Jak funguje 4x4 u Subaru
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Po diskuzi nad pohonem automatem tu mám otázku k manuálu s visko-spojkou.
Stojím s autem jedním párem kol (předními nebo zadními) na ledě a druhým na asfaltu. Při malinko prudším rozjezdu se pár kol na ledě protáčí, kola na asfaltu se normálně odvalují a auto se rozjíždí. Rozjíždí se ihned, jen ty kola na ledě hrabou a ty na asfaltu ne.
Je tohle normální stav nebo by si kola na ledě neměla díky "zamčení" visko-spojkou vůbec hrábnout?
Máte to někdo vyzkoušený?
Stojím s autem jedním párem kol (předními nebo zadními) na ledě a druhým na asfaltu. Při malinko prudším rozjezdu se pár kol na ledě protáčí, kola na asfaltu se normálně odvalují a auto se rozjíždí. Rozjíždí se ihned, jen ty kola na ledě hrabou a ty na asfaltu ne.
Je tohle normální stav nebo by si kola na ledě neměla díky "zamčení" visko-spojkou vůbec hrábnout?
Máte to někdo vyzkoušený?
Bekr
Subaru Forester 2.0X Comfort 2003
Subaru Forester 2.0X Active 2007
Subaru Forester 2.5XT Low 2008
Subaru Outback 2.5i Executive ES 2020
GSX400SH 88 & XJR1300 00 & S22 60
Subaru Forester 2.0X Comfort 2003
Subaru Forester 2.0X Active 2007
Subaru Forester 2.5XT Low 2008
Subaru Outback 2.5i Executive ES 2020
GSX400SH 88 & XJR1300 00 & S22 60
- Slavek_xxx
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 8054
- Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
- Bydliště: Nové Hrady
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Normalni stav, je to tu mockrat popsany. Viskoza neprenese celej tocivej moment, pouze jeho cast, proto se muzou protacet. Pokud by kola hrabaly dele, spojka se prehreje a napravy mezi sebou uzamkne natvrdo - hump efekt. Tento stav ji samozrejme nesvedci a pri jeho castym pouzivani se poskodi.
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Dík, za bleskurychlou odpověď.
Bez mučení se přiznávám, že jsem se chtěl vyhnout hodinám prohledávání místních análů...
Bez mučení se přiznávám, že jsem se chtěl vyhnout hodinám prohledávání místních análů...
Bekr
Subaru Forester 2.0X Comfort 2003
Subaru Forester 2.0X Active 2007
Subaru Forester 2.5XT Low 2008
Subaru Outback 2.5i Executive ES 2020
GSX400SH 88 & XJR1300 00 & S22 60
Subaru Forester 2.0X Comfort 2003
Subaru Forester 2.0X Active 2007
Subaru Forester 2.5XT Low 2008
Subaru Outback 2.5i Executive ES 2020
GSX400SH 88 & XJR1300 00 & S22 60
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Nechci tady rozpoutávat diskuzi o PC hrách, i když to souvisí s pohony a přenosy momentu atd., tak jenom odkaz do odpovídajícího vlákna - PC Games :-O
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 5167
- Registrován: stř zář 24, 2014 8:25 pm
- Jméno a příjmení: Petr Němec
- Bydliště: Beskydy
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
no u forestra MT jsem si několikrát ověřil že teorie v praxi často nefunguje a visco spojka si dělá co chce a i když je jedna z náprav na pevném podkladě tak se auto nedokáže pohnout at říkají příručky co chcou no a outback bych taky rád otestoval v terénu ale zatím se mi tam s ním ani nepodařilo pořádně dojet kola hrabou a občas i všechny ale auto stojí a to hlavně kvůli gumám a taky kvůli váze nebo nevím , ale ani zdaleka nevyjede to co forester s MT a redukcí, navíc se bojím víc rozjet abych to třeba vyjel více setrvačností protože je hrozně nízký a má hodně špatné nájezdové uhly, takže v terénu ho zatím já osobně vyzkoušet neumím ale na sněhu na cestě by to možná fungovat solidně mohlo zatím jsem spíš klouzal jen po mokré louce a auto se teda moc nepředvedlo ani s tím VDC nebo co to vlastně má , je to fakt možná lepší když je to vyplé
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49206
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Petře vždyť už jsme to řešili. VDC na mokré louce nebo na sněhu je spíš na škodu než k užitku. A ano, máš pravdu, Outback je nízký, dlouhý a těžší. I kdybys měl manuál, tak ten má znatelně delší redukci, čili více do rychla, takže méně síly. Forester bude vždycky výrazně lepší v terénu, než jakýkoliv 2.5 Outback.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 5167
- Registrován: stř zář 24, 2014 8:25 pm
- Jméno a příjmení: Petr Němec
- Bydliště: Beskydy
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
jestli jsem to ale pochopil dobře tak outback v automatu by měl mít ten pohon 4x4 lepší a propracovanější ale zase dost složitý, nemělo by se stát že se jedna náprava protáčí a druhá stojí jako u té manuální převodovky s visco spojkou která větší kroutící moment už nepřenese, to by mohla být dost velká výhoda jestli to tak opravdu je i ve skutečnosti
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Pokud ten outback má VDC, tak by měl mít i tenhle pohon (VTD). Jsou to 3 diferenciály a mezinápravovýmu to umí omezovat prokluz řízenou spojkou. Navíc ten mezinápravovej diff má rozdělení momentu 45:55 ve prospěch zadku (samozřejmě pokud není v činnosti ona spojka). Ta spojka taky nepřenese neomezenej moment, pochopitelně, ale troufám si tvrdit, že přenese větší, než visko u manuálu. Složitější to zase tak moc není. A eventuálně vzadu může být visko/LSD. Někdy je, někdy není.
A k tomu manuálu s viskospojkou: To už jsme řešili taky. Prostě ta viskospojka nepřenese úplnej nesmysl, tak nemůžeš čekat, že to vytáhne za jednu nápravu auto ze škarpy. Pokud se nepletu, tak jsem kdysi někde našel, že to zvládne něco kolem 40 Nm (pokud nenastane hump efekt). Když to vynásobíš převodovým poměrem na nápravových diferákách (něco kolem 4), tak jsi na 160Nm rozdílu na kolech a to opravdu není moc. Pomůže to ve většině běžných situací, ale ne, když prostě potřebuješ zabírat jenom jednou nápravou. A to samozřejmě mluvím o stavu, kdy to není všechno opotřebovaný provozem. Není to prostě offroad, nemá to mechanickou uzávěrku.
A k tomu manuálu s viskospojkou: To už jsme řešili taky. Prostě ta viskospojka nepřenese úplnej nesmysl, tak nemůžeš čekat, že to vytáhne za jednu nápravu auto ze škarpy. Pokud se nepletu, tak jsem kdysi někde našel, že to zvládne něco kolem 40 Nm (pokud nenastane hump efekt). Když to vynásobíš převodovým poměrem na nápravových diferákách (něco kolem 4), tak jsi na 160Nm rozdílu na kolech a to opravdu není moc. Pomůže to ve většině běžných situací, ale ne, když prostě potřebuješ zabírat jenom jednou nápravou. A to samozřejmě mluvím o stavu, kdy to není všechno opotřebovaný provozem. Není to prostě offroad, nemá to mechanickou uzávěrku.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- clay
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 2276
- Registrován: stř črc 07, 2010 10:53 pm
- Jméno a příjmení: Michal Šprachta
- Bydliště: Cerkytle - Svatá Kateřina - Borová
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Nechci říkat, že jsem objevil něco nového, ale porovnání pohonu v jednotlivých situacích:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=hbqio0l0ins[/youtube]
a
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7f1Uz8SqnzI[/youtube]
Clay
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=hbqio0l0ins[/youtube]
a
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7f1Uz8SqnzI[/youtube]
Clay
Sny se mají plnit.....Subaru bez kompromisů !!!
Subaru Outback H6 3,6 2010
Subaru Outback H6 3,6 2010
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22756
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Výběr nového AKUmulátoru/autobaterie
To jsou jinak ty, co měly ještě mechanický uzávěrky na všechny 3 diferáky nebo to je ještě nějaká větší historie?VDC píše:Stará hranatá quattra rozhodně hanět nebudu. Ty jsou skvělý.
Naposledy upravil(a) HonzaCZ dne pát lis 30, 2018 6:01 pm, celkem upraveno 1 x.
Důvod: přidána citace pro kontext po rozdělení
Důvod: přidána citace pro kontext po rozdělení
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49206
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výběr nového AKUmulátoru/autobaterie
To se přiznám, že nevím.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Re: Výběr nového AKUmulátoru/autobaterie
Myslím, že to bylo úplně to první a uzávěrky byly jenom na střed a zadek a zavíraly se ručně. Ale můžeš to nastudovat na awdwiki a pak nám to tady přednést.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Výběr nového AKUmulátoru/autobaterie
Tady nějaký čtení http://www.awdwiki.com/en/quattro+evolutions/ , ale trochu
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22756
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Výběr nového AKUmulátoru/autobaterie
Hmm, ten Torsen mě celkem zklamal. Jsem to nikdy detailně nezkoumal, ale měl jsem za to, že dokáže přenést moment, ikdyž kolo ztratí trakci úplně. A ono ne. Takže zlatá subaří viskospojka. No ještě že jsem ten fetiš na japonský auta dostal včas a nikdy jsem si 4 kroužky pro ... nekoupil
Re: Výběr nového AKUmulátoru/autobaterie
Nojo, ale kdy kolo ztratí trakci úplně? Vždycky na něm nějaký odpor je, tedy na něj jde i nějaký moment. A Torsen přenese násobek tohohle momentu na druhý kolo/nápravu, což ve většině reálnejch případů je IMHO lepší, než visko, co přenese moment sice vždy, ale jenom nějaký omezený a ještě k tomu potřebuje prokluz.
Když už něco, tak zlatý VTD a DCCD. Ale ono něco takovýho měly v dalších generacích i ty Quattra.
Když už něco, tak zlatý VTD a DCCD. Ale ono něco takovýho měly v dalších generacích i ty Quattra.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno