brzdove svetla - souvislosti

Okino
Nováček
Nováček
Příspěvky: 4
Registrován: čtv led 21, 2016 12:12 pm
Bydliště: Žižkov

brzdove svetla - souvislosti

Příspěvek od Okino »

Nevím kam to dát, tak zakládám nové vlákno

Chci se s Vámi podělit o čerstvou zkušenost, možná se to někomu hodí:
OTB 2005 H6
Při nedělním návratu z chalupy domů a čekání na autovýtah do baráku, mi žena zahlásila, že se najednou rozblikali kontroly VDC a ABS.
Už se mi to jednou stalo, když se mi vypálili obě dvě (!) žárovky brzdových světel najednou. Vystoupil jsem, šel jsem se podívat zezadu na auto, na světla, a ty brzdové skutečně nesvítila. Takže věc je daná, neřešíme, vymění se v garáži žárovky a fungujeme dál… s tím jsem nechal ženu najet do výtahu, a šel jsem do garáže pomalu pěšky po schodech…

Bohužel ten hlavní problém nastal, když žena chtěla vyjet z výtahu a nic… Koukám na ní, co nejede, ona kouká na mně a se slzami v očích mi přes okýnko oznamuje, že se něco posralo a že nelze přeřadit z P na D. Veškeré následné pokusy přemluvit auto byly marné. Samo sebou v P je auto brzděno přes kolík, takže ho ani nešlo z výtahu vytlačit ven… >:-&

Takže, první skorohodinu jsem trávil v garáži u výtahu čekáním na kámoše mechanika, který sice není Subaru friendly, ale je šikovný a byl první, komu jsem volal, abych danou situaci prodiskutoval. Do toho se u mne hromadili sousedi, který se chodili koukat na dementa, co v neděli večer, když se všichni vracení zpátky domů, blokuje výtah. No nádhera… X-&
Keci sousedů, že si mám hned zavolat do svojí pojišťovny, kde mi pošlou servisáka, který situaci určitě obratem vyřeší, nebudu raději komentovat...

Každopádně, po příjezdu kámoše a po nezdárných pokusech autu domluvit přes diagnostiku, ať řadičku uvolní, jsme rozebrali středový panel u řadičky, kde jsme objevili na pravé straně od páky mechanickou blokaci / plastovou západku. Tato šla pak odblokovat a auto jsme ke spokojenosti všech čekajících sousedů z výtahu dostali ven…

Poté nastalo pátrání, co se vlastně s autem stalo a jestli prasklé žárovky můžou zablokovat řadičku, protože když mi naposledy ty žárovky odešly, řadit se dalo bez problému…
Nakonec se ukázalo, že je prdlá 20A pojistka brzdových světel. >:-&
Po její výměně se auto začalo chovat „normálně“. Pojistku daroval čekající soused, který mezi tím zaparkoval, protože já jsem v aute žádnou náhradní pojistku neměl :-/

Moje ponaučení
- když současně svítí / blikají kontrolky ABS a VDC, tak to má spojitost z brzdovými světly
+ při problému s brzdovými světly je blokováno řazení z polohy P
+ je to třeba řešit před tím, než nějakým „nedopatřením“ dojde k zablokování v poloze P na tom nejméně vhodném místě.
+ Vždy nejdříve zkontrolovat příslušné pojistky a až pak volat servis.
+ koupit a vozit sebou pojistky =)
+ Znovu vysvětlit manželce, že P se používá jenom na Parkování, když ví, že půjde z auta ven, a ne v průběhu čekaní na cokoli. Stejně tak, že N na řadičce neznamená Neutrál ale Nepoužívat.

