Automaticka prevodovka

Manuální nebo Automatická převodovka a diferenciál. Informace okolo nich jsou společné napříč jednotlivými modely.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Revox
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 60
Registrován: ned dub 26, 2015 12:00 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Automaticka prevodovka

Příspěvek od Revox »

Mareka:
Díky za scen, celkem mi to pomohlo. Sice se neobtěžují už napsat ani to použité množství oleje, mě aspoň napsali 4ks coby 4l, ale při nejmenším množství pro ten průplach tedy 16,5l to vychází na velmi slušných 224kč/l. Ale aspoň víme, co ti tam dali. Sice to klasicky nedopsali, ale je to Motul Multi ATF a ten splňuje obě normy, čili ATF K0410Y0700, ATF HP, viz. příloha. Ani jsem netušil, že má i Motul takový vhodný olej v nabídce. Navíc jej používá i Dancar Opava do automatů, tak do něj půjdu taky. U mě totiž do faktury ten název oleje do automatu pro změnu zase nenapsali, ale u diffů to napsali, čili Motul Motylgear 75W-90, který má taky správnou specifikací GL5. Tak to máme aspoň nyní kompletní, co tam Opaváci lejou :-) Olej koupím přes eshop za cca. 245kč v litrových flaškách a není co řešit. Akorát budu muset do Subaru pro hydraulický filtr, protože chci tam dát nový origo, protože ten NIPPON, co mě tam dal jiný servis, jak jsem včera koukal pod auto začíná nějak po cca. 2 letech poněkud netěsnit.

Doplnění:
Tak jsem volal dnes do Dancar Opava na objednání origo hydraulického filtru a je to takto, pokud mění olej klasickým způsobem, dávají origo Subaru, který mají pouze ve 4L kanystrech. Jiné balení nevedou. Bohužel nevěděli jeho specifikaci a ten olej je i podstatně dražší (v roce 2014 mě dle faktury za litr účtovali 464kč). Pokud si zákazník objedná průplach, jak jsi měl ty, tak se tam dává olej od firmy, která půjčuje ten stroj a zřejmě i se svým pracovníkem a ti tam dávají právě onen Motul Multi ATF.
Jinak na www.motul.com je i možnost výběru typu oleje do jednotlivých ústrojí podle modelu auta, viz. odkaz https://www.oelberater.de/car
Info pro Ostraváky a okolí, dnes jsem zjistil, že Indis v OV-Přívoze už se servisem Subaru údajně skončil (nejsou funkční ani oficiální kontaktní telefonní linky), takže nemá smysl tam jezdit ani pro díly.
Přílohy
Motul_Multi_ATF.pdf
(29.71 KiB) Staženo 55 x
Naposledy upravil(a) Revox dne čtv črc 18, 2019 12:10 pm, celkem upraveno 2 x.
Subaru Legacy SW IV (2007) / 2.0R, 121kW, AT, Bi-Fuel (LPG - BRC)
Kia Rio 1.25, 62kW, MT (2020)
Renault Clio 1.2, 55kW, MT (2002) (BA95)
Uživatelský avatar
Revox
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 60
Registrován: ned dub 26, 2015 12:00 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Automaticka prevodovka

Příspěvek od Revox »

petr píše:tys měl v proturbo špatnou zkušenost?
Jojo a to velmi špatnou, viz. toto vlákno, viewtopic.php?f=66&t=7514
ale aspoň jsem se díky nim naučil měnit rozvody na Subaru a už si taky servisuji raději vše sám :-)

Jinak zrovna včera jsem hladinu oleje v automatu taky kontroloval a byla už trochu pod max., sice to vyšlo hned napodruhé, ale pokud se nedaří, stačí měrku otočit, nebo při nejhorším otisknout do papírového kapesníku, to taky funguje. Hlavně, jak už tady xkrát zaznělo, měřit na zahřátém motoru v chodu a provolených rychlostech. Honza tu ve zkratce dával i návod do wiki. Za studena a při vypnutém motoru mám taky měrku silně nad "hot max".
Subaru Legacy SW IV (2007) / 2.0R, 121kW, AT, Bi-Fuel (LPG - BRC)
Kia Rio 1.25, 62kW, MT (2020)
Renault Clio 1.2, 55kW, MT (2002) (BA95)
Uživatelský avatar
Revox
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 60
Registrován: ned dub 26, 2015 12:00 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Automaticka prevodovka

Příspěvek od Revox »

Strojový průplach:
Ještě pro úplnost jsem si zjišťoval, jak je to u té ostravské firmy, co dělá strojové proplachy automatických převodovek. Používají pouze oleje značky Motul a řídí se právě tím vyhledávačem od Motulu, čili dávají Motul Multi ATF. Ceny, co mají uvedeny na stránkách jsou konečné se vším všudy, tedy i s origo hydraulickým filtrem. S neorigo to je pak o něco levnější. Jinak ta olejová vana od automatu nemá žádné origo těsnění a těsní se to na nějakou pastu. Je to vidět i na videích na youtube. Ta ostravská firma tam ale dává již klasický silikon, což bude pak celkem chuťka, pokud by to chtěl někdo další tu vanu sundávat, protože ten silikon drží fest :-) Jinak čistí (oplachují) i ten vnitřní filtr, co je už pod vanou. Na videích na yuotube ho někteří mění za nový, ale netuším, zda se dá objednat, jako samotný díl. Tož tak ;)
Subaru Legacy SW IV (2007) / 2.0R, 121kW, AT, Bi-Fuel (LPG - BRC)
Kia Rio 1.25, 62kW, MT (2020)
Renault Clio 1.2, 55kW, MT (2002) (BA95)
hellax
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 77
Registrován: ned pro 09, 2018 11:47 am
Jméno a příjmení: Václav Helis
Bydliště: Bohumín
Kontaktovat uživatele:

Re: Automaticka prevodovka

Příspěvek od hellax »

Revox píše:Mareka:
Díky za scen, celkem mi to pomohlo. Sice se neobtěžují už napsat ani to použité množství oleje, mě aspoň napsali 4ks coby 4l, ale při nejmenším množství pro ten průplach tedy 16,5l to vychází na velmi slušných 224kč/l. Ale aspoň víme, co ti tam dali. Sice to klasicky nedopsali, ale je to Motul Multi ATF a ten splňuje obě normy, čili ATF K0410Y0700, ATF HP, viz. příloha. Ani jsem netušil, že má i Motul takový vhodný olej v nabídce. Navíc jej používá i Dancar Opava do automatů, tak do něj půjdu taky. U mě totiž do faktury ten název …
Taky se chystám na výměnu náplně v převodovce a jak jsem asi v půlce června volal do dancars tak mi řekli že maj objednanou mašinku na proplachy a od července by měli disponovat s vlastní a né si ji i s obsluhou někde zapujcovat.

Odesláno z mého TA-1053 pomocí Tapatalk
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21961
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Automaticka prevodovka

Příspěvek od HonzaCZ »

Revox: Jj, máš pravdu, samostatné těsnění tam není. Je tam nějaká chemie.
Liquid gasket:
THREE BOND 1217B (Part No. K0877YA020)
Což je vysokoteplotní černý silikon.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Revox
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 60
Registrován: ned dub 26, 2015 12:00 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Automaticka prevodovka

Příspěvek od Revox »

HonzaCZ píše:Což je vysokoteplotní černý silikon.
Se celkem divím, že Subaru používá také ještě silikon, i když je vysokoteplotní a ne něco již na bázi Hylomaru, jako většina japonských automobilek. Je fakt, že banda to na těch videích taky lepila zpět co vypadalo, jako červený silikon na bázi teflonu, ale když jsem cca. 2 roky zpět viděl, co dokáže udělat silikon za stékance, tak je to o malér. Ten Hylomar totiž kromě toho, že je velmi odolný mechanicky, chemicky a zvládne i vysoké teploty, tak navíc má tu perfektní vlastnost, pokud se to přežene, tak nehrozí, na rozdíl od silikonu poškození motoru, nebo ucpání kanálků v mazací soustavě od zbytků silikonu. Přebytečný Hylomar se prostě v oleji nebo benzínu neškodně rozpustí, ale mezi spoji drží a perfektně těsní. Před časem jsem to řešil na jiném autě a zjišťoval, co tam nejlépe dát, když tam není žádné těsnění, ani to papírové a profíci motoráři většinou používají Loctite, ale většinou ten Hylomar a nehrozí, že to časem začne propouštět a perfektně se chytne na obě styčné plochy. Pokud se mi bude chtít tu vanu sundávat a čistit ten vnitřní filtr s jemným sítkem, když už budu pod autem, tak to se silikonem riskovat nebudu, nebo abych to musel později znova přetěsňovat, dvojí práce s jednou věcí mě nikdy nebavila :-)

