Spojka - chod pedálu

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
Uživatelský avatar
MaSlo
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 913
Registrován: sob pro 25, 2010 2:36 pm
Jméno a příjmení: Martin Slováček
Bydliště: Okolo Vsetína

Spojka - chod pedálu

Příspěvek od MaSlo »

Mám na srdci tři záležitosti okolo ovládání spojky:

1) za studena se při vyšlapávání (rozpínání) na samém začátku dráhy pedálu ozve takové lupnutí/prasknutí. Zvuk bych připodobnil k lupnutí bublinkové folie nebo něčemu takovému. Po zahřátí zmizí. Může to být vzduch v hydraulice spojky?

2) ke konci chodu pedálu často slyším poměrně slabé zavrzání. Jde to spíš z motorového prostoru než z kabiny. Může to pocházet přímo ze spojkového válce, nebo je pravděpodobnější, že to vzniká někde po cestě?

3) po delší době ježdění, zejména popojíždění, se změní chod pedálu - je měkčí a zabírá níž. Tuším správně, že na vině je stará kapalina v systému, která s rostoucí teplotou ztrácí svou nestlačitelnost?

Už tuším, že mě čeká výměna spojkové kapaliny. Než se k tomu dostanu, rád bych si přečetl vaše postřehy či zkušenosti.

Předem díky :) :supeer:
IG: @svetmasla

Subaru Outback 2.5 121 kW MY07 5MT alias Šedýl
Subaru Forester 2.0 MY01 5MT alias Forejs
Toyota Previa 2.4 VVT-i MY02 alias Kinderwagen
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19111
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Spojka - chod pedálu

Příspěvek od hamoun »

vymen tu kapalinu a to vrzani muze byt pritlacak ...
tez mi vrze ...
škoda superb
ex WRX 2008
Uživatelský avatar
David
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 320
Registrován: úte srp 04, 2009 12:00 am
Bydliště: Kosov
Kontaktovat uživatele:

Re: Spojka - chod pedálu

Příspěvek od David »

Ad bod 3)

Tohle to je docela častá závada u Imprezy GT, která má také hydraulické ovládání spojky (předpokládám, že to tak majíé už i novější typy Lesáků).

Také jsem dlouho pátral po příčině. Při zahřátí motoru, zejména v letních vedrech a při popojíždění v kolonách pedl změknul...a kolikrát tak, že sice spojka vypínala, ale bylo nutno špičkou bity pedálu pomoci vrátit se zpět.

Výměna samotné kapaliny nepomohla. Sppíše jsem mněl o to větší problém pak, spojku odvzdušnit. Takže nakonec po všech laborováních (včetně výměny spojky, přítlačáků i vypínacího ložiska) byla příčina v samotném, hydraulickém vypínacím mechanismu, který je přišroubován na převodovce a vypíná spojku. Nakonec se mi podařilo uvedený díl sehnat v replice - od Nippartsu - výměna provedena během cca 30minuth (u turba nutná demontáž cooleru) - odvzdušnění je trošku "wo nervi" :845: ale od té doby je všechno f cajku a spojka funguje naprosto bez problémů, pedál se vrací a nepozoruji žádné měkknutí :826:
TURBO-Fast & TURBO-Furious

Subaru Impreza 2.0 WRX sportwagon MY99
Obrázek
Uživatelský avatar
MaSlo
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 913
Registrován: sob pro 25, 2010 2:36 pm
Jméno a příjmení: Martin Slováček
Bydliště: Okolo Vsetína

Re: Spojka - chod pedálu

Příspěvek od MaSlo »

Moc díky :) Sice jsi mě s tím válcem úplně nepotěšil, ale lepší krutá realita než milosrdná lež :) (přeháním - ten válec nestojí tak strašně moc)

Jak se ta spojka odvzdušňuje (že je to wonervi)?
IG: @svetmasla

Subaru Outback 2.5 121 kW MY07 5MT alias Šedýl
Subaru Forester 2.0 MY01 5MT alias Forejs
Toyota Previa 2.4 VVT-i MY02 alias Kinderwagen
Uživatelský avatar
Pumbaa
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 193
Registrován: čtv led 05, 2012 12:40 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Spojka - chod pedálu

