Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Manuální nebo Automatická převodovka a diferenciál. Informace okolo nich jsou společné napříč jednotlivými modely.
Odpovědět
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7827
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od mnov »

HonzaCZ píše: Cukne to celým autem, jak se primární hřídel zastavuje přes synchron od sekundární, která je spojená už napevno s kolama.
Nejsem si zcela jistý, ale myslím, že u mé převodovky je jednička a dvojka spojená napevno na primární hřídel.
Ale to je celkem jedno. :-)
Edit: přečetl jsem si to ještě jednou a Ty píšeš "spojená s kolama". Tak nic špatně jsem to napoprvé pochopil. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24300
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od sima »

Jackylle píše:Simo, my si prostě někdy musíme dát ten minisraz a ozkoušet navzájem naše stroje Co ty Hulvaldy nebo Kopr?
Zas měním šichty,zatím nevím jak budu dělat,ve středu snad budu chytřejší.
Jinak jsem dnes schválně zkoušel(ať ti nekecám)zařadit z 2 na 1,když bylo auto v pohybu a šlo to,dokonce i ihned po startu,po promrzlé noci,ale to šlo samozřejmě ztuha,bo to jde ztuha všechno,nejen převodovka :-) Dokonce i redukce z 2 na 1 tam se mě zdálo,že to jde dokonce lépe.Tak jsem si uvědomil,že občas jsem nucen po zpátečce rychle vrazit jedničku ještě při dojezdu couvání,bo vyjíždím na rušnou ulici a není čas,ať ostatní zbytečně neomezuju.Ale jinak ze zvyku po couvání samozřejmě auto zastavím a pak dám za jedna.
Jinak jsem byl mírně zklamán,tím že mě opět auto zdechlo po prvním nastartování,což se po loňské výměně svíček už nestalo ani za daleko větších mrazů,čemuž teda opět nerozumím,ale řešit to opravdu nebudu,je tu o tom už tak dost obsáhlé samostatné vlákno-jen že řazení šlo fajn,ale ten start už tolik ne :-)
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
Mareka
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 2591
Registrován: čtv bře 24, 2011 8:25 pm
Jméno a příjmení: Marek
Bydliště: Ostrava

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Mareka »

Jak už psal předseda výše - zkus Lucko do převodovky nalít nějaké ty kapky/aditiva.

U předchozího Forejse jsem měl horší synchrony u 4/5 stupně = když jsem chtěl řadit za 5 poté, co jsem vytočil čtyřku do červeného pole, vždy jsem si velmi nepříjemně škrtl. Nalil jsem kapky a zlepšilo se to (škrtlo si to jen občas).
Forester XT 2.5 EcuTek 1 (06), ex Forester XT 2.0 EcuTek 2 (02), Forester 2.0 (99)
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10645
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Mira »

Jaký kapky si použil? Mě škrtá 3/4.
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
Uživatelský avatar
Mareka
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 2591
Registrován: čtv bře 24, 2011 8:25 pm
Jméno a příjmení: Marek
Bydliště: Ostrava

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Mareka »

Na doporučení Alše jsem dal dvě balení https://ebezo.cz/tesneni-a-regenerace-p ... 9405-125ml
Forester XT 2.5 EcuTek 1 (06), ex Forester XT 2.0 EcuTek 2 (02), Forester 2.0 (99)
Uživatelský avatar
MrRichie
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 896
Registrován: pát čer 22, 2012 2:35 pm
Jméno a příjmení: Richie Smolda
Bydliště: Řeka
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše malé prohry

Příspěvek od MrRichie »

