ABS

Ivooos
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 736
Registrován: úte led 25, 2011 9:17 am
Jméno a příjmení: Ivoš
Bydliště: Brandýs nad Labem

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od Ivooos »

Albi píše: hmm, jestli to dobře chápu, tak to hlavní - brzdné dráhy, mají pouze spočítané a především to jako-ABS: pěkná blbost, takže zase nic nevíme :655:

Mas pravdu, je to teorie ze ktere je tezko definitivne rict ze v realu plati.

Mne to jen prislo zajimave vzhledem k diskuzi a jelikoz byly pouzite zakladni fyzikalni zakony, tak urcitou souvislost s realitou bych tam nasel.

Proste, pokud je rovna sucha vozovka, tak rozdil s ABS nebo bez ABS bude minimalni (dle teorie mirne kratsi s ABS) a v praktickem mereni muze byt na obe strany, nebot idealni podminky pro maximalni ucinnost ABS za kterych plati, ze brzdna draha s ABS je kratsi o cca 10% nemusi nastat, takze to muze byt 0% nebo -10%.

Zarucit pokazde naprosto identicke podminky pro realny test na suche vozovce muze byt velmi tezke, nerikam nemozne. Takze zkusit to klidne muzete.

Dale vysledek praktickeho testu nelze brat nijak zavazne a vytvorit z nej pravidlo, nebot, pokud test provedu na stejnem voze treba i 100x, abych mel jistotu ze jsem omezil moznou chybu a zvitezi bez ABS, tak nasledne nazuju na to same auto jine pneu (vhodnejsi pro auta s ABS a ESP) a zjistim, ze je to presne obracene jak predtim. Stejny efekt, na brzdeni ma tlak, v pneu, rozlozeni hmotnosti, teplot, atd. Takze tvrdit na 100% ze na suchu bude brzdna draha s ABS vzdy kratsi nebo delsi, nelze.

Na suchu, kde by dle teorie mela byt brzdna draha kratsi, tak napr. v situaci kdy je zvlnena vozoka (neco jako byva pred semaforem) muze nastat ,,zblbnuti,, ABS a brzdna draha bude delsi. Toto ,,zblbnuti,, resp. spatne vyhodnoceni aktualnich podminek, ma nastarosti RJ ABS ktera spolecne s mechanickymi komponenty systemu (citlivost senzoru, rychlost reakce, pocet impulsu) ma sanci toto ,,zblbnuti,, co nejvice potlacit a brzdnou drahu zkratit. Cim novejsi generace, tim odolnost bude predpokladam vetsi. Takze jednou bude mozna na trhu i generace ABS, ktere uz zadne vstupni podminky nikdy ,,nezblnou,, a brzdna draha bude vzdy kratsi.

A myslim ze to takhle definuji i v jakemkoliv popisu ABS (na suche vozovce muze mirne prodlouzit brzdnou drahu), nebot dokonala ,,nezblbnutelna,, generace ABS jeste na trhu neni.

Pokud vsak mas mokro, sterk, snich, led, hrbolky (tim se nemysli ta zvlnena vozovka) tak s ABS bude draha vzdy kratsi, protoze jakmile klesaji treci koeficienty, tak ucinnost ABS se zvysuje. V tomto pripade i kdyz, nastane odchylka v ucinnosti brzdeni s ABS, tak diky tomy, ze ty treci koeficienty, maji na tuto funci vyznamny vliv, tak lze na 100% rict, ze brzdna draha s ABS bude vzdy kratsi a to i v pripade, ze system bude necim ,,zblbnuty,,.

Z bezpecnostni hlediska, je samozrejme vzdy lepsi ABS o tom ale diskuze nebyla.