hellax:
Já do toho strojového proplachu raději nejdu, neboť to nechci pokoušet, protože to má svá rizika, která tady odůvodněně zazněla a když vše funguje perfektně, proč to tak nenechat a raději neudělat dvě kratší výměny oleje, když to není nic náročného. Až bude převodovka nějak blbnout, pak to určitě bude stát za vyzkoušení. Ono, když si člověk uvědomí, že se jedná o staré 4AT/5AT HDM měniče, tak dříve se u nich taky dělala pouze pravidelná výměna ATF oleje, protože žádný stroj na proplach nebyl a ten automat přežil při základní údržbě a solidním zacházení třeba i celé auto. U CVT nebo DSG tam už bych měl asi větší obavy, protože třeba těch 150tkm už u nich bude znát asi více.
Subaru Legacy SW IV (2007) / 2.0R, 121kW, AT, Bi-Fuel (LPG - BRC)
Kia Rio 1.25, 62kW, MT (2020)
Renault Clio 1.2, 55kW, MT (2002) (BA95)
petr
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5166
Registrován: stř zář 24, 2014 8:25 pm
Jméno a příjmení: Petr Němec
Bydliště: Beskydy

Re: Automaticka prevodovka

Příspěvek od petr »

ono je to opravdu zajímavé téma ta výměna oleje v automatu, znám jeden jeep cheroke má už najeto 420000km je to automat a majitel co ho má už několik let a najel s ním cca posledních 170000km nikdy olej v převodovce neměnil a že ho ani měnit nebude , chtěl to auto dojezdit a nechce se mu do toho už dávat peníze no a ono to pořád jezdí a jezdí a automat funguje bez problémů zatím, záleží taky co to tam má za automat je to klasika 4.0 benzín ten starý hranatý krásný jeep
Uživatelský avatar
parabolD
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2173
Registrován: sob pro 29, 2012 10:43 am
Jméno a příjmení: Tomas Dobner
Bydliště: Plzeň - Božkov

Re: Automaticka prevodovka

Příspěvek od parabolD »

Ad Hylomar - super materiál, jen se obávám, že za cenu 400 za 80ml by vyšlo levněji nechat si vyřezat těsnění 4mi nezletilými Asiatkami
___________________________
ex Outback H6 3.0 MY02

B9 Tribeca MY07
Impreza GF MY98
Outback H6 3.0 strikes back :)
Uživatelský avatar
MrRichie
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 896
Registrován: pát čer 22, 2012 2:35 pm
Jméno a příjmení: Richie Smolda
Bydliště: Řeka
Kontaktovat uživatele:

Re: Automaticka prevodovka

Příspěvek od MrRichie »

Ad Ostravský servis - zkus se potkat s kluky z http://www.js-r.cz, třeba ti budou vyhovovat
Ad rozvody - to jsem čuměl :D Slušná patálie. :D Dobře, žes to nenechal. Hlavně, to musel být poměrně výrazný cvakot / pleskot...
Subaru Outback BS 2.5 CVT
Subaru Outback BR 2.5 CVT
Subaru Impreza GF 2.0 M/T
Yamaha YZ450F

ex. Subaru Impreza GT ver.VI ´99
ex. Subaru Legacy BH GX 2.5 4AT AirSus
ex. Subaru Legacy BP 2.0R 121Kw
ex. Subaru Outback BR 2.5 CVT
ex. hodně aut různých značek, vždy zpátky
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21961
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Automaticka prevodovka

Příspěvek od HonzaCZ »

Revox píše:...profíci motoráři většinou používají Loctite...
Loctite je značka a vyrábí nepřeberný množství různý chemie. Potažmo Teroson, což je velice blízká značka. Ono to všechno spadá pod Henkel. Takže říct, že někdo používá Loctite, je dost nekonkrétní.
Revox píše:...se jedná o staré 4AT/5AT HDM měniče...
Hydrodynamický měnič je jenom jedna část převodovky a vůbec to nijak nesouvisí s konstrukcí toho zbytku.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Revox
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 60
Registrován: ned dub 26, 2015 12:00 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Automaticka prevodovka

Příspěvek od Revox »

