Jak funguje 4x4 u Subaru

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
Doro
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4042
Registrován: ned zář 06, 2009 7:00 pm
Bydliště: Valašsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Doro »

>B-) ...su rád, že to někdo čte a umí upřesnit. Na impreze aj forestrovi je to hold jen na předek. Jednou sem to řešit mosel v Alpách na expedici, kdy sem pichlé zadní kolo vyměnil za přední a na přední pak dal rezervu (jiný typ pneu). Hever měl tehdy žně.
Důležitější je hlídat si tlaky dle naložení auta, to dělá divy, hlavně u viskózy - to sem taky laboroval v Alpách, abych trefil co nejpřesněji a minimalizoval přehřátí a sepnutí jeté viskózy. Rozdíl sem tehdy našel cca 0,2 at. ve prospěch zadních kol.
Forester 2.0 SG Comfort 2003
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od mnov »

Doro, u těch Imprez to bude složitější, protože mají asi nejvíc různých systémů. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od mnov »

Doro píše: Důležitější je hlídat si tlaky dle naložení auta, to dělá divy, hlavně u viskózy - to sem taky laboroval v Alpách, abych trefil co nejpřesněji a minimalizoval přehřátí a sepnutí jeté viskózy. Rozdíl sem tehdy našel cca 0,2 at. ve prospěch zadních kol.
To už ta spojka musela být KO. Normálně to tento rozdíl tlaků zvládá bez problému.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24338
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od sima »

Teda já tohle řešit nemíním a ani nebudu.Když píchnu tak normálně vyměním kolo a pak se jen budu snažit to vyřešit v nejbližšším pneu servisu.Už jen z důvodu bezpečnosti osádky a mé a taky věřím,že to ničemu neuškodí a jestli tvrdí někdo,že jo,tak ať.Život je mě milejší.Jo a tlaky ty už neřeším vůbec,zpočátku jsem měl ty tendence,krátce,teď foukám furt stejně,už tři roky,vozík,nevozík,naložený,nenaložený.Možná kdybych tahal opravdu naložené,přeložené auto,nebo za ním vozík několik set km tak bych si možná vzpomněl,možná.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Makovica
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4942
Registrován: čtv dub 21, 2016 11:28 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Makovica »

tomas184 píše:Musím uznat, že vše, co tu Honza píše, je absolutní pravda. Tak to prostě je.
Mezinápravové spojky využívají technologie, které se používají i ve dvouspojkových automatických převodovkách. Mám úplně novou Octavii s DSG a ta spojka v automatu při rozjezdu prostě neskutečně cuká, pokud to srovnám i s tím nejzastaralejším měničovým automatem z 80. let. Jak má potom fungovat rozdělení momentu 60:40? Vždyť je to nesmysl.
...
Celé je to o tom, že dříve byla technologie spojek tak špatná, že to uspokojilo jen nejméně náročné zákazníky, viz. např. Haldex v Octavii z roku 1999. Tehdy dokonce i lidový a nijak luxusní …
To sa mi zda byt prilis radikalne vyjadrenie ohladne MPT. Ze DSG cuka je kompromis so zivotnostou. A dalej je to sucha vs mokra.
MPT je udajne navrhnuta tak, ze jej nevadi byt dlhodobo, ci dokonca stale v istom preklze. S tym suvisi zrejme aj to, ze sa tak lahko neprehreje.
A menic ma predsa kazdy jeden Lineartronic, nielen Outback.
Subaru Forester 2.0i CVT Comfort MY16 (G91F Rest in pieces Cooper Discovery ATT / SJ6 ,,,,| (*_^) |,,,,)
Obrázek
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14864
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Tapan »

Hezká akademická diskuze, ale nejlepší by bylo dorazit na nějaký sraz a podívat se, jak se ta auta chovají v praxi. V terénu nebo na sněhu jsou ty systémy srovnatelné a výrazně větší rozdíl dělají použité pneu. Na silnici to neumím posoudit kdybych byl ten typ řidiče, který jezdí tak blízko limitů auta, že na okreskách pozná rozdíl, řešil bych spíš kterou generaci STI, než jestli Forestera či Outbacka s mezinápravovým difem nebo spojkou.
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
PeteBiggy
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1306
Registrován: pát úno 10, 2017 2:56 pm
Bydliště: Biggyho Beskydský Rajón
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od PeteBiggy »

tomas184 píše:......
:-( Uufff, já ti nevím Tomáši. Přijde mi, že začneš hezky polopaticky a filozoficky popisovat danou problematiku (ač teda myslím, že někdy až zbytečně...jasné obecně známé věci...) a pak to zazdíš totálním blábolem.
Ale já už tady tu diskuzi raději opustím. Jenom bych ti na závěr doporučil, vyzkoušej si někdy Subaru s aktivním děličem momentu. Víš, není nad osobní zkušenost a třeba přestaneš házet všechny systémy 4x4 s MPT do jednoho pytle. Ten rozdíl je fakt velký a stojím si za tím, že i na silnici.
Alfa Romeo Stelvio Veloce 280/2023-MY 2022/ & Suzuki Swift 1.2/2022/ & KTM SMT limit. ed./2011/
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
Uživatelský avatar
Subaru70
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4010
Registrován: pát led 31, 2014 10:58 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Subaru70 »