Ja vim, kec keci keci prastenych teoretiku, muzou si rikat co chtej, ja stejne vim nejlip kdy mi to brzdi a kdy ne.
Subaru Outback 2.5i CVT MY22 Obrázek
Subaru Outback 2.5i CVT MY17 (prodáno) 85t km Obrázek
Subaru Legacy 2,5i CVT MY12 (prodáno) 90t km (8.5)
Subaru Outback 2.0D MY11 (prodáno) 90t km (7,4)
Uživatelský avatar
hetzer
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1785
Registrován: úte črc 28, 2009 12:00 am
Bydliště: u Prostejova

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od hetzer »

jestli jednou bude ABS v autech brzdit plynule jako motor ( coz je jak vedi vsichni kdo byli letos v Makove mnohonasobne ucinejsi nez ABS ) tak to bude dobry system, ale obavam se ze to bude trvat dlouho
'ach 'a' jIH yIt vegh ngech vo'
QIb vo' Hegh
jIH DichDaq taHvIp ghobe' mIghtaHghach vaD SoH 'oH tlhej jIH
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od HonzaCZ »

hetzere, každý je dobrý na něco. Ono i s kolama brzděnejma motorem můžeš skončit v pangejtu, protože se prostě budou točit třeba moc pomalu a půjdeš do smyku všema čtyřma a než si to uvědomíš...

Ono největší problém naší "diskuze" bude, že já (ačkoliv jsem to explicitně neuvedl) se tak nějak automaticky bavím o vyšších rychlostech - 50+ km/h a zpevněnym povrchu...

Samozřejmě v nízkých rychlostech, v terénu, na sněhu, na ledu a já nevim co je to jinak a většinou je ABS na škodu - co se týče brzdné dráhy - často ale pomáhá udržet vozidlo ovladatelné.

Jinak, jak už psal mamut, udělat ABS vypínatelný nebo jej trvale vypnout je velice jednoduchý. Zajímalo by mě kolik z těch, co tady prohlašují, jak je ABS špatné, ááááno, tak ho má vypnutý :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
als
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 538
Registrován: úte črc 28, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Aleš
Bydliště: Merklín
Kontaktovat uživatele:

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od als »

Já ho vypinatelný mááám, ale zase nesplňuju to, že si myslím že je na ho.no ::-DDD: ::-DDD: ::-DDD: Jediný kdy ho vypínám je při sjezdu z nějakýho prudšího kopce, kde je bláto, nebo sníh. V ostatních případech (čili 99.99%) je podle mně naprosto užitečná. Ono ani tolik nejde o to, že by ti auto zastavilo o pár metrů dřív (dejme tomu n některých situacích) , ale spíš o to, že celou dobu co brzdíš ( několik desítek metrů) máš možnost auto řídit ::-DD:
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10623
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od Mira »

Já už musím při cestě z chaty vyndat pojistku od ABS, protože je to polní rozbitá cesta hodně z kopce a nějak to s ABS nebrzdí, protože bývá min. 1 kolo mnohem odlehčenější a prostě to nebrzdí a nebrzdí a tepe a tepe. A ten pocit bezmoci s tepajícím pedálem na podlaze bez účinku už nechci zažít, takže na zimu půjde pojistka taky z auta.
Prostě jsem starší model co se učil na autech bez této vychytávky, navíc na Vysočině a hodně na sněhu, takže to mám zažitý a nejsem mladej jelen co jednou ze zadu praštil do Reného a vylezl z auta z očima navrch hlavy a nechápal proč to nedobrzdil, protože furt mlel dokola, že má ABS, tak proč to nezabrzdilo.
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od HonzaCZ »

Tak já mladej jsem a přesto jsem se taky učil na autech bez ABS.
A rozhodně ABS/ESP nijak nepřeceňuju... (a nejsem vztahovačnej ::-DD: )
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od HonzaCZ »

Alesi, jak to mas vypinatelny? Je nejakej inteligentni zpusob nebo se da vypinac na pojistku a pro opetovny zapnuti je nutny "restartovat"?

