Stránka 5 z 66

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: stř led 23, 2013 7:22 am
od hamoun
kurna, to se ale vyvinula diskuze malou citaci a otazkou ::-DD:
jsem zvedav, zda Fitipaldiho nekdo presvedci, ze ma jen normalni pohon na vsechna kola s otevrenymi dvema diferaky :)

asi to bude chtit nejaky presun mimo boxer tema ....

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: stř led 23, 2013 8:18 am
od Juras
Subaru MT pouziva pro pohon 3 diferencialy. Vse je pevne spojeno (bez nejakych spojek) od motoru po kola.
To znamena ze pomer MK mezi napravama je 50/50 a na kazde kolo tedy 25% MK. V tomto stavu by se mohlo stat ze v pripade ztraty trakce na jednom kole by veskery vykon odesel pres tohle kolo ac je na vsech kolech stale MK 25%. Z tohoto duvodu instaluje subaru na mezinapravovy diferencial viskozni uzaverku. Ta nedela nic jinyho nez ze "hlida" rozdil otacek mezi napravama a v pripade ze je ten rozdil vetsi nez je bezne pro prujezd zatackou zacne uzavirat diferencial. Tim je docileno toho, ze v pripade ztaty trakce na jednom kole (naprave), nas postrci kola na naprave druhe. V pripade ztraty trakce jednoho kola na obou napravach, je jedno jestli vlevo vpravo nebo krizem, vykon opet odejde pres tyto kola. Tohle je pripad velke vetsiny vsech MT subaru. U novejsich modelu se tohle snazi eliminovat elektronicky tim, ze kola ktera ztrati trakci pribrzdi a tim prenese vykon na kolo ktere trakci ma. DCCD a LSD vynechavam zamerne, protoze to je uz jina trida a netyka se to tohoto tematu.

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: stř led 23, 2013 8:28 am
od dethroned
...plus pasivní odpory diferenciálů samotných, kde už jen tření jim dává jistou míru svornosti :845:
...tak, a zpět k boxer diesel.

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: stř led 23, 2013 8:39 am
od catana
dofi: samosvor na zadek možný je, vyjde to na cca 30 tisíc. Někdy vloni jsem se o tom nezávazně bavil s Ladisem.

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: stř led 23, 2013 9:01 am
od romik
dofi píše:ja chtel jen rici ze VDS reaguje s prodlevou. priklad jedu po ujezdenem snehu do kopce na dvoju tak tretinovym plnynem, tak 2500 otacek, turbo je natlakovane a protoze mam rad jak se impreza do kopce na snehu zavrtu a vyrazi tak slapnu plnej plyn.....
Mám podobnou zkušenost s VDC, když zkouším, kdy to začne reagovat v přímém směru při větším odporu v hlubším sněhu.
Udělal jsem si takovou zkoušku, v kolika km/hod zablikkne VDC při jízdě v čerstvém neprojetém sněhu cca 15-20 cm.
Mám takovou testovací trať, kde se do dá zkoušet. Auto se prodírá proti sněhu cca do 70-80 km, na 3.r.s. a pak se jakoby nadzvedne přední náprava, mám 225 pneu.
Podvědomně uberu plynu a dá se řící, že zareaguji dříve než VDC, pak teprve při vyosení auta z přímého směru zasáhne VDC s prodlevou tak půl sec.
Pokud mám VDC vypnuto, tak odhaduji při rychlosti cca do 90 km/hod je prodleva tak 2 x větší a VDC dovolí větší vyosení auta z přímého směru, o to více pak přibrzdí kola, aby se to srovnalo.
Toto se hodí zrovna na dálnici při vyšších rychlostech, kdy se dá celkem dobře rozeznat, kdy VDC zasáhne. Auto se "nadlehčí" a až potom blikne VDC.
V táhlých výjezdech, obráceně klopených je to ale u forestera pozdě, mělo by to reagovat rychleji.
Porovnávám s dvoukolkou Mondeo, kde se dalo v těchto výjezdech jet daleko rychleji než se subaru, ESP zasahovalo perfektně a nedovolilo jakýkoliv pohyb zadní nápravy.
Jak bylo napsáno výše, při takovém zkoušení je třeba diesel motor držet v otáčkách nejlépe nad 3000 tis., jinak jsou reakce mdlé.
Porovnávám pouze chování na řekněme rozsolené dálnici, ostatní věci jako trakce, brždění a pod. samozřejmě ne.
Přikládám dvě videa, kde se napřed projížděla neprojetá cesta a až pak jízda zpět v kolejích.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AZgEpxv5 ... WvLysMAG0w[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6x9vgORK ... WvLysMAG0w[/youtube]

