Kontrola trakce? VDC?

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Uživatelský avatar
MaSlo
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 913
Registrován: sob pro 25, 2010 2:36 pm
Jméno a příjmení: Martin Slováček
Bydliště: Okolo Vsetína

Re: Kontrola trakce? VDC?

Příspěvek od MaSlo »

samvaculik píše: Asi pravda, že by byl ve větší zátěži, když je zaplá spojka klimy?
Jo, když není spojka seplá, klimakompresor klade mnohem menší odpor a řemen tak nemá důvod prokluzovat (a tím pískat).
IG: @svetmasla

Subaru Outback 2.5 121 kW MY07 5MT alias Šedýl
Subaru Forester 2.0 MY01 5MT alias Forejs
Toyota Previa 2.4 VVT-i MY02 alias Kinderwagen
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21950
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Kontrola trakce? VDC?

Příspěvek od HonzaCZ »

samvaculik píše:Asi pravda, že by byl ve větší zátěži, když je zaplá spojka klimy?
Tak jasně, že to má vliv. Myslíš, že ten kompresor na pohon nepotřebuje žádnou energii? :-) Když je spojka rozeplá, tak má odpor skoro zanedbatelný, pokud je v ní v pořádku ložisko. Ale když se sepne, tak kompresor může mít příkon klidně třeba několik kW.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
samvaculik
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 868
Registrován: úte pro 29, 2020 11:19 am
Jméno a příjmení: Samuel Vaculík
Bydliště: Liptál
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola trakce? VDC?

Příspěvek od samvaculik »

Zkusím to prověřit. Nicméně nezdál se mi nějak extra povolený. Uvidíme.


Sent from my iPhone using Tapatalk
▶︎ Subaru Outback BP 2.5i 127kw MT 2008, vlákno zde
▶︎ Suzuki Swift SPORT 1.6 92kw 2007
▶︎ Ex Mazda 323f BJ 1.5 65kw 2000
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21950
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Kontrola trakce? VDC?

Příspěvek od HonzaCZ »

samvaculik píše:Ale Msl, kluci jsou hodní a mě ta diskuze baví!

Jen jsem měl špatný dojem, že “mezináprava” je proste uprostřed auta mezi-nápravami

Najdu si nějaké schéma svojí převodovky

Jo, asi určitě znáte, ale našel jsem nedávno stránku s on-line servisními manuály a mimo jiné jsem tam našel i informace o diffech (ne o jejich umístění, ale o specifikaci):
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Le ... 4F7EhbXiCg

Je to teda na Outback/Legacy, ale asi to tam jde přepnout.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mě to taky baví. :-D

Ona mezináprava je uprostřed mezi nápravami, ale z pohledu hnacího ústrojí. Z pohledu fyzickýho umístění je na konci převodovky. Náhon k přednímu diffu pak vede koaxiálně skrz sekundární hřídel převodovky, tedy taky vnitřkem.

Tady máš řez manuální převodovkou v subaru.

Obrázek
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7827
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Kontrola trakce? VDC?

Příspěvek od mnov »

VDC píše:Marku to mícháš hrušky s jabkama. VTD nemá s VDC nic společnýho.
Asi jsem to napsal nepřesně, převodovka má svůj řídící modul, ale určitě si to spolu povídá. :-)
Přílohy
VDC.png
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21950
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Kontrola trakce? VDC?

Příspěvek od HonzaCZ »

Tak povídá si to spolu zcela jistě. A i s dalšími moduly. :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49131
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola trakce? VDC?

Příspěvek od VDC »

Tak to samozřejmě. :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
samvaculik
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 868
Registrován: úte pro 29, 2020 11:19 am
Jméno a příjmení: Samuel Vaculík
Bydliště: Liptál
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola trakce? VDC?

