Stránka 48 z 66

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pon úno 04, 2019 8:53 pm
od vena
Proč ty Petře nemáš vlastně do lesa nivu?

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pon úno 04, 2019 9:07 pm
od petr
má malý kufr a jezdil jsem s ní je to fajn až na ten kufr a pohodlí , hledal jsem praktika ale nenašel v solidním stavu a pak přišla hodně výhodná nabídka na forestra v lpg v technicky slušném stavu bez koroze

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: úte úno 05, 2019 7:13 am
od Michal82
Oka kluci. Beru zpět.jinak tlačítko vedlo volantu na nemám.takže jak říkáte je to na šoférovi.a to je ten další článek ;-) . jinak díky za rozsáhlou diskuzi.už mlčím :-)

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: úte úno 05, 2019 7:32 am
od vena
Tebe zklamalo jak jsi skončil v tom mokrým zoraným poli? :-D
Ale tam se se Subaru osobními zvýšenými plackami nejezdí.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: úte úno 05, 2019 8:39 am
od VDC
HonzaCZ píše:A teda vím, že je to okrajová záležitost, ale DCCD taky nebude úplně marný. Ale tys' to asi myslel u Legacy/Outback.
Přesně. Proto jsem to ani nezmínil.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř kvě 15, 2019 12:49 pm
od Subaru70
Mám jen drobný dotaz pro odborníky..jeden člověk se mě snaží přesvědčit že u CVTéček je hnaná jen jedna náprava a druhá se připojuje jen v případě potřeby jako haldex..Já tvrdil, že jede pořád 4x4,ale jen v rozdílných poměrech dle aktuální potřeby,(styl jízdy,podklad vozovky a pod..)Jak to je ? Díky.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř kvě 15, 2019 12:52 pm
od quickly
Je to podle mne stálý pohon 4x4. Počkáme ale na Honzacz

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř kvě 15, 2019 1:25 pm
od námořník
Stálý pohon 4x4 . On titíž někde četl že už to není "natvdo" ale princit Haldexu, tak podle toho usoudil že je to stejný jako slepice.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř kvě 15, 2019 1:31 pm
od HonzaCZ
Subaru70 píše:Mám jen drobný dotaz pro odborníky..jeden člověk se mě snaží přesvědčit že u CVTéček je hnaná jen jedna náprava a druhá se připojuje jen v případě potřeby jako haldex..Já tvrdil, že jede pořád 4x4,ale jen v rozdílných poměrech dle aktuální potřeby,(styl jízdy,podklad vozovky a pod..)Jak to je ? Díky.
No řešilo se to už x-krát, stačí pohledat. Ale stručně: Je to stejný, jako to mělo dřív většina subaru automatu. Obchodní označení Active AWD, další označení je ATS (Active Torque Split) nebo MPT (Multi Plate clutch Transfer). Stručně popsané u nás ve wiki, trochu podrobněji v odkazu na awdwiki pod popisem.

V podstatě mají pravdu v jedné věci. Trvale je hnaná jenom jedna náprava a to přední. Ta je mechanicky spojená s výstupem z převodovky. Zadní náprava, resp. výstup na kardan je připojen přes vícelamelovou spojku. Ta spojka je řízená samozřejmě softwarově a progresivně. Tedy není to zapnuto/vypnuto, ale plynule se může měnit tlak, který lamely tlačí k sobě. Záleží na relativně velkém množství parametrů, jak TCU ten tlak nastavuje. A záleží na spoustě fyzikálních veličin, jaký moment přes ní jde. V podstatě se dá říct, že ten systém umí přenášet 100 % momentu na přední nápravu i 100 % momentu na zadní nápravu. Tedy dokáže 100:0 i 0:100. Ale záleží právě na aktuálních provozních podmínkách. Neumí nastavovat preference konkrétní nápravy, neumí na asfaltu preferovat zadní nápravu. To jasně vyplývá z mechanické konstrukce.

A co se týče běžného provozu, tak spojka je neustále v záběru. Chová se to jako stálý pohon, snaží se to jako prevence prokluzu. Pokud hodně šlápneš na plyn, tak to spojku hodně stáhne, aby zabírala i zadní náprava, i když ještě nic neklouzlo. A možná díky tomu ani neklouzne. Samozřejmě díky absenci mezinápravového diferáku nemůže spojka přenášet příliš momentu ve chvíli, kdy zatáčíš. To by se celý hnací ústrojí pnulo, odnášela by to ta spojka, ložiska, klouby, gumy atd.

V terénu je to v podstatě lepší, než klasická koncepce, co používají manuály, tedy 3 diffy + viskospojka na mezinápravovém. I když záleží na konkrétních podmínkách.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř kvě 15, 2019 1:33 pm
od HonzaCZ
námořník píše:Stálý pohon 4x4 . On titíž někde četl že už to není "natvdo" ale princit Haldexu, tak podle toho usoudil že je to stejný jako slepice.
Slepice funguje odpovídajícím způsobem už dávno. Řekl bych asi tak od Haldexu 2. generace. V dnešní době si myslím, že ty systémy si nemají co navzájem vyčítat. Principy různé, ale výsledek bude dost stejný. Nejvíc záleží na řídícím softwaru. Mechanika má podobné možnosti.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř kvě 15, 2019 1:35 pm
od námořník
https://www.autoforum.cz/technika/neni- ... 4-systemy/

Tady může kouknout, kdyby nevěřil Honzovi :-D

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř kvě 15, 2019 1:47 pm
od HonzaCZ
námořník píše:https://www.autoforum.cz/technika/neni- ... 4-systemy/

Tady může kouknout, kdyby nevěřil Honzovi
Jj, to můžete, dokonce jsem ho před 2 lety v komentářích vyhodnotil jako nejlepší článek o subaru pohonech v češtině: :-DDD :-DDD :-DDD
HonzaCZ 25.9.2017 19:30
Asi zatím nejlepší článek o pohonech subaru v češtině, co se týče malého počtu faktických chyb. Teda ono je to asi díky tomu, že je to převzaté z toho Engineering Explained. ;)
...

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř kvě 15, 2019 2:35 pm
od námořník
:-DDD

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř kvě 15, 2019 2:59 pm
od Augi
HonzaCZ píše:Slepice funguje odpovídajícím způsobem už dávno. Řekl bych asi tak od Haldexu 2. generace. V dnešní době si myslím, že ty systémy si nemají co navzájem vyčítat. Principy různé, ale výsledek bude dost stejný. Nejvíc záleží na řídícím softwaru. Mechanika má podobné možnosti.
Kdysi jsem někde četl, že jak Haldex není dělaný na časté připojení zadku, tak pokud ho do takové situace (že se musí připojit zadek) dostáváš často, tak se může Haldex vys*at opotřebováním. U Subaru to musí být vyřešené robustněji, protože default je 60:40 (a ne 100:0 jako u Haldexu), což vlastně píše i ten článek.
Ale už to bude pár let zpátky, takže to teď může být jinak.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř kvě 15, 2019 3:14 pm
od HonzaCZ
To nedovedu posoudit. Myslím, že dneska to ten Haldex prostě používá tak, aby se nezničil. Odpovídá to i těm různým testům, kdy ta náprava hnaná přes spojku prostě v extrémních situacích přestane zabírat.

Ty poměry je u těhlech systému fakt IMHO zbytečný uvádět, protože ve chvíli, kdy se to auto rozjede, tak se to neustále mění. Může se tomu říkat základní rozdělení, ale fakticky nenastává ani pokud to auto stojí, protože i v té chvíli ten systém nějak vyhodnocuje okolnosti a parametry, a podle nich to nastavuje tu spojku.

Jakmile tam je něco jiného než plně otevřený diferenciál, tak nelze jednoduše definovat rozdělení těch poměrů bez znalosti dalších parametrů.