Nabíjení baterie

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24304
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od sima »

Outback-nenabíjím baterku často,přesněji vůbec,to máš pravdu.Tahleta 7-8 let stará už měla na kahánku loni,jak začly ty mrazy měsíční non -stop.Klasicky se projevila větším vybíjením v létě(chem.reakce uvnitř fungují víc než v zimě)ale v létě to logicky zase nevadilo,starty v poho,inu přišly první mrazíky a "měkký" zdroj se projevil-najednou větší odběr a zátěž při startu promrzlého motoru a pravda se ukázala.Dojel jsem dom-20 km jen a baterie se tvářila nabitá,byla,ale po zátěži by šla zas do kopru.Koupil jsem novou,tu chci ještě zkusit dobít-už v autě a momentálně jsem nabíjel i další baterku do druhého auta.Když už jsem s tím teda začal.Druhé auto dostává fakt děsně na prdel-saxo má nejhorší podmínky pro dobití baterky co vůbec jsou...
Forejs jezdí taky fest krátké trasy,ale zas často,denodenně a víc krátkých během dne a pak aspoň sem tam 25 km či 50,ale málo často...což je vím taky hovno,občas dám delší trasu no a to v kombinaci s tak starou aku by nevydržela už žádná jiná.Myslím,že s takovýmto režimem to nevydrží takhle dlouho už žádná aku...
Jsem se moc rozepsal,ale to jen na vysvětlenou,proč jsem vůbec řešil nabíjení.
Maslo mě to žádný odkaz toho obrázku co zde vložil ybrcek nedává,tak nemám co vložit do google,jinak bych to tam dal.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3093
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

Taky jsme měli auto, co se nestíhalo dobíjet - 30 minut Webasto, 2km do školky, 2km zpět a druhý den zase a další den zase....
Neřešil jsem to dobíjením ale montáží voltmetru a rotací aut - když jsem věděl, že už dlouho nejelo dál nebo když voltmetr ukazoval málo, tak jsem si ten PampersBomber vzal aspoň na 15km cestu do práce, a bylo zase na pár dní dobito. PampersBomber měl LED denní svícení - to taky pomůže. Na dobíjení jsem jednak neměl podmínky (v garáži není zásuvka), jednak dobíjení řeší baterku, ale neřeší zakarbonování a podobné efekty krátkých jízd, proto jsem ho brával občas i na dálnici a proto jsem nekupoval miniauto - mimo jiné aby byly v rodině auta aspoň částečně navzájem zastupitelný.

Pokud jsem správně pochopil požadavky na nabíječku, tak by měla nejlépe přes noc dobít baterku do plna. Jelikož jí potřebuješ na Saxo používat hodněkrát do roka, tak to stejně občas neuhlídáš nebo zapomeneš přes víkend = musí mít spolehlivé vypnutí na konci aby když tam zůstane déle neničila akumulátor. Musí být mechanicky rozumně robustní, aby vydržela častou manipulaci. Navíc pokud jí použiješ zhruba 1x za měsíc, tak je to za 5 let přes padesát nabíjení - tam už se odděluje zrno od plev.

Kdo nabíjí jednou dvakrát za rok, může vzít i levnou nabíječku. Na pravidelné použití se podle mne CTEK vyplatí. Já mám tu pětiampérovou, a vydržela i zcela extrémní zacházení bez ztráty kytičky, za dva roky desítky nabíjení baterky přívěsu a jednou extrémní tepelné přetížení při dobíjení 100Ah kompletně vytlučené dodávky v létě ve vedru na sluníčku pod zavřenou kapotou bez odvodu tepla - byla roztopená hrozně, ale nabíjela a přežila. Ty levné jsou funkčně zhruba obdobné jako CTEK, ale za polovinu peněz - představuju si, jak konstruktér kouká na první verzi návrhu, a přemýšlí - tak kde ušetřit, aby to stálo polovinu - tyhle ochrany vyhodíme, blokovací kondíky - no nebudeme to přehánět, většinu vyndáme (respektive je tam ani neda, protože proč, žejo), u těchhle tranzistorů když dáme o číslo menší tak to taky vydrží, tady se to uchladí i bez chladiče, stejně se většinou dobíjí v zimě, připojovací kabely co nejlevnější protože po dobu záruky těch očekávaných maximálně pět použití přežijou i ty nejlevnější kleště, vypínací napětí - proč to řešit referencí když se na prototypu tolerance součástek sešly tak, že to vyšlo...atd. atd. A na výsledku pak záleží, jestli ti nabíječka zkrátí přebíjením životnost baterky o dva roky nebo ne, a jestli samotná nabíječka odejde po jednom, třech nebo deseti letech.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
ybrcek
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5315
Registrován: sob lis 12, 2016 8:54 pm
Jméno a příjmení: Martin Vetyška
Bydliště: Půlpánov u Štatlu
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od ybrcek »

My u hasičů dobíjime všechy auta. Na autech jsou i fajn magneticke dobíjeci konektory. To každodenní nabíjení usnadňuje.
https://www.mulac.cz/prislusenstvi-k-au ... -pp12v.htm
AUDI quattro A6 Avant 2,7V6 TDI
ex Tribeca 3,6 H6
ex Forester 2,5 XT SG9
ex VeCe GTS 1,9CDTI
ex VeBe CC 2,5V6
ex Kadett GSi 2,0i
ex Škoda 100
ex Škoda 110R

http://www.drkteam.cz/team_member/martin-vetyska/
KTM 950 SuperEnduroR
fajfka
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 166
Registrován: pát črc 13, 2012 7:07 pm
Bydliště: Praha

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od fajfka »

Zastávám názor, že k baterii se má řidič chovat slušně a starat se o ni. Zažil jsem kdysi u starého Wartburgu, že baterie zmrzla a vyboulila se na všechny strany, totální KO.
Pak už jsem se o baterku staral víc a pořídil nabíječku Sdělano v CCCP. Poctivá kovařina a půjčuju ji dodnes sousedům, když z nějakého důvodu vymlátí baterku do mrtě. Potom jsem koupil Optimate 3. Šikovná nabíječka, na konci nabíjení otestuje baterku na pokles napětí a pak už jen udržuje. Dává ale málo, 0,6A tuším. Používal jsem ji hlavně na motorku, i s baterkou na auto si poradila. Bylo to třeba na 2dny. Když se objevil CTEK, koupil jsem MXS 5.0, dává až 5A, ale hlavně má různé mody podle velikosti baterie. Dobrý je rekondiční mod, který doporučují spustit alespoň 1x ročně, je proti sulfataci. Ani dnes se myslím nic lepšího neprodává
fajfka

Subaru Outback 3,0 AT 2007
BMW 1100 GS
Honda Shadow 1100 C
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

...prodává,
tu, kterou vlastní Plukovník, CTEK MXS 7.0,
co má vedle větší robusnosti a výkonu ještě navíc funkci SUPPLY, kterážto umožňuje vymontovat akumulátor z vozidla, aniž by bylo přerušeno palubní napájení, což u moderních aut není rozhodně k zahození ;-D
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3093
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

Na rekondiční mód pozor, je pokud vím jen pro baterky kde se dá dolívat destilka. U baterky kde se dolít nedá bych to možná zkusil jako poslední pokus když vše selhalo, ale rozhodně bych to nedělal jen tak preventivně.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

outback píše:Na rekondiční mód pozor, je pokud vím jen pro baterky kde se dá dolívat destilka. U baterky kde se dolít nedá bych to možná zkusil jako poslední pokus když vše selhalo, ale rozhodně bych to nedělal jen tak preventivně.
Rekondiční mód lze použít pro všechny typy akumulátorů.
Od těch ostatních se liší pouze tím, že na konci běžného nabíjecího programu je podle výsledku analýzy na dobu 0,5-4 hodiny (podle kondice akumulátoru) zvýšeno nabíjecí napětí na max 15,8 V, ale při maximálním řízeném proudu 1,5 A.
Takže žádné velké nebezpečí poškození akumulátoru nehrozí.
Ale i přesto se tento mód doporučuje požívat pouze jednou ročně.
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3093
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

Nojo, máš pravdu:
Program Recond 15,8 V/1,5 A
Použití k vrácení energie do běžných akumulátorů s kapalným elektrolytem a do akumulátorů Ca/Ca. Jednou ročně a po hlubokém vybití provádějte rekondici svého akumulátoru, čímž zvýšíte jeho životnost a kapacitu na maximum. Program Recond přidá k běžnému programu akumulátoru KROK 6. Příliš časté používání programu Recond může vést ke ztrátě roztoku v baterii a ke snížení životnosti elektroniky. Chcete-li získat další informace, kontaktujte prosím svého dodavatele vozidla a akumulátoru.
Zdroj: http://www.otos.cz/soubory/774/Multi_XS_50_cs.pdf

Ale stejně když ten popis čtu, tak mám zábrany to dělat když opravdu nemusím...
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
mari75
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3419
Registrován: pon říj 31, 2016 10:47 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od mari75 »

Pěkně jste to tu rozjeli,kluci >B-) ! Píšete tu dost zajímavých informací ,,,,| (*_^) |,,,, . Mě zatím nejvíce zaujala tato https://nabijecky-a-startovaci-boxy.heu ... c3-6v-12v/ .Jsem totiž ochoten dát za nabíječku cca.1000 kč. Pokud najdete jinou,lepší za podobné peníze(klidně i levnější :-) ),tak budu rád
Subaru Forester 2,0XT 03 Red dragon
Alfa Romeo 156 SW 1,9 Jtd 02 85 kw chip by Sarkan
ex AR 156 SW 1,9 Jtd 01 81 kw chip by Sarkan
ex AR 146 1,4 TS
ex Saab 9-3 2,0i kupé
ex Seat Toledo 1,9 Tdi 98
ex VW Vento 1,8i
ex Škoda 130
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

outback píše:Nojo, máš pravdu:


Zdroj: http://www.otos.cz/soubory/774/Multi_XS_50_cs.pdf

Ale stejně když ten popis čtu, tak mám zábrany to dělat když opravdu nemusím...
Ano. tak je to psáno ve všech návodech, těchto švédských nabíječek.
Ale po pravdě řečeno, tomu "...snížení životnosti elektroniky..." tedy nerozumím. <:-<
Jaké elektroniky, v akumulátoru žádná není. Nebo snad v nabíječce? To určitě ne!
Nebo snad v elektronice vozidla, v případě nabíjení akumulátoru ve vozidle? O tom dost pochybuji, protože když se ve vozidle vyskytně palubní napětí vyšší, než 16 V, do registru ŘJ se akorát zapíše DTC kód B1133, jinak se stane prd... ;-D
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3093
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

CTEK MXS 5 stojí momentálně na německém amazonu 64 euro. O něco menší CTEK za podobnou cenu a v ČR zde: https://www.alza.cz/hobby/ctek-mxs-3-8-d4525405.htm

A teď pozor: podíl nejhorších hodnocení na celkovém počtu hodnocení: Bosch 11%, CTEK 3%. To znamená, že u Bosche celých jedenáct procent hodnotících zákazníků dostalo nepoužitelný nebo vadný výrobek. To je moc, za to ušetřené pětikilo by mi to nestálo. Navíc Bosch neumí nabíjet totálně vybité baterky. Komu běží, ten bývá spokojen, podobně jako u nabíječky z Lidlu.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

outback píše:
... Navíc Bosch neumí nabíjet totálně vybité baterky. Komu běží, ten bývá spokojen, podobně jako u nabíječky z Lidlu.
Nabíjení totálně vybitých akumulátorů, případně těch "nepřijímajících nabíjení" (s vadným jedním článkem) bývá problém všech automatických nabíječek, tedy i toho CTEKu.
V takovém případě je nejlepší "klasika".
Tedy trafo, dioda (pro jednocestné!!! usměrnění) a sériově připojená žárovka (H4, H3...) pro stabilizaci nabíjecího proudu. ;-D
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3093
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

akorát že u Bosche to funguje o dost hůř díky tomu, že se do toho plete program na nabíjení 6V baterek...viz ty hodnocení
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
mari75
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3419
Registrován: pon říj 31, 2016 10:47 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od mari75 »

Tak totálně vybitou baterku jsem snad ani nikdy neměl 8() ! Baterky sem tam na nabíječku dám,častěji samozřejmě naftu. Jde mi o úplnou automatiku a udržování kapacity-třeba vysoké mrazy
Subaru Forester 2,0XT 03 Red dragon
Alfa Romeo 156 SW 1,9 Jtd 02 85 kw chip by Sarkan
ex AR 156 SW 1,9 Jtd 01 81 kw chip by Sarkan
ex AR 146 1,4 TS
ex Saab 9-3 2,0i kupé
ex Seat Toledo 1,9 Tdi 98
ex VW Vento 1,8i
ex Škoda 130
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24304
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od sima »

Outback k předešlému delšímu tvému příspěvku co jsi napsal-já většinou dobíjím jen max jednou dvakrát ročně a to jen v zimě a to jsem měl staré baterky,teď se -ideálně-nechystám o baterku starat víc,mám složitější dobíjecí místa-panelák-garáž bez elektřiny(ne mou vinou),chalupa-tam je to schůdnější,ale saxo se tam moc nedostane z praktických důvodů.Mít možnost dojet domů,nacvaknout nabíječku a jít spát,kupuji ihned tu CTEK.Ještě pouvažuji,zda ji opravdu nepořídit,je to šikovná věcička,vypadá to fakt dobře,jen při mé frekvenci dobíjení bych to zas tak nevyužil.
Mě by jen zajímalo kolik tam pouští ctek po úplném nabití ten udržovací proud,někdo tu psal 0,6 A,tj přeci hodně,tomu nevěřím.Mě spadne stará nabíječka na nulu,řekl byc,že tam není tolik proudu.Musím to spolehlivě změřit,jinak se stejně nic kloudného nedozvím =) Jestli totiž dává CTEK udržovací proud o hodnotě cirka jako moje stará nabíječka,pak nemá cenu řešit nic nového?Možná jsem ještě nedopátral o tom udržovacím stavu vše,každopádně díky všem za info,třídím to a čtu testy a recenze,techn.data...
Forejs by měl včil s novší baterkou držet teoreticky líp,přeci jen jezdí denodenně,saxo ne.Uvidíme co vydrží Bjorn baterie,dnes jsem ji preventivně dobil na 100% a nechám tomu včil volný průběh.Dobrá indikace nabití je klasicky horší start v zimě,to už je třeba urychleně nabíjet.Ještě znovu proměřím altík,u obou aut,startér jsem řešil vždy až po selhání,jak jinak.Pro sichr,i když se vše chová "normálně".
Ještě bych uvítal nějaké tipy na kvalitní test baterky přímo na autě,nejen napětí(tj velmi ošidná veličina).Existuje nějaký levný tester baterky,zátěžový tester,něco takového,nejlíp ještě levnější a máte s tím vlastní zkušenost či tipy,rady,je to nesmysl za tyhle peníze?
https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... y-500.html
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“