Ruční brzda

Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Ruční brzda

Příspěvek od PavelG »

Mám možná hloupý dotaz:
Jak funguje ruční brzda? Já jsem si myslel, že se přes lanko nějak stisknou normálně brzdové destičky ke kotouči. Ale je to jinak, vypadá to, jako by uvnitř bylo cosi jako bubnová brzda.
Mám dojem, že se mi pokazila (jeden zadní kotouč je po jízdě horký) a myslel jsem si, že prostě moc doléhají destičky. Čumím do manuálů, ale funkci si nějak nedovedu odvodit. Ke všemu jsem znejistěl i co se týká brzd obecně - vede mi do zadní brzdy kromě očekávané hadičky ještě jedna tlustá hadička a jedna tenká. Tak jsem zmaten co to tam jako je.
Kdybyste měli nějaký hezký obrázek nebo mi to polopatě popsali, byl bych moc rád a určitě bych líp usínal.
tango
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 6393
Registrován: sob srp 08, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Ondřej Oplt
Bydliště: U Sila 1201,Liberec

Re: Ruční brzda

Příspěvek od tango »

Tak mám dojem, že tohle tady psal HonzaCZ, ruční brzda je do vnitřku jako bubnová, přesně jak píšeš :850: Přibrž'dování je tedy přes kotouč předek,zadek. Rozhodně je právě blbý, že to je takhle, protože při blbnutí a používání ručky může dojít k poškození, takže se to nemá přehánět :850:
Toyota Auris, 2,0D4-D 125k,300nm.
Srdcem JEN A JEN SUBARÁK!!!
http://www.spritmonitor.de/en/detail/525277.html
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Ruční brzda

Příspěvek od PavelG »

Přibrž'dování je tedy přes kotouč předek,zadek.
Tomu nerozumím.

Co se mi stalo: Vycouvával jsem od baráku a uslyšel jakoby bouchnutí od zadního pravého kola, bylo cítit i cuknutí. Přišlo mi jako by se tím odlepily destičky od disku (to jsem ještě nevěděl, že je ručka bubnová). Jelikož nebyl cítit žádný odpor vůči jízdě a taky žádný další zvuk, jel jsem opatrně do práce. Cestou domů jsem se stavil v obchodě a zkusil sáhnout na kotouče - všechny teplé, ale ten vpravo vzadu horký. Doma jsem pak do toho hleděl a pár pokusy zjistil, že to není jak jsem myslel.
Takže teď mi asi nezbude než se podívat do bubnu co se tam pokazilo. Co mám očekávat?
Mimo to mě zmátly ty tři "hadičky" vedoucí k brzdě. Jedna je jasně od hydrauliky, ale pak jsou tam dvě u který jsem váhal která že je od ručky a co je ta poslední tenká. Já to snad vyfotím :-)
Uživatelský avatar
mamut
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1905
Registrován: pon črc 27, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Lukáš
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Ruční brzda

Příspěvek od mamut »

Je to jednoduché, příruba kotouče je malý buben a v něm se skrývá klasická bubnová brzda ovládaná lanem od ruční brzdy.

Pravděpodobně máš zatuhlý lanovod a ta rána bylo odtržený obložení té brzdové bubny od povrchu bubnu a dále ti lehce přibržduje.

Co se týká "hadiček"
Tak ta nejsilnější bude bovden od ruční brzdy, jedna bude brzdová trubka s kapalinou a třetí bude kablik od ABS.
Přílohy
571494826304.png
Naposledy upravil(a) mamut dne úte kvě 25, 2010 11:46 pm, celkem upraveno 1 x.
jediné světlo mého života, je světlo v ledničce

Subaru Impreza GT (1999) Obrázek
Fiat Ducato 3.0 CNG (2010) Obrázek
tango
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 6393
Registrován: sob srp 08, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Ondřej Oplt
Bydliště: U Sila 1201,Liberec

Re: Ruční brzda

Příspěvek od tango »

principiélně brzdy fungují, že větší % je na předek a na zadek s menším účinkem. Učinek na zadní brzdy je u pickupu vahadlama, pri větším zatížení se přenáší větší účinke na zadek i předek, jinka by jsi to neubrzdil spíš přední utavil :657: Přesně jak to tam je ti neřeknu, ale co jsem tak pochopil tak je to bohužel tak, že vnitřek je něco jako buben. Taky jsem byl zaraženej, ale fakt to je tak :850: No a mamut to rozsek, páč GT už je téměř v kupě :supeer:
Toyota Auris, 2,0D4-D 125k,300nm.
Srdcem JEN A JEN SUBARÁK!!!
http://www.spritmonitor.de/en/detail/525277.html
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Ruční brzda

Příspěvek od PavelG »

JO.. na ABS jsem zapomněl .. díky, to bude ono.

Co teda bude nejrozumnější řešení - tj. jak rozpohybovat lanko v bowdenu? Dá se beztrestně podívat dovnitř na mechanismus té bubnovky? Myslím tím to, aby mi nevystřelila nějaká pružina a nešlo to pak zpátky smontovat.
Uživatelský avatar
mamut
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1905
Registrován: pon črc 27, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Lukáš
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Ruční brzda

Příspěvek od mamut »

PavelG píše:JO.. na ABS jsem zapomněl .. díky, to bude ono.

