Jak funguje 4x4 u Subaru

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
plukovník

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od plukovník »

Pravdu díš předsedo,
jediné co nebylo sračka, tak motocykly JAWA a to ještě v době, kdy pan Honda, v dřevěné kůlně, s jedním dělníkem montoval motokola. ;-D
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49122
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od VDC »

A jak to s Jawou dopadlo a kde je pan Honda dnes...
Nechci plivat na české inženýry, vím, že tu bývaly geniální mozky a režim jim neumožnil se projevit. A je mi to líto.
Ale z toho, co jim vytvořit dovolili, si ty pixly s 3x uloženou klikou, obdiv nezaslouží. :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Subaru70
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4010
Registrován: pát led 31, 2014 10:58 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Subaru70 »

....Subaru Forester - fungování Xmode - on/off .. https://www.youtube.com/watch?v=cpLH-Aqci8w
SUBARU Forester 2,0i Comfort MY16 (SJ) Spotřeba - 8,4l
Subaru Forester 2.0D Comfort MY13 Prodáno
Subaru Forester 2,0D MY11 Prodáno
Citroen C4 Grand Picasso 1,8i
Uživatelský avatar
RadekN
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2412
Registrován: stř úno 22, 2017 9:05 am
Jméno a příjmení: Radek Novák
Bydliště: Krupka u Teplic

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od RadekN »

Jak moc velký vlil na spotřebu má odpor všech součástí pohonu u Subaru? A liší se to, když je vše prohřáté nebo studené?

Přijde mi, že je auto za studena líné jak kdybych táhl vozík a po pár km se to rozjezdí. Nemyslím mrazy, ale aktuálních 10-15°C..

Aby to nebyly jen mé dojmy, zkusil jsem to změřit...
subaru prokopka kopec.png
Rozjezd na neutrál z nuly - lehké klesání délka 400m, pak mírný stoupák délky 150m a pak opět klesání. Měřeno pomocí GPS a zajímají mě v podstatě 2 údaje - max. rychlost a min. rychlost na vrcholu stoupáku, než začne opět zrychlovat...

Tedy jak moc se auto samovolně rozjede a jak moc jej kopec zpomalí.

----------------------

Když je auto teplé a prohřáté, dosáhne max. rychlosti 49.4km/h a přes vrcholek se převalí rychlostí 26km/h.

Když je studené po 2km cesty, dosáhne max. rychlosti 41.4km/h a přes vrcholek ani nepřejede a zastaví.

Jen pro porovnání jsem to zkusil s Golfem v kombíku (předokolka 1,2 tuny) a ten má max rychlost 53.5km/h, ovšem vrcholek přejede rychlostí 39km/h. Paráda :-D

----------------------

Je to normální nebo je AWD pohon již ve špatné kondici? :-/ Může případně něco změnit jiný olej v diferenciálech?

----------------------

PS:
Na závěr 4 měření ihned po sobě, začal jsem s lehce zahřátým autem. Krásně je vidět, jak je Subaru kilometr od kilometru hbitější.

MAX: 43.5km/h, MIN: 13.6km/h
MAX: 44.2km/h, MIN: 15.1km/h
MAX: 45.6km/h, MIN: 18.2km/h
MAX: 46.9km/h, MIN: 23.5km/h
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21944
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Tak samozřejmě, že se to liší. Si vem trochu převoďáku dej ho do ledničky a zkus jeho viskozitu a pak ho ohřej na 80 °C a zkus to znovu. A teď si vem, že se v tom všem mydlej ozubený kola a musej to rozcákávat po převodovce, resp. rozvodovkách.

Pak všechna ložiska a mazivo v nich - zase studený, ztuhlý, předpokládám, že ložiska jsou i konstruována na nějakou provozní teplotu a v ní jdou nejlehčeji.

Další pneumatiky - ztuhlý, zejména starší můžou být ostátý, takže chvíli trvá, než se rozhejbou. Samozřejmě hraje roli jejich valivý odpor daný tvrdostí směsi, typem dezénu, rozměry atd.

To všechno žere energii. A v případě hnacího ústrojí je toho oproti Golfu mnohem víc: 3x víc diferáků, 2x víc poloos s klouby, kardan, složitější převodovka...

Ale samozřejmě to nevylučuje, že někde nemáš třeba nějaký ložisko špatný... :)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
RadekN
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2412
Registrován: stř úno 22, 2017 9:05 am
Jméno a příjmení: Radek Novák
Bydliště: Krupka u Teplic

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od RadekN »

Díky Honzo za odpověď. Jen mě překvapilo, jak moc je to znát.. Zkoušel jsem těžký Vraníky s hrubším vzorkem a starší Bridgestone 684 - stejný rozměr, stejné disky. Výsledky samozřejmě v neprospěch Vraníků, ale rozdíl mezi pneu je v podstatě zanedbatelný v porovnání s tím, jak moc se liší studený vs. zahřátý pohon..
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49122
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od VDC »

Překvapuje mě, že tě to překvapuje. :-) Kromě toho, co napsal Honza, že se točí 3 diferenciály místo jednoho, roztáčí se kardan, který Golf nemá, točí se 4 poloosy místo 2, tak na Forestru máš, nemýlím-li se AT pneu a na Golfu asi ne. :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
RadekN
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2412
Registrován: stř úno 22, 2017 9:05 am
Jméno a příjmení: Radek Novák
Bydliště: Krupka u Teplic

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od RadekN »

Toho Golfa jsem měřil jen pro zajímavost a abych měl srovnání a teoretické maximum, k jakým hodnotám se Subaru nemá šanci dostat.

Testoval jsem to i na běžných ne-AT pneu a překvapuje mě rozdíl v odporu u studeného vs. teplého pohonu u Subaru a ne rozdíl Golf vs Forester. Že já tu Golfa vůbec zmiňoval :-DDD
petr
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5155
Registrován: stř zář 24, 2014 8:25 pm
Jméno a příjmení: Petr Němec
Bydliště: Beskydy

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od petr »

zajímalo by mě zkusit to s jinou stálou čtyřkolkou - třeba stará rav4 nebo niva
proto ty naše subárka taky tak žerou to je jedna z příčin
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21944
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Ono taky spousta lidí má na subaru brzdy v katastrofálním stavu a to tomu jízdnímu odporu taky moc nepřidá. Nebo spíš právě přidá. :) Bohužel je to potřeba neustále řešit, protože jsou na to citlivý.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Traveller
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 11883
Registrován: pát kvě 30, 2014 8:04 am
Jméno a příjmení: Jirka
Bydliště: Česká Třebová

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Traveller »

VDC píše:Překvapuje mě, že tě to překvapuje. Kromě toho, co napsal Honza, že se točí 3 diferenciály místo jednoho, roztáčí se kardan, který Golf nemá, točí se 4 poloosy místo 2, tak na Forestru máš, nemýlím-li se AT pneu a na Golfu asi ne.
Na druhou stranu má pak to auto s již roztočenými všemi jmenovanými díly větší setrvačnost při té jízdě "výběhem" do kopce.
Ale tím samozřejmě nezpochybňuji větu "překvapuje mě, že tě to překvapuje". :-DDD :-DDD
WRX STI MY2016
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21944
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

No tak ono je taky třeba rozlišovat setrvačnost a pasivní odpory.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49122
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od VDC »

Aro na vás, to z mírného kopce zpomalovalo. :-D
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24299
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od sima »

:-D To samé říkal i kámoš,že na Aru na to musí i z kopce šlapat,jinak nedobrovolně zastavuje a zpomaluje :-D
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22682
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od spm »

Tak ono je asi i vidět, jak to krade tu dynamiku i při motoru. Tuším že někde tady na tom fóru je ta památná věta, že 77kW imprezu ne, pokud člověk nechce mít adrenalinový zážitek při každém předjíždění traktoru :-DDD a přitom předokolka s tímhle výkonem je obvykle relativně svižná. Ale furt je lepší mít vyšší spotřebu s funkčnim 4x4, než tam mít haldex, kterej má zvýšenou spotřebu stejnou a ještě to jezdí jako předokolka :-DDD
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“