Příspěvek od Pumbaa »

To odvzdušnenie by zaujímalo aj mňa, inak tiež pozorujem vŕzganie pedálu, ale tiež mám pocit že spojka pri väčšej záťaži (ostrý rozjazd na 1 alebo 1R) trošku prkĺzne, ale tu zrejme asi pomôže len výmena.
Momentálne už bez auta...
Pozrite aj môj e-shop s pivom
Uživatelský avatar
David
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 320
Registrován: úte srp 04, 2009 12:00 am
Bydliště: Kosov
Kontaktovat uživatele:

Re: Spojka - chod pedálu

Příspěvek od David »

Zdá se to jednoduché, ale vážně to je "wo nervi" :839:

Jde o to, že musíš odvzdušňovat na 2 místech:

1) zásobní nádobka s otvorem na dolívání - tam uvidíš jeden odzvzdušňovací ventilek
2) na samotném vypínacím válečku, který je přišroubovaný na převodovce - tady jde o to, že připojovací hadička je de-fakto výše, než odvzdušňovací ventilek

Já jsem to dělal tak, že po výměně vypínacího válečku, jsem přišroubil přívodní hadičku, nalil kapalinu a pak povolil ventilek. Zvednul jsem to NAD zásobní nádobku a trochu tím pro-třepal, aby se bublinky dostaly ven, a paxem to celé zase dal POD úroveň té zásobní nádobky a čekal, dokud nezačala tím ventilkem na válečku vytékat kapalina. Pak jsem jej lehce utáhnul a celé to namontoval na převodovku - včetně vypínacího trnu na ovládání spojkové lamely.

No a pak následuje šlapání pedálem a odvzdušňování - podotýkám nutnost 2osob, pokud nemáte k dispozici takovou tu podtlakovou mašinku:
JEDEN sedí v aute - 3x sešlápne pedál a pak jej drží na podlaze. V tomto okamžiku DRUHÝ opatrně povolí odvzdušňovací ventilek a čeká, až to "zasyčí" neboli vyprchá vzduch. Pak dotáhne ventilek a zase dá povel tomu PRVNÍMU f k kabině, který našlape.... a takhle se to celé dělá, dokud pedál "neztvrdne" a nezačne vypínat lamelu. No a tento proces je nutno udělat jak u horního válce se zásobní nádobkou, tak i na vlastním vypínacím válečku na převodovce.....

Snad jsem to popsal dost srozumitelně.... ::-DD:


Jo a ten vypínací váleček na převodovce - byl to díl od Nippartsu a stál něco kolem cca 1000,- Kč. Byla to MNOHEM lepší volba, jak brát neyaký starší z vrakáče za cca 500,-. Jako kapalinu sem použil brzdovku od EBC Racing BF307, co mám nalitou i v brzdovým systému.
TURBO-Fast & TURBO-Furious

Subaru Impreza 2.0 WRX sportwagon MY99
Obrázek
Uživatelský avatar
MaSlo
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 913
Registrován: sob pro 25, 2010 2:36 pm
Jméno a příjmení: Martin Slováček
Bydliště: Okolo Vsetína

Re: Spojka - chod pedálu

Příspěvek od MaSlo »

Popsal jsi to dobře :)

:diky:
IG: @svetmasla

Subaru Outback 2.5 121 kW MY07 5MT alias Šedýl
Subaru Forester 2.0 MY01 5MT alias Forejs
Toyota Previa 2.4 VVT-i MY02 alias Kinderwagen
Uživatelský avatar
YuriiGT
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 98
Registrován: pát led 04, 2013 5:18 pm
Jméno a příjmení: Jirka od Prahéé

Re: Spojka - chod pedálu

Příspěvek od YuriiGT »

Popsané je to skvěle ale já třeba nemám horní odvzdušňovací ventil :(

Fungovalo mi i klasické odvzdušnění pomocí ventilku na pomocném spojkovém válečku ale trvalo to sakra dlouho než se to povedlo. :))
Forester SF - RedDwarf / sice už takovej letitej agrostroj s milionem much ale furt mne baví! :)
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7830
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Spojka - chod pedálu

Příspěvek od mnov »

Taky se chystám na výměnu brzdovky u spojky. Zdá se mi, že už je to pěkný humus, ale zatím s tím žádný problém není. Nezkoušel jste to někdo odvzdušňovat tím podtlakem? Mám přípravek připojený k sání kompresoru, tak bych to radši rovnou připojil, než šlapat a pak mít problém.
Mám špatnou zkušenost s minulým autem (ne Subaru), kde jsem při výměně předních brzd nechal vytéct brzdovku a pak se mi to nedařilo odvzdušnit ani podtlakem. Až po projetí se na louce a několikerém spuštění ABS se mi podařilo ten vzduch z toho dostat.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49179
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Spojka - chod pedálu

Příspěvek od VDC »

Já kombinuju při odvzdušňování podtlak a pak tenhle přípravek z Uni-maxu. Ten jsem onehdá dostal jako dárek k nějakýmu nákupu u nich a říkal jsem si, že je to taková kravina k ničemu. Než jsem to vyzkoušel. Funguje to bezvadně. Jehla se vrazí do odvzdušňovacího šroubu, ten se povolí a jak šlapeš, vytlačuje se vzduch a probublává skrz kapalinu, která je vytlačená do nádobky. Jednoduchý a plně funkční. Mohu jen doporučit.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7830
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Spojka - chod pedálu

Příspěvek od mnov »

Na ten přípravek z Uni-maxu jsem už také koukal a moc tomu nevěřil. Tak děkuji za popsanou zkušenost.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49179
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Spojka - chod pedálu

Příspěvek od VDC »

Já tomu nevěřil vůbec. A tak když mi to poslali, švíknul jsem to někam v dílně a když jsem to chtěl vyzkoušet, nemohl jsem to najít. :845: Ale je to fakt za málo peněz, dost muziky. Navíc jak ta lahvička je na magnetu, tak to prostě přilepíš někam kolem odvzdušňováku na phersnu nebo tak. Prostě dobrý. :850:
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
RadekN
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2412
Registrován: stř úno 22, 2017 9:05 am
Jméno a příjmení: Radek Novák
Bydliště: Krupka u Teplic

Re: Spojka - chod pedálu

Příspěvek od RadekN »

Mám takový, asi hloupý a amatérský, dotaz. Měnil jsem kapalinu ve spojce. V manuálu nic extra nebylo, nahoře nádobka, dole ventilek. Tak jsem to moc neřešil a pustil se do výměny s pomocí toho Tomášova přípravku z unimaxu.

Každopádně po výměně kapaliny mi spojka zůstala spojená. Pedál normálně kladl odpor a vracel se, ale i po puštění spojky šlo auto do otáček a přitom stálo :-). Po 10-20 minutách to najednou samo záhadně začalo chodit.

Postup byl následující. Povolil jsem odvzdušňovák, sešlápl pedál, utáhl odvzdušňovák a pedál vytáhl rukou do horní polohy. Sám se nevracel. Pak vždycky trvalo 10-20 vteřin, než si to kapalinu natáhlo a pedál ztvrdl. Takto jsem to opakoval x-krát.

Mám tam něco špatně nebo je to normální stav?
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49179
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Spojka - chod pedálu

Příspěvek od VDC »

Já myslím, že je to celkem normální stav. U Subaru jsem to neřešil, ale u nějakých jiných aut jsem podobný chování zazanamenal.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7830
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Spojka - chod pedálu

Příspěvek od mnov »

RadekN píše: Každopádně po výměně kapaliny mi spojka zůstala spojená. Pedál normálně kladl odpor a vracel se, ale i po puštění spojky šlo auto do otáček a přitom stálo . Po 10-20 minutách to najednou samo záhadně začalo chodit.
Tak to spojka zůstala spíš rozpojená (vystavená). To se mi ještě na žádném autě nestalo. Asi se tam uvolnil nějaký bordel a kapalina nemohla zpět.
To vracení pedálu rukou je normální
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“