Příspěvek od samvaculik »

Trošku obnovím toto téma a rovnou hodím dotaz. O kolik horší je MT v terénu oproti AT? Konkrétně Legacy/Outback BL/BP. Je to rozdíl hlavně v řidiči a v pneumatikách? Viděl jsem různé videa VDC on a VDC off, atd, ale spíš mě zajímá, jestli se dá s MT taky něco vyjet (např. sníh nebo bláto). Dneska jsem nechtěně křížil nápravy a v podstatě je můj manuál marný, musel jsem se více rozjet, pak to šlo. U AT je výhoda VDC a schopnost "kráčení" terénem. Ale tak nějak pevně veřím, že pokud je dobré obutí a dobrý řidič, dokáže MT s redukcí vyjet taky ledacos, jen neumí tak kráčet a spojka asi při pomalé jízdě terénem trpí. Nikde na netu jsem nenašel vyloženě porovnání.

Pokud by byl můj dotaz nějak krkolomný, tak se omlouvám a rád dovysvětlím.
▶︎ Subaru Outback BP 2.5i 127kw MT 2008, vlákno zde
▶︎ Suzuki Swift SPORT 1.6 92kw 2007
▶︎ Ex Mazda 323f BJ 1.5 65kw 2000
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14833
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Kontrola trakce? VDC?

Příspěvek od Tapan »

Tak především ne každý automat má VDC. To platí pro H6, 2.5ky měly VDC jen některé (Honza určitě upřesní). Když automat nemá VDC, má mezinápravovou spojku. Do vysvětlování o přenosu momentů se radši pouštět nebudu :-) Pravda pravdoucí je, že na nevhodných gumách se budeš trápit bez ohledu na pohon, zázraky to neumí. Ani AT pneumatika není vhodná kdykoliv, ve sněhu může být lepší slušnej zimák, byť s na pohled jemnějším vzorkem, na ledu bude zimák lepší určitě. A každých balastních 10 kg, které vozíš v autě, bude zejména při výjezdu do kopce znát (tím neříkám, že máš pod kopcem vysadit paní manželku a poslat ji pěšky) :-)
Když se můžeš rozjet, tak se rozjeď. Pořiď pevný (kovový) dekl pod motor, jestli nemáš, budeš pak mít víc odvahy při rozjezdu :-) Když můžeš, najeď si tak, abys nekřížil (nebo co nejméně). A trénuj, teorie je jedna věc, ale jakmile to máš vyzkoušený, je to o něčem jiným. A člověk má vždycky víc odvahy, když je poblíž druhé auto na vyproštění, případně ještě třetí, aby se dojelo pro traktor, až ti první dva blbci beznadějně uvíznou :-)
Jednu nespornou výhodu manuál přeci jen má - když uvízneš, je výrazně jednodušší auto rozhoupat a to ti může pomoct ven.
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3093
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Kontrola trakce? VDC?

Příspěvek od outback »

Pamatuju se na šumavský sraz, kde jsme pod hradem stáli na mokré louce a vyjížděli na vyvýšenou silnici. 40 aut vedle sebe na mokré trávě. Někdo hrabal hrabal hrabal až se vyhrabal, a pár aut včetně mého bývalého se rozjelo a vyjelo to jako by nic. A myslím, že MT hrabaly (dokud se neprobudí viskóza) a AT VTD vyjížděly hladce. Ale kdyžtak mne opravte, úplně přesně jsem to nesledoval kdo co měl.

Jen mne mrzí, že jsem neviděl, jak se odtamtud dostávala ta Fabie, co se optimisticky postavila na konec naší řady...
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
petr
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5157
Registrován: stř zář 24, 2014 8:25 pm
Jméno a příjmení: Petr Němec
Bydliště: Beskydy

Re: Kontrola trakce? VDC?

