Jizdní režimy

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Uživatelský avatar
Nonamer
Nováček
Nováček
Příspěvky: 41
Registrován: ned lis 01, 2015 6:58 pm
Bydliště: Jeseníky - Rychleby

Jizdní režimy

Příspěvek od Nonamer »

Ahoj, může mi prosím někdo potvrdit nebo vyvrátit moji amatérskou domněnku, že pro motor a snad i pro CVT je nejlepší jezdit v režimu sport a ne v defaultním režimu I ? Připadá mi to, že režim I motor tak nějak dusí a otupuje tím pádem tam musí být nějaký mechanizmus (elektrizmus :) ) který to způsobuje pravděpodobně kvůli emisním limitům. Spotřeba je totiž úplně stejná ale auto jede mnohem lépe.

díky za názory
--------------
Forester SJ 2018 2.0 XT SPORT/ Forester SG 2007 2.0X Bi-Fuel - dekl pod motor by Kofilka
Ex Audi A6 Allroad 2008 / 4.2 fsi
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20634
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jizdní režimy

Příspěvek od námořník »

Režimy ovládají pouze plynový pedál a převodovku. Mapa motoru je stejná. Takže máš pravdu I nereaguje tak na plyn a převodovka řadí jinak, drží u motoru nižší otáčky. Určitě emise a ne každý je zvyklý a má chuť dávkovat plyn po milimetrech.
Jinak si myslím že když na I budeš víc šlapat na plyn, tak se ti motor dusit nebude :-).
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
imagiag
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 384
Registrován: úte srp 23, 2011 2:30 pm
Jméno a příjmení: Petr Vlk
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Jizdní režimy

Příspěvek od imagiag »

ale původní SI-Drive měnil i mapy a nastavení klapek (vedle reakce plynu a otáček pro řazení)? Myslím kruhový ovladač v autech 2009-2012...

defaultní režim byl právě Sko, I bylo "ubrat" a S# "přidat" na ostrosti, auto se po resetech a nebo v případě poruch automaticky přepínalo do S...
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20634
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jizdní režimy

Příspěvek od námořník »

Já mluvil o Levorgu. Tam je to jak jsem napsal. Nemyslím že by XT bylo jiný. STI nejspíš jo,to nevím.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
strider
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1281
Registrován: stř zář 05, 2018 2:07 pm
Jméno a příjmení: Jakub D.

Re: Jizdní režimy

Příspěvek od strider »

Ja to vzdycky chapal jen jako pozici pedalu vuci mape motoru. (alespon v manualu, v cvt/at do toho urcite vstupuje nastaveni prevodovky a jak radi)

Sko je imho puvodni krivka, jako kdyby zadny SI drive neexistoval. Vicemene linearni krivka. Mam plynovy pedal v poloze 50% seslapnuti, v teto poloze motor laduje X hodnotu paliva/vzduchu do motoru.

v Icku me ta krivka otupuje nohu, tzn v poloze 50% seslapnuti motor davkuje hodnotu Y, ktera je oproti hodnote X mensi. Hodnota Y se vyrovna hodnote X treba nekde kolem 60%-70% seslapnuti pedalu.

Analogicky S# davkuje hodnotu X uz nekde treba okolo 20% seslapnuti plynovyho pedalu. Tzn, pocitove auto zatahne 'driv', na ukor spotreby.

Cili mapa motoru je stejna, cisla jsou jen jedna, jen jsou 'namapovany', na jinou polohu seslapnuti pedalu.
Pokud kecam tak me opravte %-)
WRX STI Active MY18
Forester XT Sport MY17
Uživatelský avatar
Augi
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 970
Registrován: stř črc 27, 2016 9:52 am
Jméno a příjmení: Michal Augustýn
Bydliště: okolí Prahy

Re: Jizdní režimy

Příspěvek od Augi »

Nonamer píše:Ahoj, může mi prosím někdo potvrdit nebo vyvrátit moji amatérskou domněnku, že pro motor a snad i pro CVT je nejlepší jezdit v režimu sport a ne v defaultním režimu I ?
Já v Levorgu MY2016 jezdím jen na I - drží to otáčky o něco níž (ale žádnej extrém), což podle mých měření dělalo rozdíl víc jak litr na spotřebě. Odezva plynového pedálu mi na rodinnou káru přijde i v režimu I úplně v pohodě, a prošlápnout to jde pořád :)
WRX STI 2018
Outback Field 2023
a další japonský škopky

ex: WRX STi 2004, Levorg GT-S 2016
Uživatelský avatar
Cliffer
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1746
Registrován: sob lis 21, 2015 6:24 pm
Jméno a příjmení: Tadeáš Pospíchal
Bydliště: Praha

Re: Jizdní režimy

Příspěvek od Cliffer »

na 3.0R Otovi teda na 5EAT je to jak píše imagiag. K tomu na "I" se nad 4000 ot. nepřečasovávají ventily.
Subaru Outback 3.0R "Démon"
- Skotsko 2022 (5567 km)
- Rumunsko 2021 (3574 km)
- Norsko 2020 (7007 km)
- Ukrajina 2019 (4060 km)
Subaru Outback 2.5i-prodán
- Balkán 2018 (4457 km)
- Balkán 2017 (5884 km)
- Skandinávie 2016 (8300 km)
Š.Felda 1.6
- Istanbul 2012 (6100 km)
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21962
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jizdní režimy

Příspěvek od HonzaCZ »

Nevím, jak je to u novějších, ale studiem technických materiálů, naředěno vlastní zkušeností a domněnkami je to zhruba takhle:

Legacy BE/BH, obecně, jakákoliv motorizace
Tlačítko HOLD/POWER ovládá pouze reakce převodovky, která na HOLD je spíš tupá, nechává nižší otáčky motoru, řadí brzy, podřazuje pozdě. A POWER je opak - motor drží více v otáčkách, řadí rychleji, motor nechá vytočit, podřezuje dřív.

Legacy BL/BP 3.0R 5AT
Výchozí režim je Sport, jak již padlo. Převodovka se chová podobně jako v případě starší generace. Ale SI-drive režimy zároveň ovlivňují i mapu plynového pedálu, to již bylo taky řečeno, ale také další parametry řízení motoru. Např. VVL/VVT mapy. Na S# se prakticky stačí jenom dotknout pedálu a VVL jede na plný zdvih ventilů, kdyžto na nižší režimy se to mění dle zatížení motoru a otáček. Těmi 4000 rpm si nejsem úplně jistý... to bude nějaká urban story převzatá od VTECů u Hondy, ne? Nezkoumal jsem podrobně, ale předpokládám, že se mění i další atributy řízení motoru. Stejně tak i při přepnutí na manuální režim, se tam děje "něco" jinak. Např. jiná strategie blokování měniče. Je toho spousta a od oka, když jsem sledoval různý hodnoty na různý režimy, tak to ukazovalo různý věci... Ale nelogoval jsem to, neporovnával offline...

Takže nevím, jestli u modernějších modelů šli krok zpět, ale počítám, že i tam se s SIdrive, nebo jak tomu říkají u nich, mění něco víc než jenom reakce plynu a převodovky. Ono to na ty "akčnější" nebo "otupěný" reakce plynu musí taky být patřičně připravené z pohledu motor managementu.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20634
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jizdní režimy

Příspěvek od námořník »

Nechci se pouštět do debaty na kterou mi chybí znalosti. Jde o to že tam je jedna mapa, ne několik. Pokud by se tam nic nezměnilo, tak by mačkání těch tlačítek pobývalo smyslu.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21962
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jizdní režimy

