Jak funguje 4x4 u Subaru

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49152
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od VDC »

No já pro jistotu nevím vůbec, o čem se tu vy dva bavíte. Na to mi moje představivost prostě nestačí... :845: Ale jak funguje 4x4 u Subaru a dalších strojů naštěstí vím... :850:
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Slavek_xxx
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 8054
Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
Bydliště: Nové Hrady

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Slavek_xxx »

Tak si chvilku pojdme hrat s abstrakci. To je mocny nastroj, i Einstein ho pouzival pro sve teorie, ale nas pripad je o hodne jednodussi.
Rekneme, ze mame misto motoru momentovy klic, mame nahon na jednu napravu a otevreny diferencial. Misto kol jsou matky, ktere jsou nasazene na srouby. Tak dokavad jsou matky nedotazene, nekladou odpor a sila na vstupu je mala. Ted nastane situace, kdy jedna matka je uz na podlozce a zacina klast odpor. Druha se ovsem stale prakticky volne otaci na zavitu smerem k dorazu (paralela k jednomu kolu na ledu a druhemu na asfaltu). Co z toho plyne? Ze na OBE matky pusobi stejna sila = jen takova, jaka je nutna na otaceni dosud nedotazene matky. Vetsi silu na momentak nejste schopni vyvinout, protoze nemate protisilu.
Aby se na dotazenou matku (tedy kolo na asfaltu) dostala vetsi sila, musite zabranit otaceni volne matky (prichazi cas pro nasi viskospojku v diferencialu). Zvysenim treni mezi obema hridelemi muzeme na momentak tlacit vetsi silou a to do chvile, dokud spojka neproklouzne. Pokud jsou poloosy spojene napevno na kolik se dotahne dotahovana matka, pokud na momentaku budeme mit 100Nm a druha je stale volne otocna?
A druha otazka, pokud je diferencial bez viskospojky nebo jine uzavery, na kolik se dotahnou obe matky, pokud na momentak budeme tlacit silou 100Nm?
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21953
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Haha, to jde mimo mě :-) Asi jsem chyběl ve škole ;-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
telatko
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 901
Registrován: sob zář 12, 2009 1:25 pm
Bydliště: Zábřeh na Mor.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od telatko »

100Nm pokud je jedna otočná.

50Nm ? obě na pevno? ::-DD: :655:
Nissan X-trail MY2016 4x4
Cagiva Raptor 650

ex. Nissan X-trail 2.2Di 84Kw
ex. Legacy 2.5 GX MT MY2000 sedan
ex. Impreza 1.5R SW, 5MT, MY2006
ex. Peugeot 406 1.8i
ex. Aprilia Leonardo 125ccm,
Uživatelský avatar
Juras
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 766
Registrován: čtv bře 04, 2010 7:42 am

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Juras »

Mira píše: Ne, ne. Je to jak píše Slávek. Auto předkem zabořený do závěje a levý zadní skoro v luftě. Takže se točilo pouze to kolo. Kdybych to trápil dál, tak to viskóza poslala i dopředu, ale jak upozorňuju, nechtěl jsem ji trápit, takže couvnout a znovu to rozjet je lepší cesta. Je třeba jezdit i hlavou. Viskóza je v pohodě.
Ja se teda prohrabaval zavejema uz mockrat, ale tohle se mi jeste nestalo. Na co by tam tu viskozu davali, kdyby nedokazala uzavrit diferencial?
Subaru IMPREZA 2.0GT MY95 300hp 25/100 - funny car
Peugeot 205 1.7GRD MY92 60hp 4/100 - EX a už i R.I.P (kovoschrot)
Citroën C5 2.2 HDi MY02 133hp 6/100 - daily car
Ducati Multistrada 1000 DS MY04 - funbike?
Uživatelský avatar
Bekr
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 545
Registrován: sob lis 26, 2011 9:47 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Bekr »

Slavek_xxx píše:... Pokud jsou poloosy spojene napevno na kolik se dotahne dotahovana matka, pokud na momentaku budeme mit 100Nm a druha je stale volne otocna?
A druha otazka, pokud je diferencial bez viskospojky nebo jine uzavery, na kolik se dotahnou obe matky, pokud na momentak budeme tlacit silou 100Nm?
Dokud bude jedna matka stále volně otočná, na momenťáku nebudeš mit 100Nm, ale jen tolik, kolik je potřeba k překonání tření v soustavě. Zároveň na první "dotaženou", nebo lépe řečeno zastavenou matku bude působit moment rovný třecímu momentu soustavy krát předodový poměr soustavy.

Po dotaženi obou matek bude na každou působit těch tvých 100Nm mínus tření to celé poděleno patřičným převodem. Pokud bude převod na obě matky stejný bude na každé při zanedbání tření 50Nm.
Bekr
Subaru Forester 2.0X Comfort 2003
Subaru Forester 2.0X Active 2007
Subaru Forester 2.5XT Low 2008
Subaru Outback 2.5i Executive ES 2020
GSX400SH 88 & XJR1300 00 & S22 60
Uživatelský avatar
Bekr
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 545
Registrován: sob lis 26, 2011 9:47 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Bekr »

newli píše:... Chapu spravne, ze manualni subaru (legacy, outback, forestr i impreza) - vyjma specialnich modelu jako je spec B ci STI - ma pouze mezinapravovy LSD? Nevim proc jsme si zafixoval, ze jich tam je vic nez jeden :713:
Co se týče Forestrů, tak některé ročníky a někté výbavy ho měli i vzadu. Shodou okolností ho mám v obou Foresterch.
Bekr
Subaru Forester 2.0X Comfort 2003
Subaru Forester 2.0X Active 2007
Subaru Forester 2.5XT Low 2008
Subaru Outback 2.5i Executive ES 2020
GSX400SH 88 & XJR1300 00 & S22 60
Uživatelský avatar
Slavek_xxx
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 8054
Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
Bydliště: Nové Hrady

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Slavek_xxx »

Bekr> ok, vse jasne. Jenom temi spojenymi poloosami jsem myslel nejakou zaverku diferencialu. Jak to bude pak, stale 50Nm na dotazeny matce nebo celych vstupnich 100 pri zanedbani ostatnich odporu soustavy?

[ Příspěvek odeslán z mobilního zařízení ] Obrázek
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Uživatelský avatar
JRJ
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2463
Registrován: pát úno 25, 2011 3:04 pm
Jméno a příjmení: ヤン ヤクビーク
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od JRJ »

Slavek_xxx píše:Bekr> ok, vse jasne. Jenom temi spojenymi poloosami jsem myslel nejakou zaverku diferencialu. Jak to bude pak, stale 50Nm na dotazeny matce nebo celych vstupnich 100 pri zanedbani ostatnich odporu soustavy?
Stále platí 3. Newtonův zákon akce a reakce. Momenťák bude působit momentem odpovídajícím odporu celé soustavy a mezi matky se rozdělí podle odorů jaký kladou, tedy větší část momentu (prakticky všechen) půjde na dotaženou matku.
You cannot imagine the immensity of shit I do not give
Subaru Legacy wagon MY2004
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10646
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Mira »

Juras píše: Ja se teda prohrabaval zavejema uz mockrat, ale tohle se mi jeste nestalo. Na co by tam tu viskozu davali, kdyby nedokazala uzavrit diferencial?
Ona ho ale dokáže uzavřít. Ale bavíme se o časovém úseku vteřin. Prostě čumákem vjedu do závěje, protočí se pouze jedno kolo a než to viskóza začne uzavírat, tak to chviličku trvá. Ovšem jako šetrný řidič to nehrotím a nezahřívám ji, takže raději couvnu a prorazím na podruhé. To je celý. Tzn. časovej horizont 3 vteřin.
joedog
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 306
Registrován: úte led 04, 2011 3:02 pm
Jméno a příjmení: Josef Varilek
Bydliště: Mníšek pod Brdy

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od joedog »

V technickém listu k Oubacku 2008 2.5i MT píší: "Mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou" Což je jasné - klasická mezináprava. Pak tam ale ještě je: "Zadní diferenciál s tzv. měkkou viskózní spojkou pro lepší jízdní stabilitu při vysokých rychlostech".
Tedy alespoň u Outbacku 3gen je vzadu "tak trochu" samosvor - ale jen trochu, čili sice něco jako mezinápravová viskóza, ale neuzavře se úplně - jen trochu zvýší odpor. Čili v zatáčce ve větší rychlosti to asi pomůže, kdyby byla pravá strana na ledě a levá na asfaltě, tak se to na rovině asi pomalu rozjede, also do většího kopce to asi stačit nebude.
Subaru Outback 2.5i, 5MT comfort-navi, MY08 Prodáno... ;-(
Skoda Octavia 1.9 TDI MY01 (Babička)
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21953
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Na rovině se to rozjede vždycky :-) Já snad na tom mým diffu najdu někde označení a vyčtu si z manuálu, jestli mám, či nemám.
Přílohy
Outback03-reardiff-identification.png
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21953
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Mira píše:Ale bavíme se o časovém úseku vteřin. Prostě čumákem vjedu do závěje, protočí se pouze jedno kolo a než to viskóza začne uzavírat, tak to chviličku trvá...Tzn. časovej horizont 3 vteřin.
Proč by to mělo mít prodlevu? Vždyť to pracuje na principu tření, tak jaká prodleva? Prodlevu to může mít při velkém zatížení, než se dostaví Hump-efekt, ale běžná funkce musí pracovat ihned, okamžitě, stále, trvale. To je jako kdybys táhnul člověka na snowboardu po rozlitym medu a říkal, že jeho odpor má prodlevu.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
joedog
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 306
Registrován: úte led 04, 2011 3:02 pm
Jméno a příjmení: Josef Varilek
Bydliště: Mníšek pod Brdy

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od joedog »

HonzaCZ: Hezka tabulka, ale kde se dá najít ten kód? část VIN?
::-DDD: Představa snowboardu v rozlitém medu je jinak docela dobrá..

Edit: To "rozjede se na rovine" bylo trochu s nazsázkou, ona se na ledu na rovině rozjede i předohrabka na letních - pointa byla v tom, že neumý být tak "v medu" jako mezináprava :845:
Subaru Outback 2.5i, 5MT comfort-navi, MY08 Prodáno... ;-(
Skoda Octavia 1.9 TDI MY01 (Babička)
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21953
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Joedog: Je to pro Legacy/Outback MY2003, takže u tebe to může být jinde. Ale ten kód by měl být na příčné výztuze (nálitku) na skříni diferáku - moc zřejmé to z toho manuálu není.
Přílohy
Outback03-reardiff-id.png
Outback03-reardiff-id.png (14.98 KiB) Zobrazeno 1193 x
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“