Jak funguje 4x4 u Subaru

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Tím, že subaru to mají v převodovce, tak je ta spojka líp chlazená, líp mazaná, může to být trochu větší atd. Takže to může být taky důvod, proč si mohou dovolit víc.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Murdokzc
Nováček
Nováček
Příspěvky: 32
Registrován: sob říj 17, 2020 8:51 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Murdokzc »

Ahojte. Pracne som prečítal celé vlákno. Mám dotaz.
Na mojom Foresteri SH manual sme vymenili zadný open diff za LSD z wrx. V zákrutách by to malo sedieť lepšie. Ale ide mi o terén. Neháda sa to s VDC?
Je to aspon malý posun v zlepšení pohonu čo sa trakcie na snehu a blate týka? Podľa mojich info open diff je 0:100 a LSD 25:75 ano? Nová je aj medzinápravova visko s 10kg prenosom.
Alebo sa oplatí rozmýšlať radšej nad VDSL z STI? ale tam bude asi problém stály prevod iný. Alebo iný nápad okrem USA locker :)
Ďakujem :)
Subaru Forester SH, FB20, 110kW manual
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Jaký 0:100 a 25:75? Jakej 10kg přenos? Jaký VDSL? To jsou nějaký internety, ne?

To, že to s LSD bude líp sedět v zatáčkách je dost zjednodušený a zavádějící konstatování. Bude to líp rozdělovat moment na zadní kola, což znatelně zlepší čitelnost auta na hranici přilnavosti. A zlepší schopnost ze zatáčky akcelerovat, protože je to schopný dostat přes zadní kola víc momentu na silnici.

Co se týče terénu, tak není důvod, proč by se to pralo s VDC. Je víc modelů, který měly VDC v kombinaci s LSD vzadu a snaha toho všeho je (v kontextu jízdy v terénu), aby zabíraly všechny kola, co mají trakci, takže se nemá co hádat. Naopak to může v jistých situacích práci VDC usnadnit. Ale zase bych to nepřeceňoval, resp. záleží, co to je za typ LSD.

Ohledně těch poměrů nevím, k čemu to vztahuješ. Neuvádíš veličinu, který by se to mělo týkat.

U 10 kg visko... jo chápu... 100 Nm... ale nechápu, proč se to furt všichni snažej převádět na kg, když je to úplná blbost. Nehraje tam žádnou roli gravitační zrychlení a navíc se jedná o točivej moment, ne o sílu, tak jaký kg? Když už tak 10 kg.m. Ale to je taky pěkná blbost. :-D 100 Nm visko na mezinápravě je fajn, vzhledem k tomu, že běžná je 40. To by v terénu mohlo pomoct mnohem víc než ten zadní LSD.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od zhor »

WRX diferáků bylo víc typů, takže je dobrý si pohlídat stálý převody i tam (podle typu převodovky, měl by vyražená na štítku v motoru). Ta svornost je na nich celkem malá, takže bych od toho nečekal zázraky, rozhodně ne na suchým asfaltu.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10622
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Mira »

Pomůže ve sněhu v kopci. Tam kde jsem s atmo imprezou nevyjel, WRX s LSD jo. I forestr s otevřeným difem se nerozjel tam, kde já s LSD jo. Teoreticky je to malá částečná svornost, prakticky to ale dost pomůže. =)
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
Uživatelský avatar
Murdokzc
Nováček
Nováček
Příspěvky: 32
Registrován: sob říj 17, 2020 8:51 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Murdokzc »

HonzaCZ píše:Jaký 0:100 a 25:75? Jakej 10kg přenos? Jaký VDSL? To jsou nějaký internety, ne?

To, že to s LSD bude líp sedět v zatáčkách je dost zjednodušený a zavádějící konstatování. Bude to líp rozdělovat moment na zadní kola, což znatelně zlepší čitelnost auta na hranici přilnavosti. A zlepší schopnost ze zatáčky akcelerovat, protože je to schopný dostat přes zadní kola víc momentu na silnici.