Příspěvek od HonzaCZ »

námořník píše:Nechci se pouštět do debaty na kterou mi chybí znalosti. Jde o to že tam je jedna mapa, ne několik. Pokud by se tam nic nezměnilo, tak by mačkání těch tlačítek pobývalo smyslu.
"Mapa" je v dnešní době zcela abstraktní pojem. Chápu tu historickou souvislost, ale map je v moderní (25+ let?) ECU spoustu, některé i více než dvourozměrné. Některé mají určitě více variant a různě se přepínají. Minimálně ta snímač plynový pedál x otevření škrtící klapky. :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
johyyy
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1296
Registrován: čtv zář 10, 2009 8:54 pm
Jméno a příjmení: Martin Johan
Bydliště: Luby u Chebu

Re: Jizdní režimy

Příspěvek od johyyy »

Dovolil bych si jen doplnit že u 2.0XT 4EAT 2003 se auto v režimu hold (výraz tupý naprosto sedí) rozjíždí se zařazenou dvojkou ,což na sněhu může dost pomáhat....
Forester SH Diesel power :-|
Subaru Outback 3.0 H6 05 LPG
Subaru Legacy II 2.2 '94 100Kw EX
Subaru Forester 03 2.0XT LPG R.I.P
Subaru Outback 2.5i 2007 LPG EX
Subaru Impreza GT 94 LPG EX
Subaru Impreza 97 R.I.P
Goba
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1416
Registrován: pon kvě 28, 2018 11:07 am
Jméno a příjmení: Petr Gobernac
Bydliště: Pardubice

Re: Jizdní režimy

Příspěvek od Goba »

Chtěl jsem se přidat s dotazem, jestli právě režim S s vyšším přenosem síly/otáček není vhodnější na tahání plného vozejku, což mi připadá logické... A já to tak radši dělám, beru vozejk - pouštím S, aby se chudák netrápil na malé otáčky v zátěži.
Forester SJ 2.0iCVT 2016
X-Trail T31 2.0Dci 2010
Uživatelský avatar
strider
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1281
Registrován: stř zář 05, 2018 2:07 pm
Jméno a příjmení: Jakub D.

Re: Jizdní režimy

Příspěvek od strider »

HonzaCZ píše:"Mapa" je v dnešní době zcela abstraktní pojem. Chápu tu historickou souvislost, ale map je v moderní (25+ let?) ECU spoustu, některé i více než dvourozměrné. Některé mají určitě více variant a různě se přepínají. Minimálně ta snímač plynový pedál x otevření škrtící klapky.
Nejak sme se o tom uz bavili s lidma, ted reknu jak sem si to poskladal v hlave, netvrdim ze je to dobre:
Pamet v ecu je tak mala, ze se tam vejde prave jen jedna mapa. A na vic je ta tovarni ecu pomala, oboje se resi aftermarket ecu. Napr. kdo chce pri ladeni vic map musi mit aftermarket ecu. Proto dedukce ze SI drive nemuze menit mapu, at uz je kolikarozmerna, coz urcite bude (benzin, vzduch, vvt, dalsi promenne).

Ale je to zajimavej point, pisu si a zeptam se povolanych pri prilezitosti.
WRX STI Active MY18
Forester XT Sport MY17
vrgada
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1228
Registrován: čtv kvě 29, 2014 5:25 pm

Re: Jizdní režimy

Příspěvek od vrgada »

mohu pridat svou zkusenost s BH twinturba 4kv 206kW AT. Hold jsem nezkousel, power ano, toci to sice vic k omezovaci, ale zakladni rezim mi prijde lepsi, sekvencni razeni +/- mi prijde uplne na hovno s vyjimkou pribrzdovani motorem pri jizde s kopce. Bohuzel mam pokazend razeni na volante, kde bych to asi vzal na milost. Power zapinam pri rozsviceni kontrolky motoru (tipuji lambdu), protoze v power modu zhasne rychleji. Ale ja hlasuji za klasicke Decko.
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20634
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jizdní režimy

Příspěvek od námořník »

Určitě Kubo. Takhle mi to bylo taky vysvětleno. Když máš 200 koní tak je máš stále a je jedno v jakým jedeš režimu a že se díky tomu režimu auto chová jinak.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“