Cukání při mírném přidání plynu/sundání nohy z plynu

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
Uživatelský avatar
Loga
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 89
Registrován: sob čer 11, 2016 11:51 pm
Bydliště: Praha

Cukání při mírném přidání plynu/sundání nohy z plynu

Příspěvek od Loga »

Ahoj,

Můj Forester (Subaru Forester SG, 2.0 16V 92kW, 12/2002) trpí menším neduhem a to občasným cukáním. To se projevuje především za situace, kdy si to líně šinu po rovince ve městě a snažím se udržovat konstantní rychlost tzn. 50-60km/h na trojku/čtyřku kolem těch 2000 ot. Stává se to v zásadě v těchto případech:
  1. Jsem bez plynu a jemně sešlápnu plyn (nechci akcelerovat nebo jen minimálně spíše abych udržel konstantní rychlost). Auto sebou jednou dvakrát lehce pocukne, dále jede normálně.
  2. Mám jemně sešláplý plyn a udržuju konstantní rychlost a najednou plyn pustím. Auto také tak jednou dvakrát pocukne.
  3. Snažím se držet konstantní rychlost, ale jsem nějak na rozhraní žádný plyn/lehoučký plyn. Auto sem tam pocukne, v zásadě kombinace předchozích dvou případů.
Pokud s autem jedu svižněji a na plyn šlapu víc (mimo město/dálnice), tak vše jede jak má a podobný problém jsem nezpozoroval. Popřípadě když třeba zrychluji na těch 50km/h ze semaforu, tak taky Ok (maximálně až při těch padesáti viz výše případ 2). I pokud mám plyn až na podlaze, tak auto zrychluje a žádné pocukávání nenastává.

Vůbec netuším, čím by to mohlo být. Zkusil jsem následující:
  • Vyčistit/zkontrolovat škrtící klapku: Špinavá jen trochu, nezdálo se, že by to mělo mít vliv na funkčnost. Každopádně vyčištěna (ven z motoru nebyla, ale nezdálo se, že by to bylo potřeba), zkontrolováno, že jde Ok. Zkontrolováno také, že při sešlápnutí plynu se vše hýbe jak má, bez nějakých vůlí apod.
  • Vyčistit/zkontrolovat odvětrání klikové skříně: Stejné jako klapka, trochu špinavé, ale nevypadalo, že by mělo vliv na funkčnost, každopádně vyčištěno.
  • Regulace volnoběhu: Zase stejné jako klapka. Plus kdyby byl problém tady, tak si myslím, že by auto dělalo neplechu i v jiných situacích a že bych to poznal.
  • Svíčky jsou Ok.
  • Odpojit přední lambdu: Někde jsem se dočetl, že podobnou neplechu může dělat načatá lambda. Zkusil jsem jí tedy odpojit a pak to projet (s teplým motorem). Nezpozoroval jsem žádné změny chování.
  • Zběžná kontrola kabeláže: Zdá se být Ok.
  • Další věci, které jsem zapomněl napsat…


Nápady:
  • Senzor polohy škrtící klapky: Může být problém v tom, že senzor v určité poloze (když je klapka skoro zavřená/zavřená) prostě divně snímá polohu? Ukázala by to diagnostika?
  • Rozvodový řemen: Měl by být vyměněn 7 let z5 před necelými 80 000km. Někde jsem se dočetl, že podobné projevy můžou nastat, pokud je přeskočený o jeden zub. S tímhle vůbec netuším. Mohlo by to mít takové projevy? I když se auto jinak chová Ok?


Jediné alespoň trochu relevantní informace, které jsem našel mi problém vyřešit nepomohly:

http://www.subaruoutback.org/forums/66- ... ottle.html
http://cardealerforums.com/alt-autos-su ... ation.html
http://www.ultimatesubaru.org/forum/top ... -try-next/

Abych doplnil, nezáleží, jestli je motor zahřátý nebo studený. Jestli je venku teplo/zima/deštivo/whatever, jestli je zapnutá klima, také jsem nezpozoroval, že by nějak skákaly otáčky motoru. Jel jsem také v jiném Foresteru (taky sg, stejná motorizace, zkrátka to samé) a tam jsem tento problém nezpozoroval.

Uvítám jakoukoli radu, zatím to vypadá, že to budu muset přenechat odborníkům v nějakém servisu…
Subaru Forester SG, 2.0 92kW, 12/2002
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Cukání při mírném přidání plynu/sundání nohy z plynu

Příspěvek od outback »

Na pedálu plynu je čidlo plyn/neplyn, můžeš se v diagnostice podívat, jestli funguje. Automat nebo mauál?
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
Loga
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 89
Registrován: sob čer 11, 2016 11:51 pm
Bydliště: Praha

Re: Cukání při mírném přidání plynu/sundání nohy z plynu

Příspěvek od Loga »

Manuál, o čidlu na plynu jsem nevěděl. Zkusím prověřit - dík za tip.
Subaru Forester SG, 2.0 92kW, 12/2002
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Cukání při mírném přidání plynu/sundání nohy z plynu

Příspěvek od outback »

Pokud se nepletu, tak je to v FreeSSM Leerlaufschalter čili Idle Switch. Ale jak to popisuješ, tak si nejsem jistý, jestli je to opravitelná závada, nebo spíš vlastnost...

Offtopic EDIT: A koukám, že jsem právě dosáhl počtu příspěvků, co je potřeba pro hodnost "zkušený uživatel"...Subaru mám půl roku, tak tomu nevěř.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
plisek
Nováček
Nováček
Příspěvky: 37
Registrován: pon úno 08, 2010 7:30 pm

Re: Cukání při mírném přidání plynu/sundání nohy z plynu

Příspěvek od plisek »

Kabely ke svíčkám,zkus vyměnit,u mýho auta dělaj kabely přesně to,co píšeš..Nedovedu pochopit proč,tak to beru jako vlastnost..
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2972
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Cukání při mírném přidání plynu/sundání nohy z plynu

Příspěvek od yeti »

Mám ty samý příznaky. Kabely jsem měnil několikrát (různej výrobce vč. NGK), svíčky taky. Plus čištění klapky + všechny ty věci co jsi dělal ty. Navíc přetěsnění vstřikovačů. Výsledek 0.
Ještě se chystám přetěsnit klapku a sání...
Podle mně to ale dělá to čidlo polohy klapky. Ale nový stojí okolo 5tis, a to už opravdu nehodlám investovat. Koupil jsem ekvivalent z číny, ale má drobný konstrukční nedostatek, takže jsem to zatím nemohl vyzkoušet. Ale 99% je to ono.
Nejvíc mě se*e, že to neškubne úplně vždycky. Prostě jsou období, kdy to jede úplně hladce a z toho to škube a škube. Jel jsem tuhle přibližně stejně starým renoltem a ten byl v těch přechodových stavech úplně sametovej. Až mně to štvalo... :baseball:
Tak držím palce a dej vědět jak bojuješ :o)
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
MaSlo
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 913
Registrován: sob pro 25, 2010 2:36 pm
Jméno a příjmení: Martin Slováček
Bydliště: Okolo Vsetína

Re: Cukání při mírném přidání plynu/sundání nohy z plynu

Příspěvek od MaSlo »

Mně se Forejs v přechodových stavech chodá podobně, taky mě to trochu prudí. Zkoušel jsem kdysi čistit klapku a IACV, ale nepomohlo. Kabely ke svíčkám jsem neměnil.
outback píše:Na pedálu plynu je čidlo plyn/neplyn, můžeš se v diagnostice podívat, jestli funguje. Automat nebo mauál?
To čidlo není dvoustavové, ale spojité, bude tam asi něco jako potenciometr (proměnný odpor v závislosti na natočení klapky). Neznám jeho konstrukci, ale dovedu si představit nějakou špínu kolem jezdce něbo vychozenou dráhu...
IG: @svetmasla

Subaru Outback 2.5 121 kW MY07 5MT alias Šedýl
Subaru Forester 2.0 MY01 5MT alias Forejs
Toyota Previa 2.4 VVT-i MY02 alias Kinderwagen
suubaru
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1982
Registrován: čtv zář 08, 2011 2:19 pm

Re: Cukání při mírném přidání plynu/sundání nohy z plynu

Příspěvek od suubaru »

Me to same cukani dela na 2,5 AT z 2002, ale pouze kdyz jedu na Lpg. Na benzin to necuka. Nejvice je to citit pri udrzovani rychlosti v obci na rovine: polechtam plyn, pustim plyn, atd. Jeste nikdo z okolnich servisu neprisel na pricinu.
IMPREZA 2,0i cvt sport MY18 naše dvanácté subaru :-)
LEGACY kombi BPE H6 5AT MY2008 letní auto
Outback 2019 BS exec cvt 2,5i
93, RXL, LR series
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2972
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Cukání při mírném přidání plynu/sundání nohy z plynu

Příspěvek od yeti »

suubaru: jak píše MaSlo - TPS je potenciometr, kterýmu se časem vychodí dráhy a při určitým natočení klapky nedává správnou hodnotu. Tím pádem si ŘJ myslí, že je klapka jinak natočená než ve skutečnosti je a nedopočítává přesně. Něco jako když ti čidlo teploty ukazuje furt 20st...
Blbý je, že ty čidla jsou dost drahý, blbě se shánějí a po výměně se musí kalibrovat buď diagnostikou, nebo multimetrem. Já mám ještě starý čidlo, který se prý kalibrovat nemusí, ale zato je pekelně drahý. A navíc, co kdyby to bylo něčím jiným.... :839:
TPS se dá změřit multimetrem, na netu jsou návody.

P.S. ty dráhy jsou vychozený nejvíc v poloze, která odpovídá 2-3tis (protože se tak jezdí nejčastěji "na pohodu").
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
Loga
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 89
Registrován: sob čer 11, 2016 11:51 pm
Bydliště: Praha

Re: Cukání při mírném přidání plynu/sundání nohy z plynu

Příspěvek od Loga »

outback píše:Na pedálu plynu je čidlo plyn/neplyn, můžeš se v diagnostice podívat, jestli funguje. Automat nebo mauál?
Čidlo na plynu je pro mě teda poněkud matoucí (nejdřív jsem netušil, co myslíš, proto jsem napsal, že jsem o tom nevěděl). Každopádně idle switch neboli Idle Air Control Valve (=Regulační ventil volnoběžných otáček) jsem přesvědčen, že mi funguje a regulací volnoběhu jsem myslel právě toto. Píšu to tak obšírně, abych měl jistotu, že si rozumíme, protože já teda - co se podobného názvosloví týče - nejsem moc kovaný a občas se na mě musí polopatě.
plisek píše:Kabely ke svíčkám,zkus vyměnit,u mýho auta dělaj kabely přesně to,co píšeš..Nedovedu pochopit proč,tak to beru jako vlastnost..
Pokud to jsou kabely ke svíčkám, tak musím říct, že to také nechápu… A musím říct, že se mi je měnit jenom z důvodu „co kdyby“ moc nechce…

Dneska jsem konečně k autu připojit FreeSSM diagnostiku (viz přiložené obrázky) a zkoušel se dívat, jaké jsou hodnoty v závislosti na sešlápnutí plynu. Vše jsem zkoušel zaparkovaný v nulové rychlosti s téměř a ke konci snad už plně ohřátým motorem. Vyzkoušel bych to za jízdy, ale to se raději než do notebooku koukám na silnici. 

Moje poznatky jsou následující:
  1. Při nesešlápnutém plynu mám napětí na senzoru škrtící klapky jen 0,40V, přičemž pokud se nepletu by mělo být 0,45 – 0,55V. Nicméně se zdá, že jednotka s tím nemá problém, protože i když jsem sešlápl plyn jen minimálně na 0,42V, tak se všechny ostatní hodnoty posunuly, tak jak bych předpokládal.
  2. Idle Switch funguje bez problému i při minimálním sešlápnutí se hned přepne do off. Tady problém nevidím
  3. Při plně sešlápnutém plynu jsou hodnoty kupodivu na 100% otevření klapky a senzor dává něco přes 4V (4,16V)
  4. Když stojím, tak cukání „nezreprodukuju“ v tom smyslu, že se zdá, že i když sešlápnu/pustím plyn stejně jako za škubací situace, tak se hodnoty zdají být správné a nijak nepřeskakují (jak bych si při tom škubání představoval).

Takže závěr je, že v tomhle „testu“ se auto chovalo korektně (podle mé interpretace hodnot) až to ani na ten senzor škrtící klapky nevypadá, nicméně vyloučit to 100% nemohu. Jsem vlastně na začátku, pořád prostě nevím.


Kdyby mě náhodou napadlo si ten senzor polohy škrtící klapky seřídit na těch 0,50V, tak předpokládám, že můžu použít tuhle diagnostiku (FreeSSM), nechat zapnutý klíček (samozřejmě při vypnutém motoru) a štelovat dokud nebude dosažená správná hodnota? Čímž pádem multimetr nepotřebuju. Řekl bych, že takhle bych měl mít nejlepší hodnotu – prostě tu co má řídící jednotka.
Přílohy
diag20160713_ssm-01.jpg
diag20160713_ssm-02.jpg
Subaru Forester SG, 2.0 92kW, 12/2002
Uživatelský avatar
Loga
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 89
Registrován: sob čer 11, 2016 11:51 pm
Bydliště: Praha

Re: Cukání při mírném přidání plynu/sundání nohy z plynu

Příspěvek od Loga »

Ještě mě napadla jedna možnost. Zkusím si rozchodit RomRaider, ten by dle všeho měl být schopný hodnoty logovat. Uvidíme, jestli se při tom cukání bude něco jevit divně. Nejpozději o víkendu bych na to zas chviličku najít mohl.
Subaru Forester SG, 2.0 92kW, 12/2002
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2235
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Cukání při mírném přidání plynu/sundání nohy z plynu

Příspěvek od dethroned »

jo, zkus si nalogovat jízdu, umí to kdejakej program, já používám scanmaster...takhle to vypadá ok. jak víš, že min throttle valve má být 0,5V?
napadá mě ještě EGR...? může zkreslovat lambdu, ale nevím jakou disfunkcí by měl trpět - spíš by musel propouštět, než být ucpaný. ale tady u těch motorů bývá bez potíží.
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
Uživatelský avatar
Slavek_xxx
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 8054
Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
Bydliště: Nové Hrady

Re: Cukání při mírném přidání plynu/sundání nohy z plynu

Příspěvek od Slavek_xxx »

A co cidlo zarazeny rychlosti - neutralu?
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7806
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Cukání při mírném přidání plynu/sundání nohy z plynu

Příspěvek od mnov »

Loga píše:Ještě mě napadla jedna možnost. Zkusím si rozchodit RomRaider, ten by dle všeho měl být schopný hodnoty logovat. Uvidíme, jestli se při tom cukání bude něco jevit divně. Nejpozději o víkendu bych na to zas chviličku najít mohl.
To je nápad. :826: Pár logů z RomRaideru už tu dokonce je vystaveno . :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
Loga
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 89
Registrován: sob čer 11, 2016 11:51 pm
Bydliště: Praha

Re: Cukání při mírném přidání plynu/sundání nohy z plynu

Příspěvek od Loga »

dethroned píše:jo, zkus si nalogovat jízdu, umí to kdejakej program, já používám scanmaster...takhle to vypadá ok. jak víš, že min throttle valve má být 0,5V?
napadá mě ještě EGR...? může zkreslovat lambdu, ale nevím jakou disfunkcí by měl trpět - spíš by musel propouštět, než být ucpaný. ale tady u těch motorů bývá bez potíží.
Ano vím, viz můj příspěvek. Asi bych měl psát kratší. Kdo to má celé číst... ::-DDD: :4690: ::-DDD:
Subaru Forester SG, 2.0 92kW, 12/2002
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“