Co teda bude nejrozumnější řešení - tj. jak rozpohybovat lanko v bowdenu? Dá se beztrestně podívat dovnitř na mechanismus té bubnovky? Myslím tím to, aby mi nevystřelila nějaká pružina a nešlo to pak zpátky smontovat.
Sundáš kolo, odšroubuješ brzdový třmen (dva šrouby) a kotouč volně sundáš z náboje.. vše se ti objeví v celé své nahotě a nic nevyskočí..
Mechanismus vyfoukat vzduchem, zjistit pohyblivost..

Pak zkotrolovat lanovody, ať ti někdo tahá za ruční brzdu a ty koukej jak se to hejbe... pak je popřípadě rozhábat...
jediné světlo mého života, je světlo v ledničce

Subaru Impreza GT (1999) Obrázek
Fiat Ducato 3.0 CNG (2010) Obrázek
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Ruční brzda

Příspěvek od PavelG »

takhle?
Zbrzda.jpg
Uživatelský avatar
mamut
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1905
Registrován: pon črc 27, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Lukáš
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Ruční brzda

Příspěvek od mamut »

JOP :supeer:
jediné světlo mého života, je světlo v ledničce

Subaru Impreza GT (1999) Obrázek
Fiat Ducato 3.0 CNG (2010) Obrázek
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Ruční brzda

Příspěvek od PavelG »

Dík za pomoc.
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Ruční brzda

Příspěvek od PavelG »

Problém pokračuje. Po jízdě bez výraznějšího brzdění mám 3 kotouče vlažné, ale jeden horký. Když auto zvednu, kolem otáčím bez většího odporu, nerozeznatelně od ostatních.
Horký je jen kotouč, ne osazení pod kterým je bunnovka od ručky (jde o zadní kolo).
Třmen se vrací, pístek se zdá být OK, vše pohyblivé. Destičky sjeté rovnoměrně, kotouč lesklý z obou stran.
PROČ se koutouč přehřívá? Na co se mám ještě zaměřit?
Tomino
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 141
Registrován: čtv dub 29, 2010 8:15 pm
Jméno a příjmení: Tomáš Prnka

Re: Ruční brzda

Příspěvek od Tomino »

Zkusil bych zkontrolovat ložisko kola. Měl jsem podobnou závadu na jiném autě a bylo to odcházející ložisko.
Subaru Forester 2.0 MT, MY 2010
morena
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 77
Registrován: čtv úno 18, 2010 9:35 pm
Jméno a příjmení: pavel moravec
Bydliště: Výprachtice

Re: Ruční brzda

Příspěvek od morena »

Jak sundat brzdový buben ? táhlo volný a od náboje taky,nechce to přelíst přes pakny :655:
forest 2002 92 kw
Uživatelský avatar
lojzmen
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 392
Registrován: ned srp 30, 2009 11:38 pm
Jméno a příjmení: Lojza
Bydliště: Ostrava-Poruba

Re: Ruční brzda

Příspěvek od lojzmen »

morena - teoreticky bys to měl stáhnout, ale je tam na okraji rez a špína. Musíš pod auto, na plechovém štítu brzdy dole je nacvaknutá gumová průchodka, tu sundej. Uvnitř je rozpínač paken se zubatou matkou. Velkým šroubovákem to hodně povol. Mělo by to jít snadno. Pokud je kotouč přirezlý, jsou na kotouči zvenku proti sobě dva závity M8. Když tam zašroubuješ šrouby, kotouč uvolníš.

Montáž.
Podle servisního návodu máš při montáži rozpínač rozepnout na maximum a povolit o 3 až 4 zuby. Já musel víc, protože mám buben trochu šišatý a brzda chechlala (to je slovo, co? ) :-) .
Pak zkušebně zabrzdit a pokud je zdvih páky moc velký, nějak si to tam sedlo a je třeba ještě nějaký ten zoubek pootočit.
Subaru XV 2,0i Active 6MT 110kW r.2012
Ex:Daihatsu Sirion 1,3L r.2005, Legacy 2,0 AT r.2000, Impreza 1,8 MT asi 1995, nic, Š100, nic, Š440, Tatraplán T600 s motorem 603
tomas
Nováček
Nováček
Příspěvky: 21
Registrován: ned lis 14, 2010 8:02 am
Jméno a příjmení: Tomáš Sladkowski
Kontaktovat uživatele:

Re: Ruční brzda

Příspěvek od tomas »

v kotoučích jsou dve díry pro šrouby M8 ty se tam našroubují a tím se odtlačí kotouč od náboje. Jinak to že to hřeje na kotouči je zřejmě přidrhnutím desek.Jestli jsi to kontroloval a chodí to tak to nic neznamená. Pokud je tam problém tak ten může nastávat až když se bržděním desky nebo pístky zahřejí -tím se materiál roztáhne a přidírá se. Druhá věc je že pokud je to zavzdušněné tak se nebudou odtahovat pístky zpět i když to nějak přeci jen brzdí.

Tom
www.subitomo.cz
Odpovědět

Zpět na „Brzdy“