Nabíjení baterie
Re: Nabíjení baterie
Jednou jsem startoval přes kabely naftovou T5 s totálně mrtvou baterkou, a když se tomu nechtělo, tak jsem tomu zkoušel pomáhat plynem v pomocném autě...tak to už bych teda znovu neudělal. Jinak obvyke stavím kolemjedoucí auta, co už mají zahřáto a tím pádem volnoběžné otáčky pod tisíc. A pokud startuju/nechávám startovat studeným autem, počkat až spadnou otáčky pod tisíc taky nebude úplně marný. Takže si coby zatvrzelec startující s běžícím motorem si z toho beru kompromisní doporučení: motor pomáhajícího auta musí zůstat na volnoběhu pod tisíc rpm.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 48967
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nabíjení baterie
Chybí mi tam vysvětlení, proč už bys to neudělal a čemu to teda vadilo ?
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- námořník
- Místopředseda klubu
- Příspěvky: 20532
- Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
- Jméno a příjmení: Jiří Mareš
- Bydliště: Most
Re: Nabíjení baterie
Jinak já jsem samozřejmě nedal plnej, akorát jsem zvednul otáčky z volnoběhu. Na kolik si už naštěstí nepamatuju.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Re: Nabíjení baterie
...vybuzení alternátoru na nebezpečně vysoký proudVDC píše:Chybí mi tam vysvětlení, proč už bys to neudělal a čemu to teda vadilo ?
Re: Nabíjení baterie
plukovnik: to mi přijde jako blbost. Můžeš to prosím nějak rozvýst?
Jinak k tomu startování druhým autem - vždycky jsem to dělal tak, že jsem přijel, nastartoval, napojil, trošku přidal a nechal dvě-tři minutky běžet (samozřejmě vypnutý světla, rádio, vyhřívání... na obou autech). Pak jsem lehce přidal a nechal nastartovat druhé auto. Jakmile druhé auto chytlo, co nejrychleji odpojit kabely.
Vždycky to tak fungovalo a nikdy jsem problém nenaznamenal.
Jinak k tomu startování druhým autem - vždycky jsem to dělal tak, že jsem přijel, nastartoval, napojil, trošku přidal a nechal dvě-tři minutky běžet (samozřejmě vypnutý světla, rádio, vyhřívání... na obou autech). Pak jsem lehce přidal a nechal nastartovat druhé auto. Jakmile druhé auto chytlo, co nejrychleji odpojit kabely.
Vždycky to tak fungovalo a nikdy jsem problém nenaznamenal.
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Subaru Forester SF 90kW MY98
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 48967
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nabíjení baterie
yeti já to dělám v zásadě stejně jako ty, akorát u toho nevypínám ty světla, protože je nevypínám nikdy. Taky když budu mít zapnutej měnič a budu chtít pustit nějaký spotřebič, který má velký odběr, tak u toho taky budu mít nastartováno, protože si myslím, že je to tak dobře.
Ale netroufám si tvrdit, že si to myslím správně, protože autoelektrikář fakt nejsem.
Ale netroufám si tvrdit, že si to myslím správně, protože autoelektrikář fakt nejsem.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Re: Nabíjení baterie
Alternátor vozidla není konstruován jako zdroj proudu pro startér.
Pouze jako zdroj pro napájení palubních spotřebičů a dobíjení vlastního akumulátoru a tak je dimenzován také jeho maximální proud při plném vybuzení, který ještě snese jeho šestipulsní usměrňovač.
Tím se ale rozumí proud při jeho jmenovitém napětí, které je 14 V.
Při pomocném startování cizího vozidla ovšem cizí startér funguje coby spotřebič pro elektrosoustavu prvního vozidla.
Pokud je motor druhého vozidla ztuhlý mrazem a jeho baterka je v katastrofálním stavu, dojde při startu ke zhoupnutí napětí, které zase závisí na kondici baterie pomáhajícího vozidla.
Ten pokles může být až na hodnotu cca 7 V.
Proud v okruhu může dosáhnout až hodnoty startovacího proudu, který je vyznačen na baterii pomáhajícího vozidla.
Klidně třeba 570 A !!!
Potom záleží na tom, jak se tento proud podělí mezi baterii a alternátor běžícího motoru.
Čím víc je alternátor vybuzen, tím více proudu si bere na sebe.
Plné vybuzení alternátoru začíná někde nad jeho 3000 otáčkami, což je vzhledem k poměru řemenic 2:1 při otáčkách motoru nad 1500.
Pouze jako zdroj pro napájení palubních spotřebičů a dobíjení vlastního akumulátoru a tak je dimenzován také jeho maximální proud při plném vybuzení, který ještě snese jeho šestipulsní usměrňovač.
Tím se ale rozumí proud při jeho jmenovitém napětí, které je 14 V.
Při pomocném startování cizího vozidla ovšem cizí startér funguje coby spotřebič pro elektrosoustavu prvního vozidla.
Pokud je motor druhého vozidla ztuhlý mrazem a jeho baterka je v katastrofálním stavu, dojde při startu ke zhoupnutí napětí, které zase závisí na kondici baterie pomáhajícího vozidla.
Ten pokles může být až na hodnotu cca 7 V.
Proud v okruhu může dosáhnout až hodnoty startovacího proudu, který je vyznačen na baterii pomáhajícího vozidla.
Klidně třeba 570 A !!!
Potom záleží na tom, jak se tento proud podělí mezi baterii a alternátor běžícího motoru.
Čím víc je alternátor vybuzen, tím více proudu si bere na sebe.
Plné vybuzení alternátoru začíná někde nad jeho 3000 otáčkami, což je vzhledem k poměru řemenic 2:1 při otáčkách motoru nad 1500.
Naposledy upravil(a) plukovník dne ned pro 16, 2018 9:22 pm, celkem upraveno 1 x.
Re: Nabíjení baterie
Ano. Věděl jsem, že by stejně bylo nejlepší to nechat spojený půl hodiny vrčet a až pak další pokus, ale neměl jsem čas.plukovník píše:
...vybuzení alternátoru na nebezpečně vysoký proud
Lehce přidávat plyn je zbytečný, protože když má pomáhající auto baterku v pořádku, tak to dá z baterky i bez proudu z altíku. A když není baterka pomáhajícího auta v pořádku, tak je to o to větší riziko pro diody alternátoru.
Rozhodně se k tomu, aby alternátor/diody odešly, musí sejít víc nepříznivých okolností. Příklad: vysoké otáčky pomáhajícího auta, obě baterky mrtvé, kvalitní tlusté kabely, altík s hůře dimenzovanými diodami - taková kombinace pak jednou za uherský rok může ale nemusí odejít.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 48967
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nabíjení baterie
Plukovníku i Láďo dík, takhle vysvětleno to chápu a dává mi to smysl.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Re: Nabíjení baterie
Outback
...a nebo záchvat "dobroty" a ochota ke startování třeba pěti zdechlin na horském parkovišti v mrazivém ránu.
Potom je šance poruchy alternátoru pětkrát vyšší.
Každopádně, startovací kabely je myslím lépe mít s tenčím průřezem. 6mm2 úplně stačí a částečně svojí impedancí fungují jako pojistka před tvrdým proudem (zkratem).
...a nebo záchvat "dobroty" a ochota ke startování třeba pěti zdechlin na horském parkovišti v mrazivém ránu.
Potom je šance poruchy alternátoru pětkrát vyšší.
Každopádně, startovací kabely je myslím lépe mít s tenčím průřezem. 6mm2 úplně stačí a částečně svojí impedancí fungují jako pojistka před tvrdým proudem (zkratem).
Re: Nabíjení baterie
Ještě trochu brouzdám na motor-talk.de kde se tomu hodně věnovali (a ukrutně se u toho navzájem uráželi) - další velmi rizikový faktor je, když malé auto pomáhá velkému autu.
Další doporučení, když startuju někoho já nebo když mne nahazuje kamarád, je nechat to spojený před startem pár minut vrčet. Obtížně se to realizuje, když stopuješ kolemjedoucí auto a nechceš dlouho zdržovat, ale jinak to velice výrazně sníží riziko. Opět zejména v případě, kdy malý benzín pomáhá velké naftě nebo šestiválci.
Já nahazuju lidi hlavně v kempech, klidně několik za rok, tam je spousta času, teplo, a mívám relativně velká auta, takže tam budu pomoc nabízet ochotně i nadále. A polovina lidí už to předtím zkoušela tenkými kabely a nepovedlo se, pak se velmi diví, že přes ty moje to najednou jde.
A nebojte se pomáhat, pořád mluvíme řádově o jednom případu ze sta...
Další doporučení, když startuju někoho já nebo když mne nahazuje kamarád, je nechat to spojený před startem pár minut vrčet. Obtížně se to realizuje, když stopuješ kolemjedoucí auto a nechceš dlouho zdržovat, ale jinak to velice výrazně sníží riziko. Opět zejména v případě, kdy malý benzín pomáhá velké naftě nebo šestiválci.
Já nahazuju lidi hlavně v kempech, klidně několik za rok, tam je spousta času, teplo, a mívám relativně velká auta, takže tam budu pomoc nabízet ochotně i nadále. A polovina lidí už to předtím zkoušela tenkými kabely a nepovedlo se, pak se velmi diví, že přes ty moje to najednou jde.
A nebojte se pomáhat, pořád mluvíme řádově o jednom případu ze sta...
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Re: Nabíjení baterie
No jistě, na každém kabelu je napěťová ztráta, která závisí na průřezu a zátěži.
Pokud je tento úbytek vyšší než nějaké 2 V, tak výsledné napětí sice ještě točí startérem ale už nemusí stačit řídící jednotce aby se dostala na provozní režim.
P.S.
Jo, pomáhat startovat v létě, v kempu nějakému moulovi, co si jenom vytloukl baterii rádiem, to je brnkačka.
Pokud je tento úbytek vyšší než nějaké 2 V, tak výsledné napětí sice ještě točí startérem ale už nemusí stačit řídící jednotce aby se dostala na provozní režim.
P.S.
Jo, pomáhat startovat v létě, v kempu nějakému moulovi, co si jenom vytloukl baterii rádiem, to je brnkačka.
-
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 24183
- Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
- Jméno a příjmení: Radek- šíma
- Bydliště: Valašsko
Re: Nabíjení baterie
Taky jsem si z toho vzal mnoho rad z praxe outbacka,plukovníka,yetiho...nechat vrčet,neblbnout s plynem,taky zvážit komu pomáhám a jakému motoru atd atd.Ono to zní všechno i logicky,ale pak v praxi,při startování na to člověk nemusí myslet-běžná situace mráz,rodinka zmrzlá v autě na cestách+spěch co se nevyplácí.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
- hamoun
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 18906
- Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
- Jméno a příjmení: Petr Hanek
- Bydliště: Kravaře
Re: Nabíjení baterie
chlapi ... dik za osvetu !!! tohle jsem taky netusil .. pritom jsem si jeden altik takto na aute odpalil ...
Odesláno pomocí Tapatalk
Odesláno pomocí Tapatalk
škoda superb
ex WRX 2008
ex WRX 2008
Re: Nabíjení baterie
Ha...to mě zajímá...můžeš přesně popsat jak?
- venkovní teplota
- pomáhající auto teplé nebo studené?
- nějaké problémy u pomáhajícího auta? zlobila baterka nebo těsně po obtížném startovní nebo něco jiného neobvyklého?
- typy a stáří aut (obsah počet válců nafta/benzín)
- pomáhající auto pod plynem nebo ne?
- připojeno a rychle start, nebo chvíle čekání?
- jak dlouho se to točilo než to chytlo a chytlo to vůbec?
- rozsvítila se na pomáhajícím autě pak hned kontrolka dobíjení, nebo až později?
Dík.
- venkovní teplota
- pomáhající auto teplé nebo studené?
- nějaké problémy u pomáhajícího auta? zlobila baterka nebo těsně po obtížném startovní nebo něco jiného neobvyklého?
- typy a stáří aut (obsah počet válců nafta/benzín)
- pomáhající auto pod plynem nebo ne?
- připojeno a rychle start, nebo chvíle čekání?
- jak dlouho se to točilo než to chytlo a chytlo to vůbec?
- rozsvítila se na pomáhajícím autě pak hned kontrolka dobíjení, nebo až později?
Dík.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)