Nabíjení baterie
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49183
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nabíjení baterie
Plukovníku jaké vážné následky ? To nerejpu, ale ptám se, protože to nevím a v tom případě jsem to doposud dělal vždycky špatně. Protože přijedu k chcíplotině s nastartovaným autem, propojím to kabelama a jdu startovat chcíplotinu. Propojím mezi sebou kladné póly a pak druhým kabelem mínusy. Vím že bych měl dát mínus na nějakou jinou kostru, než na baterce, ale v dnešní době to bývá problém. Tak prostě propojuju baterky a nikdy jsem neměl problém.
Jestli to dělám blbě, tak do mě.
Jestli to dělám blbě, tak do mě.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22730
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Nabíjení baterie
Myslim že důvod je ten, že by to nemusel vydržet alternátor toho funkčního auta, když se z něj začne vysávat proud na nastartování druhého chcíplého motoru. Kolega v práci, když jsme spolu oživovali tu chcíplou služební ofci, to svoje vypnul a říkal, že už si jeden takhle zničil.
Jinak sima: průměr a průřez není to samé, bacha na to Z tý fotky mi teda průřez právě přišel daleko menší, ale možná fotka klame...
Jinak sima: průměr a průřez není to samé, bacha na to Z tý fotky mi teda průřez právě přišel daleko menší, ale možná fotka klame...
- mnov
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 7830
- Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
- Jméno a příjmení: Marek Novák
- Bydliště: Praha
Re: Nabíjení baterie
Nemám strach, že by to alternátor nevydržel. Vždy startuji pomocí kabelů s nastartovaným motorem.
Např. alternátor u mého auta má uveden proud 90A a to na volnoběh určitě nedá.
Např. alternátor u mého auta má uveden proud 90A a to na volnoběh určitě nedá.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Impreza 2004 2.0 AT
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49183
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nabíjení baterie
OK, děkuji za vysvětlení.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Re: Nabíjení baterie
Vypínání motoru pomáhajícího auta občas někdo uvádí jako ochranu diod alternátoru, ale zcela vyjímečně - spíš se o tom jen hádají lidi na fórech. Zkoušel jsme najít nějaké důvěryhodné "oficiální" doporučení, české automotokluby nic na stránkách nemají, ale zato jsem něco objevil na ADAC. Podle ADAC má motor pomáhajícího auta při startování běžet. Zajímavé je, že doporučují jako ochranu před napěťovými špičkami v oživovaném autě po nastartování zapnout spotřebiče jak větrák, aby to mělo odběr, pak odpojit kabely a nakonec zase nepotřebnou zátěž vypnout.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
- mnov
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 7830
- Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
- Jméno a příjmení: Marek Novák
- Bydliště: Praha
Re: Nabíjení baterie
Poškození diod napěťovou špičkou je asi jediné co hrozí. Ty alternátorové diody moc velké napětí nevydrží. Jenže při vypnutém motoru je alternátor stejně připojen k baterce.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Impreza 2004 2.0 AT
- mnov
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 7830
- Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
- Jméno a příjmení: Marek Novák
- Bydliště: Praha
Re: Nabíjení baterie
To možná logiku má. Když začne oživené auto dobíjet a bude mít větší palubní napětí, než to pomáhající, tak se v tom pomocném voze alternátor dostane na nulový odběr a mohou tam vzniknout nějaké napěťové špičky.outback píše: Zajímavé je, že doporučují jako ochranu před napěťovými špičkami v oživovaném autě po nastartování zapnout spotřebiče jak větrák, aby to mělo odběr, pak odpojit kabely a nakonec zase nepotřebnou zátěž vypnout.
EDIT: V tomto případě by nenastartovaný motor pomohl.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Impreza 2004 2.0 AT
-
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 24335
- Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
- Jméno a příjmení: Radek- šíma
- Bydliště: Valašsko
Re: Nabíjení baterie
Vím o tom rozdílu,napsal jsem to a změřil dobře i vzoreček jsem si našel Díky ostatním za zkušenosti,dám na většinu a pomocné starty nadále s nastartovaným motorem.spm píše: Jinak sima: průměr a průřez není to samé, bacha na to Z tý fotky mi teda průřez právě přišel daleko menší, ale možná fotka klame...
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Re: Nabíjení baterie
Automobilový alternátor má maximální otáčky 10 000 za minutu.
Jeho buzení není lineární, ale již cca při 3 000 otáčkách bývá vybuzen na maximální proud.
To odpovídá 1 500 otáčkám motoru.
A to je přibližně studený volnoběh.
Když k tomu připočteme počáteční kopanec zatuhlého motoru startovaného vozidla s poklesem napětí palubní sítě na 7 V, tak přes ty diody alternátoru pomocného vozidla klidně může téct víc než snesou.
Doba, kdy diody KYZ ve starých škodováckých alternátorech stály dvacet korun kus a bylo možno je do víka snadno nalisovat jsou pryč.
U dnešních alternátorů se možná výkonový usměrňovač jako náhradní díl ani nesežene a např. takový nový originální alternátor 130 A na SJ přijde na 45 000,- Kč a žádnou levnější náhradu jsem nenašel.
Ale vše je to jen moje teorie a to, co vím od servismanů.
To, co se říká v akademických debatách na autoklubech zase nepovažuji až tak za relevantní.
P.S.
Od expertů autoklubů jsem již slyšel různá "moudra".
Například jak zbytečné je mít sešláplou spojku při startování , protože moderní motor to nepotřebuje a zbytečně se tím prý opotřebovává spojkové ložisko...!?!?
Jeho buzení není lineární, ale již cca při 3 000 otáčkách bývá vybuzen na maximální proud.
To odpovídá 1 500 otáčkám motoru.
A to je přibližně studený volnoběh.
Když k tomu připočteme počáteční kopanec zatuhlého motoru startovaného vozidla s poklesem napětí palubní sítě na 7 V, tak přes ty diody alternátoru pomocného vozidla klidně může téct víc než snesou.
Doba, kdy diody KYZ ve starých škodováckých alternátorech stály dvacet korun kus a bylo možno je do víka snadno nalisovat jsou pryč.
U dnešních alternátorů se možná výkonový usměrňovač jako náhradní díl ani nesežene a např. takový nový originální alternátor 130 A na SJ přijde na 45 000,- Kč a žádnou levnější náhradu jsem nenašel.
Ale vše je to jen moje teorie a to, co vím od servismanů.
To, co se říká v akademických debatách na autoklubech zase nepovažuji až tak za relevantní.
P.S.
Od expertů autoklubů jsem již slyšel různá "moudra".
Například jak zbytečné je mít sešláplou spojku při startování , protože moderní motor to nepotřebuje a zbytečně se tím prý opotřebovává spojkové ložisko...!?!?
-
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 24335
- Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
- Jméno a příjmení: Radek- šíma
- Bydliště: Valašsko
Re: Nabíjení baterie
Takže možné řešení,jistá další ochrana altíku je předehřát motor?Já mám tedy sotva těch 1500 toček vyloženě jen při startu,ihned,pak to okamžitě padá na cirka 1250 a k tisícovce záhy,když krátce prošlápnu plyn jde to docela rychle,to vše ideálně když jen na volnoběh,na "fleku",jiná věc je při jízdě.Otázka co udělá s otáčkami MOTORU,NE ALTÍKU startování jiného auta,nejspíš nic.
