Nabíjení baterie

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48972
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od VDC »

Počítat jsem to nezkoušel, jen uvádím příklad, jak lze vybít baterku do mrtva. Těch příkladů je mnoho.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
dracekvo
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3148
Registrován: stř kvě 19, 2010 4:04 pm

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od dracekvo »

Škoda že subaru je v tomto pozadu. Některé novější vozy mají na tohle ochranu. Tj. pokud jsou dlouho otevřené dveře, tak osvětlení po pár minutách zhasne.

Mě se třeba povedlo vybít baterku tak, že jsem na dvoře blbě otočil klíče a zůstali v té ploze, kdy sice nesvítí kontrolky, ale auto ještě žije.
Peugeot ION elektro (rv.12, najeto 100 tis)
Subaru Outback 2.5 LPG AT (rv. 07 najeto 320tis)
Subaru Outback 2.5 LPG AT (rv.99 najeto 350tis)
Peugeot 206 1.4i MT (rv. 99 najeto 270 tis)
Audi A4 Avant 1.9 TDI (rv. 97 najeto 260 tis)
Peugeot J5 obytná alkovna (2.5TD, rv.91 najeto 150tis)
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

dracekvo píše:Škoda že subaru je v tomto pozadu. Některé novější vozy mají na tohle ochranu. Tj. pokud jsou dlouho otevřené dveře, tak osvětlení po pár minutách zhasne.

Mě se třeba povedlo vybít baterku tak, že jsem na dvoře blbě otočil klíče a zůstali v té ploze, kdy sice nesvítí kontrolky, ale auto ještě žije.
Subaru nezůstalo pozadu, má stejně jako ostatní novější auta elektronický bezpečnostní spínač interiérového osvětlení, kdy toto zhasne, pokud dveře zůstanou více jak 10 minut otevřené.
To ale neplatí pro světlo v kufru, v případě otevření pátých dveří.
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48972
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od VDC »

A neplatí to, alespoň u našich starších aut, o kontrolce otevřených dveří, kterou jsem zmiňoval. Ta svítí furt, až do úplného vybití baterky.
Stran vnitřního osvětlení Subaru pozadu nikdy nebylo, protože vypínač této funkce je tam odjakživa. :-) U všech aut, co jsem kdy měl, jsem to okamžitě vypínal. :-)
Pozadu jsou auta, která nemají vypínač této funkce. Třeba u P106 jsem musel vyndat žárovku u světýlka v kufru, aby to furt nesvítilo. :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Sasi
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 584
Registrován: čtv pro 03, 2009 9:57 pm
Jméno a příjmení: Ondřej
Bydliště: Plzeň, Chocenice

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od Sasi »

VDC píše:A neplatí to, alespoň u našich starších aut, o kontrolce otevřených dveří, kterou jsem zmiňoval. Ta svítí furt, až do úplného vybití baterky.
Stran vnitřního osvětlení Subaru pozadu nikdy nebylo, protože vypínač této funkce je tam odjakživa. U všech aut, co jsem kdy měl, jsem to okamžitě vypínal.
Pozadu jsou auta, která nemají vypínač této funkce. Třeba u P106 jsem musel vyndat žárovku u světýlka v kufru, aby to furt nesvítilo.
Blbej dotaz Tome, kde to je?
Sasi
ex Legacy 2.2 GX AT ´92
ex Legacy EJ20T MT ´94
ex Honda CR-V 2.0 ´00
ex Citroen Berlingo 1.6 HDi Treck L2 ´15
Outback 2.5 MT LPG ´01
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22554
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od spm »

Primo na tom svetle

Odesláno z mého SM-N950F pomocí Tapatalk
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48972
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od VDC »

Myslel jsem Ondřeji stropní světýlko. Já v autě kontrolky ve dveřích nemám, jestli se ptáš na ty.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
PeteBiggy
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1281
Registrován: pát úno 10, 2017 2:56 pm
Bydliště: Biggyho Beskydský Rajón
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od PeteBiggy »

Chlapi, měl bych dotaz především na ty z vás, kdo mají nabíječku CTEK MXS 5.0 (new model) konkrétně a nebo aspoň podobné CTEKy, např. 3.8, 7.0 apod. Můžete mi prosím změřit, jaké napětí vám dává nabíječka napojená na baterku při kroku č.4??? Ať už na AGM či normál... Díky moc.
Alfa Romeo Stelvio Veloce 280/2023-MY 2022/ & Suzuki Swift 1.2/2022/ & KTM SMT limit. ed./2011/
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7815
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od mnov »

Uvedenou nabíječku nemám, tak ti to nezměřím, ale zeptám se čím to měříš?
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
PeteBiggy
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1281
Registrován: pát úno 10, 2017 2:56 pm
Bydliště: Biggyho Beskydský Rajón
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od PeteBiggy »

Multimetrem. Pro jistotu teda dvěma, liší se od sebe cca 3-4 setiny V, tak snad celkem OK.


Jde mi o to, že mi to dává nějakých lehce přes 14,9 V na AGM režim a něco přes 14,6V na normál režim. Což mi přijde moc. Dle manuálu k nabíječce to má dávat 14,7V resp. 14,4V. Tzn., že mi to dává minimálně o 0,2V víc. Co ale tak nějak nechápu, jak to, že má být u AGM baterie vyšší napětí. Já měl vždy za to, že právě by u těchto baterek mělo být spíš nižší a nejlépe ještě v pulzech. Koneckonců mám u "manuálu" k AGM Vartě na motorku velmi důrazně uvedeno max. 14,4V. Což by teda dle CTEKu byl normální režim a ne ten AGM, natož 14,9V což mi reálně nabíječka dává....A nebo tu jde o to, že na svorkách, kde to samozřejmě měřím, je napětí vyšší a vše co oni uvádějí, tak už počítá se ztrátama a ty jsou u AGM (díky tomu "gelu" resp. správněji elektrolytu napuštěném v tom skelném vlákně či co to je) ještě větší? Proto tam je o 0,3V ještě větší voltáž? Mnoo, moc se mi to nechce věřit, že by se uvádělo něco, co vlastně obecně nelze měřit a 14,9 mi už přijde docela dost teda.
Alfa Romeo Stelvio Veloce 280/2023-MY 2022/ & Suzuki Swift 1.2/2022/ & KTM SMT limit. ed./2011/
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7815
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od mnov »

Tak to je celkem dobrý výsledek měření. Prostě nevěř multimetru, při měření pulzů.
To snad jen připojit si tam klasiský DU10 atd.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
PeteBiggy
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1281
Registrován: pát úno 10, 2017 2:56 pm
Bydliště: Biggyho Beskydský Rajón
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od PeteBiggy »

No počkej počkej. V tomto bodě/ v této fázi nabíjení by o žádné pulzy nemělo jít, mělo by to být při konstantním napětí a pomalu se zeslabujícím proudu...
Mnoo, když tak zítra se o tom rozepíšu víc. Ona totiž dnešní koupě této nabíječky docela zbořila mé vědomosti či doměnky v této problematice. A co víc, ten návod si sám sobě odporuje a je zcela v rozporu s tím, co uvádějí někteří prodejci těchto nabíječek (a myslím, že správně). Tím myslím především info k funkci recond, tedy promíchávání elektrolytu, který by se nejspíš neměl a a asi i logicky něměl používat u AGM. Kdežtodle návodu to je docela jinak. Navíc já měl vždy za to, že na AGM by se měly používat jen a pouze pulzní nabíječky. Kdežto dle toho návodu, jak uvádějí jednotlivé kroky jak nabíječka funguje, tak vlastně při normálním nabíjení, pokud nejde vyloženě o restart totálně vyždímané zasulfátované aku či o dlouhé týdny či měsíce napíchlou baterku na nabíječku, tak nabíječka vůbec nepulzuje. A je jedno o jaký typ aku jde. No prostě mi to celé nějak přestává dávat smysl...Ale to by fakt bylo na dlouho...jde mi spíš o to, aby mi to někdo fakt zkusil změřit...
Alfa Romeo Stelvio Veloce 280/2023-MY 2022/ & Suzuki Swift 1.2/2022/ & KTM SMT limit. ed./2011/
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3073
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

Bohužel jsem si můj C-TEK někam založil a nemůžu tu nabíječku najít (asi přezimovává v přívěsu, do kterého se teď nedostanu).
Ale zeptám se úplně blbě: máš doma osciloskop? Jestli jo, tak se prostě podívej, co se tam děje...návody jsou na nic, stejně jako informace od prodejců. Věř tomu, co si sám (důkladně a správnou technikou) naměříš.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3073
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

PeteBiggy píše: Co ale tak nějak nechápu, jak to, že má být u AGM baterie vyšší napětí. Já měl vždy za to, že právě by u těchto baterek mělo být spíš nižší a nejlépe ještě v pulzech. Koneckonců mám u "manuálu" k AGM Vartě na motorku velmi důrazně uvedeno max. 14,4V.

http://www.motola.cz/UserFiles/Diskuzni ... latory.pdf - strana 38, dál doporučuji se podívat na teplotní kompenzaci. Když se ti zdá, že dává moc, tak to hoď z bytu ven na balkón :-)
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3073
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

A C-TEK je sice fajn, ale kdo se začne opravdu detailně babrat v desetinkách, velice snadno zjistí, že potřebuje pár drátků navíc, co skoro žádná nabíječka nemá:

- tlustý dráty na dobíjení
- tenký dráty na měření napětí přímo na baterce a ne před tlustými dráty a různými přechodovými odpory
- a drátek pro teplotní čidlo, co měří teplotu baterky

Pár námětů k zamyšlení:

Tři desetiny voltu odpovídají rozdílu teploty 10 stupňů - tj. pokud je levná nabíječka optimalizovaná na 20°C, ve 30°C o 0,3V přebíjí a v mrazu hódně podbíjí.

U 5A proudu a přechodovém odporu byť i jen 10mOhm na kleštích na baterce je úbytek na kleštích 2x50mV=0,1 Voltu, a podle toho jak dobře nebo blbě to zapojíte desetinky jen lítají.

Malý C-TEK mívá teplotní kompenzaci podle teploty nabíječky, nikoliv baterky, ale když měříš hned po zapnutí, tak je to asi jedno. Kdybys 0,2V naměřil v garáži kde je 10°C, hned zjistíš, že "přebíjení" o 0,2V je vlastně málo, je třeba "přebíjet" o 0,45V.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“