Dobíjení akumulátoru
Dobíjení akumulátoru
Zdravím, splnil jsem si sen a koupil nové Subaru Outback (r.v. 2023). Řeším jednu věc, o které se nikde v návodu nepíše a to je jak správně nabíjet akumulátor. Např. koncernové vozy se nabíjejí: záporným bodem na kostru, z důvodu řídící jednotky, aby věděla, že se aku nabíjí. Dealer Subaru mi tvrdil, že u Subaru ne a oba póly přímo na AKU. Ani po cca. 12 hod. Aku není nabit, ale nabíječka mě nehlásí žádný problém. Tedy jaký má být správný postup. Děkuji za reakce.
- quickly
- Místopředseda klubu
- Příspěvky: 16148
- Registrován: pát srp 14, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Daniel Rychlý
- Bydliště: Hradubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dobíjení akumulátoru
Mog1993: vítej u nás, musíš napsat ještě 2 další příspěvky, které musí odsouhlasit někdo z adminů a potom už budeš psát bez omezení a posílat interku
Jakou nabíječku používáš? Otik BT má S&S, a proto je vhodné si pořídit takovou, která správně nabíjí. Dost lidí včetně mne má dobré zkušenosti s Ctekem.
Jakou nabíječku používáš? Otik BT má S&S, a proto je vhodné si pořídit takovou, která správně nabíjí. Dost lidí včetně mne má dobré zkušenosti s Ctekem.
quickly
Outback BS 2.5 MY19 Outback BR 3.6R MY10
Legacy BR 2.0 MY15
ex Legacy BL SpecB AT 9.8 l/100 124 tkm
ex Forester SJ CVT 7.3 l/100 km 267 tkm
ex Forester SH 2.0D 6.7 l/100km 218 tkm
Outback BS 2.5 MY19 Outback BR 3.6R MY10
Legacy BR 2.0 MY15
ex Legacy BL SpecB AT 9.8 l/100 124 tkm
ex Forester SJ CVT 7.3 l/100 km 267 tkm
ex Forester SH 2.0D 6.7 l/100km 218 tkm
- quickly
- Místopředseda klubu
- Příspěvky: 16148
- Registrován: pát srp 14, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Daniel Rychlý
- Bydliště: Hradubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dobíjení akumulátoru
Jinak já nabíjím baterky v autě a dávám na póly.
quickly
Outback BS 2.5 MY19 Outback BR 3.6R MY10
Legacy BR 2.0 MY15
ex Legacy BL SpecB AT 9.8 l/100 124 tkm
ex Forester SJ CVT 7.3 l/100 km 267 tkm
ex Forester SH 2.0D 6.7 l/100km 218 tkm
Outback BS 2.5 MY19 Outback BR 3.6R MY10
Legacy BR 2.0 MY15
ex Legacy BL SpecB AT 9.8 l/100 124 tkm
ex Forester SJ CVT 7.3 l/100 km 267 tkm
ex Forester SH 2.0D 6.7 l/100km 218 tkm
Re: Dobíjení akumulátoru
Dík za reakci, mám obyčejnou z Lidlu, ale na koncernové vozy funguje v pohodě. Umí všechny aku /AGM, EFB, gelové/. Je mě divné nabíjet přímo na póly z důvodu ´´inteligentního nabíjení´´. Nevím jak Subaru, ale např. koncernové vozy při nabíjení na přímo nerozeznají dobytí aku a mohou ho následně přebít a zničit. Nemyslím si, že by Subaru umělo poznat externí nabití, když to nejde přes kostru. Ale je to jen moje laická myšlenka.
- námořník
- Místopředseda klubu
- Příspěvky: 20631
- Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
- Jméno a příjmení: Jiří Mareš
- Bydliště: Most
Re: Dobíjení akumulátoru
Myslím, že nabíječka nemá se značkou auta nic společného a sama pozná jak na tom akumulátor je.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
- Tapan
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 14859
- Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
- Jméno a příjmení: Štěpán Z.