[SUBARU]
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48964
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: brzdove svetla - souvislosti

Příspěvek od VDC »

Tak to je velmi cenná, byť v tu chvíli ne úplně příjemná zkušenost. Díky za sdílení ! I(-,^)I

Příspěvek přesouvám do sekce týkající se brzd, protože tenhle problém se nebude týkat pouze Legacy, ale bude pravděpodobně napříč více modely...
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22544
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: brzdove svetla - souvislosti

Příspěvek od spm »

Nevím, asi tu budu OT, ale když už se to nakouslo... tuší někdo, jak přesně funguje to zařazování a vyřazování parkovacího kolíku? Protože u mě (pravda, starší model, mohlo to být řešeno jinak...) přijde, že jeho zacvakávání je čistě mechanická věc. Jednak už jsem vyzkoušel, že když v autě není ani klíček v zapalování a ten volič se z P vycvakne pryč, tak auto skončí normálně na neutrálu (a dá se s nim šoupat) a jednak když jsem jednou ne zrovna chtěně zůstal na tom kolíku viset z kopce, tak přecvaknout ten volič šlo hodně ztuha (a ještě za hodně nepěkného zvuku).
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
draconis
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5207
Registrován: pon kvě 12, 2014 11:53 am
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: České Budějovice

Re: brzdove svetla - souvislosti

Příspěvek od draconis »

Okino píše:+ koupit a vozit sebou pojistky
To považuji za základ, ale chápu, že dokud se na tom člověk jednou nevydojí, tak to podceňuje... :-)

Já už si pár historek kvůli pojistce taky zažil - tedy ne se Subaru, ale od těch dob vozím vždy pakl pojistek nejrůznějších hodnot. A když ne sobě, tak tím člověk může pomoct i někomu potřebnému... :-)

Mimochodem jak se mi pro běžné ježdění začíná AT zamlouvat, tak v takové situaci bych rval vlasy... Zlatá MT, ta nepřemýšlí... :-)
Okino
Nováček
Nováček
Příspěvky: 4
Registrován: čtv led 21, 2016 12:12 pm
Bydliště: Žižkov

Re: brzdove svetla - souvislosti

Příspěvek od Okino »

Nevím, jak přesně funguje kolík v AT, ale mne blokovala vyřazení z P taková západka pod krytem páky. Chovalo se to stejně, jako když není klíček v zámku. Po sundání krytu, šla tato západka jednoduše stranou a s pákou šlo řadit. A motor běžel, tak jsem dal D a odjel.
Takže podle mně v P jsou ty blokace 2, jedna navázána na klíček v autě + pojistku brzdových světel a bůhví co ještě a ten kolík AT, který je zastrčený jenom když je páka v P. Jak to pak funguje a co se stane, když při zhasnutém autě zařadím např. do neutrálu netuším, nemusel jsem to zatím řešit.
Jinak, když jsem se ještě seznamoval s AT, tak se mi asi 2-3 x v kopci stalo, že jsem špatně zatáhl ruční a auto viselo na kolíku. pak to řazení z P bolelo i mně, nejenom autí. Teď když je prudší kopec, tak N, nechat zhoupnout auto a až pak P.
AD pojistky - pytlíček pojistek mám už taky, chtěl jsem tu jednu vrátit, tak jsem nakoupil do zásoby i na rozdávání. [DRIVE]
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22544
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: brzdove svetla - souvislosti

Příspěvek od spm »

Přitom stačí mít v kaslíku univerzální pojistku kancelářskou sponku :-DDD :-DDD :-DDD
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: brzdove svetla - souvislosti

Příspěvek od HonzaCZ »

Pletete 2 věci dohromady.

1) Při P se mechanicky (u Subaru; možná ty novější to mají jinak) v převodovce zablokuje výstup na kola. To je takovej bazmek, kterej při zařazení P má zacvaknout do ozubenýho kola. Někdy na rovině se taky stane, že nezapadne hned, ale až třeba při vystupování z auta, když se auto trochu hne. To je fakt mechanicky a přímo se to ovládá voličem. Proto taky když to na P pověsíte s kopce, tak to pak jde z P dost ztuha, protože to musí mechanicky vyndat tu západku. Proto je lepší to s kopce/do kopce vyvěsit na ručku a pak teprve dát P. Ale to se řešilo už milionkrát a jednou.

2) Nevím jak u ostatních modelů, ale u Legacy/Outback od 2004 (tedy 4., resp. 3. generace) je blokování voliče. Je to ve více směrech. Např. pokud auto jede rychleji než cca 10 km/h, tak nejde dát P nebo možná i R. Je to slyšet kolem té rychlosti (když se zrychluje nebo zpomaluje), že něco tak jakoby cvakne kolem voliče. A to samé se děje v závislosti na sešlápnuté brzdě a poloze klíčku, když je volič v poloze P. Pokud tedy není zapnutý klíček (ON) a není sešláplá brzda, tak nejde vyřadit z P na nic jinýho. Je při šlapání na brzdu slyšet stejný cvakání od voliče jako v předchozím případu.

No a to zablokování voliče se dá nouzově mechanicky odblokovat právě po sundání rámečku kolem něj a zasunutím šroubováku. Právě pro případy, kdy není baterka nebo se něco posere. Ach ty manuály k obsluze, že? ;)

Jinak souhlásím, že dávat tam P kdykoliv zastavím je hroznej zlozvyk a dělá to ale spousta lidí třeba i na semaforech. Přitom je to úplnej nesmysl.

Co se týče tý pojisky, tak bych šel po dvojitym spínači na brzdovym pedálu. Bude podle mě rozbitej a bude způsobovat to vypálení pojistky.

A svítící a blikající ABS/VDC kontrolky fakt nemaj žádnou spojitost s brzdovými světly. Ty svítěj nebo blikaj ledaskdy. ;)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Slavek_xxx
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 8054
Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
Bydliště: Nové Hrady

Re: brzdove svetla - souvislosti

Příspěvek od Slavek_xxx »

Osobne bych si tipnul, ze je problem nekde v kabelovym svazku - nejspis v chobotu u patych dveri. Vyzkratuje draty, vypali pojistku nebo zarovky a pak zrejme chytrej pocitac zablokuje radici paku, aby nekdo nedejboze neodjel s nesviticima svetlama brzd <:-<
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48964
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: brzdove svetla - souvislosti

Příspěvek od VDC »

Naštěstí našich dědků se to netýká Slávku. Jezdil jsem bez brzdových světel nějakou dobu, protože jsem spálil pojistku vodou ve světle u vleku a všiml jsem se toho po bůhvíjaké době, když jsem večer šlápl na brzdu a neviděl odraz 3. brzdového světla ve skle. Od té doby to tímhle způsobem průběžně monitoruju, páč jinak není šance se to dozvědět.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: brzdove svetla - souvislosti

Příspěvek od HonzaCZ »

Slavek: To je podle mě blbost. Souvisí to na 99 % s tím, že to nedetekovalo sešlápnutou brzdu. Žádný takovýhle ptákoviny jako blokování kvůli nesvítícím brzdovkám tam nejsou. Však to neumí detekovat ani prasklou žárovku...
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Okino
Nováček
Nováček
Příspěvky: 4
Registrován: čtv led 21, 2016 12:12 pm
Bydliště: Žižkov

Re: brzdove svetla - souvislosti

Příspěvek od Okino »

Přikláním se k názoru Slavka_xxx. Neprošel jsem před týdnem (napoprvé) STK, protože mi nesvítilo 3. brzdové světlo. Problém byl právě v kab. svazku v průchodce 5. dveří, kde jsem našel zlomené 3 dráty.
1. Brzdové světlo; 2. stěrač (ten se nevracel do defaultní polohy, ale při stírání zastavoval pokaždé v jiné náhodné poloze); 3. kabel nevím určitě, ale tipuji na vyhřívání zadního skla.

HonzaCZ: blbost to podle mne úplně není. Kontrolky VDC/ABS jsem zatím viděl svítit 2x (nepočítám rozsvěcování při startu). Poprvé, když se mi vypálili obě brzdové žárovky naráz a teď podruhé, když mi odešla ta pojistka.
Když se mi to stalo poprvé, tak jsem v stresu jel hned do AWD, kde nejdřív přes diagnostiku vyčetli chybu PXXX a až na základě „error code listu“ identifikovali problém s brzdovými světly. Po výměně obou žárovek se pak chyba znovu nenačetla.
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: brzdove svetla - souvislosti

Příspěvek od HonzaCZ »

Okino: No teď nevím, na co přesně reaguješ. To, že se ti rozsvítilo ABS/VDC 2x kvůli brzdovkám znamená, že to nemůže dělat to samý i kvůli nečemu jinýmu? Mně se zase x-krát ty kontrolky rozsvítily, když jsem blbnul s CAN BUSem a indikovalo to chybu na sběrnici. No a taky si nemyslím, že rozsvícení těch kontrolek vždycky znamená chybu na sběrnici. ;)

Jinak jsem koukal do schémata u 2007 a když prdne pojistka, aby nesvítily stop lampy, tak nejde ani signál do řídících jednotek o sešlápnutí brzdy (ABS/VDC, ECU, BIU). Takže uznávám, že by to mohl bejt záměr, že se to P neodblokuje, když nejdou stop lampy, ale rozhodně to není nikde zakódovaný v řídících jednotkách. Prostě do nich nedojde napětí, že je sešlápnutá brzda.

A jestli to vyhodí nějakou chybu, tak to klidně může bejt - např. jednotka ABS/VDC ví, že šlapeš na brzdu, protože se zvyšuje tlak v brzdový soustavě, ale nepřijde jí signál ze spínače na pedálu, tak může vyhodit chybu, protože to značí nějaký nesrovnalosti.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22544
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: brzdove svetla - souvislosti

Příspěvek od spm »

Tak starší model (BE/BH) to blokování voliče tedy patrně nemá - minimálně ne v souvislosti na brzdu. Pokud jsem měl vypnutý klíček, tak jsem si libovolně mohl cvakat voličem jak jsem chtěl, aniž bych při tom držel brzdu (anebo je to rozbitý :-D ). Blokování za jízdy nevím, nacpat si tam zpátečku za jízdy zkoušet nechci a ženu jsem taky pokaždé zatim stačil fláknout přes ruku dřív, než něco zařadila :-DDD
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48964
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: brzdove svetla - souvislosti

Příspěvek od VDC »

BE/BH to určitě nemá, když lze vyndat klíček na N, startovat s brzdou nebo bez...
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: brzdove svetla - souvislosti

Příspěvek od HonzaCZ »

Nemá. Jen má vnitřní ochranu v převodovce, že tam neskočí nic, co by mělo za následek katastrofu. Tedy např. zpátečku při jízdě dopředu. Tedy samozřejmě nad nějakou rychlostí. Ale ani v návodu tomu sami nevěřej, takže to nemáš zkoušet. ;)
Já to jednou nechtěně vyzkoušel s Outbackem, když jsem tak na půl visící na břiše na sněhu houpal autem a když jsem měl ještě kola roztočený dopředu asi 50 km/h, tak tam dal zpátečku a reálně "zapadla" až když jsem šlápl na brzdu a rychlost kol klesla po cca 20.

Jinak na voliči tam není vážně nic, až jsem si divil. Ale USDM a různý modely pro SAE a podobně to měly snad na brzdu. A nebo si to pletu, že to nešlo nastartovat bez brzdy. Teď vážně nevim. :)

EDIT: Jo a pro úplnost ani Pčko není zase taková katastrofa. Ono ta pacička je udělaná tak, že při jízdě tam nezaskočí, ale skáče po zubech. A zaskočí až fakt třeba pod rychlost kroku. Ale i to je docela ráz a pěkně se to zhoupne na všech vůlích pohonnýho ústrojí a silentblocích uložení. To jsem naštěstí nezkoušel na svym autě ;)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Brzdy“