Jackylle píše:Tak jsem dnes byla v servise na přátelskou návštěvu a hned jsem hlásila, že dnes nic nechcu, bo nové auto je přece v cajku. Jen jsem zmínila, že se mi fakt těžko řadí 2, kór za studena. Tak jsme se jeli projet... no a v lednu jsme objednaní na novou spojku. Tedy dali mi vybrat, jestli ji chci dojet do úplně mrtva, nebo to řešit rovnou. A do výměny mám za úkol se naučit jezdit...
A sestra si zatím vesele jezdí s legáčem, který se teď chová úplně způsobně a spokojeně.
Tak si říkám, jestli ten největší problém v autě …
Luci z toho si nic nedělej, tak dlouho jsi se tomu vyhýbala až buch a je to tady... Manuál... Letmo jsem tvé vlákno pročítal a můžu napsat asi tohle:
Učený z nebe nespadl a praxe dělá mistra. Jen je třeba to vnímat a zkoušet nejlepší možné alternativy. Pak také pomáhá posadit za volat někoho zkušeného a sledovat jak to dělá on, třeba ti nějaké fígle poradí. Jde to vidět u Símy. Ta se to sice učila déle, ale výsledek je dobře uspokojivý a to jsem si myslel, že to bude tragédie nadosmrti. A hle.

K ideálnímu řazení. To je určitě s meziplynem a dvojitou spojkou, tedy přes neutrál. To už je ale vyšší dívčí, v první řadě bych se zaměřil spíše na to, aby si spojku namáhala prokluzem co nejméně, ale zároveň neuštědřovala rány převodovce. Ono jde docela dobře se spojkou zacházet stylem zapnuto / vypnuto a ani to nemusí bolet, jen to chce trochu cviku... Jinak, když jsme občas viděl, jak lidi jezdí a zacházení konkrétně ze spojkou, tak se vůbec nedivím, že některým lidem jedna spojka vydrží i 200 000 km. Tím chci říct - jó, je to překvapivě bytelné zařízení. :D
Subaru Outback BS 2.5 CVT
Subaru Outback BR 2.5 CVT
Subaru Impreza GF 2.0 M/T
Yamaha YZ450F

ex. Subaru Impreza GT ver.VI ´99
ex. Subaru Legacy BH GX 2.5 4AT AirSus
ex. Subaru Legacy BP 2.0R 121Kw
ex. Subaru Outback BR 2.5 CVT
ex. hodně aut různých značek, vždy zpátky
Uživatelský avatar
MrRichie
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 896
Registrován: pát čer 22, 2012 2:35 pm
Jméno a příjmení: Richie Smolda
Bydliště: Řeka
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od MrRichie »

K těm kapkám, které tady řešíte. Uvažovali jste nad tím jaký vliv to má na viscospojku, která funguje právě tak, že se něco tře a tím se svírá právě ta spojka? A když ty třecí vlastnosti olejů změníte kapkami, tak že to nemusí být optimální právě pro ostatní komponenty, speciálně v našich převodovkách?
Subaru Outback BS 2.5 CVT
Subaru Outback BR 2.5 CVT
Subaru Impreza GF 2.0 M/T
Yamaha YZ450F

ex. Subaru Impreza GT ver.VI ´99
ex. Subaru Legacy BH GX 2.5 4AT AirSus
ex. Subaru Legacy BP 2.0R 121Kw
ex. Subaru Outback BR 2.5 CVT
ex. hodně aut různých značek, vždy zpátky
Uživatelský avatar
parabolD
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2171
Registrován: sob pro 29, 2012 10:43 am
Jméno a příjmení: Tomas Dobner
Bydliště: Plzeň - Božkov

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od parabolD »

Já měl za to, že visco je v uzavřeném pouzdře s vlastní náplní?
___________________________
ex Outback H6 3.0 MY02

