Stránka 1 z 34

Nabíjení baterie

Napsal: úte říj 11, 2011 9:39 pm
od yeti
Ahoj, mám možná hloupej dotaz - když se nabíjí baterie, je nutno odpojovat baterii od auta, nebo lze bez rizika napojit nabíječku rovnou na baterii, i když je připojená k autu (samozřejmě povolit zátky)?
Přiznám se, že bych ji raději odpojil, ale mám obavu, že se mi vymaže nastavení dálkáče a tak...
Nabíječka by měla být docela inteligentní - ctek XS5.0.

Re: Nabíjení baterie

Napsal: úte říj 11, 2011 9:48 pm
od ladis77
nabijim vzdy na aute, nikdy sem to neodpojoval. s dalkacem si myslim taky nemel bejt problem, jednou sem odpojil baterku asi na 3h a bez problemu

Re: Nabíjení baterie

Napsal: úte říj 11, 2011 10:03 pm
od Slavek_xxx
Neni duvod baterku odpojovat.

Re: Nabíjení baterie

Napsal: stř říj 12, 2011 8:56 am
od iaacek
Nabijel jsem i s odpojenou a venku, i s baterkou v aute a pripojenou. Oboje jde. Hlavne si povol zatky a pak je nezapomen dotahnout. Pokud baterku odpojis, s dalkacem se nic nestane, jen prijdes o pamet v radiu.

Re: Nabíjení baterie

Napsal: stř říj 12, 2011 9:22 am
od yeti
Díky za odpovědi. Auto jsem úspěšně nabil :657: Omlouvám se, za blbej dotaz, ale mám pocit, že jsem kdysi cosi četl, že měl maník nějakej problém po delším odpojení baterie. Z nabíjení na autě jsem neměl dobrej pocit, protože ta nabíječka tam pouští nějaký pulzy a má nějaký cykly či co já vím, tak jsem si říkal aby to nepoškodilo elektroniku auta. Ale vypadá to, že se auto nabilo a funguje, ikdyž mi tam cosi svítí a bliká - viz. můj dotaz na vymazání závad.

Re: Nabíjení baterie

Napsal: stř říj 12, 2011 9:57 pm
od lojzmen
Mám takový dojem, že u Subaru se otočením klíčku vše odpojí, s výjimkou nějakých světýlek v kabině a kufru. Nebál bych se. Nezapínej rádio.
Vřele doporučuji, bude-li to v přijatelném poměru k ceně auta, si raději kup baterii bezúdržbovou.

Re: Nabíjení baterie

Napsal: stř říj 12, 2011 10:26 pm
od majkl73
Rozhodně bych baterii odpojil při používání starých " hloupých" nabíječek - většinou jenom trafo s přepínačem odboček ( třeba..), jednocestný usměrňovač ( selenová dioda...) a žárovka nebo odpor jako omezovač proudu... na takový nabíječce může být naprázdno klidně 22 voltů ( např. na tý mojí ruský..), baterka si potom to napětí stáhne podle vnitřního odporu ( = stupeň vybití). Stačí přechoďák na svorce nebo nějaká chyba uvnitř baterie, a najednou je všude v autě třeba 15 -16 voltů i víc. Řídící jednotka je na napětí připojená i při vypnutým klíčku, rádio, i když je vypnutý, pořád je připojený na 30tku kvůlivá udžení pamětí, autoalarmy, jednotka dálkového ovládání....atd. Radši udělám pár věcí navíc, něž potom hledat, kde to nevydrželo....ale jenom názor.. Novější inteligentní nabíječky by zase neměli být připojeny na baterku, z které něco bere proud ( i když nepatrný) protože je to mate, ale záleží na tom, jaké používají algoritmy....

Re: Nabíjení baterie

Napsal: čtv říj 13, 2011 9:13 am
od yeti
Lojzmen: výměně baterky se zatím bráním zuby-nehty. Jednak vybrat tu správnou taky není úplně triviální a nechce se mi to studovat a jednak jsem teď měl dost výdajů... :655: Na feldě mám bezúdržbovou Bosch už asi 12-tej rok a taky jsem ji musel párkrát nabít. Ta bezúdržbovost spočívá v tom, že tam nemusíš dolívat destilku (ani to nemá špunty).

Majkl73: Dík za vysvětlení, je vidět, že o autoelektrice něco víš, narozdíl ode mně. Já mám z nabíjení na autě "takovej blbej pocit", ale těžko dokážu argumentovat proč. Ty jsi to celkem dobře shrnul. Každopádně nabíječku jsem koupil docela slušnou (ctek xs 5.0), baterka se nabila i připojená na autě, auto, zdá se, funguje. Ale pokud autu nevadí delší odpojení baterky, příště budu nabíjet s baterkou odpojenou.
Hele, když už jsme u toho, nevíš proč v návodu k baterce píšou že při nabíjení baterky ne vozidle mám:
1) přiojit červenou svorku k + pólu baterky
2) připojit černou svorku k šasi vozidla daleko od palivového potrubí a akumulátoru

Není mi jasný důvod bodu 2) - proč to mám připojit na kastli doleko od akumulátoru? Tak mi přece bude procházet proud celým autem, ne?

Já jsem to připojil normálně klasicky na kontakty baterky.

Re: Nabíjení baterie

Napsal: čtv říj 13, 2011 9:46 am
od majkl73
To asi nemá s elektrikou nic společnýho - nejspíš je to věc bezpečnosti, protože z aku se při nabíjení něco odpařuje ( vodík..?), tak asi kdyby zajiskřil kontakt.... chápu to při startování přes kabely, tam se dává mínus na kostru auta , protože potom nevznikne úbytek na kabelu ukostření baterie, ale při nabíjení to je asi jedno.... si teda myslím...

Re: Nabíjení baterie

Napsal: čtv říj 13, 2011 10:54 am
od yeti
majkl73: Hmm, to mě nenapadlo. Asi to tak bude. Ale přijde mi dost divný nabíjet auto "skrz kastli". :670:

Re: Nabíjení baterie

Napsal: čtv říj 13, 2011 2:51 pm
od mamut
majkl73 píše:To asi nemá s elektrikou nic společnýho - nejspíš je to věc bezpečnosti
Přesně to si taky myslim, jednak to jiskření jak píšeš a za druhý manipulace se svorkama a nebezpečí, že si škrtneš o kladnej pól.

Re: Nabíjení baterie

Napsal: úte říj 18, 2011 10:10 pm
od lojzmen
Majkl73 má pravdu s tou elektronikou ve "standby" režimu, na to jsem nepomyslel.

S tím vodíkem je to asi tak, že ten se ve zvýšené míře vyvíjí až u konce nabíjení výkonnou a "hloupou" nabíječkou. A kolik ho vzniká? Není to poplach způsobený slovem "vodík"? Ten je přece výbušný!!!
Je-li kapota otevřená a není-li baterka v nějakém obalu, což při výkonné nabíječce může způsobit přehřátí baterky, neměl by být problém. Snad jen to, že vychází kyselinový aerosol, což je žrout všeho okolo.
K tomu přehřátí - někde bylo psáno, že teploty nad 40°C zkracují životnost akumulátoru. Jak si to přebere akumulátor vedle motoru nevím. Možná je to zastaralá info a dnešní aku to zvládnou. Taky jsem se teďkom dočetl, že dnes mají aku životnost 8 let, namísto dříve uváděných 5 let.
Takže s přiměřenou opatrností bych se nebál.

Už jste někdo slyšel o výbuchu při nabíjení?
Co na to hasiči ? (bez ironie)

Re: Nabíjení baterie

Napsal: úte říj 18, 2011 10:38 pm
od mamut
lojzmen píše:
Už jste někdo slyšel o výbuchu při nabíjení?
Co na to hasiči ? (bez ironie)
Já jsem slyšel o výbuchu, kdy se baterka nabíjela a výbuch zapříčinila jiskra od flexy a pak o výbuchu kdy při připojování na nabiječku došlo k přepólování.

Re: Nabíjení baterie

Napsal: stř říj 19, 2011 8:34 am
od Juras
Videl sem vybuchlou baterku na dilne, pri nabijeni tam skocila jiskra od svarecky. Baterka z nakladaku 150 Ah, kusy byli otiskly i na strope. Od te doby davam sakra pozor aby mi k baterce nemohl ohen nebo jiskra.
Jinak baterku kdyz nabijim tak vzdy na aute.

Re: Nabíjení baterie

Napsal: čtv říj 20, 2011 6:18 am
od VDC
Já jsem kdysi viděl ten výbuch vodíku od flexy při nabíjení u mě v dílně na mý baterce s mojí flexou. :845: Byla to nějaká 44 A.h. a šlupka to byla pěkná. :850: Obešlo se to bez následků, jen s poučením, že to není mýtus, ale pravda. :850: