Jak funguje 4x4 u Subaru
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49211
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
No já pro jistotu nevím vůbec, o čem se tu vy dva bavíte. Na to mi moje představivost prostě nestačí... :845: Ale jak funguje 4x4 u Subaru a dalších strojů naštěstí vím... :850:
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- Slavek_xxx
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 8054
- Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
- Bydliště: Nové Hrady
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Tak si chvilku pojdme hrat s abstrakci. To je mocny nastroj, i Einstein ho pouzival pro sve teorie, ale nas pripad je o hodne jednodussi.
Rekneme, ze mame misto motoru momentovy klic, mame nahon na jednu napravu a otevreny diferencial. Misto kol jsou matky, ktere jsou nasazene na srouby. Tak dokavad jsou matky nedotazene, nekladou odpor a sila na vstupu je mala. Ted nastane situace, kdy jedna matka je uz na podlozce a zacina klast odpor. Druha se ovsem stale prakticky volne otaci na zavitu smerem k dorazu (paralela k jednomu kolu na ledu a druhemu na asfaltu). Co z toho plyne? Ze na OBE matky pusobi stejna sila = jen takova, jaka je nutna na otaceni dosud nedotazene matky. Vetsi silu na momentak nejste schopni vyvinout, protoze nemate protisilu.
Aby se na dotazenou matku (tedy kolo na asfaltu) dostala vetsi sila, musite zabranit otaceni volne matky (prichazi cas pro nasi viskospojku v diferencialu). Zvysenim treni mezi obema hridelemi muzeme na momentak tlacit vetsi silou a to do chvile, dokud spojka neproklouzne. Pokud jsou poloosy spojene napevno na kolik se dotahne dotahovana matka, pokud na momentaku budeme mit 100Nm a druha je stale volne otocna?
A druha otazka, pokud je diferencial bez viskospojky nebo jine uzavery, na kolik se dotahnou obe matky, pokud na momentak budeme tlacit silou 100Nm?
Rekneme, ze mame misto motoru momentovy klic, mame nahon na jednu napravu a otevreny diferencial. Misto kol jsou matky, ktere jsou nasazene na srouby. Tak dokavad jsou matky nedotazene, nekladou odpor a sila na vstupu je mala. Ted nastane situace, kdy jedna matka je uz na podlozce a zacina klast odpor. Druha se ovsem stale prakticky volne otaci na zavitu smerem k dorazu (paralela k jednomu kolu na ledu a druhemu na asfaltu). Co z toho plyne? Ze na OBE matky pusobi stejna sila = jen takova, jaka je nutna na otaceni dosud nedotazene matky. Vetsi silu na momentak nejste schopni vyvinout, protoze nemate protisilu.
Aby se na dotazenou matku (tedy kolo na asfaltu) dostala vetsi sila, musite zabranit otaceni volne matky (prichazi cas pro nasi viskospojku v diferencialu). Zvysenim treni mezi obema hridelemi muzeme na momentak tlacit vetsi silou a to do chvile, dokud spojka neproklouzne. Pokud jsou poloosy spojene napevno na kolik se dotahne dotahovana matka, pokud na momentaku budeme mit 100Nm a druha je stale volne otocna?
A druha otazka, pokud je diferencial bez viskospojky nebo jine uzavery, na kolik se dotahnou obe matky, pokud na momentak budeme tlacit silou 100Nm?
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Haha, to jde mimo mě Asi jsem chyběl ve škole
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- telatko
- Vášnivý uživatel
- Příspěvky: 901
- Registrován: sob zář 12, 2009 1:25 pm
- Bydliště: Zábřeh na Mor.
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
100Nm pokud je jedna otočná.
50Nm ? obě na pevno? ::-DD: :655:
50Nm ? obě na pevno? ::-DD: :655:
Nissan X-trail MY2016 4x4
Cagiva Raptor 650
ex. Nissan X-trail 2.2Di 84Kw
ex. Legacy 2.5 GX MT MY2000 sedan
ex. Impreza 1.5R SW, 5MT, MY2006
ex. Peugeot 406 1.8i
ex. Aprilia Leonardo 125ccm,
Cagiva Raptor 650
ex. Nissan X-trail 2.2Di 84Kw
ex. Legacy 2.5 GX MT MY2000 sedan
ex. Impreza 1.5R SW, 5MT, MY2006
ex. Peugeot 406 1.8i
ex. Aprilia Leonardo 125ccm,
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Ja se teda prohrabaval zavejema uz mockrat, ale tohle se mi jeste nestalo. Na co by tam tu viskozu davali, kdyby nedokazala uzavrit diferencial?Mira píše: Ne, ne. Je to jak píše Slávek. Auto předkem zabořený do závěje a levý zadní skoro v luftě. Takže se točilo pouze to kolo. Kdybych to trápil dál, tak to viskóza poslala i dopředu, ale jak upozorňuju, nechtěl jsem ji trápit, takže couvnout a znovu to rozjet je lepší cesta. Je třeba jezdit i hlavou. Viskóza je v pohodě.
