ABS

Uživatelský avatar
romik
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1423
Registrován: pát led 22, 2010 9:48 pm

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od romik »

Chtěl bych se jenom zeptat, jestli na ty zvlněné kotouče může mít vliv i to, že se při prudkém brždění kola kousnou a pneu gumují.
Poslední dobou se mi stává, že při rychlosti třeba 160 km/h musíte zprudka zadupnout brzdu na dálnici (takové to krizové brždění) a jenom citím, jak to vpředu vibruje a drhne, také pocitově to moc nebzdí. Auto i s tou novou elektronikou, co je v nových modelech gumuje, záď se nadzvedne, předek ponoří a auto jde zádí do smyku, pokud jedu sám. Mají na to určitě vliv i ty něšťastné yokohamy, které asi nebudou optimální.
Na klasických předokolkách i při vysoké rychlosti ta elektronika zasáhla tak, že gumování a smyk prostě nenastal nikdy (až na pár zcela extrémních situací).
Poladit se to prý na foresterovi přes řídící jednotku nedá. Takže si musím nechávat tak odhadem o 1/3 větší rozestupy než jsem byl dříve zvyklý, jelikož bych to nemusel dobrzdit.
Máte někdo již zkušenost s výměnou na neorigo kotouče + desky na forestera MY09, myslím tím spíše kvalitnější než tam jsou z výroby, z pohledu cena/výkon.
romik
Subaru Forester 2.0i Comfort ES CVT MY18 Obrázek
Subaru Forester 2.0D Comfort MT MY09 EURO4 SW 22611AP207 Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od HonzaCZ »

romik:
To "gumování", při vysoký rychlosti je podle mě daný tím, že ABS se snaží udržet otáčky kol tak, aby byly na určitém smyku (říká se, že 15% smyk je optimální - čili snaží se, aby se kola točily 85% rychlosti než kdyby se odvalovaly) a při 160 km/h to zní jako by to gumovalo, ale to je podle mě jen ten 15% skluz.

Kdyby se ti ve 160 km/h zablokovaly kola, tak bys to podle mě poznal - to by byl solidní hukot a pravděpodobně by to i mohlo obrousit placku na pneumatikách.

Párkrát jsem takhle brzdil (na dálnici, ze 160 tak na 110) a závidím vám, s novějšími modely, brzdovýho asistenta. V těhlech rychlostech bez BA se na to musí opravdu šlápnout fest.

Ale samozřejmě jsem v posledním Foresterovi nejel, tak nevím, snad se vyjádří někdo, kdo má F09.

Nevím, teda jak jiné modely, ale Legacy/Outback obecně mívalo (kolem roku 2000) slabší brzdy. Tak jestli to soudruzi nepodceňujou dodnes.

Větší brzdy do F09 bude jen otázka peněz. Na starší modely se dávaly brzdy z STI, ale nevím, co všechno se musí měnit (kotouče, třmeny a držáky třmenů asi určitě).
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Albi
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3126
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Albert Němčík
Bydliště: Železná Ruda / Praha

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od Albi »

HonzaCZ píše:romik:
To "gumování", při vysoký rychlosti je podle mě daný tím, že ABS se snaží udržet otáčky kol tak, aby byly na určitém smyku (říká se, že 15% smyk je optimální - čili snaží se, aby se kola točily 85% rychlosti než kdyby se odvalovaly) ...
no já nevím, kdyby ABS bylo tak chytré, tak tu nemáme obsáhlé diskuze proč a jak moc brzdí auto s/bez ABS a co je lepší :655: :845:
pokud vím tak víceméně osciluje mezi 2 stavy, blokující se kola, a odbržděno ... příliš inteligence v tom asi není a průměrný brzdný efekt je bohužel výrazně menší než ten ideál ...
Subaru Legacy 2.5 MT sedan '2004 | Kawasaki ZR-7S '2002 | Agados VZ-26 '2009 | Author A-RAY Plus '2008
EX: Subaru Legacy 2.2 MT kombi '1991 | Toyota Tercel 4WD kombi '1986 | Dacia 1310 TX sedan '1989
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od HonzaCZ »