..asi by opravdu někdy stálo za to udělat nějaký sraz, kde by byly zastoupeny většiny pohonů 4x4 od subaru a případně pro porovnání i nějaký ten haldex..Ukázaná platí a i přes to, že na jůtubu je toho fůra, vidět to v praxi a porovnat je prostě k nezaplacení..Samotnýho by mě to zajímalo >:-@
SUBARU Forester 2,0i Comfort MY16 (SJ) Spotřeba - 8,4l
Subaru Forester 2.0D Comfort MY13 Prodáno
Subaru Forester 2,0D MY11 Prodáno
Citroen C4 Grand Picasso 1,8i
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22755
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od spm »

Problém je, že v té praxi se hrozně blbě porovnává to chování na silnici. V terénu ty systémy fungujou všechny, ty spojkové dost možná i líp. A funguje tam celkem i ten haldex. V Milovicích jednou jezdil Yeti a projel všechno, co se týče pohonu, tak to fungovalo ok. Jenže na silnici je to pak otázka a to se na srazu porovnává celkem dost blbě a hraje tam v tu chvíli roli i hromada jiných věcí...
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49206
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od VDC »

I to srovnání v Milovicích, kde byl Yeti nebylo vševypovídající. To pouze vypovídalo, že na kluzkém podkladu Haldex v Yeti funguje. Byl to jen jeden typ terénu. A tam mu to opravdu fungovalo slušně. To nelze popřít.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20639
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od námořník »

Než jsem koupil Levorga, tak jsem měl OII po fcl scouta. Nepovedlo se mi zahrabat ani když byl písek na silnici a auto se mi nepovedlo rozhodit (asi jsem to dělal blbě). Jízdní vlastnosti Levorga proti Oct. jsou ale tak diametrálně jinde, že bych to už nikdy nechtěl vyměnit. Řekl bych subjektivně že i SGčko má lepší jízdní vlastnosti než Oct.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49206
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od VDC »

Ještě je třeba doplnit, že Jirka píše o SG AT, čili bez středového difu s MPT.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
feroj
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 386
Registrován: pon led 27, 2014 2:15 pm
Jméno a příjmení: František
Bydliště: Bratislava

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od feroj »

Subaru70 píše:..asi by opravdu někdy stálo za to udělat nějaký sraz, kde by byly zastoupeny většiny pohonů 4x4 od subaru a případně pro porovnání i nějaký ten haldex..Ukázaná platí a i přes to, že na jůtubu je toho fůra, vidět to v praxi a porovnat je prostě k nezaplacení..Samotnýho by mě to zajímalo

Ja by som povedal, že tu ide o nepochopenie zásadnej veci...

je rozdiel, či systém konštruuješ(dimenzuješ) na občasné pripojenie, alebo na rozpojenie v prípade potreby... lebo ten prvý postačuje na pár minútové zaťaženie(občas vyjde ten zasnežený kopec, alebo pri rozbehu do určite rýchlosti...), a to bolo v rôznych testoch aj potvrdené

stredový diferenciál je dobrý aj v tom, že vieš poslať na zadnú nápravu viac ako do predu (Audi, resp CVT s VTD napr.vo WRX a Levorgu s 2.0DIT, atď...)
Ale už aj v Audi prišli na to, že je oveľa drahšie vyrobiť dif, ako spojku ala Subaru, ktorá funkciu difu vie zastúpiť vďaka sofistikovanej elektronike, ktorá za posledné roky dokáže zabezpečiť možno ešte lepší prenos (respektíve dáva viacej možností v jednoduchšej regulácii a spriahnutie s ďalšími systémami auta...) čo čiste mechanický dif nedokáže, lebo na to nebol konštruovaný... len v Subaru majú náskok, lebo to robia dlhšie a majú lepšie odladenú elektroniku(VDC + TVectoring)

a stále sa treba pozerať, že je to cenovo výhodné riešenie pre určitú cenovú hladinu áut(neporovnávať to zo systémom 120tis€ Audi A7 s V8 4.0TDi...a podobným)... a že to v Subaru funguje sa denne presviedčam, keď vyrazím za "dobrého" počasia na cesty...

prenos je daný mechanicky prevodom v rozdelení na predné a zadné kolesá (oprava 60:40 % - krutiaci moment na zadné )v bežných autách(preferencia predku) - lebo bezpečnosť v prvom rade, preto je aj celkovo mechanika náprav nastavená na nedotáčavosť, lebo VDC a iné stabilizačné systémy sa lepšie nastavujú na tento typ? a stále je čelný náraz považovaný za bezpečnejší (pokiaľ to nie je nejakých 60++ a do rozbehnutého 40t kamiónu)... a ta spojka, ktorá je miesto difu vie preniesť od 100 do 0% podľa zopnutia riadiacou elektronikou, ktorá okrem otáčok všetkých kolies môže vyhodnocovať aj kopec iných parametrov(čo všetko vedia asi len Subaru, prípadne iný výrobca...) a že to dokáže fungovať svedčí aj pohon v novom Focus RS, prípadne Insignia 4x4... aj keď tam to plní ešte inú úlohu, tak ma nechytajte za slovo(ide mi len o poukázanie, že aj spojka môže byť nadimenzovaná dostatočne robustne- drift mod v RS ktorý má cez 300k...)

a osobne by som bol tiež radšej, keby tam bola CVT(keď už tam musí byť) s VTD a samosvorom vzadu...
Naposledy upravil(a) feroj dne pát úno 01, 2019 2:14 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21973
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

VDC píše:Ještě je třeba doplnit, že Jirka píše o SG AT, čili bez středového difu s MPT.
Jo a taky je třeba doplnit, že jízdní vlastnosti subaru vozů souvisí zejména s tím, že mají perfektní podvozky. To, kde se na suchu projevuje systém pohonu, jsou už relativně dost extrémní situace.

Mně přijde, že vlastně jsme tu všichni +/- za jedno, ale každý řešíme ty rozdíly jiným měřítkem. Je možný, že já třeba zveličuju drobný nuance mezi našimi systémy, ale je to prostě proto, abych ty rozdíly zdůraznil. A už jsem to psal několikrát. Když někdo bude číst všechna slova, co píšu, tak to zřejmě pochopí. :-D

Když se prostě někdo zeptá na rozdíly mezi C-AWD a ATS, tak mu asi neřeknu: "hele, všechno to funguje skvěle, neřeš to". I když by to bylo dost snadný a v podstatě by to byla pravda. :-DDD
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21973
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

feroj píše:stredový diferenciál je dobrý aj v tom, že vieš poslať na zadnú nápravu viac ako do predu (Audi, resp CVT s VTD napr.vo WRX a Levorgu s 2.0DIT, atď...)
To dokáže i Active AWD (ATS). Teď se tady o tom už asi 3 dny bavíme. :-D Když to vezmu do detailu, tak naopak běžný diferenciál to neumí, ten umí jenom konstantně rozdělit moment a je potřeba na něm nějaký zařízení, aby se to chování dalo ovlivnit (DCCD, VTD, viskospojka na C-AWD). Torsen samozřejmě je samosvorný "by design", ale i ten dokáže moment jenom násobit, tedy na stranu, co se točí pomaleji dokáže dostat tuším tří nebo pěti násobek momentu co je na straně, co se protáčí.
feroj píše:prenos 60:40 je daný mechanicky prevodom v rozdelení na predné a zadné kolesá v bežných autách(preferencia predku)
Teď nevím, jestli se bavíš obecně, ale o těch 60:40, co se tu bavíme, tedy u systému Active AWD (ATS) rozhodně dáno mechanicky není. A pochybuju, že to tak mají i jiné značky ve svých spojkových systémech. To by totiž znamenalo, že by při jízdě rovně ta spojka musela neustále klouzat. Pokud tam má být rozdělení momentu dáno mechanicky a bez diferenciálu, tak tam musí být nesymetrický převod a musí se to točit různými rychlostmi. Celkem logicky.
feroj píše: lebo bezpečnosť v prvom rade, preto je aj celkovo mechanika náprav nastavená na nedotáčavosť, lebo VDC a iné stabilizačné systémy sa lepšie nastavujú na tento typ?
No a já zase slyšel, že podvozky se nastavují na přetáčivost, protože s tou si systémy pro stabilizaci lépe poradí. A dává to i docela smysl. Když ti ustřelí zadek, tak přední náprava je pořád v záběru, řídí, brzdí, není ve smyku a zadníma brzdama, případně v kritičtější situaci i předníma se dá ta přetáčivost zkorigovat. Když někam vlítnu a hrnu to přes přední kola, který jsou ve smyku, tak s tím sice taky můžu něco dělat, ale už mnohem hůř.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“