Teplota oleje - kdy je motor ohřátý?
Teplota oleje - kdy je motor ohřátý?
Zkoušel jsem zjistit, od jaké teploty se dá motor považovat za ohřátý. Jako první jsem googlil - na různých fórech se často vyskytovala hodnota 70°C, někdy dokonce 60°C, jednou byl citován expert od LiquiMoly s hodnotou 80°C. Tak jsem začal přemýšlet, jak míru ohřátí oleje nějak aspoň částečně objektivně změřit.
Vybral jsem si jako kritérium tlak oleje - čím je tlak při konstantních otáčkách nižší, tím líp to maže...alespoň do určité hodnoty. Tak jsem si začal zapamatovávat a zapisovat teplotu a tlak při 2000 otáčkách cestou do práce a z práce, celkem při pěti jízdách. První poznatek: opravdu to navzájem odpovídá, i vzhledem k nepřesnosti odečtu ten graf vyšel hezky. Mezi 20°C a 105°c tlak klesne z 6.9 baru 3.9 baru - tj. 6.9 baru jsem vzal jako 0% zahřátí a 3.9 baru jako 100%. První třetinu jsem namaloval červeně (studený motor, šetřit), prostřední třetinu žlutě (jet stále ještě s rozumem), a poslední zeleně (v podstatě ohřáto).
Na grafu jsou vidět zajímavé schody a zlomy, možná jde o chybu měření a odečtu, ale shodný tlak mezi 50°C a 60°C vyšel při různých jízdách. Matně si domýšlím, že různé složky oleje začínají řídnout od různé teploty.
Zdá se, že do asi 60°C se neděje skoro nic, jednoznačně studené auto. Mezi 60°C a 80°C začne být vidět pohyb, no a od 80°C to začne padat mnohem strměji, kolem 90°C už to vypadá jednoznačně prohřátě.
Olej 5W40, samozřejmě Outback BH 2.5l, venkovní teploty kolem 5-10°C (v zimě nebo létě to může vyjít stejně nebo i jinak, to bude chtít časem přeměřit).
Ručička teploty vody dosáhne na střední polohu při teplotě vody kolem 75-80°C a teplotě oleje asi 65°c - to jest přecházíme z červené do žluté, olej má teprve třetinovou viskozitu!!! To je na tom to pro mne nejdůležitější zjištění.
Vlastně jen info pro zajímavost, dotaz nemám...pokud má někdo odkaz na podobná měření, nápady na zlepšení metody měření a hodnocení atd. tak sem s tím.
Vybral jsem si jako kritérium tlak oleje - čím je tlak při konstantních otáčkách nižší, tím líp to maže...alespoň do určité hodnoty. Tak jsem si začal zapamatovávat a zapisovat teplotu a tlak při 2000 otáčkách cestou do práce a z práce, celkem při pěti jízdách. První poznatek: opravdu to navzájem odpovídá, i vzhledem k nepřesnosti odečtu ten graf vyšel hezky. Mezi 20°C a 105°c tlak klesne z 6.9 baru 3.9 baru - tj. 6.9 baru jsem vzal jako 0% zahřátí a 3.9 baru jako 100%. První třetinu jsem namaloval červeně (studený motor, šetřit), prostřední třetinu žlutě (jet stále ještě s rozumem), a poslední zeleně (v podstatě ohřáto).
Na grafu jsou vidět zajímavé schody a zlomy, možná jde o chybu měření a odečtu, ale shodný tlak mezi 50°C a 60°C vyšel při různých jízdách. Matně si domýšlím, že různé složky oleje začínají řídnout od různé teploty.
Zdá se, že do asi 60°C se neděje skoro nic, jednoznačně studené auto. Mezi 60°C a 80°C začne být vidět pohyb, no a od 80°C to začne padat mnohem strměji, kolem 90°C už to vypadá jednoznačně prohřátě.
