Jak správně používat CVT

Manuální nebo Automatická převodovka a diferenciál. Informace okolo nich jsou společné napříč jednotlivými modely.
Uživatelský avatar
Tiger
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1206
Registrován: úte črc 16, 2013 12:27 pm
Jméno a příjmení: Tomáš V
Bydliště: Praha

Jak správně používat CVT

Příspěvek od Tiger »

Už tady je manual i automat, ale přeci jen je CVT trochu odlišné.
Jsou nějaké zásadní odlišnosti v užívání CVT proti AT?
Úplně nejvíc by mě zajímalo používání L-módu. Měli by ho mít CVT bez pádel a možnosti M, takže 1.6 XV a snad i starší Forestři.
Subaru XV 1.6 84kW CVT MY20 Comfort
Subaru Forester SG 2.0 92kW MT MY05 ADV Comfort
ex Subaru Forester SF 2.0 92kW MT MY99 ADV
Honda SH150i 2022
Triumph Tiger 955i MY01
Goba
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1416
Registrován: pon kvě 28, 2018 11:07 am
Jméno a příjmení: Petr Gobernac
Bydliště: Pardubice

Re: Jak správně používat CVT

Příspěvek od Goba »

zkus to z druhé strany.... co nedělat s CVT >:(
https://www.youtube.com/watch?v=HSxg97m8lLA
Forester SJ 2.0iCVT 2016
X-Trail T31 2.0Dci 2010
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20648
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak správně používat CVT

Příspěvek od námořník »

V používání určitě ne, ale nejdřív si budeš muset nejspíš zvyknout na projev. Třeba na to, že jsou otáčky konstantní a auto zrychluje.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22764
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně používat CVT

Příspěvek od spm »

Bohužel ne u všech, protože hromada lidí si na to nezvykla, tak některý CVT jak idioti pumpujou tim motorem... Sice to má horší výkon, víc to kurví motor, ale zákazník je spokojenej, protože to dělá brm brm :-DDD
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20648
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak správně používat CVT

Příspěvek od námořník »

Naštěstí ne všechny :-DDD
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
Tiger
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1206
Registrován: úte črc 16, 2013 12:27 pm
Jméno a příjmení: Tomáš V
Bydliště: Praha

Re: Jak správně používat CVT

Příspěvek od Tiger »

Dík kluci, video zkouknu.
Nicméně furt mě zajímá ten L-mod.
Pokud je US příručka stejná jako CZ, tak se tam píše jen toto.
L je pro použití brzdění motoru při jízdě z kopce.

Tak by mě fakt zajímalo vaše praktický využívání.
Jestli to chápu správně, tak elektronika v závislosti na poloze plynu podrží nižší převodový poměr a tím stoupnou otáčky motoru v případě potřeby podřazení. Takže dle mě by měla být využitelnost nejen brzdění motorem s kopce, ale i jako podřazení před předjížděnim, nebo podřazení v napojovacím pruhu atd.

Na různejch us forech jsem nic, moc nenašel a celkem v tom maj chlapci taky chaos. Jako, že dealer řekl, že je to v podstatě zablokování 2. převodového stupně, že se to má využívat jen při potřebě brzdění motorem s kopce, že to lze použít jen při nízké rychlosti jinak se kurví převodovka, další vůbec nepoužívat atd :-)
Pádla chápu, ale ale 1.6 nemá virtuální stupně.
Subaru XV 1.6 84kW CVT MY20 Comfort
Subaru Forester SG 2.0 92kW MT MY05 ADV Comfort
ex Subaru Forester SF 2.0 92kW MT MY99 ADV
Honda SH150i 2022
Triumph Tiger 955i MY01
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22764
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně používat CVT

Příspěvek od spm »

Co že jsi si to vlastně koupil? :-) Podřazení při předjíždění nebo napojování nepotřebuješ dělat manuálně, protože toho docílíš tak, že prostě víc šlápneš na plyn. U brždění motorem se to manuálně udělat musí, protože tam naopak chceš, aby to podřadilo ve chvíli, kdy máš plyn úplně puštěnej.
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
Tiger
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1206
Registrován: úte črc 16, 2013 12:27 pm
Jméno a příjmení: Tomáš V
Bydliště: Praha

Re: Jak správně používat CVT

Příspěvek od Tiger »

spm píše:Co že jsi si to vlastně koupil?
Zatím nic protože to ještě není doma :-) , ale protože nejsem Američan, Australan ani Asiat, melouna dávat nechci, a 3 baterky v autě taky ne, tak těch možností pro Evropana moc neni. Vyčkej 14 dní :-)
spm píše: Podřazení při předjíždění nebo napojování nepotřebuješ dělat manuálně, protože toho docílíš tak, že prostě víc šlápneš na plyn. U brždění motorem se to manuálně udělat musí, protože tam naopak chceš, aby to podřadilo ve chvíli, kdy máš plyn úplně puštěnej.
Honzo tomu rozumim u 3.6, která má krouťáku a výkonu na rozdávání :-), ale v případě malýho výkonu i krouťáku bych to viděl jako takovou berličku, proto se ptám na praxi.
Subaru XV 1.6 84kW CVT MY20 Comfort
Subaru Forester SG 2.0 92kW MT MY05 ADV Comfort
ex Subaru Forester SF 2.0 92kW MT MY99 ADV
Honda SH150i 2022
Triumph Tiger 955i MY01
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22764
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně používat CVT

Příspěvek od spm »

To jsi špatně pochopil. To není myšleno tak, že šlápneš na plyn a vyjedeš to z 1200rpm. Ta H6ka pod 4000rpm taky pořádně nejede. Ale ta převodovka na to reaguje. Takže se postupem času prostě naučíš, jak moc rychle/silně musíš šlápnout na plyn, aby převodovka pochopil, že zrychluješ a ona ti to prostě vytočí sama :-) Já jediný co u sebe používám, je to přepínání na power režim, kde ona s tím podřazováním začne dřív, takže předtím cvaknu power a jak začnu ten plyn sešlapovat, tak to podřazuje a letí do otáček. U nových aut bude podobně fungovat ten přepínač Sport(#), atd.
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
parabolD
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2174
Registrován: sob pro 29, 2012 10:43 am
Jméno a příjmení: Tomas Dobner
Bydliště: Plzeň - Božkov

Re: Jak správně používat CVT

Příspěvek od parabolD »

Cvt tohle právě nedělá. Nebo aspoň ne tak markantně, jako klasický lamelový automat (a mám s čím porovnávat). Konkrétně 2.5 v otb b.r. - to je motor, který musíš vytočit a cvt ho do vysokých otáček posílá pomalu. A je úplně jedno, jak šlapeš na plyn... Proto ty pádla. Ale na XV už to zase může být jinak,ja mám ještě 850ku... A nemám "power, S# ani nic podobného)
___________________________
ex Outback H6 3.0 MY02

B9 Tribeca MY07
Impreza GF MY98
Outback H6 3.0 strikes back :)
Uživatelský avatar
davidherda
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 5786
Registrován: ned led 04, 2015 2:11 pm
Jméno a příjmení: David Herda
Bydliště: podhradí Křivoklátu

Re: Jak správně používat CVT

Příspěvek od davidherda »

Tome, ten tvůj L mód je spíše reklamní tah, a umlčení lidí co se ptají na brzdění motorem. Jelikož naše CVT neumí přenést snad ani 10% zpět. Takže to brzdění motorem více či méně ani neexistuje. Prostě je vše na brzdách. Zase všechna čest, nevadnou a po 40 000km (rozhodně né po rovinkách) nejsou ani v 50% životnosti a XV umí brzdit velmi slušně. Také to jsou naše nejdražší brzdy hned po Sti :-D

Outback 2.5X MY16 -Modrák
BRZ 2.0 MY13-BRZo
Outback 2.0D MY12 - služebáq
Outback 2,0D MY16-Goldback -ex
XV 2,0i MY18-iXVestr -ex
Forester 2,0XTi MY02-Silvestr -ex
Forester 2,0X MY03-Modrestr -ex
Forester 2,0X MY04-Pinkrestr-ex
Forester 2,5XT MY09-Černestr-ex
Uživatelský avatar
Tiger
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1206
Registrován: úte črc 16, 2013 12:27 pm
Jméno a příjmení: Tomáš V
Bydliště: Praha

Re: Jak správně používat CVT

Příspěvek od Tiger »

davidherda píše:Tome, ten tvůj L mód je spíše reklamní tah, a umlčení lidí co se ptají na brzdění motorem. Jelikož naše CVT neumí přenést snad ani 10% zpět. Takže to brzdění motorem více či méně ani neexistuje. Prostě je vše na brzdách. Zase všechna čest, nevadnou a po 40 000km (rozhodně né po rovinkách) nejsou ani v 50% životnosti a XV umí brzdit velmi slušně. Také to jsou naše nejdražší brzdy hned po Sti
To jo, ale elektronika umí podržet otáčky a neposouvat kladky.
Našel jsem tohle video

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7aD7BgwYUdo[/youtube]

A z nějakého fóra tenhle překlad.
Když řidiči uvedou své auto na L, je to proto, že chtějí větší točivý moment - aby se vymanili z uvíznutí nebo stoupání na kopec nebo motorovou brzdu. Jak říkáte, L je proměnná, stejně jako Drive. Ale zatímco D je optimalizován pro úsporu paliva, L je optimalizován pro točivý moment.
Subaru XV 1.6 84kW CVT MY20 Comfort
Subaru Forester SG 2.0 92kW MT MY05 ADV Comfort
ex Subaru Forester SF 2.0 92kW MT MY99 ADV
Honda SH150i 2022
Triumph Tiger 955i MY01
Uživatelský avatar
davidherda
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 5786
Registrován: ned led 04, 2015 2:11 pm
Jméno a příjmení: David Herda
Bydliště: podhradí Křivoklátu

Re: Jak správně používat CVT

Příspěvek od davidherda »

Ty jo nemyslím si že je rozdílný průběh točivého momentu v manuálním řazení vůči D. Ale schválně se na to zeptám.
Zase na druhou stranu třeba to v US tak mají 8()

Outback 2.5X MY16 -Modrák
BRZ 2.0 MY13-BRZo
Outback 2.0D MY12 - služebáq
Outback 2,0D MY16-Goldback -ex
XV 2,0i MY18-iXVestr -ex
Forester 2,0XTi MY02-Silvestr -ex
Forester 2,0X MY03-Modrestr -ex
Forester 2,0X MY04-Pinkrestr-ex
Forester 2,5XT MY09-Černestr-ex
Uživatelský avatar
Tiger
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1206
Registrován: úte črc 16, 2013 12:27 pm
Jméno a příjmení: Tomáš V
Bydliště: Praha

Re: Jak správně používat CVT

Příspěvek od Tiger »

davidherda píše:Ty jo nemyslím si že je rozdílný průběh točivého momentu v manuálním řazení vůči D. Ale schválně se na to zeptám.
Zase na druhou stranu třeba to v US tak mají
Jak jsem ti už říkal, myslel jsem, že to bude nic, moc a fakt mě ta jízda překvapila a troufám si tvrdit, že to nejede hůř něž Forestr 92kW.
To CVT tam odvádí fakt kus práce. Ten krouťák nižší o skoro 50Nm musí něčím kompenzovat.
Subaru XV 1.6 84kW CVT MY20 Comfort
Subaru Forester SG 2.0 92kW MT MY05 ADV Comfort
ex Subaru Forester SF 2.0 92kW MT MY99 ADV
Honda SH150i 2022
Triumph Tiger 955i MY01
Makovica
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4942
Registrován: čtv dub 21, 2016 11:28 pm

Re: Jak správně používat CVT

Příspěvek od Makovica »

Tiger píše:Když řidiči uvedou své auto na L, je to proto, že chtějí větší točivý moment - aby se vymanili z uvíznutí nebo stoupání na kopec nebo motorovou brzdu. Jak říkáte, L je proměnná, stejně jako Drive. Ale zatímco D je optimalizován pro úsporu paliva, L je optimalizován pro točivý moment.
Nie som si isty tymto. Ale to asi nie je problem zistit. U nas som tusim videl L iba na 1.6 XV ? Alebo ani tam a je to US specialita ?
V kazdom pripade, Forester s CVT dokaze citelne z kopca brzdit. Staci dat nohu z plynu a rucne podradit o 1-2 stupne. CVT to drzi na zvolenom stupni, otacky stupnu a brzdny ucinok je citelny. Az pri prudsom pridani plynu skoci spat do D. Ale vzhladom na to, ze toto ani nie je zrovna idealny rezim pre CVT, tak ju tak netrapim.
Aj ked nevidim nejaky zasadny rozdiel v namahani retaze pri takomto brzdeni voci naopak prudsej akceleracii.

Osobne si myslim, ze pri L to ma prevodove pomery viac do pomala.
Naposledy upravil(a) Makovica dne čtv čer 25, 2020 3:13 pm, celkem upraveno 3 x.
Subaru Forester 2.0i CVT Comfort MY16 (G91F Rest in pieces Cooper Discovery ATT / SJ6 ,,,,| (*_^) |,,,,)
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Převodovka, Diferenciál“