Stránka 47 z 66

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: sob úno 02, 2019 4:27 pm
od tomas184
Se spojkovými systémy mám spíše zkušenosti u koncernu a vím, že tři různá auta se stejnou haldex spojkou a každé se chová jinak. Je to o řídícím softwaru. Čím je to více naladěné tak, aby to více vydrželo (menší prokluz), tím to má horší vlastnosti a naopak. To je právě ta blbá vlastnost spojek, že člověk "od oka" nepozná, jak se to bude chovat.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: ned úno 03, 2019 1:46 am
od HonzaCZ
plukovník píše:jestli jsem pochopil správně, tak viskózní spojka mezinápravového diferenciálu u Forestera SJ s mechanickou šestistupňovou převodovkou, t.j. např. model 2017, by měla mít svornost 40 Nm při diferenci 100 otáček mezi vstupem a výstupem, vztaženo přibližně na provozní teplotu 80 stupňů.
při větší diferenci otáček by se tato hodnota měla (zřejmě nelineárně) zvyšovat , přičemž při vzrůstu teploty na cca 120 stupňů (což by zřejmě bylo způsobeno větší, nebo déle trvající diferencí) by mělo dojít k tomu Hump efektu, tedy propojením lamel natvrdo.
Těch 40 Nm při 100 rpm rozdílu je dohledaný někde na netu v nějaký tabulce. Jestli to fakt tak je a jestli to tak je i u MY2017, to netuším. A ty teploty nevím už vůbec, ani si netroufám odhadovat.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: ned úno 03, 2019 2:14 am
od HonzaCZ
Makovica píše:Hladat sa mi to nechce, ale tak nejak mam v hlave ulozene, ze to byva 1:10, resp. 10%:90% .
Zrejme aj preto maju maju niektore modely Audi s torsenom celkom problem pri rollers teste, kde ma na asfalte jedine zadne koleso s trakciou a inde je prakticky nulova.
Co je samozrejme len jedna specificka situacia.
No, tak já jsem si to dohledal, protože když se o něco zajímám, tak nejsem línej si dohledávat a ověřovat informace. TBR (Torsen Bias Ratio) bývá od 1,5:1 do 5:1.
Kdyby to bylo tolik, co píšeš, tak by to bylo lepší, než takhle. Jinak pro upřesnění ta procenta ti nesedí. Pokud by měl TBR 10:1, tak by to znamenalo, že umí při přenosu na pomaleji se točící výstup 10x vynásobit moment rychlejšího výstupu. Tedy na jedné straně by bylo 10, na druhé 1. Tedy to jaksi nemůže být 90:10 %. Spíš tedy cca 90,9:9,1 %. Ale jak jsem psal, obecně mají TBR do 5:1, obvykle kolem 2,5-3,5:1. Takže to taky není úplně samospasitelné, protože jak píšeš, 3x nic je pořád nic. Naštěstí v reálném provozu i ten blbej led má nějakou adhezi, takže nějaký ten moment to hrabání na něm vytvoří a tak případně na druhou nápravu nebo druhé kolo, dle umístění Torsenu, nějaký ten nenulový cca trojnásobek půjde.
Makovica píše:Inak vyborne vysvetlene veci v tom poslednom velkom prispevku. Tiez si myslim, ze to bude kombinacia map/tabuliek a realtime. Hlavne, ked si uvedomim, co je vsetko popisane v tom starom dokumente ohladne algoritmov a to ma snad 20 rokov.
To je to hlavne knowhow Subaru.
Díky. Jo, z toho dokumentu vychází některé moje spekulace. Taky bych si ho mohl zase někdy osvěžit. :-)

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: ned úno 03, 2019 3:21 pm
od Majkl123
Ahoj, Sice subárko ještě nemám (ale budu =) , ale koncernový 4x4 ve verzi torsen mám už několikátý. Konkrétně passata (r.v.2004). V reálným provozu (ověřeno i před léty na vaší akci v Pertolticích) se nestane, aby permanentně motala jen jedna náprava. To musí auto ležet vyloženě na břichu a mít kola ve vzduchu. V extrémním případu, když se třeba předek odlehčí už natolik, že má tendenci stát a je šance, že by zadek mohl auto vytáhnout (třeba rozhoupáním) z brindy, stačí lehce přišlápnout brzdu (trochu hokej se dvěma naohama). Tím se zabezpečí dostatečná "adheze" a torsen má možnost poslat kousek krouťáku dozadu. Obráceně stačí trochu přitáhnout ručku. Jde o to touhle malou dopomocí dostat torsen do TBR, o kterém psal přede mnou Honza.
Levá vs pravá je u mého passata řešena EDS, které (ALE!!!) bohužel je akční pouze při rychlostech nad 20km/h až do 80km/h a to pouze po omezenou dobu (odhadem 1-2min. intenzivního přibržďování), pak ECU fn EDS dočasně vypíná kvůli ochraně brzd před přehřátím. V reálu je to ale nic moc, protože protočením kol nad 20km/h se auto často stačí zahrabat dost nato, aby už EDS bylo potom k prdu.

V reálu mám odzkoušeno, že se dá v běžných podmínkách (bláto, mokrá tráva apod.) při rychlosti otáčení kol nad 20km/h dosáhnout toho, že hrabou všechna 4 kola současně. (rolny nepočítám jako reálnou situaci).

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pon úno 04, 2019 10:50 am
od Michal82
Je to sice má vina.ale po roce jsem zjistil na mém outbacku 2.5 2008 ,že to neni až taková paráda,jak jsem čekal.Myslel jsem že kdyz uz kupuji celkem novější auto.Tak že to bude mít vychytavky lepší.Ale teď zjištuji,že starší vozy mají různe stabilizace atd.a tohle ma jen vizkozní spojku.Začínam se bat,že i yetina dokaže zvladnout vic.Pokid se mylim vyveťte mě z omylu.Takže asi jsem měl začit tím že je subaru a Subaru :-)

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pon úno 04, 2019 12:02 pm
od VDC
To je manuál nebo automat ?
Bát se můžeš ve chvíli, kdy ta yetina bude mít stejný gumy a budete srovnávat ve stejném terénu. Do tý doby jsou to jen zbytečný domněnky.
A to, že nějaká konkurence projede to co Subaru, není žádná ostuda.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pon úno 04, 2019 2:59 pm
od Makovica
HonzaCZ píše:No, tak já jsem si to dohledal, protože když se o něco zajímám, tak nejsem línej si dohledávat a ověřovat informace. TBR (Torsen Bias Ratio) bývá od 1,5:1 do 5:1.
Kdyby to bylo tolik, co píšeš, tak by to bylo lepší, než takhle. Jinak pro upřesnění ta procenta ti nesedí. Pokud by měl TBR 10:1, tak by to znamenalo, že umí při přenosu na pomaleji se točící výstup 10x vynásobit moment rychlejšího výstupu. Tedy na jedné straně by bylo 10, na druhé 1. Tedy to jaksi nemůže být 90:10 %. Spíš tedy cca 90,9:9,1 %. Ale jak jsem psal, obecně …
Dik, ze si to pozrel. Teraz uz aj ja.
Samozrejme viem, ze 1:10 nie je 10:90 (1:9) v percentach :) To sa mi len zdalo, ze to boli podobne cisla.
Zaujimava poznamka je "The Torsen T-2R RaceMaster is the only Torsen to have a preload clutch. So, even if a wheel is airborne, torque is applied to the other side. If one wheel were raised in the air, the regular Torsen units would act like an open differential, and no torque would be transferred to the other wheel. " - ze na to mali fintu. Samozrejme okrem brzd.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pon úno 04, 2019 3:59 pm
od Michal82
[quote="VDC"]To je manuál nebo automat ?
Je to manual.u automatu toho meli prej vice ;-(

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pon úno 04, 2019 6:50 pm
od vena
Michal82 píše: manuál
Budeš prodávat? :-)
Michale máš dobrou káru, stálou čtyřkolku s lehkou redukcí,fajn motor který si rozumí s LPG.
U levého kolena jsou tlačítka, tlačítko s autíčkem ve smyku pokud tam je máš protiskluz,pokud ne nevadí musíš být obezřetnější.me když problikne je to upozornění že to vic klouže.takovy čidlo rychlejší než ty.ma to i jiné funkce.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pon úno 04, 2019 7:00 pm
od mnov
Já to psal, že se nemá používat pojem viskóza.
Kromě toho "ma jen vizkozní spojku" tam je ještě diferenciál. :-)
Jinak pokud porovnám manuál ve Foresteru s automatem MPT Imprezy, tak např. při rychlejší jízdě na sněhu, rychlejší průjezd zatáčky, vše na silnici, cítím se jistější s tím manuálem. Prostě to jede klidněji.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pon úno 04, 2019 7:04 pm
od VDC
Michale nevím na co si stěžuješ. Lepší než 3 diferáky a viskóza jsou jenom 3 diferáky a VTD. Takže těch lepších možností, než máš ty moc není. A ve sněhu a blátě, dělají ten rozdíl gumy a ne asistenti.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pon úno 04, 2019 8:11 pm
od outback
VDC píše:A ve sněhu a blátě, dělají ten rozdíl gumy a ne asistenti.
...a řidič!

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pon úno 04, 2019 8:12 pm
od HonzaCZ
mnov píše:Jinak pokud porovnám manuál ve Foresteru s automatem MPT Imprezy, tak např. při rychlejší jízdě na sněhu, rychlejší průjezd zatáčky, vše na silnici, cítím se jistější s tím manuálem. Prostě to jede klidněji.
Jo, přesně tak bych si představil ten rozdíl. Prostě 3 diffy budou při vyrovnané adhezi na všech kolech (což je při jízdě na silnici v 99 % času) vždycky líp a plynuleji přenášet moment a to i v zatáčkách, na suchu, na mokru, na sněhu. Ale osobní podrobnou zkušenost nemám, neb jsem nikdy nevlastnil nic jiného než VTD. :-/

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pon úno 04, 2019 8:14 pm
od HonzaCZ
VDC píše:Michale nevím na co si stěžuješ. Lepší než 3 diferáky a viskóza jsou jenom 3 diferáky a VTD. Takže těch lepších možností, než máš ty moc není. A ve sněhu a blátě, dělají ten rozdíl gumy a ne asistenti.
A teda vím, že je to okrajová záležitost, ale DCCD taky nebude úplně marný. :-D Ale tys' to asi myslel u Legacy/Outback.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pon úno 04, 2019 8:45 pm
od petr
dle mých praktických zkušeností je rozdíl mezi outbackem a forestrem v manuálu značný, ve prospěch starého forestra oproti outbacku v automatu s VTD a VDC, byť by měl mít outback lepší pohon 4x4 tak zdaleka nevyjede to co forester , asi jsou na vině gumy a vyšší váha oťase a nižší světlá výška a uplně nejvíc malé zdvihy takže kola se dostávají rychle do vzduchu a auto zpomaluje a pak se zahrabe, možná v některých situacích by to bylo opačně, ale moc takových situací jsem zatím nenašel navíc se s outbackem moc do nějakých extrémů ani nepouštím protože vím jak by to dopadlo :-D jo a yettiho bych se ani nebál zato duster je silný soupeř i pro forestra pokud má teda pořádné gumy