Nabíjení baterie

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
PeteBiggy
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1281
Registrován: pát úno 10, 2017 2:56 pm
Bydliště: Biggyho Beskydský Rajón
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od PeteBiggy »

Díky za reakci. Vidíš, na tu teplotní kompenzaci jsem nepomyslel. Ta nabíječka to čidlo má, ale o těch pár stovek levnější 3.8 už ho třeba nemá. Ale rozhodně by mě nenapadlo, že se má navyšovat voltáž o tak moc. Jakože např. když člověk nabíjí venku v zimě pod přístřeškem, což teda není můj případ, ale myslím, že dost lidí to tak bude mít. Tak i když není žádný velký mráz, řekněme -5°C, tak se má napětí navyšovat o 0,9V?! 8() :-/ To jsem si fakt teda nemyslel.
Jinak já teda nabíjím v garáži, kde mám cca 10°C. Tzn., že by měla ta nabíječka navyšovat o 0,45°C, ale jestli teda jsou nějaké ztráty na svorkách, jak píšeš, tak by těch 0,2-0,25V asi teda odpovídalo. Což?

Hele a je logické, že se mají AGM baterie nabíjet pod vyšším napětím než klasiky? Já si právě vždycky myslel, že u nich by se právě mělo s tím napětím být na pozoru. A navíc jsem si taky myslel, že na ně musí být pouze pulzní nabíječka. Ale dle popisu těch cyklů i tato nabíječka nabíjí normálně. A nebo to je tak, že se mají ty AGMka nabíjet o ty 0,3V navíc z toho důvodu, že tam je větší odpor, když to je v tom skelném vláknu, ale zároveň jsou díky tomu, že nejsou tak tekuté, mnohem více náchylné na větší napětí než je předepsáno. Tohle by mi i jakžtakž dávalo logiku, ale stejně to nic nemění na to, co jsem už jednou zmiňoval; a sice, že u AGM Varty mám v návodu uvedeno, že se nesmí překročit 14,4V. Resp, že se má nabíjet max. při 14,1-14,4V a těch 14,4V se nesmí překročit. A o teplotě tam není ani zmínka....


No a poslední věc, která mi ještě vrtá hlavou, tak je baterka u XTčka. Není tam Stop-Start, na rozdíl od XVčka, které jsem měl dřív. Takže by tam neměla být snad AGMka. Ona se dokonce tváří jako úplně normální klasická baterka! Má dokonce i šroubovací zátky nad každým článkem. Dle popisu by to měla být Yuasa 55D23L, což jak jsem vygooglil, tak někde uvádějí za tímto názvem někde i MF. Což by snad podle mě mělo znamenat Maintenance Free, tedy bezúdržbovka. Ale co ty šroubovací zátky nahoře? Nešahat teda na ně a nabíjet jako je dnes běžné u bezúdržbovek a nebo povolit, jako se to dělávalo kdysi? Nemyslím si to teda, že by se to v dnešní době na baterce u takového auta mělo dělat, ale proč tam ty zátky teda jsou??? A nabíjet na klasický režim nebo AGM???

Díky za odpověď ;)
Alfa Romeo Stelvio Veloce 280/2023-MY 2022/ & Suzuki Swift 1.2/2022/ & KTM SMT limit. ed./2011/
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7813
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od mnov »

Když to nabíjíš inteligentní nabíječkou, tak zátky povolovat nemusíš.
Já občas nabíjím regulací pomocí jednoho tyristoru a to bych je povolil. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
PeteBiggy
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1281
Registrován: pát úno 10, 2017 2:56 pm
Bydliště: Biggyho Beskydský Rajón
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od PeteBiggy »

No taky si myslím, že se snad povolovat nemusí. Ale trošku mě pravda zarazilo, že na takovém autě vůbec ještě může být baterka se zátkama. A docela by mě zajímalo, co je to teda přesně za baterku...
Jinak jsem teda rozhodl tu nabíječku trochu potestovat a zkusil na CTEKa nahodit zatím aspoň starou původní Yuasu z mašiny, co byla tedy aktivována někdy před cca 8-9 lety, přičemž jsem ji před necelými dvěma lety vyměnil za tu Vartu. Nebyla ještě totálně grogy, ale už jsem ji úplně nevěřil a řekl jsem si, že po těch cca 6-7 už má nárok. A ono ten litrový dvouválec je docela háklivý na kvalitu aku. No a za ty cca 2 necelé roky co mi leží v garáži a nabíjel jsem ji, řekl bych max. tak 3x, spíš 2x. Než jsem ji dal na CTEKa, tak jsem ji změřil a měla nějakých 11,85V. Tak jsem si říkal, tohle by tu nabíječku mohlo prověřit. A buď vyhodnotí, že je KO a nejde ani nabíjet a nebo to bude docela dlouho trvat. No a co se nestalo, ani ne po 2 hoďkách na nabíječce svítí krok č.7, tzn. plně nabito a udržovací napětí. Teď dává nějakých 13,75V. Co k tomu říct? Nevěřím, že je ta baterka OK a plně nabita.... :-/
Alfa Romeo Stelvio Veloce 280/2023-MY 2022/ & Suzuki Swift 1.2/2022/ & KTM SMT limit. ed./2011/
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

AGM: nejsem baterkolog, takže si to musíš nastudovat sám

Baterka co má zátky: to je super, že je má, to ti závidím. V podstatě ta přísnost napěťových omezení je daná tím, že baterka nesmí plynovat, protože voda co "odplynuje" z baterky pryč, se nedá dolejt. Takže zátky povolovat nesmíš, protože díky moderní nabíječce jednak plynovat víceméně nebude, a to co odplynuje by mělo díky bezúdržbové konstrukci kondenzovat zpátky, to bys otevřením narušil. A teď proč ti ty zátky závidím: máš na rozdíl od nás možnost je jednou dvakrát za rok odšroubovat (ne po jízdě nebo po nabíjení, měla by tam být aspoň hodinová pauza), a zkontrolovat, jestli jsou elektrody kompletně zaplavené a když ne, tak dolít trochu destilky. Nemělo by to vlastně být potřeba, ale sichr je sichr.

Stará baterka z motorky: může být OK a nemusí. Nabíječka pozná pouze totálně mrtvou baterku. Když je baterka pouze "stará" a díky stáří a opotřebení má třeba jen třetinovou kapacitu, tak to nabíječka nepozná. Ona nabíječka může vědět, že tam naprala třeba 20Ah a víc se nevejde, ale už si nepřečte cedulku na baterce "60Ah" a tímpádem neví, že už je kaput. Ty to poznáš tak, že je moc rychle nabito - 5A nabíječka nemůže nabít vybitou 60Ah baterku za míň než 12 hodin, takže když za 3 hodiny svítí hotovo, máš jasno. Těch 60Ah / 20Ah je konkrétní případ, kdy jsem čtyři roky starou baterku pak před vyhozením proměřoval řízenou zátěží.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Hoki
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 85
Registrován: čtv črc 25, 2013 2:59 pm
Jméno a příjmení: Jaroslav Hoskovec

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od Hoki »

Malý dotaz. V Subaru se systémem start-stop je jiný akumulátor, než ve vozech bez této kraviny ? Případně jaký a při poklesu napětí na jakou hodnotu by se měla baterie začít nabíjet.
Díky za info.
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

Hoki píše:Malý dotaz. V Subaru se systémem start-stop je jiný akumulátor, než ve vozech bez této kraviny ? Případně jaký a při poklesu napětí na jakou hodnotu by se měla baterie začít nabíjet.
Díky za info.
Ano, jsou to baterie typu EFB, odolávající cyklické zátěži a tzv. inteligentnímu režimu dobíjení.
Konkrétně např. Yuasa Q-85, která je použita v nových Subaru.

Nabíjet je záhodno, když její klidové napětí poklesne pod 12,4 V a nutno! pokud se toto klidové napětí blíží hodnotě 12,2 V
fajfka
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 166
Registrován: pát črc 13, 2012 7:07 pm
Bydliště: Praha

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od fajfka »

AGM baterie potřebuje vyšší napětí z alternátoru, aby se plně nabila. To taky znamená,že když dopřeješ svému 15r. starému miláčkovi tuhle lepší baterii a z alternátoru ti jde klasických 14,2V, tak ji od samého počátku ničíš. Nikdy se zcela nenabije. Dorovnat se to dá občasným nabíjením chytrou nabíječkou v režimu AGM
Pro ty,co chtějí vědět víc. Už jsem to sem dával
http://www.auto.cz/nespolehlivost-bater ... edium=dave
fajfka

Subaru Outback 3,0 AT 2007
BMW 1100 GS
Honda Shadow 1100 C
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

plukovník píše:Nabíjet je záhodno, když její klidové napětí poklesne pod 12,4 V a nutno! pokud se toto klidové napětí blíží hodnotě 12,2 V
Klidovým napětím myslíš napětí při nulovém odběru?
Pokud ano, jak je záhodno toto napětí měřiti? Jak často a jakým způsobem u baterky, co je v používaném autě?
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

outback píše:
Klidovým napětím myslíš napětí při nulovém odběru?
Pokud ano, jak je záhodno toto napětí měřiti? Jak často a jakým způsobem u baterky, co je v používaném autě?
Měřit by se to mělo v klidovém stavu, tedy bez odběru (zavřené dveře, vypnuté rádio a minimálně hodinu po vypnutí motoru.
Já osobně to měřím až druhý den a baterku dobíjím preventivně tak jednou za čtrnáct dní, napětí na ní před dobíjením je většinou tak 12,5 V, což odpovídá zhruba 75% nabití.
Dobíjím ve vozidle nabíječkou CTEK přes originální, napevno nainstalovaný konektor CTEK.
PeteBiggy
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1281
Registrován: pát úno 10, 2017 2:56 pm
Bydliště: Biggyho Beskydský Rajón
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od PeteBiggy »

No trochu jsem se teď o tuto problematiku po letech zase začal zajímat.
Ten článek na auto.cz je sice fajn (jakožto jeden z mála jelikož pan Vaculík, jinak to je vesměs fakt děsná úroveň tohoto webu), ale uvádějí zplyňovací napětí už nad 14,4V. Což je ještě teda docela málo, spíše to je nad 15V. A právě AGM baterie se nemůžou nabíjet zplyňovacím napětím. A CTEKy při AGM režimu začínají na 14,7V při běžné pokojové teplotě. V garáži mi to teď v zimě dává cca 14,9-15V, jak už jsem psal a co mě prvně trošku znepokojilo...
Jinak si myslím, že ten režim pro AGM baterky není zase až tak důležitý, stačí standardní inteligentní nabíječka.

Když to shrnu, tak ono u AGM to je tak, že jim sice svědčí o trošku vyšší napětí než u standardních bezúdržbovek (vysvětluji si to větším odporem na deskách?), ale zároveň jsou velmi háklivé na to vyšší napětí, zplyňovací (funkce Recond u CTEKu), pač by se mohl potrhat ten ztužený elektrolyt (záměrně nepíšu gel).

Co se týče měření "klidového napětí", tak myslím stačí měřit na druhý den, čili min. po 12 hod řekněme.
Alfa Romeo Stelvio Veloce 280/2023-MY 2022/ & Suzuki Swift 1.2/2022/ & KTM SMT limit. ed./2011/
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
Hoki
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 85
Registrován: čtv črc 25, 2013 2:59 pm
Jméno a příjmení: Jaroslav Hoskovec

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od Hoki »

plukovník píše:
Ano, jsou to baterie typu EFB, odolávající cyklické zátěži a tzv. inteligentnímu režimu dobíjení.
Konkrétně např. Yuasa Q-85, která je použita v nových Subaru.

