Nabíjení baterie

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7814
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od mnov »

Startoval jsem se Suzuki s motorem1,2l, baterkou 40Ah sousedovo Audi A6 3,0 TDI. To by bez bez pomoci alternátoru ta baterka asi nedala. Nic se nepoškodilo.
Na volnoběh alternátor dá, podle mého názoru, maximálně 3/4 max. výkonu. Proudem se tedy nemůže poškodit. Horší je ten případ, kdy by došlo k jeho odlehčení vyšším nabíjecím napětím druhého vozu. Na tento stav regulace alternátoru není stavěná.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

mnov píše:Startoval jsem se Suzuki s motorem1,2l, baterkou 40Ah sousedovo Audi A6 3,0 TDI. To by bez bez pomoci alternátoru ta baterka asi nedala. Nic se nepoškodilo.
Na volnoběh alternátor dá, podle mého názoru, maximálně 3/4 max. výkonu. Proudem se tedy nemůže poškodit. Horší je ten případ, kdy by došlo k jeho odlehčení vyšším nabíjecím napětím druhého vozu. Na tento stav regulace alternátoru není stavěná.
Pokud je akumulátor pomocného vozidla v kondici, včetně řádného připojení a ukostření bez přechodových odporů, tak žádné poškození vlivem případných napěťových špiček z dobíjecí soustavy druhého vozidla nehrozí.
Jeho připojený akumulátor se chová jako nekonečně velká kapacita a napětí na jeho svorkách a tedy v jeho palubní síti nikdy nemůže, ani v extrémním případě, překročit nějakých 16 V.
Takové napětí může maximálně vygenerovat příslušný DTC kód, ale poškodit elektroniku vozidla nemůže.
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7814
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od mnov »

Auta s akumulátorem v kondici se nemusí startovat pomocí kabelů z druhého vozu.
Jestliže nastoupá dobíjecí napětí na startováném voze na větší, než na pomocném, tak je to problém. Alternátor se dostane do stavu bez zátěže a tam ho zničí i zbytkové magnetické pole.
Je to jen teorie a asi k tomu moc často nedojde. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

Alternátor pomocného vozidla se do stavu bez zátěže nikdy nemůže dostat, protože jako zátěž je k němu vždy připojen minimálně jeho vlastní akumulátor.
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7814
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od mnov »

Na jeho vlastní akumulátor se dostane napětí větší, než si sám reguluje. :-)
Edit: to neberu v potaz, že alternátor reguluje napětí na pomocném usměrňovači a je mu jedno co je na hlavním. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

plukovník píše: Jeho připojený akumulátor se chová jako nekonečně velká kapacita a napětí na jeho svorkách a tedy v jeho palubní síti nikdy nemůže, ani v extrémním případě, překročit nějakých 16 V.
Takové napětí může maximálně vygenerovat příslušný DTC kód, ale poškodit elektroniku vozidla nemůže.
Tohle naprosto nebere v úvahu nenulovou indukčnost a nenulový odpor veškeré kabeláže. Zejména formulace "nikdy, ani v extrémním případě". Chyba úvahy je ve v místě "napětí na jeho svorkách a tedy v jeho palubní síti ".

Chování elektriky dvou propojených aut kde alespoň v jednom běží motor a alespoň jedno má nespecifikovaný problém v elektrice lze stručně a zároveň seriózně popsat pouze formulací "bordel na kolečkách".
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7814
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od mnov »

To není žádný bordel, normálně tam platí všechny ty Kirchhoffovy zákony, Ohmuv atd. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

...tak jako né že by neplatily, ale to co z nich vyleze za čísla, to je ten správnej bordel. A ještě větší bordel bude, když místo multimetru vezmeš osciloskop, a začneš sledovat přechodové jevy a různé špičky. A nejlepší zábava bude interpretace toho bordelu, co jsi naměřil.

Když vezmeš v úvahu Kirchhoffa a Ohma a zanedbáš indukčnosti, zjistíš že se nemůže skoro nic stát. Když tam ty indukčnosti vrátíš, zjistíš že se může stát úplně všechno.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7814
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od mnov »

Proto píšu atd., to jsou ty které neznám. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24183
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od sima »

Tak já ty kabely teda vyhodím :-)
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od outback »

Néééééééééééééééééééé, přesně tohle jsem nechtěl způsobit.

Za normálních okolností to vcelku zdravý auta v naprostý většině poberou. Akorát mne popíchly nepřesnosti v plukovníkovo úvahách, jinak mám kabely na svých i cizích autech klidně 10x ročně, občas i v zimě, a nikdy nebyl problém. To že se tam při tom dějou podivný věci kterýc bych si netroufal ani odhadovat ani počítat neznamená, že by to bylo nějak extrémně nebezpečný.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7814
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od mnov »

Já si kdysi hrál s alternátory, vyráběl tranzistorové regulátory místo mechanických. Měl jsem to připojené na motor od brusky a usměrňovač vydrží neskutečné proudy. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 18906
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od hamoun »

outback píše:Ha...to mě zajímá...můžeš přesně popsat jak?

- venkovní teplota
- pomáhající auto teplé nebo studené?
- nějaké problémy u pomáhajícího auta? zlobila baterka nebo těsně po obtížném startovní nebo něco jiného neobvyklého?
- typy a stáří aut (obsah počet válců nafta/benzín)
- pomáhající auto pod plynem nebo ne?
- připojeno a rychle start, nebo chvíle čekání?
- jak dlouho se to točilo než to chytlo a chytlo to vůbec?
- rozsvítila se na pomáhajícím autě pak hned kontrolka dobíjení, nebo až později?

Dík.
- zima .. asi kolem 0 .. nebo lehce pod nulou.
- pomahajici bylo teple (jel jsem ke kolegovi 25km)
- pomahajici auto jezdilo bez problem - predtim i potom (po vymene altiku)
-- pomahajici BMW 318i rv 88 (motor a vse kolem M40) - benzin 4valec
-- pomahane Skoda Octavia prvni generace 1.9TDi 66kW - nafta 4 valec
- pomahajici bylo pod plynem
- chvili to bezelo ... par minut? nedokazu uz presne rict ...
- pomahane nechytlo - byl to jen jeden pokus
- kontrolka dobijeni se rozsvitila okamzite behem prvniho startovani

v kufru jsem mel nahodou druhy altik (nekde jsme na sluzebce cestou nakoupil hromadu dilu :) )
.. na ulici jsem ho vymenil (vozil jsem i naradi) a odtahl kolegu rovnou do servisu :)
prihoda stara 15 let .. je mozne, ze je neco zkreslene ...
škoda superb
ex WRX 2008
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 18906
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od hamoun »

sima píše:Nečetl jsem,že jsi koupil powerbanku,já se vždy dívám na jednu u kasy v Lidlu.Četl jsem návod,vypadá to co se týče schopností a "síly" slibně,deklarují nevím co všechno,až se mě tomu nechce věřit.Pro laika to vypadá ideálně,v reálu nevím.
https://www.lidl-service.com/cps/rde/xc ... A1&count=1
ja koupil tohle:
https://nabijecky-a-startovaci-boxy.heu ... noco-gb40/#

kdyz to v zime vezmu z domu, startuje 1.5l benzinovy motor jako v lete ...
kdyz to bylo v kufru, starovalo to jako v zime ... pomaleji, ale chytlo bez problemu...
škoda superb
ex WRX 2008
plukovník

Re: Nabíjení baterie

Příspěvek od plukovník »

hamoun píše:
- zima .. asi kolem 0 .. nebo lehce pod nulou.
- pomahajici bylo teple (jel jsem ke kolegovi 25km)
- pomahajici auto jezdilo bez problem - predtim i potom (po vymene altiku)
-- pomahajici BMW 318i rv 88 (motor a vse kolem M40) - benzin 4valec
-- pomahane Skoda Octavia prvni generace 1.9TDi 66kW - nafta 4 valec
- pomahajici bylo pod plynem
- chvili to bezelo ... par minut? nedokazu uz presne rict ...
- pomahane nechytlo - byl to jen jeden pokus
- kontrolka dobijeni se rozsvitila okamzite behem prvniho startovani

v kufru jsem mel nahodou druhy altik (nekde …
Důvod zničení je ten, že pomocné auto bylo pod plynem a tedy jeho alternátor vybuzen !!!

P.S.
Jen tak mimochodem, předpokládám pánové, že nikdo z vás nemá na autě namontován elektrický naviják.
Protože to je teprve ten správný zabiják pro alternátory.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“