[ Příspěvek odeslán z mobilního zařízení ] Obrázek
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Albi
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3126
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Albert Němčík
Bydliště: Železná Ruda / Praha

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od Albi »

to by mě zajímalo taky! :655:
teoreticky bude zapnutí jako když člověk zapne klíček, ale nejsem si jist že to půjde bez zastavení, neprobíhá tam nějaká kalibrace (čidla v kolech) apod?
Subaru Legacy 2.5 MT sedan '2004 | Kawasaki ZR-7S '2002 | Agados VZ-26 '2009 | Author A-RAY Plus '2008
EX: Subaru Legacy 2.2 MT kombi '1991 | Toyota Tercel 4WD kombi '1986 | Dacia 1310 TX sedan '1989
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od HonzaCZ »

Albi, samozrejme, ze probiha. To je to zadrnceni v brzdovym pedalu pri prvnim rozjeti po nastartovani. To je indikace, ze probehl self-test. Treba VDC ma primo funkci deaktivace. Takze, kdyz chces znova zapnout, tak to jen obnovi funkci - kalibraci si to pamatuje. Moje otazka je, jestli neco podobnyho neni i ABS.

[ Příspěvek odeslán z mobilního zařízení ] Obrázek
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Ivooos
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 736
Registrován: úte led 25, 2011 9:17 am
Jméno a příjmení: Ivoš
Bydliště: Brandýs nad Labem

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od Ivooos »

Deleni ABS:

A: 1 nebo 2 kanalove pusobici na 2 kola - bezne u nakladaku fungujici pouze na zadni naprave, 1 kanalove= leve i prave zadni kolo pulsuji spolecne, 2 kanalove= zadni kola pulsuji nezavysle

B: 2 kanalove pusobici na 4 kola - je to nastaveno diagonalne, takze jedno predni a jedno zadni napric pulsuje shodne. Bezne se pouzivalo do roku 1995.

C: 3 kanalove pusobici na 4 kola - dnes nejcasteji pouzivane, na predek jdou 2 kanaly, takze kola pulsuji nezavysle a na zadek jde jeden kanal, takze kola pulsuji shodne.

D: 4 kanalove na 4 kola - dnes ma vetsina novych modelu, kazde kolo pulsuje zcela nezavysle

Toto deleni, tak trosku vysvetluje vase pocity ,,nebrzdeni,, zejmena pri sjizdeni zasnezenych nebo bahnitych prudsich kopcu.

Pokud totiz mate u starsich vozu system B nebo C tak, je jasne, ze se jedno kolo podrizuje jinemu, takze bez ABS by to mohlo brzdit lepe nebot i kolo, ktere adhezi ma je v tomto pripade odlehcovano.

Urcite vsak vsichni vedi, ze ABS neplni pouze funkci pomahajici zatocit, nebot kola udrzuje v pohybu branenim zablokovani a tim efektivneji brzdi, ale taktez dulezita funkce je, ze pri prudkem zabrzdeni v okamziku kdy jsou kola na rozdilnych povrsich, tak zabrani roztoceni auta, zejmena pri vyssich rychlostech a prudsim brzdeni. Doporucuji vyzkouset az budte jezdit na polygonu. Staci v 50km/h plna brzda a jste ve krasnych hodinach, v pripade ze leva starna je na suchu a prava na mokru.

Pokud mate system D, nema jakykoliv smysl ABS vypinat, nebot kazde kolo brzdi nezavysle a ABS zejmena za nizkych trecich koeficientech, dokaze brzdit vyrazne ucinneji, nez pouze zablokovane kolo, coz samozrjemne nastane.

