Jak funguje 4x4 u Subaru
- feroj
- Zkušený uživatel
- Příspěvky: 386
- Registrován: pon led 27, 2014 2:15 pm
- Jméno a příjmení: František
- Bydliště: Bratislava
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
keď to rozkúskuješ, vtrhávaš z kontextu..
celá myšlienka môjho príspevku bola, že v súčasnosti Subaru vsadilo(EU!) prakticky už len na jeden systém pohonu... ktorý sa z Haldexom porovnávať nemôže už len z princípu(ak je pravda, čo tvrdí Subaru, ktoré už samo dosť múti vodu a opýtať sa v servise v CR, SR... tak na teba pozerajú ako keby si spadol z jahody)... a z toho vychádza dimenzovanie a celkové fungovanie SAWD systému... respektíve, tiež záleží od koho ten Haldex je(v testoch bol veľakrát porovnávaný Outback vs XC70, nakoniec ta XC70 väčšinou v prenose trakcie dosiahla svoje limity skôr)...
prevod som myslel tento mechanický ozubenými kolesami k predný a zadným kolesám (áno musí byť 1:1... ) viď obrázok... alebo pozri https://www.youtube.com/watch?v=a3PF4fPXe9U
a s tou nedotáčavosťou... v každom teste automobiloví novinári (či ako ich nazvať, niektorý sú aj skúsení inštruktori v školách šmyku, či ralllye jazdci) pri bežnej auto-produkciii dookola viac či menej omieľajú, že pri jazde na limite sa dostaví skôr či neskôr nedotáčavosť(a to nechcem polemizovať, ktorú nápravu dostaneš do úzkych skôr, ak nemáš "premotivované BNW M, alebo AMG" keď to preženieš v zákrute...), lebo pre štandardného vodiča je to bezpečnejšia alternatíva a tak to preferujú výrobcovia a až u tých "lepších" sú dlho neutrálne ...a čo potom??, záleží už len podľa schopností vodiča
pekný víkend prajem...
celá myšlienka môjho príspevku bola, že v súčasnosti Subaru vsadilo(EU!) prakticky už len na jeden systém pohonu... ktorý sa z Haldexom porovnávať nemôže už len z princípu(ak je pravda, čo tvrdí Subaru, ktoré už samo dosť múti vodu a opýtať sa v servise v CR, SR... tak na teba pozerajú ako keby si spadol z jahody)... a z toho vychádza dimenzovanie a celkové fungovanie SAWD systému... respektíve, tiež záleží od koho ten Haldex je(v testoch bol veľakrát porovnávaný Outback vs XC70, nakoniec ta XC70 väčšinou v prenose trakcie dosiahla svoje limity skôr)...
prevod som myslel tento mechanický ozubenými kolesami k predný a zadným kolesám (áno musí byť 1:1... ) viď obrázok... alebo pozri https://www.youtube.com/watch?v=a3PF4fPXe9U
a s tou nedotáčavosťou... v každom teste automobiloví novinári (či ako ich nazvať, niektorý sú aj skúsení inštruktori v školách šmyku, či ralllye jazdci) pri bežnej auto-produkciii dookola viac či menej omieľajú, že pri jazde na limite sa dostaví skôr či neskôr nedotáčavosť(a to nechcem polemizovať, ktorú nápravu dostaneš do úzkych skôr, ak nemáš "premotivované BNW M, alebo AMG" keď to preženieš v zákrute...), lebo pre štandardného vodiča je to bezpečnejšia alternatíva a tak to preferujú výrobcovia a až u tých "lepších" sú dlho neutrálne ...a čo potom??, záleží už len podľa schopností vodiča
pekný víkend prajem...
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
"Vytrhnul" jsem jenom faktický chyby nebo nějaký doplnění/oprava faktů. A tam je jedno jestli jsou v kontextu nebo ne. Fakt je pořád fakt.feroj píše:keď to rozkúskuješ, vtrhávaš z kontextu..
Já vím, jak to tam vypadá. Tento převod ale žádný moment mechanicky nedělí. Stejný převod je tam i u C-AWD a VTD. Je tam, aby se pohon přední nápravy dostal pod úroveň převodovky a mohla tam vést hřídel skrz celou převodovku k přednímu diffu. Ten zmiňovaný převod nemá nic společného s dělením momentu. Dělení momentu u Active AWD (ATS), a to opakuji už po několikáté, závisí zejména na tom, jak jsou momentově zatížené jednotlivé nápravy a jak moc je sevřená ta spojka. Použiji několik příkladů, pokud to není stále jasné:feroj píše:prevod som myslel tento mechanický ozubenými kolesami k predný a zadným kolesám (áno musí byť 1:1... ) viď obrázok... alebo pozri https://www.youtube.com/watch?v=a3PF4fPXe9U
1) Přední kola na asfaltu, zadní kola na ledu, spojka plně sevřená: Většina momentu jde, i přesto, že je spojka plně sevřená, na přední nápravu. Protože zadní nemá odpor, na ledu je snadné kola protočit, nemají kam přenést žádnou sílu, takže prostě moment tam nejde (jde, ale malý). Protože moment jde jenom tam, kde ho dokáži spotřebovat. Vozidlo se pravděpodobně rozjede, zadní kola se budou odvalovat stejnou rychlostí jako přední, i když nebudou prakticky zabírat a nejde na ně žádný moment - ale protože je spojka spojená, tak se musí točit stejně rychle (pokud to samozřejmě spojka přenese, což v příkladu samozřejmě přenese).
To je, IMHO, zásadní problém lidí, co si to nedokáží představit (teď nemyslím nikoho konkrétního), že si to poředstavují, že někde v motoru vygeneruji nějaký moment X, v převodovce ho tedy pomocí převodů nějak změním na moment Y a ten moment Y pomocí nějakých kouzel a čárů vyšlu přes systém pohonu všech kol na jednotlivé nápravy a jednotlivá kola. Jenže ono je to úplně na opak. Kola mají nějaký odpor, je potřeba nějaká síla, aby se vozidlo rozjelo. Tím, že motor s tím celý chce točit a kola se točit nechtějí (odpory), tak vznikne točivý moment. Vznikne samozřejmě v každé části soustavy jiný, protože jsou tam převody, pasivní odpory, dynamické ztráty atd. A pak se dostane na ta kola a něco se začne dít. Vozidlo se dá do pohybu. Jenže když není odpor, např. vozidlo bude celé zvednuté, tak veškerý moment, který dodává motor je potřeba jenom k překonání odporů na ložiskách, převodech, překonání dynamických setrvačných sil atd. A úplně stejně to je, když jsou třeba jednotlivé nápravy na různých podkladech. Když bude jedna na ledu, tak tam moment nejde, protože prostě není jak ho vygenerovat. Nemůžu vytvořit žádný přenos síly na něčem, co neklade odpor.
Pro ty, kdo rozumí elektrotechnice, tak kroutící moment je něco jako elektrický proud. A tendence s něčím točit je jako napětí. A síla potřebná na kolech je odpor. A výkon je výkon. Když nemám na spotřebiči odběr (kola se točí volně, třeba ve vzduchu), tak můžu mít v soustavě napětí jak blázen (můžu s tím točit jak blázen), ale proud (moment) tam nepůjde žádný. Výkon tedy taky ne, protože 0x cokoliv je 0.
2) Přední kola na asfaltu, zadní kola na ledu, spojka plně otevřená (např. při vložení pojistky do patice FWD): Stane se prakticky to samé jako v ad 1). Jenom na zadní nápravu nepůjde vůbec žádný moment. Kola se budou odvalovat od ledu, tedy je klidně možné, že se jejich rychlost může lišit směrem dolů od předních.
3) Přední kola na ledu, zadní kola na asfaltu, spojka plně sevřená: Většina momentu půjde na zadní nápravu, až do takové míry, kolik dokáže spojka přenést. Vše se zase bude točit stejně rychle, i když přední kola nezabírají a nejde na ně prakticky žádný moment, protože led. Přesto, že přední kola jsou PEVNĚ spojená s pohonným ústrojím, tak na ně NEJDE prakticky ŽÁDNÝ moment.
4) Přední kola na ledu, zadní kola na asfaltu, spojka plně otevřená (např. při vložení pojistky do patice FWD): Tady stane to, že přední kola budou na ledu zřejmě hrabat (podle okolních podmínek), půjde na ně minimální moment, zřejmě ještě menší než v ad 3), protože guma ve smyku o led má horší adhezi než bez smyku, i když zase je nutné překonávat odpory ložisek, kloubů převodů, protože se soustava točí, ale to záleží na otáčkách... A na zadní taky nepůjde žádný moment, protože rozpojená spojka. Takže auto zůstane zřejmě na místě, pokud to bude třeba dostatečně do kopce nebo něco takového. Popsat ty příklady do detailů by bylo samozřejmě na několik stránek.
Poznámka: Samozřejmě v příkladech počítám s tím, že led nemá žádnou adhezi, což je nesmysl. Ale je to vhodné pro zjednodušení příkladů.
No a všechno ostatní je něco mezi těmito 4 příklady. Mění se "odpor" na jednotlivých nápravách, mění se sevření spojky a tím pádem se mění to, kolik kam jde momentu a samozřejmě i jeho absolutní hodnota, kolik ho motor dodává do ústrojí.
A u těchto příkladů se zásadně liší, co se bude dít a kam půjde kolik momentu pro jednotlivé systémy. Samozřejmě u některých to bude hodně podobné, jinde se to bude lišit diametrálně. Tak už dejte, sakra, pokoj s tím 60:40 u spojkových systémů. Vzhledem k tomu, že řídící elektronika umí spočítat přibližnou zátěž motoru, tedy kolik asi tak dodává do systému momentu, ví, jaký je tam kvalt, jaký má převodový poměr a zřejmě má k dispozici i mapu chování té MPT spojky a ví otáčky jednotlivých náprav, tak teoreticky dokáže spočítat, kolik asi tak může jít na jednotlivé nápravy a teoreticky může cílit na nějakou hodnotu typu 60:40. Ale vzhledem k tomu, jak to funguje a jak se to snaží, aby moment šel hlavně tam, kde je potřeba, tak ta hodnota bude logicky neustále kolísat. Docela by mě zajímalo, jestli to fakt ty momenty počítá a nějak s nimi pracuje, nebo to je vše dané nějakou sadou map spočítanou předem a jenom to podle nich vybírá, jak v ten daný okamžik má být ta spojka sevřená, případně jestli to nemá začít nějak spolupracovat s VDC, omezovat krouťák motoru a podobně. Vzhledem k tomu, že to funguje dynamicky a neustále se to adaptuje na "kluzkost" povrchu, tak to zřejmě musí počítat i něco trochu realtime. Škoda, že ty hodnoty nejsou dostupné přes diagnostiku. I když u nových modelů třeba jo...
Jo, ale já se bavil o tom, jak je nastavený podvozek a jak s tím pracuje elektronická stabilizace. To, že se to auto pak chová nedotáčivě kvůli bezpečnosti je pak věcí nastavení té elektroniky.feroj píše:a s tou nedotáčavosťou... v každom teste automobiloví novinári (či ako ich nazvať, niektorý sú aj skúsení inštruktori v školách šmyku, či ralllye jazdci) pri bežnej auto-produkciii dookola viac či menej omieľajú, že pri jazde na limite sa dostaví skôr či neskôr nedotáčavosť(a to nechcem polemizovať, ktorú nápravu dostaneš do úzkych skôr, ak nemáš "premotivované BNW M, alebo AMG" keď to preženieš v zákrute...), lebo pre štandardného vodiča je to bezpečnejšia alternatíva a tak to preferujú výrobcovia a až u tých "lepších" sú dlho neutrálne ...a čo potom??, záleží už len podľa schopností vodiča
pekný víkend prajem...
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Jo a příště to napíšu do více příspěvků. Marcel mě nějak nebezpečně dohání.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Co je to vlastně ten moment? Začínám se trochu ztrácet...
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Ty jsi měl k obědu vtipnou kaši, co?Fleggy píše:Co je to vlastně ten moment? Začínám se trochu ztrácet...
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Ale jinak je mi to úplně jasný!
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Napsal jsi to pěkně, jenom drobná připomínka k terminologii: všude píšeš, že na zadní nebo přední nápravu JDE moment, JDE většina momentu nebo JDE minimum momentu. To je podle mne dost zavádějící, nemělo by se radši psát přední/zadní náprava PŘENÁŠÍ moment, PŘENÁŠÍ maximální moment, PŘENÁŠÍ minimální moment?
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Jo, sorry, příště si dám pozor. A hrubku jsem tam nikde neměl?
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Jo, určitě to dává větší smysl...
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Musím uznat, že tvoje příspěvky jsou fundované a pro technika srozumitelné a inspirativní.HonzaCZ píše:Jo, sorry, příště si dám pozor. A hrubku jsem tam nikde neměl?
Jenom takový doplňující dotaz,
jestli jsem pochopil správně, tak viskózní spojka mezinápravového diferenciálu u Forestera SJ s mechanickou šestistupňovou převodovkou, t.j. např. model 2017, by měla mít svornost 40 Nm při diferenci 100 otáček mezi vstupem a výstupem, vztaženo přibližně na provozní teplotu 80 stupňů.
při větší diferenci otáček by se tato hodnota měla (zřejmě nelineárně) zvyšovat , přičemž při vzrůstu teploty na cca 120 stupňů (což by zřejmě bylo způsobeno větší, nebo déle trvající diferencí) by mělo dojít k tomu Hump efektu, tedy propojením lamel natvrdo.
Je to tak?
To jenom proto, abych, až budu někde rozdávat rozumy, nehlásal blbosti
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Hladat sa mi to nechce, ale tak nejak mam v hlave ulozene, ze to byva 1:10, resp. 10%:90% .HonzaCZ píše:[Torsen samozřejmě je samosvorný "by design", ale i ten dokáže moment jenom násobit, tedy na stranu, co se točí pomaleji dokáže dostat tuším tří nebo pěti násobek momentu co je na straně, co se protáčí.
Zrejme aj preto maju maju niektore modely Audi s torsenom celkom problem pri rollers teste, kde ma na asfalte jedine zadne koleso s trakciou a inde je prakticky nulova.
Co je samozrejme len jedna specificka situacia.
Inak vyborne vysvetlene veci v tom poslednom velkom prispevku. Tiez si myslim, ze to bude kombinacia map/tabuliek a realtime. Hlavne, ked si uvedomim, co je vsetko popisane v tom starom dokumente ohladne algoritmov a to ma snad 20 rokov.
To je to hlavne knowhow Subaru.
-
- Vášnivý uživatel
- Příspěvky: 1295
- Registrován: pát úno 10, 2017 2:56 pm
- Bydliště: Biggyho Beskydský Rajón
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Včera jsem se bavil s jedním známým. Má teď už třetí Subo, ani ne tak extra skalní fanda, běžný uživatel a spíš mu značka prostě jen sedí. No, hlavně potřebuje poctivou čtyřkolku, jinak má problém s vjezdem/výjezdem do/z domu...
No a říkal, že současný Oťas už není tak absolutně jistý co se týče pohonu 4x4 jako minulé XTčko. Říkám, to se mi nezdá, dyk oba to jsou Linertronicy s ATS, že by tam neměl být nějaký zásadní rozdíl, že to bude spíš gumama. Ale prý gumy stejné, teď má na Otovi dokonce nové....Zvláštní, XTčko měl cca MY2014 plus mínus, Ota je MY2018, možná 2017. Kolem domu mu vede dlouhá docela krpál ulice a sjezd/výjezd v rámci zahrady k/od baráku dalších 30m opět slušný kopec. Docela dost že využívá i X-mode. No a Otík, že si prý občas i hrábne, zaváhá a není si už prý tak jistý jako Fozzy. Není to o výkonu, nájezdových úhlech a teda prý ani o těch gumách. Tak nevím, že by tam mělo být horší nastavení CVT/ATS, navíc u novějšího vs. starší, se mi to nějak nezdá
No a říkal, že současný Oťas už není tak absolutně jistý co se týče pohonu 4x4 jako minulé XTčko. Říkám, to se mi nezdá, dyk oba to jsou Linertronicy s ATS, že by tam neměl být nějaký zásadní rozdíl, že to bude spíš gumama. Ale prý gumy stejné, teď má na Otovi dokonce nové....Zvláštní, XTčko měl cca MY2014 plus mínus, Ota je MY2018, možná 2017. Kolem domu mu vede dlouhá docela krpál ulice a sjezd/výjezd v rámci zahrady k/od baráku dalších 30m opět slušný kopec. Docela dost že využívá i X-mode. No a Otík, že si prý občas i hrábne, zaváhá a není si už prý tak jistý jako Fozzy. Není to o výkonu, nájezdových úhlech a teda prý ani o těch gumách. Tak nevím, že by tam mělo být horší nastavení CVT/ATS, navíc u novějšího vs. starší, se mi to nějak nezdá
Alfa Romeo Stelvio Veloce 280/2023-MY 2022/ & Suzuki Swift 1.2/2022/ & KTM SMT limit. ed./2011/
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22705
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Není outback prostě jenom těžší?
-
- Vášnivý uživatel
- Příspěvky: 1295
- Registrován: pát úno 10, 2017 2:56 pm
- Bydliště: Biggyho Beskydský Rajón
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Není, provozní hmotnost (pohotovostní +75 kg řidič):spm píše:Není outback prostě jenom těžší?
Outback 1666-1706 kg dle výbavy a XTčko 1699-1724 kg
Alfa Romeo Stelvio Veloce 280/2023-MY 2022/ & Suzuki Swift 1.2/2022/ & KTM SMT limit. ed./2011/
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
- quickly
- Místopředseda klubu
- Příspěvky: 16138
- Registrován: pát srp 14, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Daniel Rychlý
- Bydliště: Hradubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Jestli forestik není jinak naladěný, víc do terénu
quickly
Outback BS 2.5 MY19 Outback BR 3.6R MY10
Legacy BR 2.0 MY15
ex Legacy BL SpecB AT 9.8 l/100 124 tkm
ex Forester SJ CVT 7.3 l/100 km 267 tkm
ex Forester SH 2.0D 6.7 l/100km 218 tkm
Outback BS 2.5 MY19 Outback BR 3.6R MY10
Legacy BR 2.0 MY15
ex Legacy BL SpecB AT 9.8 l/100 124 tkm
ex Forester SJ CVT 7.3 l/100 km 267 tkm
ex Forester SH 2.0D 6.7 l/100km 218 tkm