B9 Tribeca MY07
Impreza GF MY98
Outback H6 3.0 strikes back :)
Uživatelský avatar
MrRichie
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 896
Registrován: pát čer 22, 2012 2:35 pm
Jméno a příjmení: Richie Smolda
Bydliště: Řeka
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od MrRichie »

parabolD píše:Já měl za to, že visco je v uzavřeném pouzdře s vlastní náplní?
U manuálu nikoliv, tam je jedna náplň převodovka, přední dif a střední dif s viskou. U A/T má vlastní náplň pouze přední diferák.
Subaru Outback BS 2.5 CVT
Subaru Outback BR 2.5 CVT
Subaru Impreza GF 2.0 M/T
Yamaha YZ450F

ex. Subaru Impreza GT ver.VI ´99
ex. Subaru Legacy BH GX 2.5 4AT AirSus
ex. Subaru Legacy BP 2.0R 121Kw
ex. Subaru Outback BR 2.5 CVT
ex. hodně aut různých značek, vždy zpátky
karels
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 78
Registrován: úte čer 23, 2015 11:08 pm
Jméno a příjmení: Karel Šubrt
Bydliště: Plzeň-sever

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od karels »

No nechci se hádat a převodovku jsem rozebranou viděl jen na fotkách :), ale co jsem všude vyčetl, tak podle mě má viskospojka opravdu izolovanou náplň (jak jsem pochopil, tak něco jako speciální silikonový olej, který s rostoucí teplotou zvyšuje viskozitu a tím i tření mezi lamelami).
Impreza 2.0 RX combi, 85 kW, 1995
Forester S Turbo, 130 kW, 2001
Uživatelský avatar
Bekr
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 545
Registrován: sob lis 26, 2011 9:47 pm

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Bekr »

Ba ne, je skutečně uzavřená a má vlastní náplň. Nedávno jsem ji bohužel opět měnil... :-(
Bekr
Subaru Forester 2.0X Comfort 2003
Subaru Forester 2.0X Active 2007
Subaru Forester 2.5XT Low 2008
Subaru Outback 2.5i Executive ES 2020
GSX400SH 88 & XJR1300 00 & S22 60
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24300
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od sima »

karels píše:No nechci se hádat a převodovku jsem rozebranou viděl jen na fotkách , ale co jsem všude vyčetl, tak podle mě má viskospojka opravdu izolovanou náplň (jak jsem pochopil, tak něco jako speciální silikonový olej, který s rostoucí teplotou zvyšuje viskozitu a tím i tření mezi lamelami).
Díky Honzovi CZ už taky vím,že viscospojka má vlastní náplň a je oddělená,uzavřená.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
MrRichie
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 896
Registrován: pát čer 22, 2012 2:35 pm
Jméno a příjmení: Richie Smolda
Bydliště: Řeka
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od MrRichie »

Taky jsme ji měnili párkrát, ale že to je zapečetěné a je vevnitř nějaká lifetime náplň mě vážně nenapadlo. Dobré vědět. :D :D Díky kluci za opět novou informaci.
Subaru Outback BS 2.5 CVT
Subaru Outback BR 2.5 CVT
Subaru Impreza GF 2.0 M/T
Yamaha YZ450F

ex. Subaru Impreza GT ver.VI ´99
ex. Subaru Legacy BH GX 2.5 4AT AirSus
ex. Subaru Legacy BP 2.0R 121Kw
ex. Subaru Outback BR 2.5 CVT
ex. hodně aut různých značek, vždy zpátky
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21949
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

No, takhle vznikaj pak ty urban legends... :-DDD

Jinak úplně stejně je řešenej i zadní LSD, když je osazenej, takže do takovýho diffu není nutný dávat žádný speciální LSD oleje a podobně.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Skulile
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 190
Registrován: úte lis 01, 2016 2:52 pm
Jméno a příjmení: Roman Patzelt
Bydliště: Libouchec, okr. Ústí nad Labem

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Skulile »

Bekr píše:Ba ne, je skutečně uzavřená a má vlastní náplň. Nedávno jsem ji bohužel opět měnil...
a co taková výměna koštuje, že jsem tak smělý? ;o)(o;
Outback 2,5i ES Comfort MY2017 Obrázek
ex. Outback 2.0D, BR, 6MT, MY2010
Odpovědět

Zpět na „Převodovka, Diferenciál“