Takze drive, nez se rozhodnete instalovat prepinace na vypinani ABS, presvedcte se ktery typ mate, aby to bylo v prospech veci.
Subaru Outback 2.5i CVT MY22 Obrázek
Subaru Outback 2.5i CVT MY17 (prodáno) 85t km Obrázek
Subaru Legacy 2,5i CVT MY12 (prodáno) 90t km (8.5)
Subaru Outback 2.0D MY11 (prodáno) 90t km (7,4)
Uživatelský avatar
Albi
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3126
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Albert Němčík
Bydliště: Železná Ruda / Praha

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od Albi »

myslím že už Legacy 1. generace (1989+) mělo 4-kanálové
Subaru Legacy 2.5 MT sedan '2004 | Kawasaki ZR-7S '2002 | Agados VZ-26 '2009 | Author A-RAY Plus '2008
EX: Subaru Legacy 2.2 MT kombi '1991 | Toyota Tercel 4WD kombi '1986 | Dacia 1310 TX sedan '1989
Ivooos
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 736
Registrován: úte led 25, 2011 9:17 am
Jméno a příjmení: Ivoš
Bydliště: Brandýs nad Labem

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od Ivooos »

Ja zase myslim, ze Impreza mela 4 kanalove az od r.v. 98 do te doby 3 kanalove.
Naposledy upravil(a) Ivooos dne pon kvě 30, 2011 2:31 pm, celkem upraveno 2 x.
Subaru Outback 2.5i CVT MY22 Obrázek
Subaru Outback 2.5i CVT MY17 (prodáno) 85t km Obrázek
Subaru Legacy 2,5i CVT MY12 (prodáno) 90t km (8.5)
Subaru Outback 2.0D MY11 (prodáno) 90t km (7,4)
Uživatelský avatar
Albi
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3126
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Albert Němčík
Bydliště: Železná Ruda / Praha

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od Albi »

Subaru Legacy 2.5 MT sedan '2004 | Kawasaki ZR-7S '2002 | Agados VZ-26 '2009 | Author A-RAY Plus '2008
EX: Subaru Legacy 2.2 MT kombi '1991 | Toyota Tercel 4WD kombi '1986 | Dacia 1310 TX sedan '1989
Ivooos
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 736
Registrován: úte led 25, 2011 9:17 am
Jméno a příjmení: Ivoš
Bydliště: Brandýs nad Labem

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od Ivooos »

Subaru Outback 2.5i CVT MY22 Obrázek
Subaru Outback 2.5i CVT MY17 (prodáno) 85t km Obrázek
Subaru Legacy 2,5i CVT MY12 (prodáno) 90t km (8.5)
Subaru Outback 2.0D MY11 (prodáno) 90t km (7,4)
Ivooos
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 736
Registrován: úte led 25, 2011 9:17 am
Jméno a příjmení: Ivoš
Bydliště: Brandýs nad Labem

Re: "stočení" brzdových kotoučů

Příspěvek od Ivooos »

Jinak vypnout ABS ma smysl, kdyz jedete po vylozene hlubokem nespevnenem povrchu napr. blato, pisek nebo snih. V okamziku, kdy se vam vytvori pred kolem ,,klinek,,, tak zablokovane kolo diky tomu klinku dokaze zabrzdit rychleji.

Coz muze byt take odpoved na drive zmineny pocit lepsiho brzdeni pri sjezdu ze zablaceneho kopce.

To si proste musi kazdy vyhodnotit sam na zaklade aktualni situace a neda se to nijak pausalizovat. I kdyz pokud nekdo pojede na projizdku nekam do pouste, tak by se to pausalizovat zase dalo. No ale ted si nejak protirecim. Sakra, tak jak je to. :655:

Kdyz bych to shrnul, tak je dulezite si predem rict, zdali mate v planu nabourat proto, ze jse nezabrzdili, nebo proto, ze jste nezatocili. :-)
Naposledy upravil(a) Ivooos dne pon kvě 30, 2011 6:01 pm, celkem upraveno 1 x.
Subaru Outback 2.5i CVT MY22 Obrázek
Subaru Outback 2.5i CVT MY17 (prodáno) 85t km Obrázek
Subaru Legacy 2,5i CVT MY12 (prodáno) 90t km (8.5)
Subaru Outback 2.0D MY11 (prodáno) 90t km (7,4)
Odpovědět

Zpět na „Brzdy“