No srovnávat tuhle debatu s moudry ohledně nevyšlápnutou spojkou při startu to mě nepasuje.Ale určitě je pravda,že novodobé moudra co už není třeba stojí kolikrát za to.Mimochodem nemají dnešní auta vesměs čidlo na sešlápnutí spojky-versus start motoru?Pravda,taky jsem u nás v práci hleděl,sic ne příliš překvapen...co učí dnes v autoškole za bludy.Holčina nemohla nastartovat služební kia ceed,páč zásadně nemačká spojku tak jsem jí vysvětlil jak nedělá svému golfu v naftě dobře,ale myslím,že marně.
No srovnávat tuhle debatu s moudry ohledně nevyšlápnutou spojkou při startu to mě nepasuje.Ale určitě je pravda,že novodobé moudra co už není třeba stojí kolikrát za to.Mimochodem nemají dnešní auta vesměs čidlo na sešlápnutí spojky-versus start motoru?Pravda,taky jsem u nás v práci hleděl,sic ne příliš překvapen...co učí dnes v autoškole za bludy.Holčina nemohla nastartovat služební kia ceed,páč zásadně nemačká spojku tak jsem jí vysvětlil jak nedělá svému golfu v naftě dobře,ale myslím,že marně.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
- námořník
- Místopředseda klubu
- Příspěvky: 20621
- Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
- Jméno a příjmení: Jiří Mareš
- Bydliště: Most
Re: Nabíjení baterie
Před pár lety jsem 1,9tdi Fabii startoval tdi golfa a dokud jsem nepřidal plyn tak se ta kolevovo jebka ani neotočila. Kdybych to měl chciply, tak vymlatim baterku ještě sobě a stojíme v Antwerpach ještě teď . Nic se nerozbilo a Fabka najezdila dalších 60t km. Ale jsem blbej a elektrice nerozumim, tak jsem měl možná jenom štěstí .
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
-
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 24335
- Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
- Jméno a příjmení: Radek- šíma
- Bydliště: Valašsko
Re: Nabíjení baterie
Vidím to taky tak.Jasně,že když už bych chtěl pomoci,tak neřeším otáčky,jen bych to zkusil nejdřív bez zvýšených,proč ne,teda určitě jo.Taky jsem v elektrice blb,ač jsem se v tom vyučil,děsný bolševický učňák,sic jen v "maloproudu" Mě ten obor i docela bavil,seč jsem chtěl jít původně jinam,ale rodiče rozhodli,dobře tak nakonec ale bohužel učili hororově špatně,pokud tam člověk nevlezl už jako nadšenec a téměř hotový kus,tak všichni ostatní z toho byli ještě víc tumpach než předtím,když zkusili sami první krůčky.Jo taky jsem měl jiné zájmy postupně-hraní,kapely apod,ale to nebyl ten problém,prostě tam žádná podpora další nebyla,jen tě zavalili spostu nesmyslema,každý kantor si ohřál a odbrnkal jen svou polívčičku a hovno z toho,žádný kontext a pozvolný náběh to nemělo,nakonec jsme od druhého,až do čtvrtého ročníku věčně vyráběli,osazovali a kompletovali zesilovače.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49183
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nabíjení baterie
Já myslím, že je dobrý ty názory sdílet a jsem rád, že plukovník napsal možná rizika. Já o nich neměl ani zdání.
Osobně to budu dělat jako doposud. Ale řekněme méně lehkovážně.
Osobně to budu dělat jako doposud. Ale řekněme méně lehkovážně.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22730
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Nabíjení baterie
Tohle bohuzel plati stale dodnes... nevim, mozna teda s elektrikou uz to dneska bude lepsi, ale v tech modernejsich oborech je to nejmlich to samy... (a zazil jsem i takovyho, o kterem jsem presvedcen, ze tu latku ovladal jeste min nez studenti a nemel tam absolutne co delat).sima píše: ale bohužel učili hororově špatně,pokud tam člověk nevlezl už jako nadšenec a téměř hotový kus,tak všichni ostatní z toho byli ještě víc tumpach než předtím,když zkusili sami první krůčky.
Odesláno z mého SM-N950F pomocí Tapatalk