Nabíjení baterie

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

nun píše: Nevím jak moc je mají skladem, ale fyzicky na prodejně jich tam vždycky několik vidím na stojanu ...
https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... erie-yuasa
Samozřejmě, že se nějaká Yuasa sežene.
Ale jak jsem psal,nesežene se (alespoň ne tak snadno) "originální Yuasa" do Forestera SJ.
Tam patří Yuasa-Q85 a jedinná náhrada typu EFB se srovnatelnými parametry, která se tam vejde je EXIDE EL604.
Všechny ostatní, s jiným způsobem upevnění a jiných rozměrů by bylo potřeba tam nějak "zmermomocnit" a navíc si nejsem jistý, zda by při jiném použitém konstrukčním typu než EFB (např. AGM, případně obyčejná baterie nikoliv Start-Stop), nebo výkonu, "neprotestoval" bateriový management BMS :-/


P.S.
Každopádně, jelikož věřím, že "štěstí přeje připraveným", a nechci dopadnout jako smolař Traveller,
tak jsem si, jen tak pro jistotku ;-D , koupil jednu náhradní, a to i přesto, že auto je nové a v záruce, a pokud nebude potřeba do auta, využívám ji jako akumulátor k UPSce pro čerpadlo u velkých krbových kamen s výměníkem ;-D
A tu nabíječku CTEK MXS 7.0 mám samozřejmě také a k tomu spoustu měřících přístrojů...(protože to se může hodit) :-DDD
fajfka
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 166
Registrován: pát črc 13, 2012 7:07 pm
Bydliště: Praha

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od fajfka »

S klidovým proudem 0,6A došlo v mé odpovědi k nedorozumění. Já jsem napsal,že nabíječka Optimate 3 dává 0,6A a že je to málo. O klidovém proudu nebyla řeč, ten je mnohem nižší
fajfka

Subaru Outback 3,0 AT 2007
BMW 1100 GS
Honda Shadow 1100 C
suubaru
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1985
Registrován: čtv zář 08, 2011 2:19 pm

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od suubaru »

outback píše:


EDIT: ale namotivovali jste mne tak, že jsme právě vynesl z přívěsu 4 roky starou končící baterku, a dal jí na CTEK MXS 5.0 na rekondiční režim
Mám teď čerstvou zkošenost s rekondicí baterky s ctek: nevím jak byla stará, ale fungovala a po 14 dnech v bp/bl stání byla napůl vybitá. Tak šla z auta, dolil jsem vodu a 12 hodin v ctek recond. Pak hned cesta 400 km a zastavil jsem na benzince a už jsem skoro nenastartoval. Připadá mi, že rekondice může urychlit konec životnosti baterky.
IMPREZA 2,0i cvt sport MY18 naše dvanácté subaru :-)
LEGACY kombi BPE H6 5AT MY2008 letní auto
Outback 2019 BS exec cvt 2,5i
93, RXL, LR series
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

Co znamená napůl vybitá?
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7814
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od mnov »

plukovník píše:
To jako myslíš, že to pozná baterku uchycenou s podložením kusem prkna? :-D
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

suubaru píše:
Mám teď čerstvou zkošenost s rekondicí baterky s ctek: nevím jak byla stará, ale fungovala a po 14 dnech v bp/bl stání byla napůl vybitá. Tak šla z auta, dolil jsem vodu a 12 hodin v ctek recond. Pak hned cesta 400 km a zastavil jsem na benzince a už jsem skoro nenastartoval. Připadá mi, že rekondice může urychlit konec životnosti baterky.
Musím se připojit... ;-D

Mám čerstvou zkušenost z pokusu ze včerejška.
Rekondiční režim s baterií Varta 60 Ah, stáří 10 let a nabíječkou CTEK MXS 7.0.
Baterka původně byla sice slabší, měla už pouze cca 50% původní kapacity ale v nabitém stavu na ní stále svítilo zelené "magické oko".
Po absolvování rekondičního režimu nabíjení už oko není zelené a baterka šla definitivně do prdele...! :-DDD
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20532
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od námořník »

K tomu se podle mne hodí staré pořekadlo, které mě okamžitě napadlo a doufám že si ho nebudu nikdo brát osobně.
Aktivní blbec je horší než třídní nepřítel.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 18905
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od hamoun »



Odesláno pomocí Tapatalk
škoda superb
ex WRX 2008
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

mnov píše: To jako myslíš, že to pozná baterku uchycenou s podložením kusem prkna?
To, jestli jsi baterku, co tam přibastlíš, podložil kusem prkna, nebo jsi vyhodil starou vaničku a dal tam nějakou velkou krávu baterii, co se tam sotva vejde, to nebude ten pravý problém.

Ale jak jsem zjistil, nová auta, t.j. řekněme tak od roku výroby 2016, tedy ta se systémem Start-Stop (možná i starší), mají hlídaný režim dobíjení a vybíjení akumulátoru. Tzv. Batery Management System (BMS).
Jedná se o elektronický obvod, připojený v uzlu od hlavního silového + pólu akumulátoru.
Elektronika potom hlídá všechny dobíjecí a vybíjecí proudy (které, jak jsem zjistil měřením, mohou být obrovské 8() ) , v závislosti na počtu start-stop cyklů a na poklesu a nárůstu klidového napětí akumulátoru v čase.
Řídící jednotka si podle toho prý?!?! vytvoří nějaký algoritmus a při výměně akumulátoru za jiný typ, nebo i nový, může tím pádem vygenerovat nějaké chyby, které je potom nutno smáznout prostřednictvím diagnostiky.

Samozřejmě, nic z toho se naštěstí netýká vašich deset let starých pekáčů (veteránů) :-DDD

Nejsem si jist, do jaké míry je to tak "vážné" zrovna u nových Subaru (týká se to prý hlavně nových Mercedesů, BMW, Mazdy,VW...)
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24183
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od sima »

námořník píše:K tomu se podle mne hodí staré pořekadlo, které mě okamžitě napadlo a doufám že si ho nebudu nikdo brát osobně.
Aktivní blbec je horší než třídní nepřítel.
:-DDD :-DDD Námořníku tj dobré,občas použiju v práci.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20532
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od námořník »

Jsem rád jestli se mi tě povedlo rozesmát :-).
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

sima píše:Máš tedy obavy z chyby při montáži ve výrobě,následného neodzkoušení ještě ve výrobě,nebo z chybného zapojení na baterii,nebo z obojího?
Trošku jsem ještě googlil, podebatoval s člověkem co tématu rozumí, a našel velmi zajímavé video:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=nE_u5DW0Pzk[/youtube]

Zajímavé je to v tom, že nejde o záměrnou destrukci ale o nehodu, a že k ní došlo až po akci a zřejmě bez zavinění obsluhy.

Zdá se, že problém nebyl v konstrukci nebo nedbalé montáži ve výrobě, ale přímo v článku. Funguje to asi takto:
- při normálním použití, tj. startování, dodávají články extrémní, v podstatě zkratový proud
- tím se velmi zahřejí
- pokud dojde zahřátím k porušení tenoučké izolační fólie uvnitř článku, článek se zkratuje uvnitř
- tím dojde k dalšímu vývoji tepla, chvíli to trvá než se to zahřeje a pak následuje únik plynů a krátce po něm exploze

Viděl jsem dost videí, kde články odpalují záměrně, mají společné to, že to obvykle dlouho trvá - desítky sekund se neděje nic, pak chvíli trochu kouře, a obrovská rána kde článek vystřelí jak raketa s obrovskou energií.

Když už to někdo chce používat, a nechce ty větší těžší s olověným akumulátorem, doporučím alespoň elementární bezpečnostní pravidla:

- po použití nechat powerbanku chvíli vystydnout na asfaltu a dát ji do auta až po několika minutách když se přesvědčíte se, že opravdu chladne
- pokud si ji po nastartování povezete sebou, obzvlášť kdyby se vám nechtělo čekat, tak jí nedávejte do kabiny, ale do kufru - zkuste si představit silvestrovskou raketu odpálenou za jízdy na sedadle spolujezdce nebo v podstatě kdekoliv kabině
- při náznaku problému zdrhat a schovat se za autem nebo něčím pevným, hasit až po explozi

Pravděpodobnost takového problému nedovedu odhadnout, to video ale dokazuje, že není nulová.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

Co je výbuch nějaké kapesní powerbanky proti tomu, kdyby došlo třeba k výbuchu akumulátoru při rychlonabíjení u nějakého elektromobilu.

Vzhledem k tomu, že takový elektromobil Tesla při nabíjení ze superchargeru , které prý trvá půl hodiny a pracuje s napětím 375 V a proudem 240 A, tak si ten šrumec, v případě nějaké závady baterie, tedy nedovedu dost dobře představit :-DDD

P.S.
Z obav před destrukcí způsobenou případnou vysokou okolní teplotou raději nepoužívám supervýkonné tužkové lithiové články ani v příruční svítilně uložené ve schránce spolujezdce, ani v generátoru proti kunám nainstalovaném v motorovém prostoru.
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7814
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od mnov »

Kdysi jsem se záměrně snažil vyvolat výbuch LiPol dvoučlánku 1,2 Ah. Zkratovával jsem ho přebíjel vysokými proudy, ale baterie se jen nafoukla a zahřála. Odložil jsem ji venku na špalek a cca po půl hodině jdu okolo a došlo k výbuchu. S tou dobou bezpečného odložení bych byl tedy opatrný. LiPol články se doporučuje skladovat ve speciálních obalech.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24183
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od sima »

Jak jsem psal v tomto vlákně,tak jsem změřil...moje jednoduchá nabíječka einhell po nabití baterie ukazuje dle integrovaného ampérmetru nulu.Rozpětí zobrazovaných hodnot na displeji je opravdu dost velké.Přesto jsem naměřil stále 0,6A.Měřil jsem jen pár vteřin,baterku jsem nenechal déle na nabíječce.Při tomto stavu jsem ji odpojoval,byla vždy už nabitá.Nevím nakolik by mohl ohrozit baterku tenhle proud a hlavně jak dlouho bych ji tam musel nechat,aby došlo ke zničení baterky,či ještě k horšímu...Pár hodin se nikdy nic nestalo,mám za to,že i bezůdržbová má odvětrávání,musí snad mít.Zničení střev je jiná věc.Každopádně reálná nula dobíjecí tam není.
Zajímalo by mě,zda někdo opravdu fyzicky měřil po úplném dobití třeba u té ctek nabíječky co tam jde,jestli nic-nula,nebo furt něco.Nezajímá mě co píšou...
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“