Co se týče terénu, tak není důvod, proč by se to pralo s VDC. Je víc modelů, který měly VDC v kombinaci s LSD vzadu a snaha toho všeho je (v kontextu jízdy v terénu), aby …
Ospravedlnujem sa , som vo veľa veciach laik a posúvam info ktoré čítam, resp mi boli povedané :) Ale myslim že si pochopil čo som chcel povedať a to je hlavné nie?
Napríklad 10kg/m visko je pojem ktorý použiva chlap na SK čo repasuje tieto visko spojky tak som myslel že vie čo vravi :) A samozrejme že tie pomery sú prenosy momentu...
Tu visko mam zatiaľ ešte nenamontovanú lebo prišla z repasu neskôr ako sa dokončilo auto. Tak môj subjektívny pocit že default medzinapravova-visko na aute nevládze v teréne dobre s LSD je oprávneny? Už ju len vymeniť a hádam to pôjde lepšie.
zhor píše:WRX diferáků bylo víc typů, takže je dobrý si pohlídat stálý převody i tam (podle typu převodovky, měl by vyražená na štítku v motoru). Ta svornost je na nich celkem malá, takže bych od toho nečekal zázraky, rozhodně ne na suchým asfaltu.
Pomery sme si skontrolovali a sedeli, takže s tým nebol problém.
Subaru Forester SH, FB20, 110kW manual
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Jasně pochopili, ale lepší je se vyjadřovat správně technicky, když se chceš bavit o technických věcech. :-)

Třeba rozlišovat kg/m a kg.m, to je dost zásadní rozdíl. :-D Jak jsem psal, prostě je to taková nějaká divná zvyklost, převádět všechny Newtony na kilogramy. :-) Asi je kg pro lidi lepé uchopitelná jednotka. :-/ A nebo je to převzatý z imperiálního světa, kde jsou lb.ft, tedy librostopy. :-)

Pokud ty poměry jsou rozdělení točivýho momentu, tak mi řekni, co by to bylo za divnej nápravovej diferák, kdyby měl rozdělení momentu 25:75 nebo 0:100? Jakože v druhým případě by poháněl jenom jedno kolo, nebo jak? Chtělo by si to nejdřív zjistit nějaký základy, jak to funguje a pak o tom teprve začít polemizovat. :-) Nebo zkus vysvětlit, co těma číslama myslíš.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Murdokzc
Nováček
Nováček
Příspěvky: 32
Registrován: sob říj 17, 2020 8:51 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Murdokzc »

HonzaCZ píše:Jasně pochopili, ale lepší je se vyjadřovat správně technicky, když se chceš bavit o technických věcech.

Třeba rozlišovat kg/m a kg.m, to je dost zásadní rozdíl. Jak jsem psal, prostě je to taková nějaká divná zvyklost, převádět všechny Newtony na kilogramy. Asi je kg pro lidi lepé uchopitelná jednotka. A nebo je to převzatý z imperiálního světa, kde jsou lb.ft, tedy librostopy.

Pokud ty poměry jsou rozdělení točivýho momentu, tak mi řekni, co by to bylo za divnej nápravovej diferák, kdyby měl rozdělení momentu 25:75 nebo 0:100? Jakože v druhým případě by poháněl jenom jedno kolo, nebo jak? …
Áno Newtony dávajú zmysel a budem to používať. Akuráť všade okolo u mechanikov počúvam o kilogramoch :)

Keď som sa pýtal kamaráta subaristu na rozdiel open vs lsd diferáku, bolo mi povedane že pokial jedno koleso nemá trakciu, je vo vzduchu, tak otvorený dif na druhé koleso nevie preniest krútiaci moment a točí sa len to jedno čiže 100% krútiaceho momentu ide tam. LSD vie do 25% krútiaceho momentu preniesť aj na koleso ktoré je na zemi.
Alebo by to malo byt tak ze open ma svorny ucinok 0% a LSD 25%... Apoň tak som to laicky a zjednodušene pochopil. Tak ak mi ten rozdiel vysvetlíš budem len rád :) Človek sa učí cely život ...
Subaru Forester SH, FB20, 110kW manual
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Murdokzc píše:Áno Newtony dávajú zmysel a budem to používať. Akuráť všade okolo u mechanikov počúvam o kilogramoch
Používej si, co chceš. Mně šlo primárně o kg vs kg/m vs kg.m. :-)
Murdokzc píše:Keď som sa pýtal kamaráta subaristu na rozdiel open vs lsd diferáku, bolo mi povedane že pokial jedno koleso nemá trakciu, je vo vzduchu, tak otvorený dif na druhé koleso nevie preniest krútiaci moment a točí sa len to jedno čiže 100% krútiaceho momentu ide tam. LSD vie do 25% krútiaceho momentu preniesť aj na koleso ktoré je na zemi.
Alebo by to malo byt tak ze open ma svorny ucinok 0% a LSD 25%... Apoň tak som to laicky a zjednodušene pochopil. Tak ak mi ten rozdiel vysvetlíš budem len rád Človek sa učí cely život ...
No, ale tak to je špatná úvaha. To tomu moc nerozumí a vysvětlil ti to špatně. Protože otevřenej diferenciál rozděluje vždy stejně. Pokud je konstruovanej na 50:50, což jsou obvykle všechny nápravový diferenciály, tak i když se jedno kolo bude točit ve vzduchu, pořád na něj jde stejně točivýho momentu, jako na to druhý kolo. V tom je ten vtip. Ono pochopitelnější je to, že na kolo na zemi, jde stejně jako na to kolo ve vzduchu. Protože prostě na obě kola musí jít stejný moment. A proto se auto nerozjede. Nedokáže na to kolo s trakcí dostat ten točivý moment. Moment se šíří jenom tam a v takovém množství, kde ho spotřebovávám - je to princip akce a reakce. Kolo má odpor a chci s ním točit, pohonné ústrojí a motor s ním chtějí točit a jde na něj takový moment, který k jeho točení je potřeba, limitovaný momentem, který na něj dokáže předat pohonné ústrojí a motor.

No a protože to kolo ve vzduchu má zanedbatelný odpor a jenom se volně točí, tak na něj nejde skoro žádný moment. A protože otevřený nápravový diferenciál rozděluje 50:50, tak na druhé kolo na zemi jde úplně stejný "skoro žádný moment" jako v předchozí větě.

Tak funguje VDC a TCS, elektronické uzávěrky diferenciálu a podobné věci. V dané situaci kolo, které je ve vzduchu přibrzdí, tím na něm vytvoří odpor - kolo se už tak snadno netočí, k jeho točení je potřeba větší moment, a tak na něj jde větší moment (pokud ho je schopna dodat pohonná soustava) a úplně stejný větší moment jde v tu chvíli i na to kolo na zemi.

To samozřejmě neplatí jenom pro kolo ve vzduchu, ale jakékoliv situace, kde mají výstupy otevřeného diferenciálu různé odpory. Proto je na mezinápravovém diferenciálu ta viskospojka. Jinak by stačilo, aby bylo jediné kolo ve vzduchu nebo třeba na ledu a na ostatní by šel maximální točivý moment, jako na to kolo na ledu. Takže většinou nedostatečný pro pohyb vozidla.

Tím, že dám na diff tu viskospojku, tak umožňím "čerpat" moment mezi výstupy a to je právě ten její parametr. Těch tvejch 10 kg.m, tedy 100 Nm - to je parametr, kterej určuje, jak moc toho momentu bude přenášet. Samozřejmě pouze v případě rozdílu otáček - když se oba výstupy točí stejně rychle, tak není kam co čerpat, protože ve viskospojce nedochází ke tření. Ale když se rozdíly otáček výstupů liší, např. to kolo ve vzduchu, tak přes tu spojku jde určité množství momentu na kolo, které se točí pomaleji nebo vůbec a tím vzniká ta asymetrie => na jedno kolo jde víc momentu, což v limitních situacích umožňuje autu se třeba rozjet, i když je to kolo ve vzduchu. Teda u viskospojky, co se používá běžně u Subaru, to zase tak žhavý není, ta kolo ve vzduchu v kombinaci třeba s cestou i jenom lehce do kopce, moc nepobere - ten přenášenej moment je malej.

Takže buďto tomu chceš rozumět a pochopíš to, případně budeš mít doplňující otázky nebo se můžeš přidat k tý většině lidí, co plácá pátý přes devátý, melou blbosti o 0:100 u otevřených diffů a podobně. Tak si to rozmysli. Druhá možnost je určitě snazší. :-DDD

Bohužel o těhlech věcech se na netu dočteš spíš nesmysly, protože o tom píše každej, kdo má klávesnici, ale bohužel dokonale tomu rozumí málokdo. Dočteš se o tom nesmysly často i v oficiálních brožurách a prospektech prodejců aut apod.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Murdokzc
Nováček
Nováček
Příspěvky: 32
Registrován: sob říj 17, 2020 8:51 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Murdokzc »

Super pochopitelne vysvetlené, ďakujem ,,,,| (*_^) |,,,, Síce som to pomaly s porozumením čítal 2x ale super :)

Tak doplňujúca otázka ako mechanicky teda funguje ta obmedzená svornosť na lsd diferáku?
Subaru Forester SH, FB20, 110kW manual
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

No záleží, jakej je to typ. LSD znamená Limited Slip Differential, tedy diferenciál s omezením prokluzu, tedy česky spíš samosvorný diferenciál. Což je tedy celkem samopopisující - prostě diferenciál, který dokáže omezit prokluz, pokud se liší otáčky výstupů - což je obecná záležitost. Těch typů je víc.

Pokud se budeme bavit o tom, kterej má viskospojku, tak tam to funguje obvykle tak, že na straně jednoho výstupu je ta viskospojka. Ta se skládá z několika sad lamel, které jsou na střídačku spojené s výstupem diferenciálu (poloosou) a klecí diferenciálu. Pokud se oba výstupy točí stejně rychle, tak se stejně rychle točí i klec diferenciálu - nic se neděje. Ve chvíli, kdy se jeden výstup začne točit rychleji než druhý (např. kolo na něm začne prokluzovat), tak se i klec točí jinou rychlostí než druhý výstup (průměr otáček obou výstupů) - tím pádem je jedno, jestli je viskospojka na jedné nebo druhé straně - a začne tedy ve viskospojce vznikat tření mezi páry lamel, které jsou spojeny s klecí a s výstupem. To tření je dané hodně viskózním ("hustým") silikonovým olejem (proto viskózní spojka). No a kde je tření, tak je potřeba síla, tedy v tomto případě točivý moment, k tomu, aby se to tření přemohlo. A toto tření tam právě vnáší tu možnost dostat na jedno kolo víc momentu než na druhé.
viscous-coupling-locking-differential.jpg
viscous-coupling-locking-differential.jpg (18.77 KiB) Zobrazeno 1312 x
Takže obligátní - jedno kolo na ledě a jedno kolo na suchém asfaltu: Konkrétní hodnoty si budu cucat z prstu, prostě jenom pro představu. Řekněme, že kolo na ledu potřebuje 100 Nm, k tomu, aby se protočilo. Kolo na asfaltu potřebuje 200 Nm přenést na silnici, aby se auto dalo do pohybu.

Pokud tam dám klasický otevřený diferenciál a pohonná soustava začne zabírat, tak postupně poroste moment na obou výstupech na kola. Jak přidávám plyn, tak moment přenášený na kola roste a roste pro obě kola úplně stejně. Ve chvíli, kdy dosáhnu 100 Nm na obou kolech, tak kolo na ledu se začne protáčet (překoná adhezi pneu-led) a na to protáčení už víc než 100 Nm nespotřebuju. Resp. v reálu po protočení kola by naopak síla -> točivý moment potřebný k pokračování, udržení jeho protáčení naopak ještě klesl, ale nebudeme to komplikovat. No a tedy maximum, co na kolo na ledu dostanu je 100 Nm. Tím pádem, pokud mám otevřený 50:50 diferenciál, tak na kolo na asfaltu jde úplně stejných 100 Nm. Jelikož jsme si řekli, že k uvedení vozidla do pohybu potřebujeme 200 Nm, tak máme smůlu. Auto stojí. A dokud se pneu na ledu neprobrousí skrz led na něco s větší adhezí, tak se nic jiného nestane.

Pokud tam nebude otevřený diff, ale např. tedy viskózní LSD, tak ve výše uvedené situaci bude vše stejně, až do chvíle, než se kolo na ledu začne protáčet. V této chvíli se začnou lišit otáčky výstupů a ve viskospojce začne probíhat tření. To tření, jak jsme si řekli dříve, tak, aby mohlo probíhat, potřebuje točivý moment. Řekněme, že v této situaci rozdílů otáček a zatížení kol potřebuje moment třeba 150 Nm. No a protože výstup na kolo na ledu, co se protáčí potřebuje točit ještě tou viskospojkou oproti výstupu na kolo, které stojí, tak těch 150 Nm se připočítá k té jeho potřebě 100 Nm na protáčení na ledu. V této chvíli tedy na kolo, co se točí na ledu musí jít 250 Nm. No a když jsme moment vzniklý ve viskospojce započítali, tak nám zbývá už ten klasický otevřený diferenciál, který tam je, viskospojku už máme zohledněnou, takže jako by tam nebyla. A jak jsme si řekli už nespočítatelněkrát, tak otevřený 50:50 diferenciál přenáší na oba výstupy moment ve stejném poměru. Takže i na kolo na asfaltu se dostane oněch stejných 250 Nm. A protože jsme chtěli minimálně 200 Nm, aby se auto dalo do pohybu, tak se auto skutečně dá do pohybu.

A to je všechno. :-) Není to raketová věda. :-)

Podotýkám, že se to dost blbě popisuje jako statický jev v jednom okamžiku, protože celý by to v reálu probíhalo dynamicky. A to samozřejmě ve všech případech zanedbáváme pasivní tření i dynamické síly (setrvačnost např.).

Tak doufám, že je to pochopitelný. :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
OK2MDK
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1125
Registrován: čtv led 16, 2020 9:56 pm
Jméno a příjmení: Mira Decky
Bydliště: Valašské Meziříčí

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od OK2MDK »

Já jen pasivně čtu a díky za vysvětlení :-)
Forester SG 116kW + LPG
Dědův SG 92kW
Mondeo IV 2.0 Duratec
Mondeo II 1.8i Zetec - Srdcovka v modré bohužel zrušeno
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 18904
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od hamoun »

mas to pekne popsane .. ja to zase pochopil :-D
škoda superb
ex WRX 2008
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od zhor »

moc pěkně popsané, by jsi to mohl přednášet ,,,,| (*_^) |,,,,

Jak je to s diferenciálem s jiným poměrem? Když vezmu STi středovej diferák (2005+), tak ten má převod mezi předek 1 : 1,1 ve prospěch zadku. Technicky vím jak je to vyřešený, že se liší počet zubů(=stálý převod) v předním(3,9) a zadním(3,54) diferáku. Bude se přenos momentu násobit podle stejného poměru? Tzn, že když na předek jde 100Nm tak přes ten převod jde na zadek 110Nm ?

Nebo je to jenom rozdílem otáček jednotlivých náprav? Kdy při plném zavření diferenciálu (pro zjednodušení bych bral, že visikóza nebo DCCD zamkne diferák na 100% jako uzávěrka ) se otáčí zadní kola rychleji než přední a tím pádem kladou vetší odpor a násobí učinek středové viskózy (některé WRX maji stejný převodový poměr středového diffu jako STi a nemají DCCD)?

Mě totiž není jasný, že některý USDM převodovky mají nastavitelný poměr 35:65, zatímco EU verze 41:59 nebo RA měli 45:55, a přitom ten transfer rate na mezinápravě se nemění (aspoň podle dostupných informací).
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Díky za pochvaly. :-)
zhor píše:moc pěkně popsané, by jsi to mohl přednášet

Jak je to s diferenciálem s jiným poměrem? Když vezmu STi středovej diferák (2005+), tak ten má převod mezi předek 1 : 1,1 ve prospěch zadku. Technicky vím jak je to vyřešený, že se liší počet zubů(=stálý převod) v předním(3,9) a zadním(3,54) diferáku. Bude se přenos momentu násobit podle stejného poměru? Tzn, že když na předek jde 100Nm tak přes ten převod jde na zadek 110Nm ?

Nebo je to jenom rozdílem otáček jednotlivých náprav? Kdy při plném zavření diferenciálu (pro zjednodušení bych bral, že visikóza nebo DCCD zamkne diferák na 100% jako …
A jsi si 100% jistý, že se tam liší stálý převod na nápravových diffech? Já se přiznám že STI detailně fakt neznám.

U Legacy 3.0R 5AT a dalších aut, co mají VTD, tak je taky asymetrické rozdělení momentu na přední a zadní nápravu, konkrétně cca 45:55 % u těch modelů od Legacy BE/BH dál. U SVX to mělo ještě víc na zadek - tuším 36:64. Tady je to řešené tak, že ten středový diff není symetricky zpřevodovaný. Na přední nápravu je menší převod, jakože víc do rychla, takže tam logicky jde menší síla než dozadu, kde je to víc do pomala. On ten středový diff u VTD není klasické koncepce s kuželovými koly, kde by to sice taky šlo udělat asymetricky, ale nějak se to asi moc nepoužívá - nevím, kde by se to použilo (což neznamená, že to někde není :-) ). Je tam použitý planetový diff s čelními převody. Vypadá to přesně takhle:
vtd1.jpg
vtd2.jpg
Ono je na tom celém ještě matoucí to, že náhon toho diffu z převodovky není ten obal, ale ta levá hřídel. Klec je pohon přední nápravy a pravá hřídel je pohon zadní nápravy. Zde je vidět i umístění v převodovce:
vtd3.jpg
vtd4.jpg
A uvnitř je to zpřevodované tak, jak jsem psal - tedy v poměru 45 % točivého momentu dopředu a 55 % dozadu. Jak funguje tenhle typ diffu a jak je to uvnitř zakolečkované bych docela nerad popisoval, tak doufám, že si to dokážete představit. Nebo prostě berte jako fakt, že to tak je. :-D Takže ve výsledku dokud se vše točí stejně rychle, tak i vnitřnosti toho diffu relativně k jeho kleci stojí, ale síly tam působí asymetricky - já fakt nevím, jak vysvětlit působení sil v dynamickém jevu. :-) To je podle mě to nejtěžší k pochopení, i k vysvětlení - uvědomit si, že ty síly působí, i když se to zrovna netočí.