Subaru IMPREZA 2.0GT MY95 300hp 25/100 - funny car
Peugeot 205 1.7GRD MY92 60hp 4/100 - EX a už i R.I.P (kovoschrot)
Citroën C5 2.2 HDi MY02 133hp 6/100 - daily car
Ducati Multistrada 1000 DS MY04 - funbike?
Peugeot 205 1.7GRD MY92 60hp 4/100 - EX a už i R.I.P (kovoschrot)
Citroën C5 2.2 HDi MY02 133hp 6/100 - daily car
Ducati Multistrada 1000 DS MY04 - funbike?
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Dokud bude jedna matka stále volně otočná, na momenťáku nebudeš mit 100Nm, ale jen tolik, kolik je potřeba k překonání tření v soustavě. Zároveň na první "dotaženou", nebo lépe řečeno zastavenou matku bude působit moment rovný třecímu momentu soustavy krát předodový poměr soustavy.Slavek_xxx píše:... Pokud jsou poloosy spojene napevno na kolik se dotahne dotahovana matka, pokud na momentaku budeme mit 100Nm a druha je stale volne otocna?
A druha otazka, pokud je diferencial bez viskospojky nebo jine uzavery, na kolik se dotahnou obe matky, pokud na momentak budeme tlacit silou 100Nm?
Po dotaženi obou matek bude na každou působit těch tvých 100Nm mínus tření to celé poděleno patřičným převodem. Pokud bude převod na obě matky stejný bude na každé při zanedbání tření 50Nm.
Bekr
Subaru Forester 2.0X Comfort 2003
Subaru Forester 2.0X Active 2007
Subaru Forester 2.5XT Low 2008
Subaru Outback 2.5i Executive ES 2020
GSX400SH 88 & XJR1300 00 & S22 60
Subaru Forester 2.0X Comfort 2003
Subaru Forester 2.0X Active 2007
Subaru Forester 2.5XT Low 2008
Subaru Outback 2.5i Executive ES 2020
GSX400SH 88 & XJR1300 00 & S22 60
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Co se týče Forestrů, tak některé ročníky a někté výbavy ho měli i vzadu. Shodou okolností ho mám v obou Foresterch.newli píše:... Chapu spravne, ze manualni subaru (legacy, outback, forestr i impreza) - vyjma specialnich modelu jako je spec B ci STI - ma pouze mezinapravovy LSD? Nevim proc jsme si zafixoval, ze jich tam je vic nez jeden :713:
Bekr
Subaru Forester 2.0X Comfort 2003
Subaru Forester 2.0X Active 2007
Subaru Forester 2.5XT Low 2008
Subaru Outback 2.5i Executive ES 2020
GSX400SH 88 & XJR1300 00 & S22 60
Subaru Forester 2.0X Comfort 2003
Subaru Forester 2.0X Active 2007
Subaru Forester 2.5XT Low 2008
Subaru Outback 2.5i Executive ES 2020
GSX400SH 88 & XJR1300 00 & S22 60
- Slavek_xxx
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 8054
- Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
- Bydliště: Nové Hrady
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Bekr> ok, vse jasne. Jenom temi spojenymi poloosami jsem myslel nejakou zaverku diferencialu. Jak to bude pak, stale 50Nm na dotazeny matce nebo celych vstupnich 100 pri zanedbani ostatnich odporu soustavy?
[ Příspěvek odeslán z mobilního zařízení ]
[ Příspěvek odeslán z mobilního zařízení ]
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
- JRJ
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 2463
- Registrován: pát úno 25, 2011 3:04 pm
- Jméno a příjmení: ヤン ヤクビーク
- Bydliště: Praha
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Stále platí 3. Newtonův zákon akce a reakce. Momenťák bude působit momentem odpovídajícím odporu celé soustavy a mezi matky se rozdělí podle odorů jaký kladou, tedy větší část momentu (prakticky všechen) půjde na dotaženou matku.Slavek_xxx píše:Bekr> ok, vse jasne. Jenom temi spojenymi poloosami jsem myslel nejakou zaverku diferencialu. Jak to bude pak, stale 50Nm na dotazeny matce nebo celych vstupnich 100 pri zanedbani ostatnich odporu soustavy?