- Bydliště: Zliv (České Budějovice)
Re: Dobíjení akumulátoru
Já nevím, školy na to nemám, ale když neodpojuješ baterku z vozu, není nahodou celou dobu záporný pól spojený s kostrou vozu? Pak tam můžou hrát roli maximálně nějaký přechodový odpory, ale tam bych čekal na konektoru baterky problém u 20letýho auta, ne u novýho.
Lvl. 1 Subaru Necromancer
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Re: Dobíjení akumulátoru
Ok, asi to bude jedno jak připojit svorky. Děkuji za reakce.
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22740
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Dobíjení akumulátoru
Z principu nabíjení baterie je jedno kam se to připojí. Ta baterie se musí nabít tak jako tak. Jaký ta tvoje nabíječka má výkon? Jestli ta baterka je po inteligentním dobíjení vymlácená a ta nabíječka dává něco jako 3A, tak po 12 hodinách to vážně nabité být nemusí...
Co se týče toho, že auto to musí vědět... auto, které by kvůli tomu pak přebilo baterku, by si nezasloužilo nic jiného, než hodit ze skály. Ty baterie se stejně nabíjejí na dané napětí, takže mě nenapadá jediný způsob, jak by se to mohlo přebít. Takže buď to koncern řeší proto, že počítá cykly baterie, aby pak mohl v palubce rozsvěcet pečené kuře s textem "vyměňte baterii" nebo řeší, jestli ta baterie náhodou hned po startu není nabitá, aby ji náhodou nemusel po startu dobíjet z alternátoru, ale mohl ji hned ždímat. V obou případech bych řekl, že když se to nabije na něm pólama, tak se stane úplně kulové.
@Tapan pokud před ten akumulátor dáš bočník, tak na něm může elektronika počítat kolik jde do baterie a kolik z. Jestli je to autu k něčemu dobré nevím, úvahy jsou výše, ale z pohledu toho že tam může být nějaký bazmek, co to sleduje, to rozdíl má, protože když to připojíš přímo na póly, tak to přes ten bočník nepoteče.
Co se týče toho, že auto to musí vědět... auto, které by kvůli tomu pak přebilo baterku, by si nezasloužilo nic jiného, než hodit ze skály. Ty baterie se stejně nabíjejí na dané napětí, takže mě nenapadá jediný způsob, jak by se to mohlo přebít. Takže buď to koncern řeší proto, že počítá cykly baterie, aby pak mohl v palubce rozsvěcet pečené kuře s textem "vyměňte baterii" nebo řeší, jestli ta baterie náhodou hned po startu není nabitá, aby ji náhodou nemusel po startu dobíjet z alternátoru, ale mohl ji hned ždímat. V obou případech bych řekl, že když se to nabije na něm pólama, tak se stane úplně kulové.
@Tapan pokud před ten akumulátor dáš bočník, tak na něm může elektronika počítat kolik jde do baterie a kolik z. Jestli je to autu k něčemu dobré nevím, úvahy jsou výše, ale z pohledu toho že tam může být nějaký bazmek, co to sleduje, to rozdíl má, protože když to připojíš přímo na póly, tak to přes ten bočník nepoteče.
- Tapan
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 14859
- Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
- Jméno a příjmení: Štěpán Z.
- Bydliště: Zliv (České Budějovice)
Re: Dobíjení akumulátoru
@spm to máš sice pravdu, ale jediný negativní důsledek, který si umím představit, je ten, že při následující jízdě se spotřebuje o malýho panáka benzínu víc, protože auto se bude snažit po startu baterii nabíjet a ne se k ní chovat jak zmrd a hrát si na pseudo plug-in hybrid.
Lvl. 1 Subaru Necromancer
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
-
- Vášnivý uživatel
- Příspěvky: 1304
- Registrován: pát úno 10, 2017 2:56 pm
- Bydliště: Biggyho Beskydský Rajón
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dobíjení akumulátoru
Nechce se mi to tu cist vse, tak nevim, jestli uz to tu nezaznelo. Takze pro poradek, pro jistotu:
Tu jde o to, ze ta dnesni auta maji pred zapornym polem senzor, ktery monitoruje kolik do baterky tece. Pokud se nabijecka napoji primo na zaporny pol, tak se ten senzor obejde a to muze znamenat, ze plne nabitou aku pak pri provozu bude auto dal nabijet. Proste si bude myslet, ze je baterka mene nabita. Ale casem, po nejake dobe provozu, by si to mela elektronika osefovat, zase nacist. Ale je otazka, za jak dlouho a jestli ta doba nemuze aku uz ublizit...
Zkratka, minusova svorka by se mela davat pred ten senzor, at se neobchazi...
Tu jde o to, ze ta dnesni auta maji pred zapornym polem senzor, ktery monitoruje kolik do baterky tece. Pokud se nabijecka napoji primo na zaporny pol, tak se ten senzor obejde a to muze znamenat, ze plne nabitou aku pak pri provozu bude auto dal nabijet. Proste si bude myslet, ze je baterka mene nabita. Ale casem, po nejake dobe provozu, by si to mela elektronika osefovat, zase nacist. Ale je otazka, za jak dlouho a jestli ta doba nemuze aku uz ublizit...
Zkratka, minusova svorka by se mela davat pred ten senzor, at se neobchazi...
Alfa Romeo Stelvio Veloce 280/2023-MY 2022/ & Suzuki Swift 1.2/2022/ & KTM SMT limit. ed./2011/
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
Re: Dobíjení akumulátoru
Suhlas s Spm a PB ma predbehol.
https://www.subaruoutback.org/threads/b ... st-6264708
https://www.subaruoutback.org/threads/b ... st-6264708
- mnov
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 7831
- Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
- Jméno a příjmení: Marek Novák
- Bydliště: Praha
Re: Dobíjení akumulátoru
Já s tímto nesouhlasím.
Souhlasím s @Jendou akorát ten bočník je myslím Halluv snímač.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Impreza 2004 2.0 AT
- Tapan
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 14859
- Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
- Jméno a příjmení: Štěpán Z.
- Bydliště: Zliv (České Budějovice)
Re: Dobíjení akumulátoru
A tuší někdo, jestli těm přechytralým moderním baterkám nějak vadí, když budeš plně nabitou baterku dál nabíjet? Protože těm normálním to rozhodně nevadí.
Lvl. 1 Subaru Necromancer
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Re: Dobíjení akumulátoru
Jinak, moje nabíječka dává max. 3,8 A.
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22740
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Dobíjení akumulátoru
Jo, to je možný Já v té vestavbě mám bočník s odporem a je to dimenzované asi na 500A, ale mohli použít něco jiného
Nebude, je to pořád normální olovo. Ono teda kdyby člověk chtěl být hnědopich, tak normální olovo se nabíjí tak, že po té bulk fázi se tam drží nějaký stanovený čas absorpční napětí. Ten stanovený čas je obvykle něco jako 2 hodiny a tou absorpcí by ta baterie měla projít po každém vybití. Chytré nabíječky, UPSky a podobně po konci té absorpce sníží napětí na float, což by mělo být napětí, které kompenzuje samovybíjení baterie. Jinými slovy baterie držená na tomhle napětí by se neměla přebíjet a neměla ani vybíjet; tj. držet ji trvale na tom absorpčním ji už úplně dobře nedělá. Fakticky vzato ty staré auta dávají na tom alternátoru víceméně to absorpční napětí, když to utáhnou, takže z tohohle pohledu by se k té baterii dalo chovat lépe (jestli ty chytřejší snižují, nevím). Ale když už to člověk řeší, tak olověné baterii určitě nedělá dobře pobyt ve vysokých teplotách nad 30°C (které pod tou kapotou jsou), při nízké teplotě by se to napětí zase také mělo kompenzovat a hlavně a především ji nedělá dobře tu baterii nechat stát v jiném, než plně nabitém stavu - což je přesně to, co ty smart alternátory dělají, pokud to auto zaparkuješ někde na kopci, před kterým to alternátor vypnulo. Takže s tímhle bych si vůbec nedělal hlavu