Každopádně ten převodový poměr je daný tím, že ty malé pastorky - satelity - jsou různě velké a samozřejmě sluneční kola, kolem kterých obíhají také. Takže převod jedno sluneční kolo - postorek je jiný, než převod pastorek - druhé sluneční kolo. A tím je dána ta asymetrie přenosu sil, resp. točivého momentu. Pokud tedy jedu rovně, tak se uvnitř diffu nic netočí a rychlosti obou výstupů jsou shodné. V návaznosti na to jsou shodné i koncové převody obou nápravových diffů. Konkrétně třeba u toho Lega to je 3,083.

No a k tomu STI/DCCD. Jak jsem psal, tak detailně to neznám, ale zdá se mi jako nesmysl, že by každý nápravový diff měl jiný koncový převod. To by pak při jízdě rovně musel mezinápravový diff děsně makat a hlavně by nemohlo fungovat preventivní zamykání DCCD. A už vůbec by nemohlo fungovat manuální zamykání DCCD. Takže nechci fakt říkat blbosti, ale za mě je to nesmysl. Ani jsem nikde nenašel, že by se u STI uváděly 2 poměry koncových převodů - zvlášť pro předek a zadek. To jsi, podle mě, jenom někde něco špatně pochytil, nechci tě podceňovat. :-) Za mě to DCCD funguje úplně lautr stejně jako VTD, jenom s tím rozdílem, že spojka na něm není ovládaná hydraulicky jako u VTD, ale elektromagneticky a s tím rozdílem, že to má i nějakou mechanickou zpětnou vazbu v závislosti na rozdílu otáček, jestli se nepletu (možná míchám víc typů/generací DCCD dohromady?) a s tím rozdílem, že se to dá ovládat manuálně.

Takže pokud navolím full open, tak spojka zůstane rozpojená a díky mechanické konstrukci diffu to rozděluje 35:65, případně 41:59, dle generace, ve prospěch zadku a tím pádem je auto přetáčivé. Pokud naopak dám full lock, tak se spojka sevře, vyřadí funkci diferenciálu a obě nápravy jsou spojeny napevno - v té chvíli je nedefinované, kolik jde kam točivého momentu, protože se dělí čistě v závislosti na tom, kolik která náprava vyžaduje. Když bude přední náprava ve vzduchu, tak půjde 100 % na zadek, když bude zadní náprava ve vzduchu půjde 100 % na předek. Takže pokud auto bude při rozjezdu hodně zabírat, tak přední náprava se odlehčí, bude mít tendenci prokluzovat - což nemůže, protože je napevno spojená se zadní (samozřejmě v mezích toho, co ta DCCD spojka dokáže udržet) a nebude mít takový odpor (když prokluzuje, tak má menší odpor, než když zabírá) a tím pádem tam půjde menší točivý moment. Naopak když budu brzdit motorem, tak se přední kola zatíží a bude to jimi brzdit více než zadními.

No a navolení kterékoliv režimu mezi jenom omezuje tu sílu, kterou dokáže přenést ta DCCD spojka, tedy hranici, kdy se z pevného spojení přechází na režim, který by se dal snadno představit jako takové reverzní LSD s hodně velkou svorností. Reverzní, protože ve výchozím stavu je spojené napevno a povoluje prokluz naopak až při zatížení, což je tak trochu opačné chování než běžné LSD.

Tak doufám, že jsem moc nekecal ohledně toho DCCD, ale podle mě to nemá jako o moc jinak fungovat. :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“