Nabíjet je záhodno, když její klidové napětí poklesne pod 12,4 V a nutno! pokud se toto klidové napětí blíží hodnotě 12,2 V
Mám Forestra 2014, S-S, jezdím kratší vzdálenosti, jednou za 3 týdny 180 km , před zimou jsem dobíjel, dnes mi GPS poslala info , vše OK, baterie 12,1V , tak jsem to změřil a bylo to 11,9 V ! Zítra to tedy budu nabíjet, mám CTEK 5.0 , která má normální a zimní nabíjení, je to vhodné pro tuto baterii ? Díky.
PeteBiggy
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1281
Registrován: pát úno 10, 2017 2:56 pm
Bydliště: Biggyho Beskydský Rajón
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od PeteBiggy »

Hoki píše:
Mám Forestra 2014, S-S, jezdím kratší vzdálenosti, jednou za 3 týdny 180 km , před zimou jsem dobíjel, dnes mi GPS poslala info , vše OK, baterie 12,1V , tak jsem to změřil a bylo to 11,9 V ! Zítra to tedy budu nabíjet, mám CTEK 5.0 , která má normální a zimní nabíjení, je to vhodné pro tuto baterii ? Díky.
No tak baterka už dostala teda docela zabrat. Touhle nabíječkou ji samo můžeš nabít, tuhle si já teď pořídil taky...
Alfa Romeo Stelvio Veloce 280/2023-MY 2022/ & Suzuki Swift 1.2/2022/ & KTM SMT limit. ed./2011/
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

Jo, kdyby to bylo tak jednoduchý.Bohužel klidový stav, pro který jsou tabulky stavu nabití v závislosti na kapacitě, je nulový odběr, a ten dosáhnu jen odpojením baterky. Už jenom odemčení a otevření dveří vyvolá hektickou aktivitu řídících jednotek a zvýšený klidový odběr i u aut 10 let starých, třeba Passat B5 jakž takž usne až po deseti minutách od poslední události, a i pak má jako skoro všechna auta, co mají aspoň jednu řídící jednotku, nenulový odběr.

Reálně to vidím na usnutí hodinu po posledním šáhnutí na auto a 12 hodin po vypnutí motoru, a i tak tam bude klidový odběr docela dost miliampér až několik málo desítek miliampér. Takže leda měřit v garáži kde to lze nechat pár hodin otevřený, nebo vytáhnout dráty ven, a i tak to bude zkreslený tím nenulovým klidovým odběrem. Za mne je jediný reprodukovatelný směrodatný ukazatel stavu baterie pokles napětí při startování, pokud pod 9V tak dobíjet. Napětí naprázdno je spíš do laborky než do praxe.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

Hoki píše:
Mám Forestra 2014, S-S, jezdím kratší vzdálenosti, jednou za 3 týdny 180 km , před zimou jsem dobíjel, dnes mi GPS poslala info , vše OK, baterie 12,1V , tak jsem to změřil a bylo to 11,9 V ! Zítra to tedy budu nabíjet, mám CTEK 5.0 , která má normální a zimní nabíjení, je to vhodné pro tuto baterii ? Díky.
Být tebou, tak urychleně koupím novou baterii a sice Exide EL604 (12V/60Ah EFB).
PeteBiggy
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1281
Registrován: pát úno 10, 2017 2:56 pm
Bydliště: Biggyho Beskydský Rajón
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od PeteBiggy »

Ty voe tak nebud hnidopich :-) Presne jsem hned vedel kam miris,jak si reagoval na Plukovnika.Proto jsem to klidove napeti zamerne dal do uvozovek!
Alfa Romeo Stelvio Veloce 280/2023-MY 2022/ & Suzuki Swift 1.2/2022/ & KTM SMT limit. ed./2011/
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“