Olej 5W40, samozřejmě Outback BH 2.5l, venkovní teploty kolem 5-10°C (v zimě nebo létě to může vyjít stejně nebo i jinak, to bude chtít časem přeměřit).
Ručička teploty vody dosáhne na střední polohu při teplotě vody kolem 75-80°C a teplotě oleje asi 65°c - to jest přecházíme z červené do žluté, olej má teprve třetinovou viskozitu!!! To je na tom to pro mne nejdůležitější zjištění.
Vlastně jen info pro zajímavost, dotaz nemám...pokud má někdo odkaz na podobná měření, nápady na zlepšení metody měření a hodnocení atd. tak sem s tím.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
- Traveller
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 11896
- Registrován: pát kvě 30, 2014 8:04 am
- Jméno a příjmení: Jirka
- Bydliště: Česká Třebová
Re: Teplota oleje - kdy je motor ohřátý?
Když už jsi to tak krásně vypracoval, za což patří paleček nahoru , tak bys mohl ještě doplnit nějaký časový údaj. To by pak byly dva palečky nahoru.
To víš, my co nemáme teploměr či tlakoměr.
To víš, my co nemáme teploměr či tlakoměr.
Naposledy upravil(a) Traveller dne stř říj 19, 2016 7:20 am, celkem upraveno 1 x.
WRX STI MY2016
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49211
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Teplota oleje - kdy je motor ohřátý?
Zajímavá studie. Ale super !
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- draconis
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 5219
- Registrován: pon kvě 12, 2014 11:53 am
- Jméno a příjmení: Petr
- Bydliště: České Budějovice
Re: Teplota oleje - kdy je motor ohřátý?
Tady má někdo moc času nazbyt...
Pěkné, zajímavé.
Ale samozřejmě je jedna věc zahřátý motor a druhá olej v převodovce. Tak aby tady někdo nenapsal, že olej v motoru je zahřátý za 3 minuty (plácnu) a pak tomu můžou dávat čočku... Ale tak Subaristi snad aspoň nějaké to povědomí mají...
Pěkné, zajímavé.
Ale samozřejmě je jedna věc zahřátý motor a druhá olej v převodovce. Tak aby tady někdo nenapsal, že olej v motoru je zahřátý za 3 minuty (plácnu) a pak tomu můžou dávat čočku... Ale tak Subaristi snad aspoň nějaké to povědomí mají...
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49211
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Teplota oleje - kdy je motor ohřátý?
Olej v převodovce se ohřívá poměrně dlouho. Třeba automat se ohřívá v řádu desítek kilometrů.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Re: Teplota oleje - kdy je motor ohřátý?
Ak mozem rad sa pripojim so svojou skusenostou s legacy turbo
Teraz som zacal po renovacii motora pouzivat olej 10w60 motul 8100 x-power
Este pocas septembra ked bolo teplo (20-26 stupnov) sa mi motor hrial do cca 15 minut pri beznej jazde do teploty 80-100 stupnov ono to vsetko zalezi aj zalezi ako sa s autom jazdi... ak jazdite mesto olej nema problem v teplom pocasi dosahovat aj 110 stupnov a pri ostrej jazde aj 120 stupnov... zase cez zimu ked von bolo -15 stpnov som motor nezohral ani za 20 minut normalnej jazdy tam sa mi olej hrial do 75 stupnov...
Vsimol som si ale aj ze close deck sa menej v zime zohrieva ako otvoreny a zase naopak co sa tyka pocasia...
Pocas tohto pocasia na dialnici mam do 95 stupnov a beznej jazdy okolo 100
Hlavne ho nevytacat za studena... ja som stale za teoriu aby sa auto aspon 5 minut zohrievalo na volnobehu kedze za studena sa suciastky opotrebuvaju o 70% rychlejsie ako pri zohriatom...
Napr. moj forester 2.0 turbo ktory je na plyn sa zohreva pomerne dost rychlo
Asi motor kde sa chladi vzduch vodou sa vazne pomalsie zohrieva...
Teraz som zacal po renovacii motora pouzivat olej 10w60 motul 8100 x-power
Este pocas septembra ked bolo teplo (20-26 stupnov) sa mi motor hrial do cca 15 minut pri beznej jazde do teploty 80-100 stupnov ono to vsetko zalezi aj zalezi ako sa s autom jazdi... ak jazdite mesto olej nema problem v teplom pocasi dosahovat aj 110 stupnov a pri ostrej jazde aj 120 stupnov... zase cez zimu ked von bolo -15 stpnov som motor nezohral ani za 20 minut normalnej jazdy tam sa mi olej hrial do 75 stupnov...
Vsimol som si ale aj ze close deck sa menej v zime zohrieva ako otvoreny a zase naopak co sa tyka pocasia...
Pocas tohto pocasia na dialnici mam do 95 stupnov a beznej jazdy okolo 100
Hlavne ho nevytacat za studena... ja som stale za teoriu aby sa auto aspon 5 minut zohrievalo na volnobehu kedze za studena sa suciastky opotrebuvaju o 70% rychlejsie ako pri zohriatom...
Napr. moj forester 2.0 turbo ktory je na plyn sa zohreva pomerne dost rychlo
Asi motor kde sa chladi vzduch vodou sa vazne pomalsie zohrieva...
Subaru Legacy turbo 1992
- Traveller
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 11896
- Registrován: pát kvě 30, 2014 8:04 am
- Jméno a příjmení: Jirka
- Bydliště: Česká Třebová
Re: Teplota oleje - kdy je motor ohřátý?
Tak nějak jsem si to představoval..., že by okolo 10-15min. normální jízdy mělo stačit na základní ohřátí. Ď.
WRX STI MY2016
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
Re: Teplota oleje - kdy je motor ohřátý?
outback: To by docela sneslo udělat těch měření mnohem víc, při různých venkovních teplotách, udělat 3D mapu hodnot a v palubním počítači pak zobrazovat procentuálně "tepelnou připravenost motoru" a podle venkovní teploty časový odhad za jak dlouho bude připraven.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- draconis
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 5219
- Registrován: pon kvě 12, 2014 11:53 am
- Jméno a příjmení: Petr
- Bydliště: České Budějovice
Re: Teplota oleje - kdy je motor ohřátý?
To můžete dát dohromady spolu, ne?
Reálně to u většiny aut znamená cca 10-20 min jízdy / 15-25 km.
Právě proto to sem píšu, protože většina lidí se prostě koukne na teplotu "motoru" na budíku (rozuměj teplotu chladící kapaliny) a už si myslí, že je motor zahřátý. Což je ale samozřejmě omyl. Zahřátý není nejen olej v motoru, ale právě ani v převodovce, na kterou nemálo lidí zapomíná.VDC píše:Olej v převodovce se ohřívá poměrně dlouho. Třeba automat se ohřívá v řádu desítek kilometrů.
Reálně to u většiny aut znamená cca 10-20 min jízdy / 15-25 km.
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49211
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Teplota oleje - kdy je motor ohřátý?
A u automatu se na 80° dostaneš bez vleku tak po 60 km.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Re: Teplota oleje - kdy je motor ohřátý?
Zahřátí převodovky neřeším.
No, k té době jízdy: to nemá cenu jakkoliv specifikovat, protože v ohřívání je velký rozdíl v závislosti na zátěži motoru. Když si ale srovnám pohyb ručičky teploměru vody (kterou má snad doufám skoro každý Subaru), tak mi vychází:
teploměr vody kdekoliv pod střední polohou, i těsne pod ní => ohřátí oleje vubec nestojí za řeč
teploměr vody právě dorazil na střední polohu => olej se právě zahřívá, ale ještě to zdaleka není košer
teploměr vody je už alespon 1-2 kilometry jízdy pod záteží na střední poloze => zahrátý olej, můžu točit motor jak chci
nemám teploměr vody - připojím si občas OBD bluetooth modul, abych věděl, kdy se dostane voda na 85-90°C a z toho usoudím, kde se asi ohřeje i olej
Na volnoběhu a bez zátěže teplota oleje zase rychle padá dolů, na dálnici když jedu decentně 100-120 tak mám tak 105°C a než sjedu ze sjezdu na první semafor, tak je tam hned zase jenom 100°C => nejakým vrčením na volnoběh na semaforu nebo klouzáním z kopce si moc nepomůžu a chce to pak opravdu ten kilák nebo dva na volné silnici...
Převodovka: to je otázka, co znamená, když je studená - že nemám točit motor? Že nemám radit pod záteží a kickdownovat? Po zahřátí oleje na 85°C měla převodovka celých 40°C...nojo, pilu stejně v zimě nejezdím a občas vytočit motor při zařazování se do pruhu nebo předjíždění si myslím tak nevadí.
No, k té době jízdy: to nemá cenu jakkoliv specifikovat, protože v ohřívání je velký rozdíl v závislosti na zátěži motoru. Když si ale srovnám pohyb ručičky teploměru vody (kterou má snad doufám skoro každý Subaru), tak mi vychází:
teploměr vody kdekoliv pod střední polohou, i těsne pod ní => ohřátí oleje vubec nestojí za řeč
teploměr vody právě dorazil na střední polohu => olej se právě zahřívá, ale ještě to zdaleka není košer
teploměr vody je už alespon 1-2 kilometry jízdy pod záteží na střední poloze => zahrátý olej, můžu točit motor jak chci
nemám teploměr vody - připojím si občas OBD bluetooth modul, abych věděl, kdy se dostane voda na 85-90°C a z toho usoudím, kde se asi ohřeje i olej
Na volnoběhu a bez zátěže teplota oleje zase rychle padá dolů, na dálnici když jedu decentně 100-120 tak mám tak 105°C a než sjedu ze sjezdu na první semafor, tak je tam hned zase jenom 100°C => nejakým vrčením na volnoběh na semaforu nebo klouzáním z kopce si moc nepomůžu a chce to pak opravdu ten kilák nebo dva na volné silnici...
Převodovka: to je otázka, co znamená, když je studená - že nemám točit motor? Že nemám radit pod záteží a kickdownovat? Po zahřátí oleje na 85°C měla převodovka celých 40°C...nojo, pilu stejně v zimě nejezdím a občas vytočit motor při zařazování se do pruhu nebo předjíždění si myslím tak nevadí.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Re: Teplota oleje - kdy je motor ohřátý?
Já si myslím, že u tý převodovky na tom zase tolik nezáleží. Jako ne, že vůbec, ale není to tak zásadní jako u motoru. A to jak automat, tak manuál. Automat bude mít beztak teplotní korekce. Dobrý je, že některý automaty mají výměník s vodou, takže se rychleji ohřejou.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Teplota oleje - kdy je motor ohřátý?
Automat má teplotní korekce a za studena řadí jinak. Ovšem kamarád má Nissan GTR a musí čekat na teplotu převodového oleje 70°C, což je u něj asi 20km jízdy, než do té převodovky pustí těch skoro pětset koní...Je to DSG.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Re: Teplota oleje - kdy je motor ohřátý?
Predpokladam, ze novy Forester ma na palubovke prave teplotu oleja.
Odhadom to vidim na 10-15km miernej zataze/mesto, kym sa dostane na 80st. Ale skusim to odsledovat.
Odhadom to vidim na 10-15km miernej zataze/mesto, kym sa dostane na 80st. Ale skusim to odsledovat.
Re: Teplota oleje - kdy je motor ohřátý?
Jinak vlastně některý Subaru nemají jenom výměník pro ATF, ale i pro motorový olej. Tam se to taky bude ohřívat asi trochu rychleji.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno