, že se s ním nesmí povolovat. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2972
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Postup při přezouvání kol,dotahovací momenty atd...

Příspěvek od yeti »

mnov: no, já momentovej klíč nemám, takže jsem si nemohl přečíst návod ::-DD:
Já jsem taky neříkal povolovat momenťákem (to snad ani nejde) - já jsem psal momenťákem utáhnout a klasickým klíčem, o rovný metr prodlouženým, povolit.
(to je zase výživná debata ::-DDD: )
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7813
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Postup při přezouvání kol,dotahovací momenty atd...

Příspěvek od mnov »

Oni to v tom návodu asi myslí, ne jako směr. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
Bekr
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 544
Registrován: sob lis 26, 2011 9:47 pm

Re: Postup při přezouvání kol,dotahovací momenty atd...

Příspěvek od Bekr »

Samozřejmě, že právě třecí síla způsobuje rozdíl mezi utahovací a povolovací silou, který je poměrně zásadní proto, aby se nám šroub nepovoloval. Předepnutí šroubu, jak bylo výše pěkně teoreticky popsáno, má právě za "úkol" vyvolat ve spoji takovou třecí sílu, která "udrží" spoj "utažený" i při ztížení.
Bekr
Subaru Forester 2.0X Comfort 2003
Subaru Forester 2.0X Active 2007
Subaru Forester 2.5XT Low 2008
Subaru Outback 2.5i Executive ES 2020
GSX400SH 88 & XJR1300 00 & S22 60
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2972
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Postup při přezouvání kol,dotahovací momenty atd...

Příspěvek od yeti »

Bekr píše:Samozřejmě, že právě třecí síla způsobuje rozdíl mezi utahovací a povolovací silou, který je poměrně zásadní proto, aby se nám šroub nepovoloval. Předepnutí šroubu, jak bylo výše pěkně teoreticky popsáno, má právě za "úkol" vyvolat ve spoji takovou třecí sílu, která "udrží" spoj "utažený" i při ztížení.
... no a právě proto tomu musíš při povolování trošku pomoct. Určitě se nedá říct, že když po utažení 100Nm položíš na metrovou trubku 10kg závaží, tak se to povolí úplně samo. Ale když ti na to sedne ještě přežraná moucha, tak už jo ::-DDD: ::-DDD:
Myslím, že asi nemá smysl to pitvat - prostě šlo o to, jak přiměřeně jednoduše zjistit, jestli momentový klíč dělá to co má.
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
siezer
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 152
Registrován: pon bře 24, 2014 7:23 am
Kontaktovat uživatele:

Re: Postup při přezouvání kol,dotahovací momenty atd...

Příspěvek od siezer »

Tak jsem poprvé v životě přezul podle návodu a použil i momenták na 120Nm. 110Nm se mě zdálo pocitově málo, matky už něco zažily.
Fajn pocit, když klíč cvakne.
P.S. V žádném pneuservise jsem momenťák nikdy při dotažení neviděl.
Forester 2,0X 116kW MY2006 LPG
Uživatelský avatar
kiti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3387
Registrován: pát kvě 18, 2012 7:12 pm
Jméno a příjmení: Květoš
Bydliště: Brno-venkov

Re: Postup při přezouvání kol,dotahovací momenty atd...

Příspěvek od kiti »

Když jsem prehazoval pneumatiky před technickou u Alešegsr v Brně tak momenťak standardně použili.

Holt dobrej oddíl

A navíc ten super přístup Aleši DÍKY
Forester 2,5 XT 2010 manuál
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10622
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: Postup při přezouvání kol,dotahovací momenty atd...

Příspěvek od Mira »

kiti píše:Když jsem prehazoval pneumatiky před technickou u Alešegsr v Brně tak momenťak standardně použili.

Holt dobrej oddíl

A navíc ten super přístup Aleši DÍKY
Taky se tam chystám. Snad příští týden konečně přezujem a přeolejujem.
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
Odpovědět

Zpět na „Pneumatiky, Disky, Řetězy“