Jak funguje 4x4 u Subaru

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48972
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od VDC »

newli tak jest... :850:
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
newli
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2389
Registrován: stř kvě 25, 2011 11:36 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od newli »

Dik! Clovek se porad uci :bp:

Ale v Type R (non-limited verze) mam DCCD mezi napravamu, vzadu LSD a ve predu open - to plati, ne?
Prodáno: BMW 340i xDrive Touring, ZF automat, LCI (7/2015)
Největší ostuda značky subaru: Subaru Legacy 2.0D, MT, MY08-09 ... první motor umřel v 64.000 km, druhý po 3.000 km a třetí vykázal znaky smrtelnosti po 35.000 km
Prodáno: Saab 9-3 2.8T Turbo X SportCombi (2008)
Prodáno: Subaru Impreza STI, Type R, MY98
Fitipaldi
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 190
Registrován: stř kvě 05, 2010 12:02 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Fitipaldi »

Diskuse na toto téma vynikla jako reakce
Od Míry>>
>>Zjednodušeně řečeno - ano, máš pravdu. Pokud budou levá kola na ledu a pravá na suchu, >>začnou se protáčet obě levá kola (předek i zadek) a prakticky stojíš. Protože máš otevřený >>diferáky. Žádnej samosvor. Jedinej diferák s svorností je mezináprava kde je viskóza. Někde >>jsem viděl i video s praktickou ukázkou v kopci na ledu, kde se hrabou pravý kola, levý stojí. A >>auto se nerozjede. Prostě to samí jako křížení, jen na jedné straně.

Čemuž jsem nevěřil, a dobře jsem udělal.

Tak jsem trochu postudoval .
Na SUBARU stránkách není nic, co by to nějak moc dobře popisovalo.
Pouze píšou, že pro manuální převodovky je použito
Continuous AWD mají modely s manuální převodovkou,a LSD.
Takže z toho plyne, že tam není Torsen, což jsem věděl, ale nevěděl jsem, co tam přesně je.
Dohromady jsou 3 diferenciály, vpředu LSD, vzadu LSD a mezi nápravami viskozní spojka v podstatě také LSD.
U normální imprezy je samosmornost řízena AUTOMATICKY hydraulicky, tak aby každé kolo mělo 25 %(symetrical AWD). Pouze STI má místo automatiky možnost přenastavovat tok kroutícího momentu manuálně mezi nápravami , nazývají to DCCD diferenciálem.

Takže vyjedete klidně s jedním kolem v záběru, což by se s klasickými diferenciály nešlo.

Dobré jsou tato videa
http://www.youtube.com/watch?v=2OzK-oRP ... e=youtu.be
http://en.wikipedia.org/wiki/Limited-slip_differential
SUBARU Impreza 2.0D MT MY 2010
Uživatelský avatar
JRJ
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2441
Registrován: pát úno 25, 2011 3:04 pm
Jméno a příjmení: ヤン ヤクビーク
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od JRJ »

Fitipaldi píše:Diskuse na toto téma vynikla jako reakce
Od Míry>>
Mě spíš přišlo, že to začalo Tvým tvrzením, že máš u své Imprezy samosvor vpředu, na což hamoun reagoval dotazem zda jsi jel STíčkem:
hamoun píše: jels STi? :) zbytek subaru tohle nema ...
Tvé opakované tvrzení o LSD vpředu je mylné. LSD vpředu mají jen některé STíčka. Stejně tak viscous coupling LSD nerovná se hydraulika, jak se můžeš dočíst v odkazu na wiki, který jsi sem repostnul. atd.
You cannot imagine the immensity of shit I do not give
Subaru Legacy wagon MY2004
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Fitipaldi píše:Dohromady jsou 3 diferenciály, vpředu LSD, vzadu LSD
Kde tuto informaci pořád bereš? Žádné LSD na nápravách u běžných modelů nejsou.
Fitipaldi píše:U normální imprezy je samosmornost řízena AUTOMATICKY hydraulicky, tak aby každé kolo mělo 25 %(symetrical AWD). Pouze STI má místo automatiky možnost přenastavovat tok kroutícího momentu manuálně mezi nápravami , nazývají to DCCD diferenciálem.
Tak to jsi trochu přestřelil. U normální Imprezy s manuálem je klasická mezináprava s viskózou (LSD). Žádná hydraulika. Je to zcela pasivní zařízení.
Fitipaldi píše:Takže vyjedete klidně s jedním kolem v záběru, což by se s klasickými diferenciály nešlo.
Ano, díky pomoci elektroniky.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10623
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Mira »

No jak je vidět, Fitipaldi pořád neví a nechápe čím jezdí. Nemímním opakovat ostatní, že LSD vpředu a vzadu je blud. Jsou tam normální otevřený diferenciály. Navíc tam není žádná elektronika, tak by mě samotnýho zajímalo, jak chce rozdělit krouťák po 25% na každý kolo. Protože to ani mechanickej dif nedokáže.
Nebo máš nějakej spešl vyšperkovanej model, kterej nám inženýři z FHI zatajili.
Mimochodem, když jsem předloni zapadl v závěji v kopci, tak se mi kamarádi smáli, že se mi točí pouze levý zadní kolo, tak jakápak čtyřkolka. Točilo se fakt pouze jedno kolo, protože jsem hned dal nohu z plynu a couvl si, abych netrápil viskózu. Takže takhle to může v praxi taky fungovat.
Uživatelský avatar
Juras
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 766
Registrován: čtv bře 04, 2010 7:42 am

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Juras »

HonzaCZ ma naprosto pravdu.
LSD vzadu maji turbo modely plus jeste nekolik vyjimek
LSD v predu maji jen nektere STI a nejsem si jisty jestli to nemaji jen nektere limitky pro JDM
Jinak vsechny ostatni manualy maji jen mezinapravovou viskozni uzaverku.
To ze nektere subaru vyjede s jednim kolem s trakci zaridi elektronika tim, ze ostatni protacejici se kola pribrzdi.
Subaru IMPREZA 2.0GT MY95 300hp 25/100 - funny car
Peugeot 205 1.7GRD MY92 60hp 4/100 - EX a už i R.I.P (kovoschrot)
Citroën C5 2.2 HDi MY02 133hp 6/100 - daily car
Ducati Multistrada 1000 DS MY04 - funbike?
Uživatelský avatar
Juras
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 766
Registrován: čtv bře 04, 2010 7:42 am

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Juras »

Klasicke subaru ma skutecne stale na kazdem kole 25% kroutaku.
Miro, pokud se ti protacelo pouze jedno zadni kolo a zadny predni je viskoza uz nejspis posmrti, nebo tesne pred ni.
Subaru IMPREZA 2.0GT MY95 300hp 25/100 - funny car
Peugeot 205 1.7GRD MY92 60hp 4/100 - EX a už i R.I.P (kovoschrot)
Citroën C5 2.2 HDi MY02 133hp 6/100 - daily car
Ducati Multistrada 1000 DS MY04 - funbike?
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Ještě bych upřesnil, že u vyjetí s trakcí na jednom kole je to tedy samozřejmě více vlivů. Kola, která jsou na zemi, tak i na ledě nikdy nemají nulovou trakci, stejně tak i otevřený diferenciál nemá nulovou svornost (díky nenulovým pasivním vnitřním odporům). Často hraje taky roli setrvačnost (celýho vozu, ale i jednotlivých rotačních dílů).

Na tomto videu níže je vidět činnost elektroniky. Při křížení nebo při výjezdu z kaluže za křížením. V obou případech tam jsou momenty, kdy je jasně vidět, že jedno kolo je ve vzduchu zabrzděno, resp. v případu kaluže je vidět, jak je náhle zabrzděno LP kolo, které není vidět (na druhé straně od kamery), protože se najednou protočí PP kolo blíže ke kameře, které do té doby stálo, protože mělo příliš vysokou adhezi a protáčelo se tak kolo na trávě.

S autama bez elektroniky to museli projíždět setrvačností. Resp. tím, že křížení je na rovině, tak se vždycky nějak rozjeli, ale rozhodně ne s kolama zatočenýma do kopce.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ceTU_N2GKXw[/youtube]
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Slavek_xxx
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 8054
Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
Bydliště: Nové Hrady

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Slavek_xxx »

Juras píše:Klasicke subaru ma skutecne stale na kazdem kole 25% kroutaku.
Miro, pokud se ti protacelo pouze jedno zadni kolo a zadny predni je viskoza uz nejspis posmrti, nebo tesne pred ni.
Tady bych si dovolil lehce polemizovat. Klidne muze za jistych podminek tocit jen JEDNO kolo. Viskoza prokluzu nemusi uplne zabranit, pokud uz neni v hump efektu...

A ted neco pro fyziky. Mam soukoli o 3 ozubenych kolech se stejnym poctem zubu. Na prostredni pripevnim metrovou tyc zanedbatelne vahy a na konec polozim 1kg zavazi. A leve ozubene kolo zajistim kolickem proti otaceni a na pravem mam rovnez metrovou tyc. Otazka: jak tezke zavazi na ni zabrani otoceni soukoli? 1kg nebo staci 0,5kg? :-)

[ Příspěvek odeslán z mobilního zařízení ] Obrázek
Edit: a uz vidim, jakou jsem napsal kravinu. Pri zajisteni se samozrejme soustava pohybovat nebude. :839:
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Slavek: Teda nevim, jestli jsem blbej, ale přijde mi, že pokud v soukolí 3 ozubených kol jakékoliv zajistíš kolíčkem proti otáčení, tak je úplně jedno, jak jsou velká nebo kolik mají zubů nebo jak jsou na nich dlouhý tyče. Prostě se to ani nehne.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10623
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Mira »

Juras píše:Klasicke subaru ma skutecne stale na kazdem kole 25% kroutaku.
Miro, pokud se ti protacelo pouze jedno zadni kolo a zadny predni je viskoza uz nejspis posmrti, nebo tesne pred ni.
Ne, ne. Je to jak píše Slávek. Auto předkem zabořený do závěje a levý zadní skoro v luftě. Takže se točilo pouze to kolo. Kdybych to trápil dál, tak to viskóza poslala i dopředu, ale jak upozorňuju, nechtěl jsem ji trápit, takže couvnout a znovu to rozjet je lepší cesta. Je třeba jezdit i hlavou. Viskóza je v pohodě.
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

HonzaCZ píše:Slavek: Teda nevim, jestli jsem blbej, ale přijde mi, že pokud v soukolí 3 ozubených kol jakékoliv zajistíš kolíčkem proti otáčení, tak je úplně jedno, jak jsou velká nebo kolik mají zubů nebo jak jsou na nich dlouhý tyče. Prostě se to ani nehne.
Tedy samozřejmě pokud jsou na stejné základně...
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Slavek_xxx
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 8054
Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
Bydliště: Nové Hrady

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Slavek_xxx »

HonzaCZ> jojo, uvedomil jsem si to. A navic to srovnani na diff nelze pouzit.
Potiz tociveho momentu je, ze je to staticka sila a jde menit jen prevodem. A vubec nesouvisi s otacenim, o ktere nam jde. Vzdycky mi chvili trva, nez to mozek spravne pobere...

[ Příspěvek odeslán z mobilního zařízení ] Obrázek
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Slavek: No já mám s představou kroutících momentů v soustavě taky často potíže. Je to taková (alespoň pro mě) špatně uchopitelná veličina :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“