Nabíjení baterie

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2972
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Nabíjení baterie

Příspěvek od yeti »

Ahoj, mám možná hloupej dotaz - když se nabíjí baterie, je nutno odpojovat baterii od auta, nebo lze bez rizika napojit nabíječku rovnou na baterii, i když je připojená k autu (samozřejmě povolit zátky)?
Přiznám se, že bych ji raději odpojil, ale mám obavu, že se mi vymaže nastavení dálkáče a tak...
Nabíječka by měla být docela inteligentní - ctek XS5.0.
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
ladis77
Strážce pokladu
Strážce pokladu
Příspěvky: 6133
Registrován: stř zář 09, 2009 7:07 pm
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od ladis77 »

nabijim vzdy na aute, nikdy sem to neodpojoval. s dalkacem si myslim taky nemel bejt problem, jednou sem odpojil baterku asi na 3h a bez problemu
OTB 2016 Comfort 08/18 ->
O3 2.0 TDi 2016 - pracant
bylo: favorit, escort 1.6 8v, tranzit connect, fiat ducato hymer, wrx combi prodrive
Uživatelský avatar
Slavek_xxx
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 8054
Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
Bydliště: Nové Hrady

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od Slavek_xxx »

Neni duvod baterku odpojovat.
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
iaacek
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 107
Registrován: pon zář 14, 2009 2:12 pm
Bydliště: Valasske Mezirici/Brno

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od iaacek »

Nabijel jsem i s odpojenou a venku, i s baterkou v aute a pripojenou. Oboje jde. Hlavne si povol zatky a pak je nezapomen dotahnout. Pokud baterku odpojis, s dalkacem se nic nestane, jen prijdes o pamet v radiu.
Impreza MY2008 2.0R Sport - Obrázek
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2972
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od yeti »

Díky za odpovědi. Auto jsem úspěšně nabil :657: Omlouvám se, za blbej dotaz, ale mám pocit, že jsem kdysi cosi četl, že měl maník nějakej problém po delším odpojení baterie. Z nabíjení na autě jsem neměl dobrej pocit, protože ta nabíječka tam pouští nějaký pulzy a má nějaký cykly či co já vím, tak jsem si říkal aby to nepoškodilo elektroniku auta. Ale vypadá to, že se auto nabilo a funguje, ikdyž mi tam cosi svítí a bliká - viz. můj dotaz na vymazání závad.
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
lojzmen
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 392
Registrován: ned srp 30, 2009 11:38 pm
Jméno a příjmení: Lojza
Bydliště: Ostrava-Poruba

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od lojzmen »

Mám takový dojem, že u Subaru se otočením klíčku vše odpojí, s výjimkou nějakých světýlek v kabině a kufru. Nebál bych se. Nezapínej rádio.
Vřele doporučuji, bude-li to v přijatelném poměru k ceně auta, si raději kup baterii bezúdržbovou.
Subaru XV 2,0i Active 6MT 110kW r.2012
Ex:Daihatsu Sirion 1,3L r.2005, Legacy 2,0 AT r.2000, Impreza 1,8 MT asi 1995, nic, Š100, nic, Š440, Tatraplán T600 s motorem 603
majkl73
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 248
Registrován: pát úno 04, 2011 10:52 am
Bydliště: Semily

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od majkl73 »

Rozhodně bych baterii odpojil při používání starých " hloupých" nabíječek - většinou jenom trafo s přepínačem odboček ( třeba..), jednocestný usměrňovač ( selenová dioda...) a žárovka nebo odpor jako omezovač proudu... na takový nabíječce může být naprázdno klidně 22 voltů ( např. na tý mojí ruský..), baterka si potom to napětí stáhne podle vnitřního odporu ( = stupeň vybití). Stačí přechoďák na svorce nebo nějaká chyba uvnitř baterie, a najednou je všude v autě třeba 15 -16 voltů i víc. Řídící jednotka je na napětí připojená i při vypnutým klíčku, rádio, i když je vypnutý, pořád je připojený na 30tku kvůlivá udžení pamětí, autoalarmy, jednotka dálkového ovládání....atd. Radši udělám pár věcí navíc, něž potom hledat, kde to nevydrželo....ale jenom názor.. Novější inteligentní nabíječky by zase neměli být připojeny na baterku, z které něco bere proud ( i když nepatrný) protože je to mate, ale záleží na tom, jaké používají algoritmy....
Outback 2,5 2017
Forester 2.0X 2006
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2972
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od yeti »

Lojzmen: výměně baterky se zatím bráním zuby-nehty. Jednak vybrat tu správnou taky není úplně triviální a nechce se mi to studovat a jednak jsem teď měl dost výdajů... :655: Na feldě mám bezúdržbovou Bosch už asi 12-tej rok a taky jsem ji musel párkrát nabít. Ta bezúdržbovost spočívá v tom, že tam nemusíš dolívat destilku (ani to nemá špunty).

Majkl73: Dík za vysvětlení, je vidět, že o autoelektrice něco víš, narozdíl ode mně. Já mám z nabíjení na autě "takovej blbej pocit", ale těžko dokážu argumentovat proč. Ty jsi to celkem dobře shrnul. Každopádně nabíječku jsem koupil docela slušnou (ctek xs 5.0), baterka se nabila i připojená na autě, auto, zdá se, funguje. Ale pokud autu nevadí delší odpojení baterky, příště budu nabíjet s baterkou odpojenou.
Hele, když už jsme u toho, nevíš proč v návodu k baterce píšou že při nabíjení baterky ne vozidle mám:
1) přiojit červenou svorku k + pólu baterky
2) připojit černou svorku k šasi vozidla daleko od palivového potrubí a akumulátoru

Není mi jasný důvod bodu 2) - proč to mám připojit na kastli doleko od akumulátoru? Tak mi přece bude procházet proud celým autem, ne?

Já jsem to připojil normálně klasicky na kontakty baterky.
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
majkl73
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 248
Registrován: pát úno 04, 2011 10:52 am
Bydliště: Semily

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od majkl73 »

To asi nemá s elektrikou nic společnýho - nejspíš je to věc bezpečnosti, protože z aku se při nabíjení něco odpařuje ( vodík..?), tak asi kdyby zajiskřil kontakt.... chápu to při startování přes kabely, tam se dává mínus na kostru auta , protože potom nevznikne úbytek na kabelu ukostření baterie, ale při nabíjení to je asi jedno.... si teda myslím...
Outback 2,5 2017
Forester 2.0X 2006
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2972
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od yeti »

majkl73: Hmm, to mě nenapadlo. Asi to tak bude. Ale přijde mi dost divný nabíjet auto "skrz kastli". :670:
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
mamut
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1905
Registrován: pon črc 27, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Lukáš
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od mamut »

majkl73 píše:To asi nemá s elektrikou nic společnýho - nejspíš je to věc bezpečnosti
Přesně to si taky myslim, jednak to jiskření jak píšeš a za druhý manipulace se svorkama a nebezpečí, že si škrtneš o kladnej pól.
jediné světlo mého života, je světlo v ledničce

Subaru Impreza GT (1999) Obrázek
Fiat Ducato 3.0 CNG (2010) Obrázek
Uživatelský avatar
lojzmen
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 392
Registrován: ned srp 30, 2009 11:38 pm
Jméno a příjmení: Lojza
Bydliště: Ostrava-Poruba

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od lojzmen »

Majkl73 má pravdu s tou elektronikou ve "standby" režimu, na to jsem nepomyslel.

S tím vodíkem je to asi tak, že ten se ve zvýšené míře vyvíjí až u konce nabíjení výkonnou a "hloupou" nabíječkou. A kolik ho vzniká? Není to poplach způsobený slovem "vodík"? Ten je přece výbušný!!!
Je-li kapota otevřená a není-li baterka v nějakém obalu, což při výkonné nabíječce může způsobit přehřátí baterky, neměl by být problém. Snad jen to, že vychází kyselinový aerosol, což je žrout všeho okolo.
K tomu přehřátí - někde bylo psáno, že teploty nad 40°C zkracují životnost akumulátoru. Jak si to přebere akumulátor vedle motoru nevím. Možná je to zastaralá info a dnešní aku to zvládnou. Taky jsem se teďkom dočetl, že dnes mají aku životnost 8 let, namísto dříve uváděných 5 let.
Takže s přiměřenou opatrností bych se nebál.

Už jste někdo slyšel o výbuchu při nabíjení?
Co na to hasiči ? (bez ironie)
Subaru XV 2,0i Active 6MT 110kW r.2012
Ex:Daihatsu Sirion 1,3L r.2005, Legacy 2,0 AT r.2000, Impreza 1,8 MT asi 1995, nic, Š100, nic, Š440, Tatraplán T600 s motorem 603
Uživatelský avatar
mamut
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1905
Registrován: pon črc 27, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Lukáš
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od mamut »

lojzmen píše:
Už jste někdo slyšel o výbuchu při nabíjení?
Co na to hasiči ? (bez ironie)
Já jsem slyšel o výbuchu, kdy se baterka nabíjela a výbuch zapříčinila jiskra od flexy a pak o výbuchu kdy při připojování na nabiječku došlo k přepólování.
jediné světlo mého života, je světlo v ledničce

Subaru Impreza GT (1999) Obrázek
Fiat Ducato 3.0 CNG (2010) Obrázek
Uživatelský avatar
Juras
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 766
Registrován: čtv bře 04, 2010 7:42 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od Juras »

Videl sem vybuchlou baterku na dilne, pri nabijeni tam skocila jiskra od svarecky. Baterka z nakladaku 150 Ah, kusy byli otiskly i na strope. Od te doby davam sakra pozor aby mi k baterce nemohl ohen nebo jiskra.
Jinak baterku kdyz nabijim tak vzdy na aute.
Subaru IMPREZA 2.0GT MY95 300hp 25/100 - funny car
Peugeot 205 1.7GRD MY92 60hp 4/100 - EX a už i R.I.P (kovoschrot)
Citroën C5 2.2 HDi MY02 133hp 6/100 - daily car
Ducati Multistrada 1000 DS MY04 - funbike?
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48964
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od VDC »

Já jsem kdysi viděl ten výbuch vodíku od flexy při nabíjení u mě v dílně na mý baterce s mojí flexou. :845: Byla to nějaká 44 A.h. a šlupka to byla pěkná. :850: Obešlo se to bez následků, jen s poučením, že to není mýtus, ale pravda. :850:
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“