Symmetrical AWD při AT?

Odpovědět
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49183
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Symmetrical AWD při AT?

Příspěvek od VDC »

Zadretysustruh píše:
Bohužel jsem myslel, že Subaru má legendární AWD systém jenom jeden a ne čtyři a nedoufal jsem, že při AT dostanu celkom jiný systém pohonu všech kol, protože auto by mělo využívat svůj potenciál hlavně v zimě. Měl bych v tomhle případě několik otázek:
1. Jak je tenhle systém dobrý na sněhu, resp. je tenhle ATS systém stejně dobrý jako AWd systém v klasických manuálech při 2.5i motoru?
2. Má smysl brát tenhle model s ATS systémem pri 4AT nebo je lepší hledat klasiku 50:50 při 2.5 manuálech 2006 pokud je cílem auta zvládat zasněžené hory
3. …
Nemusíš mít strach, že by sis pořídil nějaký Haldex, jak sis sám našel, ATS přenáší v základu na zadní nápravu sice jen 10% výkonu, ale přenáší je tam pořád, respektive minimálně. Nefunguje to tak, že tam nejde při zařazeném D nikdy víc. Ten poměr se neustále mění až do poměru 50/50 .

Ten systém funguje dobře, kdyby dobře nefungoval, nepoužíval by se doposud. Dnes už vlastně žádné Subaru nepoužívá jiný systém, než ATS.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Zadretysustruh
Nováček
Nováček
Příspěvky: 5
Registrován: čtv zář 28, 2017 6:10 pm

Re: Symmetrical AWD při AT?

Příspěvek od Zadretysustruh »

Ahoj. Je sice Pravda, že dnes má každé jedno Subaru system ATS, ale ten je doplňený právě o středový medzinápravový diferenciál, který chybí v Outbacku 2006 4AT. Práve tenhle středový diferenciál má za úlohy regulovat poměr přenosu max 45:55 nebo 50:50 (mimo STI) ale vždy je tam zachovám určitý poměr co spolu s ATS je skvělý systém.

Práve proto jsem si není celkem jistý, jak se bude auto chovat v zimě, při poměru 90:10 a při možnosti sepnutí na 50:50, jestli je to dostatečné i pro jízdu na zasněžených kopcích? Jedná se pořád o zastaralejší systém v porovnání s dnešnými nebo klasickým VTD pri manuále 2006.

Chci Subaru k§li systému AWd ale nerad bych yůstal nemile překvapemn kůli AT a jinému systému AWD který je s tímhle spojen.

Víte neěkdo jak je to s tou automatickou převodovkou a “mauálním” režimem + - na páke?

Nicméně děkuji za rady a tipy.
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22730
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Symmetrical AWD při AT?

Příspěvek od spm »

Neni. U automatů jsou dva systémy - buď ATS, což je místo mezinápravového diferencialu hydraulicky ovládaná spojka, kde defaultně jde 10% na zadek, v případě potřeby až 50% (přední náprava je připojená napevno). Nebo VTD, což je právě mezinápravový diferenciál s tím, že má nějak elektronicky říditelnou svornost (takže dokáže poslat místo výchozích 50:50 víc na nápravu s trakcí). VTD se u novějších aut prakticky nevyskytuje (možná něco v USA/zahraničí), nejsem si teď jistej. A pak je varianta s manuální převodovkou, kde krom STI je normální mezinápravový diferencial a viskózní spojka, která supluje tu uzávěrku (tj. v případě že jedna náprava klouže, tak se něco pošle alespoň na tu druhou, jinak by se ta druhá ani nehnula).

Zasněženýho kopce bych se nebál, to vyjede v pohodě... Čeho bych se bál víc i z těch zkušeností, co se tu naznačují je, co to auto udělá, když se na té zasněžené silnici vjede větší rychlostí do zatáčky.

Manuální režim bude patrně dělat to, co od něj očekáváš :-) Prostě místo toho aby to řadilo samo (asi krom nějakých krajností jako brutálně podtočený motor nebo motor vytočený přes omezovač) to bude řadit nahorů/dolů podle toho, jak cvakáš voličem.
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Zadretysustruh
Nováček
Nováček
Příspěvky: 5
Registrován: čtv zář 28, 2017 6:10 pm

Re: Symmetrical AWD při AT?

Příspěvek od Zadretysustruh »

Přesne o to mi jde, že při manuálu je to prostě napevno 50:50 a člověk přesne ví, co může od auta čekat, ale tenhle systém ATS bez středového diferáku mi přijde jako nejmín převídatelný. O rychlé ježdení po zasnežených silnicích mi moc nejde, dotud jsem jezdil v zimě jenom s předním náhonem, s klasickou 2wd, takže toho bych se nebál. Potenciál tohto AWd bych spíšě chtětl využít v prudkém stoupání na sněhu do kopce v klasických horských silnicích neobo naopak při jízdě z kopce, nebo v závějích. Říka se, že kde Mercedes nebo BMW zastaví, tam jde Subaru na sněhu dál, jenom jsem si není jistý, jestli to tak bude I při tomhle ATS systému. Auto mám v plánu vyuívat hlavně na cesty po Evropě, prevažně hory, proto si chci být jistý, jestli to tenhle system zvládne bez problémů a nenechá mně někde v kopcích nebo závěji.

Pokud mám správné informace, při manuálním řazení přes + - bych mněl bých schopný permanentne využívat 60:40 na 1. A 2. Stupeň. Bohužel, jak se pak může chovat ATS je mi nejasné. Auto by sice mnělo okamžite sepnout na 50:50 v případě nouze ale nikde jsem o tom nenašel bližší informace jestli je tenhle system skutečne tak proaktivní a rychlý.

Jsem momentálne v rozpacích, jestli tahle verze s ATS nepostrádá potenciál klasické manuální verzi s 50:50 ročníku 2006.
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49183
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Symmetrical AWD při AT?

Příspěvek od VDC »

Zadretysustruh píše:Ahoj. Je sice Pravda, že dnes má každé jedno Subaru system ATS, ale ten je doplňený právě o středový medzinápravový diferenciál, který chybí v Outbacku 2006 4AT. Práve tenhle středový diferenciál má za úlohy regulovat poměr přenosu max 45:55 nebo 50:50 (mimo STI) ale vždy je tam zachovám určitý poměr co spolu s ATS je skvělý systém.

.
To máš úplně blbě. Středový diferenciál u automatické převodovky je pouze u H6, některých 2,5 Outbacků 115 kW BE/BH a Forestra SG 2.5 XT AT. Jinak všechny ostatní modely s automatickou převodovkou byly vždy ATS, to jest bez středového diferenciálu.

Nicméně znovu opakuju, že to není žádný tupý haldex první generace, pořád je to plnohodnotná čtyřkolka a to na co to plánuješ používat to zvládne v pohodě.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Majer
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1056
Registrován: pon bře 18, 2013 5:08 pm
Jméno a příjmení: Robert Košař
Bydliště: Ostrava

Re: Symmetrical AWD při AT?

Příspěvek od Majer »

Bude záležet na co to obuješ a jak to bude zvládat ten článek mezi volantem a pedálem , a jestli chceš jezdit víc off tak zvaž zda neporidit raději Forestera...
Peugeot 406,Subaru Outback 2,5AT,r.v.00
Zadretysustruh
Nováček
Nováček
Příspěvky: 5
Registrován: čtv zář 28, 2017 6:10 pm

Re: Symmetrical AWD při AT?

Příspěvek od Zadretysustruh »

Co se týče gum, tak na nich jsem nikdy nešetřil, takže s tím by problém být neměl. S automatem skušenosti mám, se sněhem detto, bohužel se Subaru vůbec, takže bych nerad zůstal sklamán z pohonu, který je všeude vychvalován. Je mi jasný, že i Subaru má svoje limity a nevyjedu s tím zledovatělou cestu do kopce kde ani ostatní štvorkolky nepojedou. Auto chci jenom na celoroční ježdení a i kůli ježdení v Alpách.
Jinak po Foresterovi jsem pokoukaval, jenom není tak dlohý jako outback a to je problém, protože by auto mělo sloužit i na reyervní přespání na pár nocí. Rádi cestujeme bez omezení.
Takže jak jsem psal, auto by mělo zvládnout dostat se po zasnežených horách, zvládnout běžnou zledovatělou cestu na okrskách nebo D1, případně se dostat na nějaké pole a dostat se z něj. Nějaký offroad s blátem nebo těžkým terénom v plánu jezdit nemám.
Majer
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1056
Registrován: pon bře 18, 2013 5:08 pm
Jméno a příjmení: Robert Košař
Bydliště: Ostrava

Re: Symmetrical AWD při AT?

Příspěvek od Majer »

pust si na trubce nějaké videa subaru outback offroad apod. a třeba ti mnohé napoví ....
Peugeot 406,Subaru Outback 2,5AT,r.v.00
Uživatelský avatar
vena
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1544
Registrován: pát lis 04, 2011 9:10 am
Bydliště: železná ruda
Kontaktovat uživatele:

Re: Symmetrical AWD při AT?

Příspěvek od vena »

jak psal majer ,je třeba dobrý gumy.a to proto aby pomáhali při jíźdě z kopce. :-) to chce opravdu s rozumem.s jízdou do kopce si nedělej hlavu.je třeba to vyzkoušet.

když už jsme u toho mají teda 2.5 MY 2008 127kW automaty VDC?
edit:měl jsem vždycky za to že to od 2004 měli sstandartně všechny Otbcky.
Citroen C5 2.2Hdi 09, Subaru Outback 2.5 12
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49183
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Symmetrical AWD při AT?

Příspěvek od VDC »

vena píše:
když už jsme u toho mají teda 2.5 MY 2008 127kW automaty VDC?
edit:měl jsem vždycky za to že to od 2004 měli sstandartně všechny Otbcky.
Tak to se přiznám, že nevím. To by asi věděl HonzaCZ. S jistotou to vím jen u H6.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3095
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Symmetrical AWD při AT?

Příspěvek od outback »

Nejsem si jistej, snad základní výbava Legacy Trend by ho mít neměla, v Outbacku si tipuju bude asi skoro všude. Ale vtip je v tom ten, že díky kombinaci boxer a čtyřkolka tam kde u ostatních aut už ESP reguluje jak vzteklý, kontrolky blikají, kola rachotí, tak VCD stále nemá co na práci protože auto stále drží na silnici jaksi samo od sebe...takže VDC není tolik potřeba jako u předokolek ESP.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21961
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Symmetrical AWD při AT?

Příspěvek od HonzaCZ »

Vy mě s tím 50:50 u ATS chcete nasrat, že jo? :) Proč jsem to tady kdysi asi vysvětloval a do krve se dohadoval s jedním blbečkem, z kterýho se vyklubal ještě větší blbeček, o tom, jak to s těmi momenty je. Pokud se u ATS ta spojka spojí napevno, tak to neznamená rozdělení momentů 50:50. Rozdělení 50:50 má klasický symetrický diferenciál. Nebylo by trochu divné, že diferenciál a pevné spojení by mělo stejné rozdělení momentu? Bylo, co? Proto to taky tak není. Diferenciál je přesně určen k tomu, aby v přesném poměru dělil moment. Na nápravě vždy 50:50, středový u C-AWD taky 50:50, u VTD nebo DCCD už jsou ty poměry nesymetrické. Proč by asi někdo vynalézal diferenciál, když by to fungovalo i bez něj, s pevným spojením? A neříkejte, protože by se nemohla vyrovnávat rychlost kol v zatáčce, to taky, ale přesně právě to s tím souvisí. Protože moment je stejný na obě kola/nápravy a mění se otáčky, tím pádem se mění výkon na jednotlivých kolech/nápravách.

Trochu bordelu do toho vnáší viskospojka u C-AWD, hydrospojka u VTD, spojka u DCCD nebo viskospojky na nápravových diffech. Do toho ale teď nebudeme zabíhat. Řekněme jen zjednodušeně, že všechny ty spojky umí to jediné - přenášet moment z výstupu, který se točí rychleji (zpravidla ten, co klouže, nemá dostatek trakce) na výstup, co se točí pomaleji.

Takže pokud u ATS narvu spojku úplně naplno a tím do určitého limitního momentu, který ta spojka už nepřenese, dostanu pevné, mechanické spojení, tak NENÍ poměr 50:50, NENÍ! Ten poměr zcela přesně závisí na mechanickém odporu obou výstupů. Tedy, řekněme, trakčním zatížení, nebo jak to nazvat, jednotlivých náprav. Uvedeme obligátní příklad: Jedna náprava na ledu, druhá na suchém asfalt. ATS spojka narvaná na 100 %. Auto se rozjede. Momenty jdou kam? Momentu jde většina tam, kde je asfalt a minimum tam, kde je led. Takže když bude předek na ledu, tak půjde třeba 10 % na předek, 90 % na zadek. Když bude zadek na ledu, tak půjde 10 % na zadek, 90 % na předek. HA! Kde je 50:50? Ve chvíli, kdy obě nápravy pojedou po stejném povrchu, tak se ten poměr bude blížit 50:50, ale záleží stále na tom, která náprava zabírá. Když budu hodně akcelerovat, předek se odlehčí, tak půjde víc dozadu, když pojedu pozvolna, tak se to zase vyrovná. Stále mluvím o stavu, kdy je spojka ATS na 100 %. Pokud není plně sevřená a do soustavy uvažujeme nějaký prokluz, tak se to všechno samozřejmě komplikuje.

Když do stejné situace postavím auto s otevřeným mezinápravovym diffem, tak půjde na obě nápravy 50:50, ta na ledu proklouzne a bude hrabat, proč? Protože na ní jde stejná "síla", tedy moment, jako na tu na asfaltu, nic nezaručuje stejné otáčky jako v případě plně sevřené ATS spojky, a led má nižší třecí odpor než asfalt, takže to bude hrabat. A půjde tam maximálně přesně tak velký moment, jako je potřeba k tomu, aby to na tom ledu hrabalo. Protože 50:50. Nemůže tam jít vetší moment. Ani na nápravu mimo led nemůže jít větší moment. Prostě 50:50. Soustava motoru a převodovky nebude dodávat větší moment, než je 2x moment potřebný k rozhrabání nápravy na ledu. Pokud tedy moment potřebný k rozhrabání nápravy na ledu nebude stačit k rozjetí auta, tak to se nerozjede. Pokud stačit bude - třeba na rovině nebo z kopce, tak se samozřejmě rozjede.

Když tam dám auto s C-AWD, tedy diff s viskospojkou mezi nápravama, tak se stane na začátku to samé, ale rozdíl otáček zachytí viskospojka a začne přenášet moment i na druhou nápravu. Viskospojka třením generuje odpor, který umožní, aby na nápravu, která není na ledu, šel větší moment. Konkrétně moment té, co na ledu je + moment potřebný k překonání odporu viskospojky. Takže se auto třeba už rozjede, pokud by se bez viskospojky nerozjelo.

Takže tak. Jestli jsou dotazy, tak klidně, ale s ignoranty, kteří se mnou budou polemizovat, se nebavím. Prostě je to tak.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21961
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Symmetrical AWD při AT?

Příspěvek od HonzaCZ »

vena píše:H6 měla třeba 45-65 a plus VTD (obdoba ESP) ,to by bylo možná ještě lepšejší.ty modernější jako chceš ty by to mohli mít taky
Spíš 45:55 ;) A VTD není obdoba ESP, obdoba ESP je VDC. VTD je systém pohonu. :) Ty modernější VTD právě nemají a VDC od určité doby (2008?) mají všechny, včetně manuálů.
vena píše:když už jsme u toho mají teda 2.5 MY 2008 127kW automaty VDC?
edit:měl jsem vždycky za to že to od 2004 měli sstandartně všechny Otbcky.
Outback 2.5i MY2008 automat má VDC, kromě výbavy Trend.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21961
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Symmetrical AWD při AT?

Příspěvek od HonzaCZ »

VDC píše:No z venku to nepoznáš. Respektive u tvého auta to poznáš podle toho, že máš VDC.
Z venku ne, ale pod kapotou už jo. Ze štítku na jednom z blatníků je typové označení převodovky a z něj se dá poznat VTD.
VDC píše:Jak víš, že nemáš střední diferenciál ? MPT se s VDC nedělalo, pokud vím, tedy v té naší generaci OTB. Ta převodovka je v podstatě stejná, jako v H6, jen je jiný stálý převod.
Na EDM ne. Na USDM mám pocit, že jo. V převodovce se ještě liší počty párů lamel spojek a brzd.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21961
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Symmetrical AWD při AT?

Příspěvek od HonzaCZ »

spm píše:nekde jsem videl, ze u H6 ta mirna preference zadku byla kvuli vyvazeni nedotacivosti, kdyz si to na predni naprave veze tu strojovnu
Tak ona 2.5 má stejných 45:55. ;)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „IV. gen. BL/BP (03-09)“