You cannot imagine the immensity of shit I do not give
Subaru Legacy wagon MY2004
Subaru Legacy wagon MY2004
- Mira
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 10652
- Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Miroslav
- Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Ona ho ale dokáže uzavřít. Ale bavíme se o časovém úseku vteřin. Prostě čumákem vjedu do závěje, protočí se pouze jedno kolo a než to viskóza začne uzavírat, tak to chviličku trvá. Ovšem jako šetrný řidič to nehrotím a nezahřívám ji, takže raději couvnu a prorazím na podruhé. To je celý. Tzn. časovej horizont 3 vteřin.Juras píše: Ja se teda prohrabaval zavejema uz mockrat, ale tohle se mi jeste nestalo. Na co by tam tu viskozu davali, kdyby nedokazala uzavrit diferencial?
-
- Zkušený uživatel
- Příspěvky: 306
- Registrován: úte led 04, 2011 3:02 pm
- Jméno a příjmení: Josef Varilek
- Bydliště: Mníšek pod Brdy
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
V technickém listu k Oubacku 2008 2.5i MT píší: "Mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou" Což je jasné - klasická mezináprava. Pak tam ale ještě je: "Zadní diferenciál s tzv. měkkou viskózní spojkou pro lepší jízdní stabilitu při vysokých rychlostech".
Tedy alespoň u Outbacku 3gen je vzadu "tak trochu" samosvor - ale jen trochu, čili sice něco jako mezinápravová viskóza, ale neuzavře se úplně - jen trochu zvýší odpor. Čili v zatáčce ve větší rychlosti to asi pomůže, kdyby byla pravá strana na ledě a levá na asfaltě, tak se to na rovině asi pomalu rozjede, also do většího kopce to asi stačit nebude.
Tedy alespoň u Outbacku 3gen je vzadu "tak trochu" samosvor - ale jen trochu, čili sice něco jako mezinápravová viskóza, ale neuzavře se úplně - jen trochu zvýší odpor. Čili v zatáčce ve větší rychlosti to asi pomůže, kdyby byla pravá strana na ledě a levá na asfaltě, tak se to na rovině asi pomalu rozjede, also do většího kopce to asi stačit nebude.
Subaru Outback 2.5i, 5MT comfort-navi, MY08 Prodáno... ;-(
Skoda Octavia 1.9 TDI MY01 (Babička)
Skoda Octavia 1.9 TDI MY01 (Babička)
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Na rovině se to rozjede vždycky Já snad na tom mým diffu najdu někde označení a vyčtu si z manuálu, jestli mám, či nemám.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Proč by to mělo mít prodlevu? Vždyť to pracuje na principu tření, tak jaká prodleva? Prodlevu to může mít při velkém zatížení, než se dostaví Hump-efekt, ale běžná funkce musí pracovat ihned, okamžitě, stále, trvale. To je jako kdybys táhnul člověka na snowboardu po rozlitym medu a říkal, že jeho odpor má prodlevu.Mira píše:Ale bavíme se o časovém úseku vteřin. Prostě čumákem vjedu do závěje, protočí se pouze jedno kolo a než to viskóza začne uzavírat, tak to chviličku trvá...Tzn. časovej horizont 3 vteřin.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
-
- Zkušený uživatel
- Příspěvky: 306
- Registrován: úte led 04, 2011 3:02 pm
- Jméno a příjmení: Josef Varilek
- Bydliště: Mníšek pod Brdy
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
HonzaCZ: Hezka tabulka, ale kde se dá najít ten kód? část VIN?
::-DDD: Představa snowboardu v rozlitém medu je jinak docela dobrá..
Edit: To "rozjede se na rovine" bylo trochu s nazsázkou, ona se na ledu na rovině rozjede i předohrabka na letních - pointa byla v tom, že neumý být tak "v medu" jako mezináprava :845:
::-DDD: Představa snowboardu v rozlitém medu je jinak docela dobrá..
Edit: To "rozjede se na rovine" bylo trochu s nazsázkou, ona se na ledu na rovině rozjede i předohrabka na letních - pointa byla v tom, že neumý být tak "v medu" jako mezináprava :845:
Subaru Outback 2.5i, 5MT comfort-navi, MY08 Prodáno... ;-(
Skoda Octavia 1.9 TDI MY01 (Babička)
Skoda Octavia 1.9 TDI MY01 (Babička)
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Joedog: Je to pro Legacy/Outback MY2003, takže u tebe to může být jinde. Ale ten kód by měl být na příčné výztuze (nálitku) na skříni diferáku - moc zřejmé to z toho manuálu není.
- Přílohy
-
- Outback03-reardiff-id.png (14.98 KiB) Zobrazeno 1195 x
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno