Nabíjení baterie

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19114
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od hamoun »

dik chlapi za doporuceni ... !
koupim tedy nekde nejlevnejsi multimetr a overim ten odber v klidu a napeti pri dobijeni ...

Odesláno pomocí Tapatalk
škoda superb
ex WRX 2008
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3095
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

Nejlevnější multimetr má obvykle tyto slabiny:

- bude bez indikace stavu baterie - mě ten odkazovaný model za kilo bez varování s vybitou baterkou měří trochu špatně, kompenzováno následující slabinou

- když ho zapomeneš zaplý, tak se sám nevypne, takže když ho vytáhneš po měsíci tak je baterka prázdná - takže skoro každá baterka po několika málo použitích přejde ze stavu plná do stavu prázdná a předchozí problém nenastane

- nejištěný 10A vstup - když pak zapomeneš přepnuto na 10A a zkusíš měřit napětí autobaterky, může nastat ohňostroj na svorkách nebo shořet plošňák uvnitř (stalo se mi u jinak pěkného modelu UNI-T 33, zbytek funkcí kromě měření 10A zůstal zachován a šlo to i opravit)

- někdy pevné neodjímatelné měřící kabely - při ceně pod sto korun to asi tak úplně nevadí

- někdy nemá propípávání zkratu - jen indikace na displeji bez bzučáku

Za mne UNI-T 33D, má navíc podsvícený displej, což se u auta venku docela hodí, z uvedených slabin jen chybějící jištění 10A vstupu a chybějící samovypínání
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24328
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od sima »

mnov píše: Na toto stačí např. tento multimetr .
Ale koukám, že sima Ti poradil dobře. Na tom jeho odkazu si můžeš opravdu vybrat, jsou tam i vadasky.
No předpokládám,že nejlevnější multimetr i amatér jako Hamoun nebo já bezpečně pozná :-) To snad nemusíme řešit.Číst umíme,zas tolik bych nás nepodcěňoval ;)
Jinak já teda baterku v měřáku při mém velmi sporadickém použití neměnil nikdy,možná jednou? za celá léta.Měří to dostatečně přesně a je to ten z nejlevnějších,vyjímatelné káblíky má,jen ochranu to dle mě nemá,návod už nemám a nezkoušel jsem to :-D Jak to "bezpečně"poznat jinak nevím,leda dohledat,ale stejně,nejlepší je být opatrný,nikdy nevíš co je uvnitř a jak je ochrana dokonalá.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7830
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od mnov »

Já z toho odkazu "https://ampermetry-a-voltmetry.heureka.cz/", co jsi dal, nevím jaký měřák myslíš. To jako ten co to najde jako první?
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24328
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od sima »

Jak jsem psal,klidně ten nejlevnější.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

Pokud chcete opravdu seriozně sledovat záležitosti kolem baterie, tak jedině pomocí "klešťáku" a nemusí být nutně nejlevnější.
Z těch levnějších např. UNI-T UT-210E TRMS.
Obyčejným multimetrem za dvě stovky změříte leda tak prd...
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24328
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od sima »

To jsou zas moudra:-)No čekal jsem,že zas s tímhle někdo přijde a trumfne nás:-)zareaguji až z domu,není včil čas na kokotiny.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

sima píše:To jsou zas moudra:-)No čekal jsem,že zas s tímhle někdo přijde a trumfne nás:-)zareaguji až z domu,není včil čas na kokotiny.
Byla tady nastíněna problematika dnešních akumulátorů a jejich problematické životnosti a spolehlivosti >:(

Nikdo nechce nikoho trumfovat a tebe už vůbec ne !!!

A co nějaký chytrák, jako jseš ty považuje za "moudra" a kokotiny, to je pro někoho, kdo je třeba elektroinženýr se čtyřicetiletou praxí možná jenom profesionální deformace :-DDD
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19114
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od hamoun »

jsem zvedav, co se jeste dozvim ... opravdu me to zajima ... !!!

ja skončil znalostma kolem baterie tim, ze umim zmerit napeti na baterce v klidu a při nastartovanem motoru a koukat, jestli se napeti nemeni s otackama ...
a po rozpojeni jednoho polu baterie zmerit proud, který proteka z baterie v klidu auta, kdyz se nic nedeje ...

k tomu staci ten nejlevnejsi mutimetr, jak psali kluci ...

NEBO ... je to jinak? je to spatne nebo jde zjistit neco jednodušeji nebo lepe?

diky !
škoda superb
ex WRX 2008
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

hamoun píše:jsem zvedav, co se jeste dozvim ... opravdu me to zajima ... !!!

ja skončil znalostma kolem baterie tim, ze umim zmerit napeti na baterce v klidu a při nastartovanem motoru a koukat, jestli se napeti nemeni s otackama ...
a po rozpojeni jednoho polu baterie zmerit proud, který proteka z baterie v klidu auta, kdyz se nic nedeje ...

k tomu staci ten nejlevnejsi mutimetr, jak psali kluci ...

