Spojka - chod pedálu
- MaSlo
- Vášnivý uživatel
- Příspěvky: 913
- Registrován: sob pro 25, 2010 2:36 pm
- Jméno a příjmení: Martin Slováček
- Bydliště: Okolo Vsetína
Spojka - chod pedálu
Mám na srdci tři záležitosti okolo ovládání spojky:
1) za studena se při vyšlapávání (rozpínání) na samém začátku dráhy pedálu ozve takové lupnutí/prasknutí. Zvuk bych připodobnil k lupnutí bublinkové folie nebo něčemu takovému. Po zahřátí zmizí. Může to být vzduch v hydraulice spojky?
2) ke konci chodu pedálu často slyším poměrně slabé zavrzání. Jde to spíš z motorového prostoru než z kabiny. Může to pocházet přímo ze spojkového válce, nebo je pravděpodobnější, že to vzniká někde po cestě?
3) po delší době ježdění, zejména popojíždění, se změní chod pedálu - je měkčí a zabírá níž. Tuším správně, že na vině je stará kapalina v systému, která s rostoucí teplotou ztrácí svou nestlačitelnost?
Už tuším, že mě čeká výměna spojkové kapaliny. Než se k tomu dostanu, rád bych si přečetl vaše postřehy či zkušenosti.
Předem díky :supeer:
1) za studena se při vyšlapávání (rozpínání) na samém začátku dráhy pedálu ozve takové lupnutí/prasknutí. Zvuk bych připodobnil k lupnutí bublinkové folie nebo něčemu takovému. Po zahřátí zmizí. Může to být vzduch v hydraulice spojky?
2) ke konci chodu pedálu často slyším poměrně slabé zavrzání. Jde to spíš z motorového prostoru než z kabiny. Může to pocházet přímo ze spojkového válce, nebo je pravděpodobnější, že to vzniká někde po cestě?
3) po delší době ježdění, zejména popojíždění, se změní chod pedálu - je měkčí a zabírá níž. Tuším správně, že na vině je stará kapalina v systému, která s rostoucí teplotou ztrácí svou nestlačitelnost?
Už tuším, že mě čeká výměna spojkové kapaliny. Než se k tomu dostanu, rád bych si přečetl vaše postřehy či zkušenosti.
Předem díky :supeer:
IG: @svetmasla
█ Subaru Outback 2.5 121 kW MY07 5MT alias Šedýl
█ Subaru Forester 2.0 MY01 5MT alias Forejs
█ Toyota Previa 2.4 VVT-i MY02 alias Kinderwagen
█ Subaru Outback 2.5 121 kW MY07 5MT alias Šedýl
█ Subaru Forester 2.0 MY01 5MT alias Forejs
█ Toyota Previa 2.4 VVT-i MY02 alias Kinderwagen
- hamoun
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 19111
- Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
- Jméno a příjmení: Petr Hanek
- Bydliště: Kravaře
Re: Spojka - chod pedálu
vymen tu kapalinu a to vrzani muze byt pritlacak ...
tez mi vrze ...
tez mi vrze ...
škoda superb
ex WRX 2008
ex WRX 2008
- David
- Zkušený uživatel
- Příspěvky: 320
- Registrován: úte srp 04, 2009 12:00 am
- Bydliště: Kosov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Spojka - chod pedálu
Ad bod 3)
Tohle to je docela častá závada u Imprezy GT, která má také hydraulické ovládání spojky (předpokládám, že to tak majíé už i novější typy Lesáků).
Také jsem dlouho pátral po příčině. Při zahřátí motoru, zejména v letních vedrech a při popojíždění v kolonách pedl změknul...a kolikrát tak, že sice spojka vypínala, ale bylo nutno špičkou bity pedálu pomoci vrátit se zpět.
Výměna samotné kapaliny nepomohla. Sppíše jsem mněl o to větší problém pak, spojku odvzdušnit. Takže nakonec po všech laborováních (včetně výměny spojky, přítlačáků i vypínacího ložiska) byla příčina v samotném, hydraulickém vypínacím mechanismu, který je přišroubován na převodovce a vypíná spojku. Nakonec se mi podařilo uvedený díl sehnat v replice - od Nippartsu - výměna provedena během cca 30minuth (u turba nutná demontáž cooleru) - odvzdušnění je trošku "wo nervi" :845: ale od té doby je všechno f cajku a spojka funguje naprosto bez problémů, pedál se vrací a nepozoruji žádné měkknutí :826:
Tohle to je docela častá závada u Imprezy GT, která má také hydraulické ovládání spojky (předpokládám, že to tak majíé už i novější typy Lesáků).
Také jsem dlouho pátral po příčině. Při zahřátí motoru, zejména v letních vedrech a při popojíždění v kolonách pedl změknul...a kolikrát tak, že sice spojka vypínala, ale bylo nutno špičkou bity pedálu pomoci vrátit se zpět.
Výměna samotné kapaliny nepomohla. Sppíše jsem mněl o to větší problém pak, spojku odvzdušnit. Takže nakonec po všech laborováních (včetně výměny spojky, přítlačáků i vypínacího ložiska) byla příčina v samotném, hydraulickém vypínacím mechanismu, který je přišroubován na převodovce a vypíná spojku. Nakonec se mi podařilo uvedený díl sehnat v replice - od Nippartsu - výměna provedena během cca 30minuth (u turba nutná demontáž cooleru) - odvzdušnění je trošku "wo nervi" :845: ale od té doby je všechno f cajku a spojka funguje naprosto bez problémů, pedál se vrací a nepozoruji žádné měkknutí :826:
- MaSlo
- Vášnivý uživatel
- Příspěvky: 913
- Registrován: sob pro 25, 2010 2:36 pm
- Jméno a příjmení: Martin Slováček
- Bydliště: Okolo Vsetína
Re: Spojka - chod pedálu
Moc díky Sice jsi mě s tím válcem úplně nepotěšil, ale lepší krutá realita než milosrdná lež (přeháním - ten válec nestojí tak strašně moc)
Jak se ta spojka odvzdušňuje (že je to wonervi)?
Jak se ta spojka odvzdušňuje (že je to wonervi)?
IG: @svetmasla
█ Subaru Outback 2.5 121 kW MY07 5MT alias Šedýl
█ Subaru Forester 2.0 MY01 5MT alias Forejs
█ Toyota Previa 2.4 VVT-i MY02 alias Kinderwagen
█ Subaru Outback 2.5 121 kW MY07 5MT alias Šedýl
█ Subaru Forester 2.0 MY01 5MT alias Forejs
█ Toyota Previa 2.4 VVT-i MY02 alias Kinderwagen
Re: Spojka - chod pedálu
To odvzdušnenie by zaujímalo aj mňa, inak tiež pozorujem vŕzganie pedálu, ale tiež mám pocit že spojka pri väčšej záťaži (ostrý rozjazd na 1 alebo 1R) trošku prkĺzne, ale tu zrejme asi pomôže len výmena.
Momentálne už bez auta...
Pozrite aj môj e-shop s pivom
Pozrite aj môj e-shop s pivom
- David
- Zkušený uživatel
- Příspěvky: 320
- Registrován: úte srp 04, 2009 12:00 am
- Bydliště: Kosov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Spojka - chod pedálu
Zdá se to jednoduché, ale vážně to je "wo nervi" :839:
Jde o to, že musíš odvzdušňovat na 2 místech:
1) zásobní nádobka s otvorem na dolívání - tam uvidíš jeden odzvzdušňovací ventilek
2) na samotném vypínacím válečku, který je přišroubovaný na převodovce - tady jde o to, že připojovací hadička je de-fakto výše, než odvzdušňovací ventilek
Já jsem to dělal tak, že po výměně vypínacího válečku, jsem přišroubil přívodní hadičku, nalil kapalinu a pak povolil ventilek. Zvednul jsem to NAD zásobní nádobku a trochu tím pro-třepal, aby se bublinky dostaly ven, a paxem to celé zase dal POD úroveň té zásobní nádobky a čekal, dokud nezačala tím ventilkem na válečku vytékat kapalina. Pak jsem jej lehce utáhnul a celé to namontoval na převodovku - včetně vypínacího trnu na ovládání spojkové lamely.
No a pak následuje šlapání pedálem a odvzdušňování - podotýkám nutnost 2osob, pokud nemáte k dispozici takovou tu podtlakovou mašinku:
JEDEN sedí v aute - 3x sešlápne pedál a pak jej drží na podlaze. V tomto okamžiku DRUHÝ opatrně povolí odvzdušňovací ventilek a čeká, až to "zasyčí" neboli vyprchá vzduch. Pak dotáhne ventilek a zase dá povel tomu PRVNÍMU f k kabině, který našlape.... a takhle se to celé dělá, dokud pedál "neztvrdne" a nezačne vypínat lamelu. No a tento proces je nutno udělat jak u horního válce se zásobní nádobkou, tak i na vlastním vypínacím válečku na převodovce.....
Snad jsem to popsal dost srozumitelně.... ::-DD:
Jo a ten vypínací váleček na převodovce - byl to díl od Nippartsu a stál něco kolem cca 1000,- Kč. Byla to MNOHEM lepší volba, jak brát neyaký starší z vrakáče za cca 500,-. Jako kapalinu sem použil brzdovku od EBC Racing BF307, co mám nalitou i v brzdovým systému.
Jde o to, že musíš odvzdušňovat na 2 místech:
1) zásobní nádobka s otvorem na dolívání - tam uvidíš jeden odzvzdušňovací ventilek
2) na samotném vypínacím válečku, který je přišroubovaný na převodovce - tady jde o to, že připojovací hadička je de-fakto výše, než odvzdušňovací ventilek
Já jsem to dělal tak, že po výměně vypínacího válečku, jsem přišroubil přívodní hadičku, nalil kapalinu a pak povolil ventilek. Zvednul jsem to NAD zásobní nádobku a trochu tím pro-třepal, aby se bublinky dostaly ven, a paxem to celé zase dal POD úroveň té zásobní nádobky a čekal, dokud nezačala tím ventilkem na válečku vytékat kapalina. Pak jsem jej lehce utáhnul a celé to namontoval na převodovku - včetně vypínacího trnu na ovládání spojkové lamely.
No a pak následuje šlapání pedálem a odvzdušňování - podotýkám nutnost 2osob, pokud nemáte k dispozici takovou tu podtlakovou mašinku:
JEDEN sedí v aute - 3x sešlápne pedál a pak jej drží na podlaze. V tomto okamžiku DRUHÝ opatrně povolí odvzdušňovací ventilek a čeká, až to "zasyčí" neboli vyprchá vzduch. Pak dotáhne ventilek a zase dá povel tomu PRVNÍMU f k kabině, který našlape.... a takhle se to celé dělá, dokud pedál "neztvrdne" a nezačne vypínat lamelu. No a tento proces je nutno udělat jak u horního válce se zásobní nádobkou, tak i na vlastním vypínacím válečku na převodovce.....
Snad jsem to popsal dost srozumitelně.... ::-DD:
Jo a ten vypínací váleček na převodovce - byl to díl od Nippartsu a stál něco kolem cca 1000,- Kč. Byla to MNOHEM lepší volba, jak brát neyaký starší z vrakáče za cca 500,-. Jako kapalinu sem použil brzdovku od EBC Racing BF307, co mám nalitou i v brzdovým systému.
- MaSlo
- Vášnivý uživatel
- Příspěvky: 913
- Registrován: sob pro 25, 2010 2:36 pm
- Jméno a příjmení: Martin Slováček
- Bydliště: Okolo Vsetína
Re: Spojka - chod pedálu
Popsal jsi to dobře
:diky:
:diky:
IG: @svetmasla
█ Subaru Outback 2.5 121 kW MY07 5MT alias Šedýl
█ Subaru Forester 2.0 MY01 5MT alias Forejs
█ Toyota Previa 2.4 VVT-i MY02 alias Kinderwagen
█ Subaru Outback 2.5 121 kW MY07 5MT alias Šedýl
█ Subaru Forester 2.0 MY01 5MT alias Forejs
█ Toyota Previa 2.4 VVT-i MY02 alias Kinderwagen
- YuriiGT
- Uživatel fóra
- Příspěvky: 98
- Registrován: pát led 04, 2013 5:18 pm
- Jméno a příjmení: Jirka od Prahéé
Re: Spojka - chod pedálu
Popsané je to skvěle ale já třeba nemám horní odvzdušňovací ventil :(
Fungovalo mi i klasické odvzdušnění pomocí ventilku na pomocném spojkovém válečku ale trvalo to sakra dlouho než se to povedlo. )
Fungovalo mi i klasické odvzdušnění pomocí ventilku na pomocném spojkovém válečku ale trvalo to sakra dlouho než se to povedlo. )
Forester SF - RedDwarf / sice už takovej letitej agrostroj s milionem much ale furt mne baví!
- mnov
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 7830
- Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
- Jméno a příjmení: Marek Novák
- Bydliště: Praha
Re: Spojka - chod pedálu
Taky se chystám na výměnu brzdovky u spojky. Zdá se mi, že už je to pěkný humus, ale zatím s tím žádný problém není. Nezkoušel jste to někdo odvzdušňovat tím podtlakem? Mám přípravek připojený k sání kompresoru, tak bych to radši rovnou připojil, než šlapat a pak mít problém.
Mám špatnou zkušenost s minulým autem (ne Subaru), kde jsem při výměně předních brzd nechal vytéct brzdovku a pak se mi to nedařilo odvzdušnit ani podtlakem. Až po projetí se na louce a několikerém spuštění ABS se mi podařilo ten vzduch z toho dostat.
Mám špatnou zkušenost s minulým autem (ne Subaru), kde jsem při výměně předních brzd nechal vytéct brzdovku a pak se mi to nedařilo odvzdušnit ani podtlakem. Až po projetí se na louce a několikerém spuštění ABS se mi podařilo ten vzduch z toho dostat.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Impreza 2004 2.0 AT
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49179
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Spojka - chod pedálu
Já kombinuju při odvzdušňování podtlak a pak tenhle přípravek z Uni-maxu. Ten jsem onehdá dostal jako dárek k nějakýmu nákupu u nich a říkal jsem si, že je to taková kravina k ničemu. Než jsem to vyzkoušel. Funguje to bezvadně. Jehla se vrazí do odvzdušňovacího šroubu, ten se povolí a jak šlapeš, vytlačuje se vzduch a probublává skrz kapalinu, která je vytlačená do nádobky. Jednoduchý a plně funkční. Mohu jen doporučit.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- mnov
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 7830
- Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
- Jméno a příjmení: Marek Novák
- Bydliště: Praha
Re: Spojka - chod pedálu
Na ten přípravek z Uni-maxu jsem už také koukal a moc tomu nevěřil. Tak děkuji za popsanou zkušenost.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Impreza 2004 2.0 AT
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49179
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Spojka - chod pedálu
Já tomu nevěřil vůbec. A tak když mi to poslali, švíknul jsem to někam v dílně a když jsem to chtěl vyzkoušet, nemohl jsem to najít. :845: Ale je to fakt za málo peněz, dost muziky. Navíc jak ta lahvička je na magnetu, tak to prostě přilepíš někam kolem odvzdušňováku na phersnu nebo tak. Prostě dobrý. :850:
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- RadekN
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 2412
- Registrován: stř úno 22, 2017 9:05 am
- Jméno a příjmení: Radek Novák
- Bydliště: Krupka u Teplic
Re: Spojka - chod pedálu
Mám takový, asi hloupý a amatérský, dotaz. Měnil jsem kapalinu ve spojce. V manuálu nic extra nebylo, nahoře nádobka, dole ventilek. Tak jsem to moc neřešil a pustil se do výměny s pomocí toho Tomášova přípravku z unimaxu.
Každopádně po výměně kapaliny mi spojka zůstala spojená. Pedál normálně kladl odpor a vracel se, ale i po puštění spojky šlo auto do otáček a přitom stálo . Po 10-20 minutách to najednou samo záhadně začalo chodit.
Postup byl následující. Povolil jsem odvzdušňovák, sešlápl pedál, utáhl odvzdušňovák a pedál vytáhl rukou do horní polohy. Sám se nevracel. Pak vždycky trvalo 10-20 vteřin, než si to kapalinu natáhlo a pedál ztvrdl. Takto jsem to opakoval x-krát.
Mám tam něco špatně nebo je to normální stav?
Každopádně po výměně kapaliny mi spojka zůstala spojená. Pedál normálně kladl odpor a vracel se, ale i po puštění spojky šlo auto do otáček a přitom stálo . Po 10-20 minutách to najednou samo záhadně začalo chodit.
Postup byl následující. Povolil jsem odvzdušňovák, sešlápl pedál, utáhl odvzdušňovák a pedál vytáhl rukou do horní polohy. Sám se nevracel. Pak vždycky trvalo 10-20 vteřin, než si to kapalinu natáhlo a pedál ztvrdl. Takto jsem to opakoval x-krát.
Mám tam něco špatně nebo je to normální stav?
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49179
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Spojka - chod pedálu
Já myslím, že je to celkem normální stav. U Subaru jsem to neřešil, ale u nějakých jiných aut jsem podobný chování zazanamenal.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- mnov
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 7830
- Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
- Jméno a příjmení: Marek Novák
- Bydliště: Praha
Re: Spojka - chod pedálu
Tak to spojka zůstala spíš rozpojená (vystavená). To se mi ještě na žádném autě nestalo. Asi se tam uvolnil nějaký bordel a kapalina nemohla zpět.RadekN píše: Každopádně po výměně kapaliny mi spojka zůstala spojená. Pedál normálně kladl odpor a vracel se, ale i po puštění spojky šlo auto do otáček a přitom stálo . Po 10-20 minutách to najednou samo záhadně začalo chodit.
To vracení pedálu rukou je normální
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Impreza 2004 2.0 AT