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř led 23, 2013 9:28 am
od JRJ
Pro upřesnění pojmů: Differential (mechanical device)
http://en.wikipedia.org/wiki/Differenti ... _device%29
Je tam prakticky vše co jste chtěli o diferenciálech vědět a báli jste se zeptat.

Jak je to s dify u Subaru? Úplná džugle. V předu mají LSD jen STíčka a to jen některé ostatní mají dif otevřený včetně SpecB. Mezinápravový dif je buď mechanický LSD (viscous coupling*) u muálních převodovek nebo aktivní elektromagnetický (VTD) 5AT některé 4AT nebo aktivní elektromechanický (EMCD, DCCD) u STi. Nebo centrální dif nemají CVT, ATS (active torque split) u některých 4AT. Zadní dif je u některých modelů LSD (viscous coupling) (všechny Outbacky do 3. gen včetně, Lega H6 do 4.gen včetně, některé Forestery, WRX, STi). STíčka poslední generace mají vzadu torsen.


* - záměrně užívám anglického výrazu, protože rozlišuje mezi spojkou clutch a spojkou coupling a viskózní spojka u někoho může vyvolávat asociaci s Haldexem.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř led 23, 2013 9:55 am
od HonzaCZ
JRJ: VTD rozhodně není elektromagnetický. Elektromagneticky se maximálně tak ovládá ventil (solenoid), který nastavuje sevření spojky (viscous coupling), která určuje míru "uzavření". Samotná činnost spojky je ale uskutečňována ATF olejem z převodovky. Stejně to funguje u MPT (Active AWD / Active Torque Split), akorát spojka není na diffu, ale přímo přenáší moment na zadní nápravu.¨

Jinak tím DCCD si nejsem jistý, ale podle toho, co jsem se kdy dočetl, tak není elektromechanický, ale právě elektromagnetický.

A u CVT to za chvíli už také nemusí být zcela zřejmé, protože to vypadá, že budou modely CVT s VTD (možná v JP už jsou).

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř led 23, 2013 10:05 am
od VDC
Každopádně zase jedno zajímavý vlákno, kde se hezky míchají hrušky s jabkama... :845: Kromě jinýho mě pobavil termín offroad od Audi. O něčem takovém jsem nikdy neslyšel, kterej model to je ? :845:

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: stř led 23, 2013 10:23 am
od HonzaCZ
Fitipaldi píše:To se mi nezdá.
Viděl jsem nějaké testy, na trenažeru, byly tam off-roady od AUDI, VW, aj. , kde se jakoby protáčely 3 kola bez použití uzávěrky. Všichna auta na tom zkolabovala, jen Forester s tím jedním kolem odjel. To by právě naznačovalo, že má samosvor.
Pokud odjel za pomocí trakce na jednom kole, tak v tom stoprocentně figurovala elektronika.
Fitipaldi píše:naftová Impreza, nemá uzávěrku diferenciálu, má permanetní 4x4 (symetrical AWD).
Nebo chceš říci, že když se pojede třeba do pravé zatáčky, a pravá strana bude na ledu a levá na asfaltu, tak to nepojede ?
Ano, bez elektroniky se to pravděpodobně ani nehne (pokud zastavíš, bude to do kopce atd).
Fitipaldi píše:SUBARu, kromě STI, nemá možnost dynamicky měnit kroutící moment mezi přední a zadní nápravou,
rozděluje vždy kroutící moment 50 %/ 50 % mezi přední a zadní nápravu.
STI tento poměr měnit umožňuje.
Můj 12 let starý Outback to taky umí měnit, zvláštní, co? STI to není ;-) A výchozí u mě není 50/50, ale 45/55 (předek/zadek).

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř led 23, 2013 10:25 am
od Slavek_xxx
Jinak vsechny OB asi nemaji vzadu LSD. Aspon ten nas ne :-(

[ Příspěvek odeslán z mobilního zařízení ] Obrázek

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř led 23, 2013 10:31 am
od HonzaCZ
Slavek_xxx píše:Jinak vsechny OB asi nemaji vzadu LSD. Aspon ten nas ne :-(
Jo ten můj taky ne. Ačkoliv podle "testu" některých zdejších přispěvovatelů bych ho tam mít měl - na zvedáku, pokud točím jedním zadním kolem, tak se druhé točí stejným směrem. Ale toto připisuji prostému faktu, že vnitřní převody v zadním diffu mají větší pasivní odpor než kuželový převod na klec diferáku, ložiska kardanu a výstup z převodovky s půlkou mezinápravového diffu dohromady, tak se prostě "radši" točí celý kardan a půlka mezinápravy, než aby se točil zadní diff uvnitř.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř led 23, 2013 10:57 am
od JRJ
Slavek_xxx píše:Jinak vsechny OB asi nemaji vzadu LSD. Aspon ten nas ne :-(
Hm tak nám asi samo Subaru ve svých brožurách lže.
HonzaCZ píše:JRJ: VTD rozhodně není elektromagnetický. Elektromagneticky se maximálně tak ovládá ventil (solenoid), který nastavuje sevření spojky (viscous coupling), která určuje míru "uzavření". Samotná činnost spojky je ale uskutečňována ATF olejem z převodovky. Stejně to funguje u MPT (Active AWD / Active Torque Split), akorát spojka není na diffu, ale přímo přenáší moment na zadní nápravu.¨
V příručce k Legu mám ".. electromagneticaly controlled limited slip multi-plate clutch is used to vary the drive distribution to match the load movement during acceleration and braking." Asi jsem to blbě pochopil.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř led 23, 2013 11:13 am
od HonzaCZ
JRJ píše:V příručce k Legu mám ".. electromagneticaly controlled limited slip multi-plate clutch is used to vary the drive distribution to match the load movement during acceleration and braking." Asi jsem to blbě pochopil.
Tak buďto mají na mysli ten ovládací ventil nebo tam mají chybu. Viz http://www.awdwiki.com/en/subaru/#With_ ... nsmission_

Nebo z technického manuálu Legacy 03:
4EAT-transfer.png

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř led 23, 2013 11:18 am
od mamut
A nebo maj v subaru takovej mrdník, že tam strčej co se jim zrovna válí ve skladu a všichni víme prd, co v autě máme....

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: stř led 23, 2013 11:52 am
od newli
Nekolikrat jsem se snazil pochopit podstatu jednotlivych systemu (zejmena torsen, ale i LSD a dalsi - a to zejmena jehich chovani a oduvodneni fyzikalnimi zakonu), ale pokazde jsem to vzdal. Mel jsme holt vystudovat CVUT a ne ekonomku :839:

Nicmene kdyz jsme ci ted proletl diksusi (a prilozeny odkaz), zjistuji, ze jsem zil v bludu. Chapu spravne, ze manualni subaru (legacy, outback, forestr i impreza) - vyjma specialnich modelu jako je spec B ci STI - ma pouze mezinapravovy LSD? Nevim proc jsme si zafixoval, ze jich tam je vic nez jeden :713: