Vy mě s tím 50:50 u ATS chcete nasrat, že jo?
Proč jsem to tady kdysi asi vysvětloval a do krve se dohadoval s jedním blbečkem, z kterýho se vyklubal ještě větší blbeček, o tom, jak to s těmi momenty je. Pokud se u ATS ta spojka spojí napevno, tak to neznamená rozdělení momentů 50:50. Rozdělení 50:50 má klasický symetrický diferenciál. Nebylo by trochu divné, že diferenciál a pevné spojení by mělo stejné rozdělení momentu? Bylo, co? Proto to taky tak není. Diferenciál je přesně určen k tomu, aby v přesném poměru dělil moment. Na nápravě vždy 50:50, středový u C-AWD taky 50:50, u VTD nebo DCCD už jsou ty poměry nesymetrické. Proč by asi někdo vynalézal diferenciál, když by to fungovalo i bez něj, s pevným spojením? A neříkejte, protože by se nemohla vyrovnávat rychlost kol v zatáčce, to taky, ale přesně právě to s tím souvisí. Protože moment je stejný na obě kola/nápravy a mění se otáčky, tím pádem se mění výkon na jednotlivých kolech/nápravách.
Trochu bordelu do toho vnáší viskospojka u C-AWD, hydrospojka u VTD, spojka u DCCD nebo viskospojky na nápravových diffech. Do toho ale teď nebudeme zabíhat. Řekněme jen zjednodušeně, že všechny ty spojky umí to jediné - přenášet moment z výstupu, který se točí rychleji (zpravidla ten, co klouže, nemá dostatek trakce) na výstup, co se točí pomaleji.
Takže pokud u ATS narvu spojku úplně naplno a tím do určitého limitního momentu, který ta spojka už nepřenese, dostanu pevné, mechanické spojení, tak NENÍ poměr 50:50, NENÍ! Ten poměr zcela přesně závisí na mechanickém odporu obou výstupů. Tedy, řekněme, trakčním zatížení, nebo jak to nazvat, jednotlivých náprav. Uvedeme obligátní příklad: Jedna náprava na ledu, druhá na suchém asfalt. ATS spojka narvaná na 100 %. Auto se rozjede. Momenty jdou kam? Momentu jde většina tam, kde je asfalt a minimum tam, kde je led. Takže když bude předek na ledu, tak půjde třeba 10 % na předek, 90 % na zadek. Když bude zadek na ledu, tak půjde 10 % na zadek, 90 % na předek. HA! Kde je 50:50? Ve chvíli, kdy obě nápravy pojedou po stejném povrchu, tak se ten poměr bude blížit 50:50, ale záleží stále na tom, která náprava zabírá. Když budu hodně akcelerovat, předek se odlehčí, tak půjde víc dozadu, když pojedu pozvolna, tak se to zase vyrovná. Stále mluvím o stavu, kdy je spojka ATS na 100 %. Pokud není plně sevřená a do soustavy uvažujeme nějaký prokluz, tak se to všechno samozřejmě komplikuje.
Když do stejné situace postavím auto s otevřeným mezinápravovym diffem, tak půjde na obě nápravy 50:50, ta na ledu proklouzne a bude hrabat, proč? Protože na ní jde stejná "síla", tedy moment, jako na tu na asfaltu, nic nezaručuje stejné otáčky jako v případě plně sevřené ATS spojky, a led má nižší třecí odpor než asfalt, takže to bude hrabat. A půjde tam maximálně přesně tak velký moment, jako je potřeba k tomu, aby to na tom ledu hrabalo. Protože 50:50. Nemůže tam jít vetší moment. Ani na nápravu mimo led nemůže jít větší moment. Prostě 50:50. Soustava motoru a převodovky nebude dodávat větší moment, než je 2x moment potřebný k rozhrabání nápravy na ledu. Pokud tedy moment potřebný k rozhrabání nápravy na ledu nebude stačit k rozjetí auta, tak to se nerozjede. Pokud stačit bude - třeba na rovině nebo z kopce, tak se samozřejmě rozjede.
Když tam dám auto s C-AWD, tedy diff s viskospojkou mezi nápravama, tak se stane na začátku to samé, ale rozdíl otáček zachytí viskospojka a začne přenášet moment i na druhou nápravu. Viskospojka třením generuje odpor, který umožní, aby na nápravu, která není na ledu, šel větší moment. Konkrétně moment té, co na ledu je + moment potřebný k překonání odporu viskospojky. Takže se auto třeba už rozjede, pokud by se bez viskospojky nerozjelo.
Takže tak. Jestli jsou dotazy, tak klidně, ale s ignoranty, kteří se mnou budou polemizovat, se nebavím. Prostě je to tak.