NEBO ... je to jinak? je to spatne nebo jde zjistit neco jednodušeji nebo lepe?

diky !
No tak byl tady výše odkaz na jeden článek, co se týče těch EFB a AGM baterií a je v něm hodně pravdivých informací.

Co se týče tvého náhledu na měření autobaterie, podstatné je, jak nové auto vlastníš a v jak vyspělé výbavě.

No a co se týče toho rozpojení jednoho pólu baterie pro změření odběru, u nových modelů vozidel je tento úkon značně riskantní.
Baterie se totiž mnohdy vůbec nesmí odpojit protože může dojít k zablokování "inteligentního" dobíjecího módu.
Proto je pro měření vybíjecího a dobíjecího proudu za provozu i v klidu potřeba tento měřit bez rozpojení okruhu a tedy za použití stejnosměrného klešťového ampérmetru !
A mít připojený běžný ampérmetr do série k baterii při nastartovaném vozidle může mít jen naprostý dobrodruh bez respektu k citlivé řídící elektronice.

V případě odpojování baterie za účelem výměny, nebo třeba údržby (kapacitní zkoušky) je nutno použít nepřerušitelný zdroj napětí (UPS), např. inteligentní nabíječku s funkcí SUPPLY.


Pokud budeš měřit proudové poměry z a do baterie pomocí toho klešťáku, tak možná nebudeš vycházet z údivu, jaké proudy za různých stavů tam tečou. Od cca 20 mA až po několik desítek A.
A také uvidíš, jak poměrně dlouho trvá, než auto, po vypnutí motoru "usne" a než se klidový proud z baterie ustálí na nějakých 20 mA.

Jsem zvědav, kolik dalších majitelů, nových vozidel se bude divit tomu, že jim úplně nová Yuasa odešla během prvních třech měsíců... ;-D
Naposledy upravil(a) plukovník dne pon úno 12, 2018 1:28 pm, celkem upraveno 1 x.
Makovica
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4939
Registrován: čtv dub 21, 2016 11:28 pm

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od Makovica »

Modernejsim autam (na SJ to ide) ukazuje napatie priamo na velkom MM displeji. Len na to musi byt 7'' v servisnom rezime.
Nakolko je to presne neviem, ale kedze sa tym bude riadit RJ/dobijanie, tak to nebude uplne odveci cislo.

Co sa tyka merania kliestovym merakom, pocitam, ze bezne ludove prudy su tam radovo max desiatky mA a tam tie meraky nie su moc presne.
Subaru Forester 2.0i CVT Comfort MY16 (G91F Rest in pieces Cooper Discovery ATT / SJ6 ,,,,| (*_^) |,,,,)
Obrázek
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19114
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od hamoun »

plukovnik: jde mi o zmereni "historickeho" swifta (07) bez vybavy a samozrejme odber jen v klidovem stavu ..
ani by me nenapadlo to pripojene pres mutlimetr startovat ... :D

to, co pises, zni zajimave :)
jak je to pak s presnosti mereni nizkych odberu? radove ty miliampery (do 20mA treba)?

kazdopadne, podle toho, co pises, nabizi ten klestovy merak mnohem vice moznosti s tim si hrat ... a zjistovat, co to dela ...
kolik se dobiji pri volnobehu .. kolik pri zvednutych otackach ...

diky za odpovedi :)
škoda superb
ex WRX 2008
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24328
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od sima »

plukovník píše:
Byla tady nastíněna problematika dnešních akumulátorů a jejich problematické životnosti a spolehlivosti

Nikdo nechce nikoho trumfovat a tebe už vůbec ne !!!

A co nějaký chytrák, jako jseš ty považuje za "moudra" a kokotiny, to je pro někoho, kdo je třeba elektroinženýr se čtyřicetiletou praxí možná jenom profesionální deformace
Hamoun nic takového nenastínil,já tedy četl,že problém je v minimálním a nedobrém provozu pro baterii,vždyť si to přečti ještě klidně jednou.Hamoun má staré auto,žádné inteligentní nabíjení,baterii start-stop stystém,tj teprve pak výhra.
Ten trumf byl myšlen v žertu,protože vždy může přijít někdo s něčím dokonalejším a většinou se tak i zde stane,ALE hamoun chtěl něco jednoduchého,tak jsem nahodil obyčejný multimetr,stejně jako mnove,kterému mimochodem hodně věřím,tomu co zde píše.Jestli chce dát Hamoun za měřák místo dvou stovek 1500 či víc,proč ne,jasně,klešťák je určitě lepší a jak psal Hamoun,když je chuť dá se s ním víc hrát a vyčíst z něj víc,je uživatelsky zábavnější,ale v ten moment mě to tak nepřišlo,takhle jeho oázka nezněla.
Teď se budu opakovat po Hamounovi,předběhl mě,ale musím to zopakovat taky-primárně se zde řešil stav baterie-její napětí,po odstávce,či krátce po dojetí,měření klidového odběru,odhalení "černého" odběru v klidovém stavu,rozhodně ne měření proudu za BĚHU MOTORU.Je mě jasné jak velké proudy vznikají za běhu motoru,jak se mění.
A na tohle vše hravě stačí ten obyč mulťák.Přesnost je plně dostačující.Tolik k tomu tvému,že s tím změříme prd.
Já takhle baterku kontroluju a potvrdili mě to i zkušenější kluci zde z clubu,že je to nejjednodušší metoda,jen to chce tím měřením baterku časem odpozorovat,kdy už by se měla dát nabít a pak se hlavně člověk musí stejně jako v jiných případech sebrat a jít pod kapotu a to se ne vždy chce,či si člověk vzpomene,já se přiznám,že jsem v tomto flink a letošní zimu jsem to udělal jednou a pak dal baterku dobít na možné maximum.
No a konečně co tě asi nadzvedlo ze židle nejvíc %-) slovem kokotiny jsem nemyslel tvoje řeči,opravdu ne,ale to,že jsem musel v práci řešit pro mě důležitější věci a ne ťukat do mobilu a číst to vše tady.
Tak třeba nebuď třeba příště tolik vztahovačný,nebo buď,to já nezměním.Že jsem chytrák mě neuráží,nejsem totiž urážlivý,sice to nezní zrovna jako slova obdivu a vyznání mé nezměrné inteligence :-D ale nevadí mě to.
Máš pravdu,že mnohdy jsme ze své profese deformovaní,vlastně vždy,odborník to vidí dobře a správně,ale mnohdy je to pro uživatele ne zrovna už levné,či praktické řešení.To opravdu kolem sebe vidím a vidím to i na sobě.Kdo tohle dokáže vnímát,ví...
Ptal jsi se jednou v zápalu debaty jednoho místního člena na jeho vzdělání,odpověděl ti ať to neřešíš.
Jednou jsi mě ukázal paroháče a že mě nemáš rád,jen jsi nepochopil žert,možná taky moje chyba,vysvětlil jsem ti to,ty už pak bez odezvy,tj holt někdy ouděl net komunikace a posléze jsi demagogicky přetvořil mou větu na tvrzení,že znám lidi i na ministerstvu,přitom jsem mluvil jen o místní mafii,která tahala za nitky až do pražské centrály.Vlastně jsem tam nějaké lidi znal,ale to mě napadlo až v té chvíli,co jsi to tak překroutil,až za delší čas překroutil,já na to úplně zapomněl a hlavně jsem už na tebe nereagoval a ani v dalších tématech už ne,záměrně ne.Až teď jsme udělal opět chybu,ale už jsem si to odpustil,už se stalo,dobře mě tak.Ale furt se ti to jak ten blb snažím vysvětlit,i přes to všechno.
Moc se omlouvám všem za tuhle reakci,já tohle nemám rád,ale vysvětlit jsem to jednoduše musel,samozřejmě to klidně smažte,bude to tak asi lepší.Když tak plukovníku další mé reakce jen přes SZ,bude to tak lepší,už tak si připadám jak starý,nenapravitelný kokot =)
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20617
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od námořník »

Sima-buď v klidu, nejsi sám kdo má někdy takovej pocit :-).
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24328
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od sima »

No jo,ale je to fakt moje chyba,já se stáhl taky z vlákna novostavby,bo tam jsem udělal chybu,že jsem řešil staré stavby :-) přesto jsem měl po ruce i v písemné formě pár argumentů z jiných zkušeností,co se týče starých chalup,baráků,ale opravdu beru,že každý si zvolí to své a když se cítí pak spokojen,je zbytečné se přetahovat,co je správně.Důležité je,že dotyčný je spokojen!
Ale bylo to poučné a lidi jsou zde opravdu znalí,pak už je to jen čistě o náhledu na věc,dnes je způsobů řešení naštěstí mnoho a žádné není nejlepší,prostě je jen jiné.Myslím teď téma vytápění-novostavby-či mnohdy obtížnější zásahy do starých chalup.Téma nabíjení mě taky něco dalo,dřív mě poradili taky,nebo aspoň utvrdili v tom,že to nedělám špatně a co případně možno zlepšit a zakoupit.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“