Příspěvek od petr »

no ja mám srovnání mezi outbackem automat s VDC a forestrem v manuálu a teda rozhodně do terénu jedu raději s forestrem, jenže to je zas rozdíl hlavně v typu auta, podvozku, on ten pohon na outbacku je asi líp zmáknutý , ale to VDC zdaleka nefunguje tak dokonale jak se píše, aspoň udajně na těch starších typech , mám BH 2002 , forester se zas zdaleka tak lehce nevykříží , je lehčí a tím pádem se bez toho VDC spíš obejde, samozřejmě kdyby to tam bylo bylo by to lepší v některých situacích, je to o konkrétní situaci
věřím , že outback s VDC a bez VDC rozdíl bude velký, outback má celkem malé křížení, což je podle mě průšvih a to VDC bude dost pomáhat no a pokud tam nebude tak to bude dost poznat
jinak celkově subaru těží z nižší váhy oproti offroadům a hodně se dá projet setrvačností , ale auto dostává zabrat, v bahně a sněhu celkem ok, ale těžší terén s křížením je problém , nejsou to offroady, ale zvládnou toho dost
největší problém mám s automatem při sjíždění po hladké cestě z kopce , automat moc nebrzdí motorem ani když navolíš za 1, manuál s redukcí je v tom o dost lepší, při zapadnutí taky lepší manuál na rozhoupání se , automat zas má lepší systém pohonu s tím VDC , líp to zatáčí hlavně ve sněhu , asi je to tím inteligentnějším pohonem, ale stejně víc vyjedu s forestrem, asi hlavně díky pneu a váze, možná i trochu světlé výšce, každá situace je jiná , na outbacka mi nevlezou řetězy což mě taky dost sere , mám strach že něco orvu , není tam moc místa
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49131
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola trakce? VDC?

Příspěvek od VDC »

Ono nejde úplně paušalizovat a záleží vždycky na situaci a typu terénu. Pravdu má Štěpán i Petr. Obecně lze říct, že VDC pomáhá tam, kde dochází ke křížení a odlehčení některého z kol. V tom je jeho výhoda. Ale funguje to jen na tvrdším povrchu. Jak jsi v blátě nebo ve sněhu, tak to líp funguje s vypnutým VDC, aby kola nic nepřibržďovalo a dalo se tomu naložit.
Ale obecně je těžký objektivně srovnávat MT versus AT s VDC, protože ten systém funguje celkově jinak.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
samvaculik
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 868
Registrován: úte pro 29, 2020 11:19 am
Jméno a příjmení: Samuel Vaculík
Bydliště: Liptál
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola trakce? VDC?

Příspěvek od samvaculik »

Chápu, zkrátka je tam hodně proměnných a vždy záleží na konkrétní situaci. Dík!


Sent from my iPhone using Tapatalk
▶︎ Subaru Outback BP 2.5i 127kw MT 2008, vlákno zde
▶︎ Suzuki Swift SPORT 1.6 92kw 2007
▶︎ Ex Mazda 323f BJ 1.5 65kw 2000
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22699
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Kontrola trakce? VDC?

Příspěvek od spm »

Podle mě tu trochu motáte dohromady VDC a VTD.

VTD je mezinápravovej diferák s elektronicky říditelnou svorností. Dával se prakticky do všech H6 (s výjimkou BS Outbacku) a pak ho u Outbacku mívaly některé 2.5ky. A tuším že se to nějakou malou chvilku objevilo v nějakém Forestru.

VDC je systém řízení trakce, v podstatě ESP. U Evropských aut platilo, že auta s VTD měly i VDC. Nicméně VDC se pak někde u BL/BP generace začalo objevovat i u jiných systémů pohonů a ve finále tuším i u MT, ale nepamatuju si kdy přesně a kde.

VDC by obecně na autě vykříženém tak, že má dvě kola (přední a zadní) v luftu zafungovat mělo a mělo by to fungovat dobře, protože to ty protáčející kola ve vzduchu přibrzdí. To se dá hodně těžce nahradit něčím jiným.
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49131
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola trakce? VDC?

Příspěvek od VDC »

Proto píšu, že je těžký to nějak objektivně srovnat.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“