Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Manuální nebo Automatická převodovka a diferenciál. Informace okolo nich jsou společné napříč jednotlivými modely.
Odpovědět
Uživatelský avatar
vena
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1544
Registrován: pát lis 04, 2011 9:10 am
Bydliště: železná ruda
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od vena »

HonzaCZ píše:Já navolím D a jedu 0 - 250, kam se hrabe dlouhá trojka
:-D

Jinak lucyle předevčírem jsem se na řazení soustředil a vzpomněl na tebe, takže u Subaru se řadí jakoby na dvakrát,jedeme pravá noha plyn, levá vedle pedálu spojky chceme dejme tomu z 3 na 4 pravá de z plynu levá mačká spojku vyrazujeme z 3 do neutrálový polohy tam se jakoby zastavíme plynule řadíme čtyři.(jedná se o milisekundy) :-)
Citroen C5 2.2Hdi 09, Subaru Outback 2.5 12
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7829
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od mnov »

Nijak se nestresuj z toho, že chvilku stojíš na spojce. Nakonec to má určitě Hill-holder a ten bez toho nefunguje.
Ale vědět co se tam při tom děje, je dobré.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
Jackylle
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 2070
Registrován: stř pro 11, 2013 10:52 pm
Jméno a příjmení: Lucka
Bydliště: Ostrava

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Jackylle »

Miro, že na 3 se dá jezdit bez ustavičného řazení jsem si všimla :-)
Jenže u nás lidi na křižovatkách pěstují zvláštní zálibu - čekání, jestli zelená bude zelenější.
Takže typicky dojíždím, mám ještě docela kus, blikne zelená, tak zpomalím v naději, že se banda rozjede. A jak to v 90% případů dopadne... musím zastavit a rozjet se na 1. Bo když už se ten první rozjede (pochopí že to nebude zelenější), tak někdo/několik účastníků dodržuje pravidlo, že přes křižovatku a min 50 m za ni se jezdí max 20 km/h.
Jsme region razovity.
Lucka

"Postarej se o svého koně a tvůj kůň se postará o tebe."

Subaru Forester "Sněžný Lišák" SG BiFuel
Ex Subaru Legacy GX 2.5 4AT zůstává na dohled
American Quarter Horse, all hoof ride off road
Uživatelský avatar
Jackylle
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 2070
Registrován: stř pro 11, 2013 10:52 pm
Jméno a příjmení: Lucka
Bydliště: Ostrava

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Jackylle »

vena píše: takže u Subaru se řadí jakoby na dvakrát...
Jj, na to jsem taky přišla :-) Je to při tomhle zacházení hezky čitelné.

Ale ještě jeden dotaz, co nebyl mezi nešvary.
Je lepší řadit postupně např. 5 - 4 - 3, i kdyby tam měla být 4 jen na chvilku, nebo lze při patřičném zpomalení 5 - 3 ? Někdy není čas projít celou řadu a nějak při tom necítím, že bych něčemu ubližovala.
Lucka

"Postarej se o svého koně a tvůj kůň se postará o tebe."

Subaru Forester "Sněžný Lišák" SG BiFuel
Ex Subaru Legacy GX 2.5 4AT zůstává na dohled
American Quarter Horse, all hoof ride off road
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10646
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Mira »

Klidně. Občas vynechám 4 i nahoru.
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
Uživatelský avatar
Skulile
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 190
Registrován: úte lis 01, 2016 2:52 pm
Jméno a příjmení: Roman Patzelt
Bydliště: Libouchec, okr. Ústí nad Labem

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Skulile »

Jackylle:
mám Outbacka 2.0d MY 2010, teď mám najeto 153kkm (kupoval jsem s necelými 112k) a po přesednutí z jiného auta je podřazování prostě jiné (míň komfortní).
Naučil jsem se, že když chci jet svižněji a potřebuju si na křižovatce nebo před utaženou zatáčkou podřadit na 2 nebo 1ku, tak používám meziplyn.
druhá varianta je řadit, až při nižších otáčkách, ale pak zase není zátah od turba a vyjedeš pomaleji

rozhodně to jde hůře než se zahřeje olej v převodovce, pak se to zlepší
výměna oleje je psaná po 60tis.km a po výměně je to vždycky malinko lepší, ale není to zas tak velký rozdíl

já jsem si to uzavřel, že je to prostě vlastnost převodovky
Outback 2,5i ES Comfort MY2017 Obrázek
ex. Outback 2.0D, BR, 6MT, MY2010
Uživatelský avatar
Jackylle
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 2070
Registrován: stř pro 11, 2013 10:52 pm
Jméno a příjmení: Lucka
Bydliště: Ostrava

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Jackylle »

Skulile: Turbo v tom nemám, takže to mně netrápí.
Včera jsem si zkoušela v klidu mimo normální cesty jak se to chová při různém zacházení... začala jsem s redukcí, bo louky a tak... a 2 se řadilo výrazně lépe. Zato naprosto nejde přeřadit na 1, pokud se auto ještě trochu hýbe a velké násilí jsem použít nechtěla.
Ani bez redukce jsem pak už nenarazila na to, že by řazení 3 - 2 bylo úplně tragické (a prochladlé to bylo docela dost).
Zatím jsem došla k závěru, že buď mám dost času přeřadit pomaličku, třeba s dvojím vyšlápnutím spojky. A když nemám čas a potřebuju mít jistotu, že podřadit půjde snadno, tak meziplyn to opravdu řeší... a paradoxně, když nemám čas o tom moc přemýšlet, tak se to povede mnohem lépe, než když to moc prožívám.
Olej je vyměněn nedávno, ale ono to podobně (ale méně intenzivně) zlobilo i s původním, ale to zas bylo i teplejší počasí.

Donutilo mě to trochu načíst i jak fungují synchrony, i na jiných fórech popisovali podobné problémy, ale nikdo pak už nenapsal, co bylo příčinou, když se to zastudena chová hnusně a za tepla to jde. Pochopila bych, že je K.O. synchron na 2, možná i na 1, ale to by snad měl nefungovat pořád???
Lucka

"Postarej se o svého koně a tvůj kůň se postará o tebe."

Subaru Forester "Sněžný Lišák" SG BiFuel
Ex Subaru Legacy GX 2.5 4AT zůstává na dohled
American Quarter Horse, all hoof ride off road
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49152
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od VDC »

Z dvojky na jedničku jde blbě podřadit na většině aut. To je v podstatě vlastnost a řeší to opravdu jen ten meziplyn.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Skulile
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 190
Registrován: úte lis 01, 2016 2:52 pm
Jméno a příjmení: Roman Patzelt
Bydliště: Libouchec, okr. Ústí nad Labem

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Skulile »

zkusil bych porovnání ve stejném autě a uvidíš jestli je to velký rozdíl, pak bych teprve řešil spojku apod
prostě se musí ohřát olej v převodovce, pak jde podřazovat lépe a synchrony jsou u Subaru asi jinak nastavené než u jiných aut, ale je to prostě o zvyku
Outback 2,5i ES Comfort MY2017 Obrázek
ex. Outback 2.0D, BR, 6MT, MY2010
Uživatelský avatar
Skulile
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 190
Registrován: úte lis 01, 2016 2:52 pm
Jméno a příjmení: Roman Patzelt
Bydliště: Libouchec, okr. Ústí nad Labem

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Skulile »

u některých aut jde řadit z 2 na 1 a třeba i z 1 na R v pohybu, ale zase to pak odnese převodovka, spojka a motor, když neodpovídá rychlost (a směr) zvolenému převodu

takové přeřazení ze 4 na 3 místo 5 ve vysoké rychlosti umí motor pěkně přetočit
Outback 2,5i ES Comfort MY2017 Obrázek
ex. Outback 2.0D, BR, 6MT, MY2010
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21953
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

Spousta aut už má zpátečku synchronizovanou a se zkosenými zuby (nekňučí) a nemyslím si, že by to nějak významně něco ničilo, když se to tam dá při rozumný rychlosti a obecně se s tím pracuje šetrně. Sierra to měla už v 80. letech, ale to ještě takový standard nebyl. :-D
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24305
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od sima »

Skulile-jde to i u subaru,jednička za pohybu,málokdy se mě stane,že by tam nešla.Moc to samozřejmě člověk nepoužívá,netřebuje,ale jsou situace kdy jo-terén apod.Samozřejmě se musí s citem a ve vhodný okamžik,to nepopírám,kor u našich subaru převodovek.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
Jackylle
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 2070
Registrován: stř pro 11, 2013 10:52 pm
Jméno a příjmení: Lucka
Bydliště: Ostrava

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Jackylle »

Simo, my si prostě někdy musíme dát ten minisraz a ozkoušet navzájem naše stroje ;-D Co ty Hulvaldy nebo Kopr?

Jasně že se tam nepokouším narvat kvalty při nesmyslné rychlosti, ale měla jsem za to, že když už se to na dvojku skoro netočí, tak je 1 na místě. S redukcí to prostě nešlo vůbec... což mě trošku nepotěšilo, bo jak říkáš... terén. Jak jsme jezdili po té sjezdovce na Cábu, tak to bylo na redukovanou 1 furt, takže tam jsem na to nepřišla.

Bez redukce to 2 -1 jde, ale dost těžko ... takže dokud se to trochu hýbe, nechám teda 2.
Dávat zpátečku, dokud auto jede dopředu... no některá to sice umí, ale proč to dělat, když stejně musí projít tou chvílí, kdy stojí?

Jiné auta - kamaráda pasát, nebo vodárenké fábie, pežoty... to jde úplně lehoučko, sestry felicie - ta má takové vůle, že se s vypnutým motorem dá řadit bez vymáčklé spojky :-/ Možná i s motorem, ale to jsem nezkoušela.
A přitom když jsem si Forejse odvážela domů, tak se mi zdálo, že to řazení je úplně fajnové a rychlosti tam padají samy.

Nebudu se s tím trápit, nějak se s tím jezdit dá (přimělo mě to se zas něco doučit). Jestli mechanik definitivně řekne, že je třeba to řešit, tak to bude, jak řekne. Nikdy by mě nenutil dělat něco, co není třeba...
Lucka

"Postarej se o svého koně a tvůj kůň se postará o tebe."

Subaru Forester "Sněžný Lišák" SG BiFuel
Ex Subaru Legacy GX 2.5 4AT zůstává na dohled
American Quarter Horse, all hoof ride off road
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21953
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

Na místě jde bez motoru samozřejmě řadit snáz než s motorem. Bez motoru se musí trefit jenom zubová spojka do sebe, případná spojka je nutná jenom, aby se mohlo pootočit clonění. S běžícím motorem se musí roztočená primární hřídel synchronizovat na rychlost sekundární, tedy na stojícím autě se musí zastavit. A to pomocí synchronů. Při řazení na místě bez spojky s nastartovaným motorem by se to vozidlo muselo rozjet přes synchron, což vzhledem k jeho účelu a velikosti je dost nesmysl.

To zastavení tý primární hřídele se dá hezky odpozorovat. Stačí stát na místě, roztočit motor do vyšších otáček, vyšlápnout spojku a pak zařadit jedničku. Cukne to celým autem, jak se primární hřídel zastavuje přes synchron od sekundární, která je spojená už napevno s kolama. Samozřejmě vhodné nestát při tom na brzdě, aby efekt byl dostatečně pozorovatelný.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Jackylle
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 2070
Registrován: stř pro 11, 2013 10:52 pm
Jméno a příjmení: Lucka
Bydliště: Ostrava

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Jackylle »

Honza CZ: No jo, to je jasné, když jsi to tak popsal. Dyk to bylo na těch naučných videjkách =)
Ale u jiných aut to nikdy nešlo (a zkoušela jsem to, jestli se to bude chovat stejně jako ta felda). (Myslím tedy to řazení bez spojky a motoru.)

Mít auto co normálně jenom jezdí a funguje, tak nic nezjistím, nepochopím a žiju dál ve sladkém přesvědčení, že pod kapotou je schovaná nějaká pokročilá magie :-DDD
Lucka

"Postarej se o svého koně a tvůj kůň se postará o tebe."

Subaru Forester "Sněžný Lišák" SG BiFuel
Ex Subaru Legacy GX 2.5 4AT zůstává na dohled
American Quarter Horse, all hoof ride off road
Odpovědět

Zpět na „Převodovka, Diferenciál“