Stránka 4 z 66

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: úte led 22, 2013 3:29 pm
od Fitipaldi
dofi píše:Také by samosvor možná řešil u mne v podstatě setrvalou chybu překročení maximálních otáček- nejčastěji kdy jedu do mírného kopce po sněhu tak 2 či 3. stupen, kola jakž takž berou takže dám pro radost, plný plny plyn pak se 2 kola dostanou na led a okamžitě to vyletí do červeného pole dříve než nějaké ESP či řidič dokážou zasáhnout, to by se patrně při napravových samosvorech nestalo.

Doporučuji navštívit servis.
Oprava viskózní spojky.
Mě to za shodných podmínek nedělá. Vyjíždím z vedlejší silnice na hlavní do prudkého kopce a zatáčím doleva. Zabírají všechna kola (symetrical AWD-all wheel drive).
Ledaže by jsi přejmenoval na HWD - half wheel drive.

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: úte led 22, 2013 3:41 pm
od Fitipaldi
vojta74 píše:No já jezdil do teď s Octavií s haldexem, kde to fungovalo jako elektronická uzávěrka(dokonce to ubýralo plyn), a mě prodejce tvrdil, že nějaká elektronika u Suba tomu taky pomáhá, teda co se týká té svornosti, jinak samo u mé motorizace a manuálu 50:50. Asi se neumím přesně vyjádřit.
Já teda nevím, mě se zdá, že lidi , co jezdí se Subaru ani nevědí, s čím jezdí.
SUBARU je postaveno tak, že co se pohonu kol se vše děje na mechanické bázi.
Samosvorným diferenciálme se rozumí t.z.v. aktivním diferenciálem, podobně, jako je tomu u diferenciálu Torsen. Ostatní výrobci řeší trakci elektronicky, jako náhražku.
Zádrhel je v tom, že aktivní diferenciál znamená poměrně nemalý úbytek výkonu.
Elektronické systémy, resp. pasivní diferenciál tolik výkonu nespolkne, přibližuje se tomu mechanickému, ale v mezních situacích nepomůže.
STI je vrcholný model, kde je k dispozici takový výkon, že to nevadí(až na tu spotřebu).
Důvod, proč jsem kupoval Imprezu je ten, že mi vadilo, když jsem několikrát zůstal viset v zimě.
Klasická 2 kolka s pasivním diferenciálem totiž hrabe pouze 1 kolem za snížených adhezních podmínek a to ještě tím kolem, které má nejmenší adhezi.

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: úte led 22, 2013 6:09 pm
od Slavek_xxx
Tak ne ze bych chtel opakovat jiz napsane, ale naftove verze zadny napravovy samosvor nemaji. Mezinapravovy diff je LSD - diferencial s omezenym prokluzem. Odjezd z valcu na jedno kolo je ciste zalezitost elektroniky a pribrzdovani prokluzujicich kol.

[ Příspěvek odeslán z mobilního zařízení ] Obrázek

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: úte led 22, 2013 6:18 pm
od Bekr
Fitipaldi bez urážky, měl by sis radši editovat tenhle poslední příspěvek, páč to podle něj vypadá, že sám nevíš, s čím jezdíš.
Nejsem kdoví jaký znalec, ale co vím poměrně bezpečně, tak za posledních 15 let nemá žádne subaru žádný "samosvor". Výjimkou jsou STi-čka či WRC-čka, a NĚKTERÉ ročníky a NĚKTERÉ výbavy Forestrů, keré měly zadní diferenciál s OMEZENOU svorností - tzv. LSD. Čili ne samosvorný! Ono to prakticky a technicky ani úplně nejde.
Dál, pojem aktivní diferenciál vůbec neznamená, že je samosvorný, ale pouze to, že ho můžeš nějak řídit...

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: úte led 22, 2013 6:37 pm
od Tom007
LSD - Limited Slip Diferential čili diferenciál s omezeným prokluzem, povětšinou vyžaduje speciální olej s LS přísadami
http://www.awdoc.cz/drupal/node/129
http://en.wikipedia.org/wiki/Limited-slip_differential

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: úte led 22, 2013 7:02 pm
od Ivooos
Fitipaldi: Jednoduše řečeno, prokluz mezi přední a zadní nápravou u diesla řídí vyskoza, tedy ona to neřídí jen udržuje prenamentně poměr rozdělení krouťáku v mezinápravovém diffu 50/50. A jelikož je tam mechanický mezinápravový differenciál, proto se tomu říká trvalá čtyřkolka. Kdyby tam byla spojka např. haldex, je to dvoukolka s připojitelnou druhou nápravou.

No a prokluz na nápravě se řídí elektronicky pomocí VDC neboli ESP, samo že to pracuje s určitým požděním, takže může nastat prokluz kola na jedné nápravě.

Prokluz ale neznamená, že se bude protáčet a otáčky poletí vysoko, protože VDC ne jen že přibržďuje kolo ale také ubírá výkon, takže to spíše motor udisí a to zejména při rozjezdu. Pokud se chceš tedy s dieslem rozjet na zasněženém kopci, je někdy lepší VDC vypnout, jinak se to dusí, nebo ten prokluz můžeš řešit přes spojku. Zde je ten zásadní rozdíl mezi samosvorným nápravovým differenciálem a volným, jaký máme my.

Prodejcí občas rádi mluví o VDC alias ESP a jeho podsystému EDS nebo ASR (což jsou systémy zabraňující prokluzu, jen jeden hlidá rozdíl otáček kol na jedné, zpravidla hanné nápravě a to zejména v nižších rychlostech a druhý zase hlídá rozdíl otáček kol na jednotlivývh nápravách ve všech rychlostech) jako o elektronické uzávěrce differenciálu, bohužel je to pravda jen na půl, se samotným differenciálem to moc společnéo nemá. V každém případě i tyto systémy ti pomohou a zabrání prokluzu kol a to zejména při vyšších rychlostech, takže můžeš mít pocit, že to v zatačce přenáší krouťák na neprokluzující kolo. Samosvorný differenciál se však chová ještě lépe.

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: úte led 22, 2013 7:25 pm
od vojta74
To Ivoos: pěkně napsáno, souhlas.

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: úte led 22, 2013 7:33 pm
od Fitipaldi
Ivooos píše:Fitipaldi: Jednoduše řečeno, prokluz mezi přední a zadní nápravou u diesla řídí vyskoza, tedy ona to neřídí jen udržuje prenamentně poměr rozdělení krouťáku v mezinápravovém diffu 50/50. A jelikož je tam mechanický mezinápravový differenciál, proto se tomu říká trvalá čtyřkolka. Kdyby tam byla spojka např. haldex, je to dvoukolka s připojitelnou druhou nápravou.

No a prokluz na nápravě se řídí elektronicky pomocí VDC neboli ESP, samo že to pracuje s určitým požděním, takže může nastat prokluz kola na jedné nápravě.

Prokluz ale neznamená, že se bude protáčet a otáčky poletí vysoko, protože VDC ne jen že přibržďuje kolo ale také ubírá výkon, takže to spíše motor udisí a to zejména při rozjezdu. Pokud se chceš tedy s dieslem rozjet na zasněženém kopci, je někdy lepší VDC vypnout, jinak se to dusí, nebo ten prokluz můžeš řešit přes spojku. Zde je ten zásadní rozdíl mezi samosvorným nápravovým differenciálem a volným, jaký máme my.

Prodejcí občas rádi mluví o VDC alias ESP a jeho podsystému EDS nebo ASR (což jsou systémy zabraňující prokluzu, jen jeden hlidá rozdíl otáček kol na jedné, zpravidla hanné nápravě a to zejména v nižších rychlostech a druhý zase hlídá rozdíl otáček kol na jednotlivývh nápravách ve všech rychlostech) jako o elektronické uzávěrce differenciálu, bohužel je to pravda jen na půl, se samotným differenciálem to moc společnéo nemá. V každém případě i tyto systémy ti pomohou a zabrání prokluzu kol a to zejména při vyšších rychlostech, takže můžeš mít pocit, že to v zatačce přenáší krouťák na neprokluzující kolo. Samosvorný differenciál se však chová ještě lépe.
----------
Obávám se pánové, že nemáte pravdu.
Jak jsem psal viskozní spojka slouží pro eliminaci rozdílu otáček přední a zadní nápravy.
Ty jsou mimo jiné dost podobné, pokud jsou v záběru obě nápravy.
Pokud by se přední kola protáčela na ledu, zabere zadní náprava přes viskózní spojku, ale všechna kola se točí.
Viskózní spojka zajišťuje permanentní rozdělení kroutícího momentu 50/50.

STI má místo viskozní spojky řiditelný mezinápravový diferenciál. Ten zajišťuje nejen rozdíly mezi otáčkami přední a zadní nápravy ale i řiditelnou distribuci točivého momentu mezi přední a zadní nápravu.
To je vhodné např. při jízdě do kopce, kdy váha je na zadní nápravě. Z kopce naopak. Na rovině je to vhodné pro změnu chování auta v zatáčkách a přechod přetáčivost, nedotáčivost.

Symetrical AWD znamená přenos síly rovnoměrně na všechna kola.
Tak, jak to popisujete, by se nejednalo o AWD, protože kdyby byla levá kola na ledu, a pravá na suchu, tak
by zabírala jen 2 kola, a pravá by se točila 2-násobnou rychlostí,tím by se nejednalo o symetrical AWD.

Dám 2 příklady diferenciál(nezaměňovat s mezinápravovým diferenciálem)
Torsen používala, a snad i stále používá AUDI quatro a Lancia

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: úte led 22, 2013 7:44 pm
od telatko
dofi píše:Také by samosvor možná řešil u mne v podstatě setrvalou chybu překročení maximálních otáček- nejčastěji kdy jedu do mírného kopce po sněhu tak 2 či 3. stupen, kola jakž takž berou takže dám pro radost, plný plny plyn pak se 2 kola dostanou na led a okamžitě to vyletí do červeného pole dříve než nějaké ESP či řidič dokážou zasáhnout, to by se patrně při napravových samosvorech nestalo.
+1 :657: taky se tak občas bavím :657:

a teď ten led a sucho :845:

postavíme auto pravou stranou na čistý led ( to není tak obtížné na vyklouzané nevyhrnuté krajnici) a levou na asfalt. Dám jedna, vytočím do omezovače, pustím spojku... a teď otázka na fitipaldiho: jaktože mi nehrabou ty kola na asfaltu? pokud má jet do servisu ten, komu nehrabou, bude tam zítra asi narváno :845: neuraž se prosím, ale skoušel jsi to někdy? :pr:

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: úte led 22, 2013 7:51 pm
od Ivooos
Symetrical znamená, že motor s kardanem a diferenciály je uložen přesně uprostřed vozu a tedy prave a levé polosy jsou stejně dlouhé, prostě vše je symetrické, toto slovo nemá nic společného s rozdělením samotného Mt.

AWD znamená, že jsou všechna kola hnaná, ne však neustále a všechna shodně, prostě jen že každé kolo může přenášet Mt a to v různých poměrech. Poměry stanovuje mezinápravový a nápravové differenciály.

Nic víc nic míň.

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: úte led 22, 2013 8:45 pm
od dofi
ja chtel jen rici ze VDS reaguje s prodlevou. priklad jedu po ujezdenem snehu do kopce na dvoju tak tretinovym plnynem, tak 2500 otacek, turbo je natlakovane a protoze mam rad jak se impreza do kopce na snehu zavrtu a vyrazi tak slapnu plnej plyn. vetsinou se rozjede se slusnym zrychenim a otacky jdou primerene nahoru , zridka dojde k efektu kdy otacky prestreli do cerveneho pole, pritom auto jede dal - podle mne jedno pred i jedno zadni kolo naraz ztratilo oporu a zacalo se protacet a presto ze ESP on, tak je prilis velka prodleva nez ESP zasahne a kola pribrzdi. tak takze motor vystreli do otacek jak pri vyslapnute spojce.

[ Příspěvek odeslán z mobilního zařízení ] Obrázek

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: úte led 22, 2013 8:52 pm
od dofi
takze kdybych neco chtel z sti na svuj traktor tak prestoze brzdy jsou fajn- pokud jedu s rozumnym podem sebezachovy na 16" kolech. tak staci. ale chtel bych predni a zadni samosvorny dif. na naprave na blbnuti za vlhka , na snehu, trave v nizkych rychlostech a ostrych zatackach....

[ Příspěvek odeslán z mobilního zařízení ] Obrázek

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: úte led 22, 2013 9:11 pm
od tango
hele dofi a nebude jednoduší do STi narvat jen chrochtáka :845:

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: úte led 22, 2013 9:15 pm
od Thanantos
Ani to. Úprava oběma směry D do Sti nebo spodek STi do D by byla tak nákladná, že je lepší naftu prodat, koupit STi - oproti přestavbě to bude rychlejší a o tolik levnější, že než to nenažraný turbobenzín dožene, bude už po dvou generálkách a v důchodu

Re: BOXER DIESEL - zkušenosti s provozem

Napsal: úte led 22, 2013 10:19 pm
od MKo
dofi píše:takze kdybych neco chtel z sti na svuj traktor tak prestoze brzdy jsou fajn- pokud jedu s rozumnym podem sebezachovy na 16" kolech. tak staci. ale chtel bych predni a zadni samosvorny dif. na naprave na blbnuti za vlhka , na snehu, trave v nizkych rychlostech a ostrych zatackach....
dofi, už som to tu niekde spomínal ako sa s ropákom pohrali: http://goo.gl/6Il4T, otázka je kolko by to stálo 8)

Ja som bol v nedeľu prehnať svoju rezu po zasneženom Slovakiaringu a bol som v úžase ako sa to auto správa na snehu a v neskôr brečke. Ked budem veľký, tak sa ju naučím tlačiť k hrane ešte viac ::-DDD: .