Nabíjení baterie

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3095
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

CTEK udržovací dobíjení: to je impulsní, mezi 12.7V a 14.4V, těm 600mA nevěřím, RMS bude daleko nižší podle stavu baterky, teploty atd.

link na tester: totální overkill, na co to potřebuješ? jsou metody na test stavu baterky přesným voltmetrem (odpojené z auta a čerstvě nabité), a jsou metody jak posoudit aktuální stav nabití libovolným voltmetrem v autě...napiš co chceš vědět, předpokládám, že jde hlavně o Saxo - kdo ho řídí? Ona ta metoda závisí na technickém a matematickém talentu řidiče/řidičky...
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24335
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od sima »

Tak nezdá se mě to jako overkill.Jde mě o změření baterky v autě,bez odpojování čehokoliv,když auto stojí týden venku na mrazu,abych jednoduše zjistil,zdali je baterka ráno zase schopná aspoň rozumně schopná startu.Tohleto se dá zjistit s pomocí obyč voltmetru?Abych nelítal kolem auta venku na mraze nevím kolikrát a jak často a záměrně nastartoval auto a pak měřil po odstavení po přiměřené době?Myslíš měřit dobíjecí proud z altíku poté...?Samostatné změření napětí baterie není vševypovídající,je to jen orientační údaj,jakmile půjde baterie do zátěže pak se teprve ukáže,o to mě jde,proto se ptám na přijatelně levnou možnost zátěžového testu baterie.
Autem jezdí moje žena,většinou kraťounké trasy,sem tam vyjímečně na chalupu 20-25 km,tj nic.Kolikrát jsem už řešil vybitou,slabší baterii,auto už nechtělo nebo špatně startovalo,jakmile uhodili těžké mrazy a delší odstávka auta,chci se ideálně tomu vyhnout včasným nabitím a jak to diagnostikovat,tj celé,aby žena odjela a neměla obavy,že to nepůjde-no stalo se to to jen vyjímečně,ale i tak.
Vím,že jsi velice zkušený člověk(ála vlákna ohledně info displeje),jen mě prosím ber jako obyč uživatele,který tu teď momentálně přemýšlí zda jde tyhlety věci nějak ulehčit.Možná by stačilo víckrát svědomitě vyjít ven a změřit napětí na baterii,jak klesá postupně a kam až spadne,já tohle i dělával,ale musel by člověk myslet jen na tohle,proto jsem vzpomněl zátěžový test.Přijde mě to lepší jako investice -cirka 2000 do kvalitní nabíječky,v mém případě ano,když nemám tu možnost nabíjet doma,kdykoliv,bez vyndání baterie.Jako první investice se ti to zdá furt jako overkil?Pak teprve slušnou nabíječku,až zjistím,že jí opravdu potřebuji častěji,že se tomu vybíjení stejně nevyhnu jinak,než nabíjet pomalu každý týden.
Edit-jde jen o řeč,jak a co jde ošetřit předem,když už se to tu tak rozjelo,snad z toho budou mít něco i ostatní.
Jo a taky jsem psal,že nevěřím,že ctek dává udržovací stav o 0,6A,to by pak tam moje stará nabíječka byla chytřejší :-)
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3095
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

Jak je stará baterka v Saxu? Jestli starší než 4 roky, tak zvaž výměnu.
Má rádio v Saxu odjímatelný panel? Jestli jo, vyndavat!
Existují modely Saxa se silnějším alternátorem (třeba diesel) a je to rozumně zaměnitelné? Sežeň si informace a zvaž to.
Máte LED denní svicení? Za pár korun baterce taky uleví.

Měření napětí na baterce několik hodin po odstavení auta a pořád stejným způsobem (třeba pokaždé po nastoupení a ihned po zapnutí zapalování) ti vcelku jednoznačně řekne, jestli nastartuješ nebo ne. To se dá lehce zkusit i večer předem a bez startování. Jediná vada té metody je, že na to samozřejmě nejsou tabulky - musíš si to pro své auto a svoji zátěž a postup "zkalibrovat" sám - tj. vysledovat, kde je kritická hranice. Mám to odzkoušené na dvou autech. Stačí zařízení tohoto typu: https://www.alza.cz/compass-multi-usb-v ... 47.htm?o=1 . U PampersBomberu jsem tak celý týden sledoval, jak to po ránu ukazuje míň a míň, kritická hodnota byla jinde než u Outbacka. Velmi orientačně letní hodnoty pro Outback před zapnutím zapalování: něco kolem 12V - těžká pohoda. 11.2 V - ještě nastartuju. Lehce pod 11V - bude to nervák, bude se to točit pomalu. Kolem deseti - je to na startovací kabely. Letní hodnoty vím proto, že v létě z auta krmím přívěs a je to pak často na hraně. Hodnoty PampersBomberu jsem zapomněl, už je to pár let. U tebe to bude posunutý zase troch jinam.


Ta bednička z linku je určená pro servisy na zjištění, jestli je zákazníkovo baterka kaput nebo ne - nejlépe nabít naplno, pak na bedničku a je jasno. Pro operativní zjištění zda zítra nastartuju je to spíš horší než měření napětí jak jsem to popsal, neboť měřením bedničkou si můžeš vysát poslední zbytek energie co by to byl býval nastartoval.

Když nemáš kde snadno nabíjet, tak se na nabíječku vykašli. Startovací kabely plus 20 minut projížďka jsou menší vopruz než tahat baterku ven z auta a zpět.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49186
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od VDC »

Hele Šímo a není nejjednodušší řešení, pořízení nějaké powerbanky se schopností nastartovat auto ?
Stojí to mezi 1000 a 2000 Kč, velké je to do kapsy a řeší to ten problém, kdy napětí baterky klesne na třeba 10V. A použít by to zvládla i žena, když jí to jednou ukážeš. :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

outback píše:CTEK udržovací dobíjení: to je impulsní, mezi 12.7V a 14.4V, těm 600mA nevěřím, RMS bude daleko nižší podle stavu baterky, teploty atd....
Ano, přesně tak.
Takzvané udržovací nabíjení v kroku 8 (zelená kontrolka) funguje značně sofistikovaně. Pokud je baterie ve stoprocentní kondici, je udržovací dobíjecí proud nulový a k pulsnímu dobíjení, jehož proudová hodnota se řídí podle toho jak píšeš, je cyklicky spouštěno v okamžiku kdy je zaregistrován pokles klidového napětí baterie (pod 12,5V) za stanovený časový úsek.
V případě, že baterie není v dobré kondici, může dojít k automatickému návratu na některý z předchozích kroků programu a opakovanému nabíjení.
Pokud logika této nabíječky zjistí, že baterie je vadná, ukončí se nabíjecí program a rozsvítí se červená kontrolka s vykřičníkem.
Pokud k tomuto dojde i po opakovaném ručním resetu programu (tlačítkem volby), znamená to že akumulátor je neschopný dobíjení a zralý na vyhození. ;-D
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24335
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od sima »

Outbacku,multimetr-voltmetr samozřejmě mám,občas jsem podobným způsobem jako ty "klíčoval" :-) stav baterie-v zimě jo.Taky jsem zjišťoval odběr proudu v klidovém stavu-vše OK.Baterie v saxu je v podstatě nová-exide-540Ah,pro sichr tedy výkonější,skrz delší starty-typický projev tohoto auta.Takže resume-u té občasné kontroly i zůstanu,max si pořídím pro pohodlnější měření meřák do zapalovače,po tom jsem se díval už dávno,dík za přimpomínku.
Je pravda,že tahat baterku z auta je trochu nepohodlné,i když u saxa to je fakt za deset vteřin hotové,ale i tak,nemluvě o forejsovi,tam při příštím vyndání snad ten dekl okolo baterie vyhodím pryč,pak bude už zpětná montáž rychlá.
"Bedna" z odkazu sice spolehlivě zhodnotí stav baterie,potažmo celé soustavy,to že ji možnááá dorazí,je už stejně poslední možnááá start před konečnou.Ale jasně,rozumím každá zbytková síla se může hodit.Pořizovat jej teda nebudu,to stokrát radši powerbanku!!!
Tome power banka je suprovní věc,Marcel tu dával odkaz nedávno,mě takovéto věci moc baví,takže si to píšu na ledničku-v dohledné době pořídit =) ještě,že jsi mě to připomněl,já věděl,že jsem něco věděl a chtěl :-D (*_^) |,,,,
Ponechávám si tedy zatím starou nabíječku,jen změřím kolik dává proudu-zbytkového,zda vůbec nějaký měřitelný.A zaměřím se včil na tu powebanku,na tu se fakt těším =)
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49186
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od VDC »

Radku já koukal v minulém týdnu v Autokelly, měli tam tuhle powerbanku u pokladny vystavenou. Byla trochu slabší, než ta, co má Marcel, ale stála pouhých 1300.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24335
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od sima »

:-/ Tj dobrá cena,sakra kde je ten ježíšek,no tohle mě asi žena nekoupí :-) Hm,musel bych zajet do vedlejšího Vsetína,tam je autokelly,vidět to,tip dobrý,jen bych radši prověřenou,no mrknu na to,ve čtvrtek jedu dá se říct tím směrem,tak jestli to tam mají.Aspoň to omrknout.
Edit:vidím tam minimálně dva,jeden je za ty samé peníze a dokonce silnější
https://www.autokelly.cz/Product/DO-CFT24464/12288481
https://www.autokelly.cz/Product/DO-CFB ... 0;40107519
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24335
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od sima »

A co tohle,takové tři funkce v jednom,ale to je jen slabý,jen pomocný startovací zdroj co?
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49186
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od VDC »

To první jsem měl na mysli. To mi přijde jako řešení.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24335
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od sima »

Marčeli jsi tu?Dej sem odkaz na tu tvou odzkoušenou start stanici,díky.Máš zakázané SZ,tj záměrně?Nechceš přijímat dobré zprávy??? :-)
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24335
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od sima »

Tak ta první je už totálně vyprodaná,jedna jediná je ještě právě v Plzni,ale to už víme,že Tomáši :-) a druhá kdesik jinde.Byl moc ochotný prodavač,ale že mu to nepřepešlou už z konkrétní prodejny,že tohle už zkoušel dříve,kor když je tam poslední kus.Přijdou jim až 1 či 4.12. ale to už bude dost možná po akci.Takže vyčkám,možná se bude akce opakovat,nebo najdu jiný,tu byl ale super poměr-cena-výkon a příslušenství.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
quickly
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 16148
Registrován: pát srp 14, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Daniel Rychlý
Bydliště: Hradubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od quickly »

Pokud jsem dobře četl, tak startovací proud 200A je dobrý na motory do 2.0, na šestihrnka to chce vyšší.
quickly

Outback BS 2.5 MY19 Obrázek Outback BR 3.6R MY10 Obrázek

Legacy BR 2.0 MY15
ex Legacy BL SpecB AT 9.8 l/100 124 tkm
ex Forester SJ CVT 7.3 l/100 km 267 tkm
ex Forester SH 2.0D 6.7 l/100km 218 tkm
Uživatelský avatar
MaSlo
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 913
Registrován: sob pro 25, 2010 2:36 pm
Jméno a příjmení: Martin Slováček
Bydliště: Okolo Vsetína

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od MaSlo »

Za podobnou cenu mají pomocný zdroj i v LIDLovém e-shopu:
https://www.lidl-shop.cz/ULTIMATESPEED- ... p100227784

A dokonce se to tváří, že doručení do ParcelShopu ve VM je zdarma.

Jinak kdybys Radku někdy potřeboval, můžu se ke Kelišům stavit a vyzvedl by sis to pak u nás cestou do Kačic. Asi ještě víš, kde bydlím :)
IG: @svetmasla

Subaru Outback 2.5 121 kW MY07 5MT alias Šedýl
Subaru Forester 2.0 MY01 5MT alias Forejs
Toyota Previa 2.4 VVT-i MY02 alias Kinderwagen
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3095
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

No...

Čím míň nouzových startů, tím líp pro baterku i manželku.

Určitě bych jako první zkontroloval odběr rádia (tedy celého auta) s panelem a bez panelu.
Určitě bych dal do auta voltmetr a sledoval napětí a funkci dobíjení.
Určitě bych se snažil to řešit organizačně - bral si Saxo pro sebe na jízdu kamkoliv kdykoliv je podezření na horší stav baterky. Při tom nejen dobiješ baterku a vyženeš pavouky z motoru, ale všimneš si i závad, které manželka přehlídla nebo neřeší.

Pak bych si ještě položil následující otázku: věřím těm ochranám powerbanky natolik, že bych byl ochotný záměrně na zkoušku připojit plně nabitou powerbanku na nabitou baterku přepólovaně? Nebo alespoň zkratovat? Věříte, že to je kvalitně navržené a bezchybně vyrobené? Věříte tomu natolik, že by jste do záměrného přepólování šli bez ochraného štítu, bez rukavic atd., jen tak v tričku?

Pokud ano, tak bych dal manželce velmi důkladné školení, včetně takovéto ukázky videa (viz níže), aby to vzala vážně a nechal jí to poprvé zkusit pod cvičně pod dohledem. Samozřejmě ji neznám, třeba je povoláním elektrikář revizák...ale co když ne...

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=08BoXebt_pk[/youtube]

Rozhodně netvrdím, že každá powerbanka po přepólování takto exploduje. Ani netvrdím, že už se to někdy stalo. Ale svojí manželce bych to do ruky nedal, protože to nedovedu zcela vyloučit. Taky je to v mém případě kombinace dvou nekalkulovatelných rizik (powerbanka a moje manželka). To bych jí radši naučil otevřít kapotu, vzít si z kufru do ruky startovací kabely, mávat na kolemjedoucí auta a tvářit se hodně blond - i když má tmavé vlasy.

Kompromis: naučit jí sledovat voltmetr večer předem a v případě podezření to nahodíš na powerbanku sám a dáš si s autem 15 minut projížďku.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“