Albi píše:kdyby ABS bylo tak chytré, tak tu nemáme obsáhlé diskuze proč a jak moc brzdí auto s/bez ABS a co je lepší :845:
pokud vím tak víceméně osciluje mezi 2 stavy, blokující se kola, a odbržděno ... příliš inteligence v tom asi není a průměrný brzdný efekt je bohužel výrazně menší než ten ideál ...
Psal jsem, že se snaží a to podle mě opravdu dělá. Pochybuju, že dnešní ABS systémy budou na úrovni ABS z 80. let a že pokrok bude jen ve vyšší frekvcenci. Ale právě i ta vyšší frekvence umožní líp regulovat. Protože časy, za jakou se to kolo zablokuje a potom zase roztočí jsou víceméně konstantní (myslím v průběhu doby - že stejně velký kolo z roku 85 se roztočí stejně rychle jako z 2010) a proto když zvýšíš frekvenci ovládání těch brzd, tak to může snáz regulovat.
Myslím, že ABS jsou dneska naopak docela chytrý. Pravděpodobně budou mít i matici optimálního brzdícího tlaku při určitý rychlosti a podobně. Pokrok jde hodně dopředu. Uznávám, že pokrok od řekněmě 85 do 2000 nebyl nějak extra (ale byl), ale co nám ukazujou v posledních letech...

Uznávám, že dřív ABS mohly prodloužit brzdnou dráhu a pravděpodobně to i dělaly (moje zkušenosti se Sierrou tomu nasvědčují). Bylo to daný tím, že byly málo sofistikovaný. Proto nelze jednoznačně říct, jestli ABS prodlužuje nebo neprodlužuje - je to systém od systému. A rozhodně si myslím, že dnešní nejlepší systémy ABS tu brzdnou dráhu rozhodně neprodlužujou

Vem si, jak rychle to dneska všechno pracuje. Jak rychle jednotky věděj info o autě, akcelerometry, aktivní snímače otáčení kol, výkonný hydraulický pumpy, výkonná elektronika, brzdový kapaliny s nízkou viskozitou atd atd...

Takže opravdu bych nekategorizoval ABS = delší brzdní dráha, bez ABS = kratší brzdná dráha. Záleží to na moc velkym množství faktorů, než aby to šlo jednoznačně říct. Třeba na ledu trvá kolu hodně dlouho než se znovu roztočí poté, co se zablokuje. Dřív to byl problém - jednotky ABS to pravděpodobně vůbec neřešily. Dneska tam bude algoritmus, kterej pozná určitý situace a přizpůsobí tomu chování.

Tak, ale pokud si to někdo chce kategorizovat, tak ať si to kategorizuje, mně je to šumák, já vím svoje, přemlouvat nikoho nebudu :845:
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Albi
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3126
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Albert Němčík
Bydliště: Železná Ruda / Praha

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od Albi »

no, pokrok určitě nějaký je, ale jsi si jist, že všechny ty teoretické možnosti jsou realizovatelné a realizované ?
já osobně nepozoruji rozdíl mezi auty roku ~1990 a ~2005, tedy aspoň v ABS ... prostě to nakope a jedeš jak na saních :655:
ale samozřejmě negeneralizuji, do "firmware" nevidím :wink:
Subaru Legacy 2.5 MT sedan '2004 | Kawasaki ZR-7S '2002 | Agados VZ-26 '2009 | Author A-RAY Plus '2008
EX: Subaru Legacy 2.2 MT kombi '1991 | Toyota Tercel 4WD kombi '1986 | Dacia 1310 TX sedan '1989
Uživatelský avatar
Harry
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1517
Registrován: ned srp 02, 2009 12:00 am
Bydliště: Pražská 605, Dobřichovice

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od Harry »

romik píše: záď se nadzvedne, předek ponoří
To udělá každé auto, které nemá protiponořovací program v tlumičích.
romik píše: a auto jde zádí do smyku
Chyba v regulaci tlaku zadních brzd.
romik píše: Takže si musím nechávat tak odhadem o 1/3 větší rozestupy než jsem byl dříve zvyklý, jelikož bych to nemusel dobrzdit.
Já taky.
Harry / Jindra
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od HonzaCZ »

Albi píše:no, pokrok určitě nějaký je, ale jsi si jist, že všechny ty teoretické možnosti jsou realizovatelné a realizované ?
já osobně nepozoruji rozdíl mezi auty roku ~1990 a ~2005, tedy aspoň v ABS ... prostě to nakope a jedeš jak na saních :655:
ale samozřejmě negeneralizuji, do "firmware" nevidím :wink:
No tak taky jde o to, jaký auto z devadesátýho jsi měl. Já teda mezi Sierrou ('91) a Outbackem ('01) pozoruji obrovský rozdíl, zejména pak na ledě. Na asfaltu samozřejmě taky, ale to přičítám spíš trochu jiným adhezním podmínkám ve prospěch Outbacka (větší a širší pneu => větší styčná plocha). Je to hrozně subjektivní. Ale myslím si, že inženýři v brzdových divizích se určitě do zadku nekopou :-) Viz například nový Mercedesy.
Harry píše:To udělá každé auto, které nemá protiponořovací program v tlumičích.
To není pravda. Je to taky daný kinematikou náprav.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Harry
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1517
Registrován: ned srp 02, 2009 12:00 am
Bydliště: Pražská 605, Dobřichovice

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od Harry »

HonzaCZ píše: co všechno se musí měnit (kotouče, třmeny a držáky třmenů asi určitě).
http://www.tuning-in.cz/predni-brzdovy- ... 380mm.html
Harry / Jindra
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
Uživatelský avatar
romik
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1423
Registrován: pát led 22, 2010 9:48 pm

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od romik »

Já bych to jenom upřesnil. Při tom prudkém brždění ty pneu kvílejí až běda, a to až do doby, než trochu nohu povolím z brzdového pedálu a jenom dobržďuji.
Zatím jsem se s tím nikdy nesetkal, ani na autech s prvníma verzema ABS bez ESP. Člověk reaguje instinktivně, že jak pneu začnou kvílet, tak tlak na brzdu povolíte a čekáte, že se auto srovná, pokud jedete v přímém směru. Ale to se nestane a jeden pruh je vám málo.
Při krizovém brzdění a při takové rychlosti je to velmi nepříjemné. Pokud mám zatížený zadek lidma, tak to tak do smyku nejde.
Myslím, že nejslabší místo nového forestera, které výrazně ovlivňují jízdu, jsou opravdu měkké pružiny, které to auto i z přímého směru rozhodí.
Ale ještě k těm kotoučům, pokud se to bude zhoršovat, poohlédnu se po nějakém lepším materiálu, co mi v servisu doporučí.
romik
Subaru Forester 2.0i Comfort ES CVT MY18 Obrázek
Subaru Forester 2.0D Comfort MT MY09 EURO4 SW 22611AP207 Obrázek
Uživatelský avatar
Harry
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1517
Registrován: ned srp 02, 2009 12:00 am
Bydliště: Pražská 605, Dobřichovice

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od Harry »

HonzaCZ píše: To není pravda. Je to taky daný kinematikou náprav.
Kinematika náprav udělá rozdíl v míře ponoření, ale zatím snad neexistuje taková, která by mu zamezila.
Ty snad o nějaké víš? :670:
Harry / Jindra
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
Uživatelský avatar
mamut
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1905
Registrován: pon črc 27, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Lukáš
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od mamut »

romik píše:Já bych to jenom upřesnil. Při tom prudkém brždění ty pneu kvílejí až běda,
Já si taky myslím, že to není že by se ti kola zastavila...
Naprosto stejný jev vídám u své služební dodávky, když brdím na fest tak kole mají ne 100% prokluz ale guma hvízdá jen tím jak se opírá o asfalt a smýká se jen minimálně..
Myslim si že je to spíše vlastnost gumy nežli vozu a brzd...

Kdyby se ti kola skutečně zablokovala věř že by to byl jinej tanec...

Jednou jsem takhle se služebním autem (dřívějším) dobržďoval ze 190ti na 110 když mi do levého pruhu na dálnici vjel kamion aniž by se ohlídl do zrcátka...
Krom mojí sevřený "prdele", která v tu chvíli mohla štípat osmičku ocelovej drát se projevilo i spoždění ABS.
V prvním zlomku v teřiny jsem z leknutí na brzdu hamtnul tak, že jsem pedál zarazil až na dno brzdového válce, kola se zablokovala a pak teprve zareagovalo ABS a zvládlo překonat mou nohu, pak už jen byly v zrcátku vidět dvě oblaka kouře od gum.
Nezdá se to, ABS měla u toho auta dejme tomu frekvenci snímání 10-15Hz a v té rychlosti než zareagovala a než se stihlo rozběhnout čerpadlo stačilo to na to aby se od gum vydatně zakouřilo.

Věřím, že pokud bych ABS neměl, už tu dnes nepíšu, jelikož bych auto neudržel na silnici .
jediné světlo mého života, je světlo v ledničce

Subaru Impreza GT (1999) Obrázek
Fiat Ducato 3.0 CNG (2010) Obrázek
Uživatelský avatar
romik
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1423
Registrován: pát led 22, 2010 9:48 pm

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od romik »

mamut píše: Já si taky myslím, že to není že by se ti kola zastavila...
Naprosto stejný jev vídám u své služební dodávky, když brdím na fest tak kole mají ne 100% prokluz ale guma hvízdá jen tím jak se opírá o asfalt a smýká se jen minimálně..
Myslim si že je to spíše vlastnost gumy nežli vozu a brzd...
Tak to zase tedy ukazuje na ty yokohamy, ještě je letos dojezdím a pryč s nima, ony pískají už při prudším průjezdu zatáčkou. Několikrát se tady ta pneu probírala. Každá automobilka má na svých modelech v prodejně z výroby ne zcela optimální pneu, což zbytečně degraduje auto jako celek.
Není to holt pneu na dálnici a vysoké rychlosti, jak už vzorek ukazuje.
romik
Subaru Forester 2.0i Comfort ES CVT MY18 Obrázek
Subaru Forester 2.0D Comfort MT MY09 EURO4 SW 22611AP207 Obrázek
Uživatelský avatar
CoZmo
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1671
Registrován: ned říj 25, 2009 10:23 pm

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od CoZmo »

[/quote]Kinematika náprav udělá rozdíl v míře ponoření, ale zatím snad neexistuje taková, která by mu zamezila.
Ty snad o nějaké víš? :670:[/quote]


Pokud se shodnem na tom, ze nepostrehnutelne ponoreni predku pri prudkem brzdeni a zadku pri prudkem zrychleni je splneny ukol, tak Harry ano, existuje. Audi A8 poslednich generaci ma diky vzduchovemu podvozku toto tak dobre vyreseno, ze at prudce zabrzdis nebo zrychlis, je auto stale v rovine, i proto je v nem prudka akcelerace malo znatelna a proto je to auto tak nechutne nudny na rizeni...sedel sem v tom, nevygooglil sem to.
čím víc bahna, tím víc Subaru

aneb In mud we trust!

Subaru Outback 3.6 H6 MY19 BS Premium - Canada
Subaru Outback 3.0 H6 MY05
ex Subaru Legacy 2,2 MY92
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od HonzaCZ »

Harry píše:Kinematika náprav udělá rozdíl v míře ponoření, ale zatím snad neexistuje taková, která by mu zamezila.
Ty snad o nějaké víš? :670:
Nezamezí, ale je to celkem neznatelný.
CoZmo píše:Audi A8 poslednich generaci ma diky vzduchovemu podvozku toto tak dobre vyreseno...
No ale to už řeší aktivně, ne? Tím vzduchovým podvozkem. To se už podle mě netýká kinematiky, ale je to na stejný úrovni jako ty tlumiče.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
hetzer
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1785
Registrován: úte črc 28, 2009 12:00 am
Bydliště: u Prostejova

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od hetzer »

romik: ja bych rekl ze tobe vic nez vymena brzd pomuze vymena pneu
'ach 'a' jIH yIt vegh ngech vo'
QIb vo' Hegh
jIH DichDaq taHvIp ghobe' mIghtaHghach vaD SoH 'oH tlhej jIH
Odpovědět

Zpět na „Brzdy“