Stránka 11 z 19

Re: Nejlepší sněhové řetězy

Napsal: čtv led 26, 2017 10:02 am
od Traveller
Já jsem pořídil klasický zahradní rýč na rytí záhonků a jen jsem ho zakrátil na šířku kufru. >B-) >B-) ;-D Aspoň mám jistotu, že nepovolí ani při použití na zeminu, ledové kusy apod.
A ten rýč je fakt podle mě mnohem lepší, protože potřebuješ něco rovného a ne zahnutou lopatu. Tou tak maximálně omlátíš spodek auta v případě, že budeš potřebovat vyházet sníh pod ním. =)

Re: Nejlepší sněhové řetězy

Napsal: čtv led 26, 2017 10:41 am
od HonzaCZ
outback píše:Ufff...si představuju jak s automatem pouštím v takové situaci plný výkon motoru do měniče...

Že se i s AWD vozí řetězy mne překvapilo když jsem tady ty témata poprvé viděl. Já je pro všechny moje (nestudentská) auta řetězy vždy kupoval nebo fasoval a vozil a nikdy nepoužil, ale pro Subaru je nemám. Takže by mne zajímalo, kolik sněhu a jaké podmínky jsou potřeba, abych to bez řetězů s automatem, VTD a nevypínatelným VDC s už nedal. Vím že je to individuální, spousta lidí dovede zahrabat čtyřkolku i tam kde ostatní projedu s FWD málem na letních gumách, ale tak …
No ono tam ten výkon nepošleš, protože když převodovka stojí, tak se čerpadlová část měniče (tedy vstup od motoru), pokud je převodovka v pořádku (nekloužou v ní spojky/brzdy), roztočí na nějaký 2500 ot/min, víc motor neutáhne. Ale je pravda, že se pomalu blížíš maximu točivýho momentu (u 2.5 115 kW někde kolem 3500?).

Jinak řetězy nemusíš potřebovat jenom kvůli tomu někam vyjet, ale třeba sjet po ledu.
plukovník píše:...tak nějak nerozumím tomu "...hrabal jen předek kde nebyly řetězy a zadek stál a nehrabal, viskozní spojka ten rozdíl nepobrala..."
Študoval jsem zběžně ten pohon a jsem z toho tak trochu magor.
Chápal bych, že diference otáček předku a zadku bude v tomto případě příliš velká, ale pak bych předpokládal, že se z té viskózy vyvalí dým a půjde velmi rychle do kopru.
Předpokládal bych, že konstrukce tohoto pohonu tak velkou diferenci nedovolí a zadek se musí alespoň trochu protáčet také! Tedy v případě že viskózní spojka není úplně K.O.
Tak samozřejmě, že u starších aut je to opotřebovaný. Jinak proč by se z toho měl hned vyvalit dým? To dokáže přenýst jen pár desítek Nm. To nemá suplovat uzávěrku mezinápravovýho diferáku.
plukovník píše:Připadá mi, že druhý extrém nastává v případě měření brzd na válcových jednonápravových dynamometrech na STK, kdy je údajně "devastační" pro převody, měření na jednonápravovém dynamometru, kdy neměřená náprava stojí.
U stálého pohonu 4x4 AWD 50:50 jsou údajně pro měření vždy potřeba dvounápravové dynamometry s protiběžnými válci.

