Kontrola, výměna ... servis brzd

Odpovědět
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14702
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Kontrola, výměna ... servis brzd

Příspěvek od Tapan »

Šímo, díky za praktickou zkušenost.
Tome, jmenuje se ta vazelína nějak? Předpokládám, že "vazelína na vodící čepy" na pixle asi nebude :-D Nějaká nápověda, indície? Konečně mám na tyhle krámy místo (ve 2+kk to moc nešlo), tak pokoupím, co je potřeba, ale nevyznám se, dříve jsem se nestaral, nebylo proč.
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Kontrola, výměna ... servis brzd

Příspěvek od HonzaCZ »

Jo a když je budeš vytahovat, tak si rovnou kup náhradní ty převlečný "hadičky", co jsou vždy na jednom trnu. Může se stát, že jsou nabobtnalý a pak ti tam ten trn nepůjde strčit zpět.

Vazelína je třeba ATE Plastilube.

ATE komplet je v pohodě, to fungovat bude.

Je vhodný ještě vyčistit ty vodící plechy, držák pod nima atd. Zkontrolovat manžety, jestli nejsou někde roztržený a hlavně dát pozor, aby si je člověk neroztrhl. Třeba při čištění.

Jinak se toho tady už napsalo poměrně dost a myslím, že i ve wiki je nějaký takový obecný postup, co jsem kdysi sepsal.

EDIT: Stránka ve wiki https://subarufanclub.cz/wiki/navody/kontrola_brzd
EDIT2: A tady máš ještě něco pro inspiraci :-) https://subarufanclub.cz/forum/viewtopi ... 65#p304398
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14702
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Kontrola, výměna ... servis brzd

Příspěvek od Tapan »

Honzo děkuju pěkně, večer doma si počtu :-)
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Kontrola, výměna ... servis brzd

Příspěvek od HonzaCZ »

Není zač. Hlavně na tom druhym odkazu je popsaný, co jsem kam dával za mastičky, vodičky atd. :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14702
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Kontrola, výměna ... servis brzd

Příspěvek od Tapan »

Taxem se v sobotu vrhnul na ty brzdy. ATE byl v éšopu skladem jen 1 ks kotouč, tak jsem nakonec vzal komplet Meyle - ty jejich lepší. Nakonec jsem si klidně mohl počkat na ATE, protože Balkarům trvalo dodání gumiček na spodní vodící čepy dva týdny a nakonec jsem je vlastně ani nepotřeboval, ale co už, Meyle vypadají pěkně a fungují asi taky dobře.
Rozborka by šla lépe, kdyby brzdič a přilehlé okolí nebyla jedna velká koule bláta, ale nakonec jsem šrouby našel :-) Opucoval drátěným kartáčem, čističem brzd, vysypal zbytky destiček, sundal starý kotouč, a ejhle. Na straně řidiče vnější strana kotouče ještě celkem dobrá, vnitřek na sračky. Horní vodící čep se volně hýbal (a vracel), spodní se ani nehnul, nešlo s ním ani pootočit, po odhrnutí prachovky jen rez. Prostříknul jsem WDčkem, upnul, nakonec se s ním povedlo pootočit klíčem, znovu WDčko, čtvrthodina mordování a už se otáčel celkem ochotně, ale vysunout ani za zlatý prase, po další čtvrthoďce s WDčkem, kleštěma a impropvizovanou náhradou svěráku se nakonec povedlo ho vyrvat, no vypadal parádně. Gumička na čepu na sračku, Honza měl pravdu :-) Takže do druhého auta a frrr ke Kellyšům, kteří jediní měli skladem sadu vodících čepů, sice po kusu od Frenkit a Strachlajn, ale co už, vzal jsem tedy obě, protože na druhé straně jsem to nečekal o moc lepší. A tak jsem dal 500 + 700 za něco, co jsem si mohl preventivně objednat z éšopu za 2x 200 a pravděpodobně v lepší kvalitě, no co, chybami se člověk učí. Díru v brzdiči jsem v rámci omezených možností nějak vypucoval, nacpal mazivo, prachovky a čepy, vše ostatní opucoval drátěným kartáčem, všechny styčné plochy něčím opatlal (no dobře, mezi destičkami a kotoučem né), poskládal, dotáhl na předepsané momenty... Na straně spolujezdce kotouč i destičky vypadaly podstatně lépe, ale spodní vodící čep byl taky zatuhlý a po odhrnutí prachovky orezlý. Otáčet s ním šlo a ven šel podstatně lépe. Takže stejný postup, druhá repas sada, vyčistit otvor v brzdiči, namazat, poskládat...kdyby mě od toho nezahnal dvakrát domů déšť, byla by to celkem příjemná práce :-D Tedy strana spolujezdce byla ještě zajímavá tím, že mi hned zkraje nešlo sundat kolo - jeden ze šroubů byl dorvaný jako kráva. Když jsem si na křížový klíč na kola nasadil trubku, šlo s ním sice otočit, ale zjevně jsem kroutil tu tyčovinu, ze které je klíč, šroub se ani nehnul. Pomohl sousedův trochu masivnější křízový klíč na kola, byl to boj, ale s tím už se to povedlo. Nechápu to, pán, co mi přezouval a vyvažoval pneu, utahuje kola momenťákem, pak ještě mohli kolo sundavat v Dobřanech, ale není mi moc jasné, proč by to dělali a hlavně tam by to snad taky utáhli jako lidi.
Po projetí jsem dospěl k uklidňujícímu zjištění, že to brzdí, což je fajn. Při dělší vyjížďce jsem zaslechl, že bez sešlápnutí brzdy deska mírně brousí o kotouč (lehce to piští, při lehkém pošimrání brzdového pedálu to přestane). Je to při nových deskách a kotoučích normální, resp. přijatelné, tzn. ojede se to a bude to ok? Nebo jsem akci vodící čepy ne až tak úplně zvládnul? Zkusil jsem ještě kouknout na stav brzdové kapaliny, nádržka nad maximem prakticky úplně plná, tak jsem přebytečné množství odsál (na rysku max.) - na studeném autě - měří se studené nebo teplé nebo je to jedno? Ale od té doby jsem ještě nejel, takže nevím, jestli to mohlo mít vliv.
Co vlastně zajišťuje vracení desek do výchozí polohy? Čekal bych v prostoru vodících čepů nějakou pružinku, ale nic takového tam není...pístky zase, mám pocit, mohou jen tlačit desky ke kotouči, ne naopak (leda podtlakem?)...co zajišťuje, že se desky oddálí do výchozí polohy, navíc rovnoměrně na vnitřní i vnější straně? Mám pocit, že leda vodící čepy, ale jakou silou, kde se vezme, co ji vyvolává?
Ježiš, to je zase dlouhej elaborát...no...sorryjako :-)
Jo a Tome ještě jednou moc díky za hotline a rady ohledně vodících čepů [THNX]
Přílohy
Předtím...
Předtím...
Potom...
Potom...
Původní kotouč a desky (vnější strana kotouče vypadá poměrně normálně, tahle nádhera zůstávala skrytá...)
Původní kotouč a desky (vnější strana kotouče vypadá poměrně normálně, tahle nádhera zůstávala skrytá...)
Původní vodící čepy - hodní ok, spodní v prdeli...
Původní vodící čepy - hodní ok, spodní v prdeli...
Naposledy upravil(a) Tapan dne pon črc 23, 2018 8:13 am, celkem upraveno 1 x.
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Uživatelský avatar
cleo
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 6320
Registrován: čtv lis 20, 2014 11:38 am
Jméno a příjmení: Pavel Klofáč
Bydliště: Poddžbánsko

Re: Kontrola, výměna ... servis brzd

Příspěvek od cleo »

To je rozdíl. Práce na brzdách nikdy není bez problémů, ale zvládnul jsi to (*_^) |,,,,
Líbí se mi polínko :-D
MY2020 Subaru Outback 2.5i Active - otouš Obrázek
ex 2016 Subaru Forester 2.0i-L Comfort CVT - modrásek
mari75
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3400
Registrován: pon říj 31, 2016 10:47 am

Re: Kontrola, výměna ... servis brzd

Příspěvek od mari75 »

Ahoj. To jsi kupoval takovou opravnou sadu http://www.eshop.mdily.cz/cs/katalog/te ... 1005/39501 a nebo stačí třeba tato http://www.eshop.mdily.cz/cs/katalog/te ... 9441/20553 ? Jestli jsem to pochopil,tak zaleží na stavu těch vodítek,ne.? První odkaz je tedy s vodítky a druhý bez.
Subaru Forester 2,0XT 03 Red dragon
Alfa Romeo 156 SW 1,9 Jtd 02 85 kw chip by Sarkan
ex AR 156 SW 1,9 Jtd 01 81 kw chip by Sarkan
ex AR 146 1,4 TS
ex Saab 9-3 2,0i kupé
ex Seat Toledo 1,9 Tdi 98
ex VW Vento 1,8i
ex Škoda 130
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14702
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Kontrola, výměna ... servis brzd

Příspěvek od Tapan »

mari, kupoval jsem tu první včetně vodících čepů. Jak můžeš vidět na fotce, spodní je kaput - totálně orezlý. V té druhé (podle fotky) navíc chybí návlečná gumička na spodní vodící čep a naopak jsou tam nějaké další větší - to zas asi bude někam k pístkům. Tyjo, 140 Kč, Kellyši chtěli za to samé přes 700...jdu blejt. Zas měli skladem a za to se platí, moje blbost. Každopádně brzdy už bez forotní sady (vlastně dvou, jednu na každou stranu) vodících čepů rozebírat nebudu :-)
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
mari75
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3400
Registrován: pon říj 31, 2016 10:47 am

Re: Kontrola, výměna ... servis brzd

Příspěvek od mari75 »

Takže v prvním odkazu je vše,co potřebuji na repasi vodítek,nic dalšího nepotřebuji? Raději se ptám znovu,nerad bych taky ke Kellyšům. Po výměně desek mi popískává levá strana,tak to chci do dovolené nechat opravit. Jo,ceny jsou ok. Ukazoval jsem je mému jakoby mechošovi a ten jenom valil oči.
Subaru Forester 2,0XT 03 Red dragon
Alfa Romeo 156 SW 1,9 Jtd 02 85 kw chip by Sarkan
ex AR 156 SW 1,9 Jtd 01 81 kw chip by Sarkan
ex AR 146 1,4 TS
ex Saab 9-3 2,0i kupé
ex Seat Toledo 1,9 Tdi 98
ex VW Vento 1,8i
ex Škoda 130
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14702
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Kontrola, výměna ... servis brzd

Příspěvek od Tapan »

Jo, potřebuješ dva vodící čepy, gumičku na spodní čep, prachovky pro oba čepy a mazadlo. A ještě dotaz do pléna - jde dát ta převlečná gumička na spodní čep obráceně, nebo je to jedno? :-)
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Kontrola, výměna ... servis brzd

Příspěvek od dethroned »

typický stav subaru brzd :-D
to, co vrací pístky, se tu už řešilo mnohokrát..
to pískání, ono si to sedne. ale nepíšeš, v jaké stavu byly pístky. pohyblivé?
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48964
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola, výměna ... servis brzd

Příspěvek od VDC »

Štěpáne ty čepy jsem kupoval na mlparts.cz. Mám s nimi dobrou zkušenost.
Jinak vracení pístků zajišťujou právě vodící čepy a taky hranatá gumička v brzdiči, která se při brždění postaví na hranu a po uvolnění pedálu pístek kousek vrátí.

Za radu na telefonu není zač. Proto tu jsme, abychom si radili. :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14702
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Kontrola, výměna ... servis brzd

Příspěvek od Tapan »

Jo, vlákno s vrácením pístků už jsem našel, včetně popisného videa. Nad pístky jsem radši moc nedumal, brzdovku neměnil, takže co s nimi, jak poznám, že jsou ok? Šly stlačit truhlářskou svěrkou, abych nasadil brzdič, to je jediné, co vím :-D
Co generuje tu reakční sílu vodících čepů? Napadá mě jen stlačený vzduch utěsněný mazivem pod prachovkou... takže když se tam dostane bordel a odhermetizuje se to, je po vrácení? Čekal jsem pod čepem nějakou pružinku. Žádná tam nebyla, tak doufám, že tam ani nechybí :-)
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
mari75
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3400
Registrován: pon říj 31, 2016 10:47 am

Re: Kontrola, výměna ... servis brzd

Příspěvek od mari75 »

To vůbec netuším,jestli byly pohyblivé. Jak jsem psal dřív ve svém vláknu,tak mi drhla pravá strana. Původně jsem měl podezření na vodítka,ale byly sjeté desky a skřípal ten plíšek. Desky se vyměnily,pravá strana přestala skřípat,ale levá lehce píská. Ujeto od výměny asi 100 km a je to stejné. Při jízdě to ani moc nejde slyšet,ale jak třeba couvám do garáže,tak to jde i v rejdu slyšet dost. Hlavně po jízdě. Při delším stání a rozjezdu ani ne. Soudím,že jak byly desky sjeté,tak se čelisti nebyly tolik rozevřené,proto nic nedřelo a nepískalo. To je můj velice laický úsudek. Kdyby to byla blbost,tak se omlouvám.
Subaru Forester 2,0XT 03 Red dragon
Alfa Romeo 156 SW 1,9 Jtd 02 85 kw chip by Sarkan
ex AR 156 SW 1,9 Jtd 01 81 kw chip by Sarkan
ex AR 146 1,4 TS
ex Saab 9-3 2,0i kupé
ex Seat Toledo 1,9 Tdi 98
ex VW Vento 1,8i
ex Škoda 130
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Kontrola, výměna ... servis brzd

Příspěvek od HonzaCZ »

Já bych řekl, že vodící čepy nic moc nevrací. Je pravda, že trochu pruží, jak tam je vzduch utěsněný vazelínou, ale primárně to vrací to hranatý těsnění na pístku, jak už psal Tomáš.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Brzdy“