Samovolné brždění

Uživatelský avatar
Tomiq
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1480
Registrován: pát říj 18, 2019 12:57 pm
Jméno a příjmení: Tomáš P.
Bydliště: Praha - Východ

Samovolné brždění

Příspěvek od Tomiq »

Ahoj, poslední dobou mám následující problém s brzdama.
NĚKDY mi auto v jednom konkrétním kopci vždy jakoby ztratí výkon a za ním na rovinkách i z kopce na vítr nejede.
Brzdy jsem několikrát kontroloval, ale až do nedávna nebyly nikdy nějak abnormálně teplé, takže mi to docvaklo až naposledy, kdy se z nich doslova hulilo - stejně po pěti letech jsou zralý na výměnu.
Auto opravdu brzdilo - všemi čtyřmi, tedy ne klasicky zaseklý brzdič na vodicím čepu, apod. Myslel jsem, že to vypadá na čidlo asistenta rozjezdu (HH) do kopce :-/
Takže jsem si myslel, že to zatím "vyřeším" tak, že jsem odpojil G senzor pod středovým panelem u ručky a budu pozornost směřovat sem. Ale dnes se mi to stalo znovu (krátká pojíždka do krámu s návratem domů - cca 5km, po půl hodině odjezd do práce a už nic - tedy dobrý), tak jsem z toho jelen >:-& >:-& >:-&
Snažil jsem se vypozorovat souvislost s vnějšími vlivy - počasí, teplota, předchozí jízda, apod., ale jediný společný znak je, že když to dělá, tak je to záhy, co vyjedu z baráku - tedy ne po předchozí jízdě.
Loni v létě se dělala spojka, ale tohle začalo až někdy cca v prosinci (napadla mě spojitost s HH)...
Napadá vás něco?
Díky (*_^) |,,,,
Subaru Forester 2.0 MT 2006
ex Subaru Outback 2.5 MT 2002
ex Subaru Outback 2.5 MT 2002
ex Subaru Legacy 2.0 MT 1999
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22542
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Samovolné brždění

Příspěvek od spm »

Na tý mojí koncernový kraksně se tohle hodně často stává a prej to dělá brzdovej posilovač. (Obvykle po výměně kapaliny klasicky šlapací metodou, což taky úplně nechápu). Jinak bych si to asi ještě dovedl představit u brzdového válce. Víc dalších věcí tam snad neni, pokud se nějak nezbláznila ABS jednotka :-)
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
Tomiq
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1480
Registrován: pát říj 18, 2019 12:57 pm
Jméno a příjmení: Tomáš P.
Bydliště: Praha - Východ

Re: Samovolné brždění

Příspěvek od Tomiq »

No právě, že je toho asi víc. Každopádně brzdovku jsem neměnil ;-D
Subaru Forester 2.0 MT 2006
ex Subaru Outback 2.5 MT 2002
ex Subaru Outback 2.5 MT 2002
ex Subaru Legacy 2.0 MT 1999
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Samovolné brždění

Příspěvek od zhor »

Hill holder ale funguje mechanicky ne? Tam je propojení lankem spojkového a brzdového pedálu (nebo brzdového válce a spojkového pedálu). Takže bych se spíš podíval tímhle směrem, jestli to lanko není seklý nějak a chodí jak má. V zimě se k pedálům dostane hodně sraček z bot, takže se to mohlo nějak zašpinit a přestat správně fungovat. Anebo i u toho brzdového válce to může být zarostlý.

Samotný G senzor si myslím, že slouží spíš pro ABS a ESP.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20532
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Samovolné brždění

Příspěvek od námořník »

Hilholder je jenom na zadek, tak to by všechny 4 teplý bejt neměly. A spíš si myslím, že s tím spíš nejde couvat než jet dopředu.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22542
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Samovolné brždění

Příspěvek od spm »

U těch starších aut imho není, to jenom mechanicky blokuje brzdový pedál, takže to brzdí vším.
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7813
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Samovolné brždění

Příspěvek od mnov »

Hill holder brzdí všechna kola. V podstatě to jen zadrží tlak vyvoloný šlápnutím na brzdu a automaticky ho uvolní při pouštění spojkového pedálu. Aby přibrzďoval musel by se natlakovat šlápnutím na brzdu. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
Albi
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3126
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Albert Němčík
Bydliště: Železná Ruda / Praha

Re: Samovolné brždění

Příspěvek od Albi »

HH jsem měl u Legacy 1991, MT ... napojený na lanko spojky, blokoval tlak v brzdách do nějakého momentu ... bylo to v motorovém prostoru vidět a přístupné ... nevím jak další ročníky ...
Subaru Legacy 2.5 MT sedan '2004 | Kawasaki ZR-7S '2002 | Agados VZ-26 '2009 | Author A-RAY Plus '2008
EX: Subaru Legacy 2.2 MT kombi '1991 | Toyota Tercel 4WD kombi '1986 | Dacia 1310 TX sedan '1989
Uživatelský avatar
Tomiq
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1480
Registrován: pát říj 18, 2019 12:57 pm
Jméno a příjmení: Tomáš P.
Bydliště: Praha - Východ

Re: Samovolné brždění

Příspěvek od Tomiq »

Díky, zkusím zkontrolovat to lanko.
Já myslel, že činnost HH ovlivnuje ten G senzor - že ho aktivuje jen při určitém sklonu auta. Když se mi tohle nedělo, tak HH fungoval jen v kopci, na rovině to nebrzdilo - anebo mi to jen přišlo tím, že na rovině ten účinek nebyl patrný? :-/ :-D (k čemu tam ale ten G senzor jinak je?)
Subaru Forester 2.0 MT 2006
ex Subaru Outback 2.5 MT 2002
ex Subaru Outback 2.5 MT 2002
ex Subaru Legacy 2.0 MT 1999
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Samovolné brždění

Příspěvek od zhor »

Tam byl myslím jenom nějaký mechanismu, který prostě podle gravitace, se buď otevřel, když stálo auto čumákem nahoru, nebo neotevřel. Tam podle mě žádná elektronika není, to funguje čistě mechanicky.

Ten G sensor (nebo spíš Yaw sensor) je pro jednotku ABS a ESP (DCCD ho taky používá) a dává se co nejblíže středu auta.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20532
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Samovolné brždění

Příspěvek od námořník »

Tak jsem se něco dozvěděl 👍. Já si pamatuju, že u SF co jsem kdysi měl jsem v teple ani nemohl couvat. Čím jsme to vyřešili už nevím. Myslím, tak výměnou kapaliny a pomocného spolkovýho válečku,
myslím .
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
bushman1
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3600
Registrován: úte led 21, 2014 3:15 pm

Re: Samovolné brždění

Příspěvek od bushman1 »

Mě Stíhačka brzdila všemi čtyřmi při špatném výškovém nastavení snímače pod brzdovým pedálem.

viewtopic.php?p=467598
Subaru WRX STI 2.5 2012
viewtopic.php?f=39&t=7756
Mini Cooper Clubman S ALL4 2.0 2016
Skoda Octavia IV 1.5 2021
Ex Subaru Legacy 2.5 2008
viewtopic.php?f=39&t=3638
https://www.instagram.com/fova.bushman/
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Samovolné brždění

Příspěvek od HonzaCZ »

zhor píše: stř úno 14, 2024 3:51 pm Ten G sensor (nebo spíš Yaw sensor) je pro jednotku ABS a ESP (DCCD ho taky používá) a dává se co nejblíže středu auta.
Pleteš víc věcí dohromady.

G sensor je senzor zrychlení v jedné ose (ne gravitace) a to v předozadní. Mají ho auta od určité generace systémů ABS. Slouží k tomu, aby jednotka ABS poznala, že kloužou všechna kola, že nezpomaluje reálně tak, jak zpomalují kola. To mají auta bez VDC nebo stabilizace podvozku obecně.

Pak je Lateral G sensor, tedy snímač bočního zrychlení. To mají navíc auta s AT převodovkou, nevím od kdy, ale mají to třeba modely s 5AT bez VDC. Je to kvůli tomu, aby TCU agresivně nepodřadila v zatáčce. Mají to, tuším, i starší modely s DCCD bez VDC.

A pak jsou modely s VDC a ty místo tohohle všeho mají jednu krabičku, která měří jak lineární zrychlení dopředu-dozadu, doleva-doprava, tak navíc zrychlení kolem svislé osy - to je to zmíněné Yaw Rate - tedy ve volném překladu rychlost zatáčení. Podle tohohle všeho plus samozřejmě rychlostí jednotlivých kol a snímače natočení volantu, dokáže jednotka VDC spočítat, jestli se všechny tyhle dynamický jevy odehrávají tak, jak odpovídá dané rychlosti a natočení volantu. Pokud ne, tak blikají přejetí hadi a dějí se korekce jednotlivými brzdami, aby se podvozek stabilizoval. V tomto případě DCCD a 5AT používá informace také z tohohle čidla, takže 5AT s VDC nemá dedikované čidlo pro boční zrychlení kvůli převodovce.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Samovolné brždění

Příspěvek od zhor »

Super, díky za vysvětlení. Snad si to budu pamatovat. Měl jsem za to, že ten G senzor se už integruje do ABS jednotek, protože tam je relativně jedno, kde se nachází, ale ten Yaw senzor se musí dávat doprostřed auta, aby ukazoval co nejpřesněji.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Samovolné brždění

Příspěvek od HonzaCZ »

Jj, někdy se to dává přímo do jednotek, ale zrovna SG to má mezi sedačkama i v případě "jenom" G sensoru.

Když je tam i Yaw tak to je jasný, to se dává doprostřed, aby bylo snazší pak dopočítat rotaci kolem svislý osy, odlišit boční posun atd. VDC bude reagovat jinak, když jde auto jednou nápravou ven, než když se celý sune bokem. Je kolem toho docela zajímavá matematika. Myslím, že o tom máme i něco ve wiki.

EDIT: Aha, tak to, co jsem myslel, je víc o VTD. Ale ono to všechno spolu úzce souvisí. https://subarufanclub.cz/wiki/_media/te ... 999_1_.pdf
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Brzdy“