Argument, že měření trvá pouze krátkou dobu a rychlost otáčení válců je nízká, údajně!!!, neobstojí !!!
Já osobně jsem si tedy doposavad myslel opak...
Tak určitě to ničemu tu chvíli jednou za 2 roky nevadí. Vzhledem k tomu, jakej kopr tomu někteří dávají v terénu, tak tohle je pro to procházka růžovou zahradou. Pokud teda na válcích budou mít pomalý režim otáčení. Pokud ne, tak jim to z těch válců bude utíkat. Válce s protiběžným otáčením by zase nešly použít u spousta verzí na zadní nápravě, protože tam bývá taky visko. Takže jediný čistý řešení je 4 válce. 4 válce s protiběžným otáčením je nesmysl.
VDC píše:Láďo měnič je chytřejší, než my a proto, když to prostě nejde, protočí se a výkon na převodovku nepřenese. Alespoň na D.
Měnič rozhodně není chytřejší než my, ani než cokoliv jinýho. Měnič je úplně tupá soustava 3 lopatkových kol v toroidním pouzdře plném oleje. :) Když je rozdíl otáček velký, tak se přes reakční kolo násobí přenášený moment, to až kolem 2x (funguje to jako redukce - ale pouze za dostatečného rozdílu otáček vstupu a výstupu). Pokud se rozdíly zmenší, tak to násobení přestává fungovat. Ale celé to pracuje čistě na mechanických a hydrodynamických principech - podle tvaru těch lopatek, volnoběžky na reakčním kole, vlastnosti ATF, atd. Pokud převodovka, tedy výstup z měniče stojí, a je potřeba větší kroutící moment, než vzniká v měniči, tak prostě turbínový kolo měniče stojí a olej se tam jenom tak míchá a celý se to mocně ohřejvá. Nic samo klouzat nezačne, klouže to z principu funkce. :)



Ještě k tomu STK, tak u některých automatů by na měření STK stačilo dát pojistku FWD a pak se zadní náprava nebude vůbec připojovat.

Re: Nejlepší sněhové řetězy

Napsal: čtv led 26, 2017 10:48 am
od VDC
HonzaCZ píše:Měnič rozhodně není chytřejší než my, ani než cokoliv jinýho. Měnič je úplně tupá soustava 3 lopatkových kol v toroidním pouzdře plném oleje. .
S tou chytrostí to bylo samozřejmě myšleno v nadsázce. Ale jsem rád, že jsi nám to objasnil technicky. ,,,,| (*_^) |,,,, =)

Re: Nejlepší sněhové řetězy

Napsal: čtv led 26, 2017 11:07 am
od HonzaCZ
VDC píše:
S tou chytrostí to bylo samozřejmě myšleno v nadsázce. Ale jsem rád, že jsi nám to objasnil technicky.
Jasně ,,,,| (*_^) |,,,,

Re: Nejlepší sněhové řetězy

Napsal: čtv led 26, 2017 11:47 am
od Makovica
plukovník píše:Ještě jeden dotaz...
Jaký názor máte na tvrzení, že na Forestera musí !!! být použity vždy dva páry řetězů, z důvodu možnosti poškození stálého pohonu 4x4, kdy by v případě pouze jednoho páru řetězů a tím většího záběrového obvodu na této nápravě byla nadměrně zatěžována viskóza ?
Som teraz mudry, lebo som mal pri PN cas sa trochu hrabat v (SJ) manuali.
Tam je napisane, ze retaze pouzivat IBA na prednu napravu a jazdit do 30km/h.

Re: Nejlepší sněhové řetězy

Napsal: čtv led 26, 2017 12:02 pm
od VDC
To ale platí v případě, že máš jenom jedny řetězy na jednu nápravu.

Re: Nejlepší sněhové řetězy

Napsal: čtv led 26, 2017 12:32 pm
od plukovník
Tak to by odpovídalo tomu, že v případě řetězů na jednu nápravu a doporučené max. třicítce, je přece jenom možnost ohrožení viskózy.
No a použití řetězů na obě nápravy by bylo zase příliš velké zatížení na celý agregát, jak psal předseda.

Takže suma sumárum, raději bez řetězů a do brutálního terénu se sněhem až po prdel raději Vraníky a rýč z titanu :-DDD

Re: Nejlepší sněhové řetězy

Napsal: čtv led 26, 2017 12:47 pm
od Makovica
VDC píše:To ale platí v případě, že máš jenom jedny řetězy na jednu nápravu.
To je jasne.
Ale z toho, ako je to tam napisane, sa neda jednoznacne povedat, ci tym chceli povedat len toto.
Nenapada niekomu nejaky techn.dovod, preco by to tak mohlo byt ? Trebars nejake setrenie MPT v extremnych situaciach ?
EDIT: medzitym plukovnik nieco napisal, len tech.poznamka, automat tam nema viskoznu spojku.

EDIT2: Pozrel som do manualu este raz a az na dvoch miestach je tam doslovne napisane "Snehove retaze nasadzujte vzdy len na predne kolesa". Raz vo vseobecnejsej casti o pohone AWD a druhy raz neskor, pri radach na jazdu v zime.

Re: Nejlepší sněhové řetězy

Napsal: čtv led 26, 2017 1:24 pm
od plukovník
Což takhle vykašlat se na řetězy a raději pořídit pneu Nokian Hakkapeliitta R2 SUV 225/60 R17 103R.
Prý jsou to v současnosti nejlepší pneumatiky na světě do sněhu a ledu.
Akorát ta jejich cena mně tak trochu pripomíná drahotu. :-/

Re: Nejlepší sněhové řetězy

Napsal: čtv led 26, 2017 1:35 pm
od Traveller
Asi by ti k tomu víc mohl říct Žužu. Ten je tuším má na Oťasovi?!? Ale už tu nějaký čas nebyl. :-/

Re: Nejlepší sněhové řetězy

Napsal: čtv led 26, 2017 1:43 pm
od petr
kdo zkusí co se dá přejet se čtyřmi řetězy tak pochopí že řetězy nikdy žádná pneu nenahradí ani omylem mám super gumy ale řetězy jsou další velké plus hlavně pokud je pod sněhem led a jiné podobné situace, ale jak psal předseda na normální veřejné komu nikaci a bez vozíku řetězy subaru nepotřebuje snad nikdy,
jen je potřeba dávat pozor na to aby se auto nezahrabalo s řetězama je to o hodně rychlejší než bez nich jinak je průjezdnost uplně někde jinde to člověk pochopí až to zkusí, pak je limit už spíš motor a spojka

Re: Nejlepší sněhové řetězy

Napsal: čtv led 26, 2017 2:42 pm
od Dušan
Myslím, že teorie už byla probrána dostatečně. Některým ale viditelně schází praxe.

Potvrzuji to co píše Petr.

S žádnými pneumatikami (bez řetězů), ať jsou to Vraníky nebo Nokiany, se nedá projet tolik, jako s řetězy na jedné nápravě, a zrovna tak platí, že s řetězy na jedné nápravě se nedá projet to , co s řetězy na obou nápravách. Každé Subaru, se kterým chceš nebo potřebuješ třeba jen občas projíždět hluboký a těžký sníh, by mělo mít ve výbavě řetězy. A líp na 4, než jen na 2 kola. Jsou situace, které se dají zvládnout jen s řetězy na všech čtyřech. Ne, že bych řetězy obouval nějak extra často, ale hodily se už mnohokrát. Jsou tady lidi, kteří obouvají všechny čtyři mnohem častěji. Za sebe můžu říct, že i když řetězy používám někdy na jedné, někdy na obou nápravách, tak k žádnému poškození pohonu nikdy nedošlo a auto funguje už 14-tým rokem tak jak má. Takže v příspěvcích popsané obavy považuji za přehnané. Jediným omezením je u mého forestra SG slabý výkon 92 kW, kdy nepomůže ani redukce, ale i to už Petr psal. No a taky samozřejmě světlá výška, i když mám zvednuto o 4 cm.

Jo a do auta pořádnou lopatu s dlouhou násadou. Když si auto sedne na břicho, tak žádný vojenský rýček ani ty dětské lopatky nepomůžou. Jenže to každý pochopí, až se v takové situaci jednou nebo dvakrát sám bez pomoci ocitne.

Re: Nejlepší sněhové řetězy

Napsal: čtv led 26, 2017 2:48 pm
od goha
A kde tu dlouhou lopatu voziš?

Re: Nejlepší sněhové řetězy

Napsal: čtv led 26, 2017 2:54 pm
od Dušan
Já s tím nedělám žádnou vědu, prostě je tam, kde je zrovna místo, podle situace.

Re: Nejlepší sněhové řetězy

Napsal: čtv led 26, 2017 3:00 pm
od plukovník
Tak pohon 4x4 máme, řetězy máme, lopatu také máme.
Jedinné co nám schází ke štěstí je ten sníh. A to dost podstatnou část roku "sedím ve své hájovně, jak ta pecka na h...." na Šumavě, a opravdová kalamita, co by stála za řeč, nastane tak jednou za čtyři roky...