HonzaCZ píše:Loctite je značka a vyrábí nepřeberný množství různý chemie.
To máš Honzo pravdu, ale myslel jsem číselnou řadu Loctite. Je to ale už nějaká doba, tak přesné číselné označení už si nepamatuji a nechce se mi to teď dohledávat. Ale co mě utkvělo v hlavě, tak jednoznačně byl zavrhován hermetik a všechny silikony, co smrdí po octu, u kterých je právě dosti velké riziko průsaků a nutnost to přetěsňovat pak znova, dříve, nebo později. Já použil před časem na jiném autě ten Hylomar a výsledek byl perfektní, protože jsem to přetěsňoval už na potřetí po různých radách od garážníků, jako je papírové těsnění a červený silikon s teflonem. Jasně, na malou vrstvičku a malou plochu pak vystačí, kde co a zrovna před nedávnem jsem si vystačil i s obyčejným černým silikonem u pouzdra termostatu na Cliu a drží, voda se neztrácí.
S tím silikonem to je zase historka z jiného servisu, když mě na těsnění pod kryt ventilů Clia napatlali černý silikon tak vehementně, (přitom je tam těsnění a pokud se dá nové, není potřeba tam nic patlat), že z množství, co se dostalo dovnitř jsem se divil, že bylo velké štěstí, že se to nestačilo uvolnit a nespadlo to do motoru, takže jsem to dělal stejně znova a pořádně.
HonzaCZ píše:Hydrodynamický měnič je jenom jedna část převodovky ...
Ono to sice nesouvisí, ale neřekl bych, že zrovna u Subaru staré automaty 4AT/5AT jsou náchylnější k problémům, než automaty u jiných výrobců, protože je většinou vyrábějí pro automobilky stejní výrobci převodovek. Ono, pokud někdo tahá často těžký karavan, nebo plně naložený vozík, poskakuje s tím pouze po městě, neustále kvedlá s voličem automatu, jako zlozvyk z manuálu a nebo dokáže divokým stylem jízdy přehřívat olej ATF do rozsvícení kontrolky, i když takového jedince osobně neznám a olej při té zátěži nemění nejpozději po 60tkm, ale raději tady už po 30tkm a to klasickým způsobem, tak tady je riziko mnohem vyšší, že se ten automat nemusí dožít stejného věku, jako celé auto. Pak vzniká ten strach českých řidičů z poruch automatu, jak občas slýchávám, jako jeden z častých důvodů, proč nechtějí automat.
Naposledy upravil(a) Revox dne pát črc 19, 2019 4:10 pm, celkem upraveno 1 x.
Subaru Legacy SW IV (2007) / 2.0R, 121kW, AT, Bi-Fuel (LPG - BRC)
Kia Rio 1.25, 62kW, MT (2020)
Renault Clio 1.2, 55kW, MT (2002) (BA95)
Uživatelský avatar
Revox
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 60
Registrován: ned dub 26, 2015 12:00 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Automaticka prevodovka

Příspěvek od Revox »

MrRichie:
Díky za tip, už jsem jejich existenci zaregistroval, ale přiznám se, že už nemám odvahu zkoušet žádný servis na svých autech, natož na Subaru. Ale pokud to bude něco nad mé síly a vybavení garáže, tak pak je vyzkouším, tím spíše, že jsou v Ostravě.

Ad rozvody: Paradoxně to byl celkem slabý cvakot a byl slyšitelný pouze, když někdo stál před přední kapotou a znal normální zvuk motoru, jinak to nebylo poznat. V kabině vozu nebylo slyšet vůbec nic, inu kvalitní odhlučnění i na tu dobu výroby :-)
Subaru Legacy SW IV (2007) / 2.0R, 121kW, AT, Bi-Fuel (LPG - BRC)
Kia Rio 1.25, 62kW, MT (2020)
Renault Clio 1.2, 55kW, MT (2002) (BA95)
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21961
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Automaticka prevodovka

Příspěvek od HonzaCZ »

Revox: K tomu silikonu, nevím, jestli to je pravidlo, ale černý bývá odolný ropným produktům. Viděl jsem na autech dost často červený, ale moc nevidím důvod. Až na nějaké speciální případy jsem zatím viděl v oficiálních servisních manuálech na podobné aplikace (jako je ta vana, dále třeba ventilová víka atd., tedy tam, kde díly přichází do styku s olejem) vždy černý. Táta dělá v Loctite a pokud jsem chtěl nějakou náhradu od Loctite nebo Teroson, tak z toho vyšlo vždy nějaký černý. Výjimka byla kdysi speciální lepidlo na příruby (hliníkové těleso škrtící klapky na hliníkové těleso sacího potrubí) - tam to bylo takové světle červené až růžové lepidlo. Takže trochu nechápu ty červené silikony, ale třeba je to správně, nikdy jsem po tom nepátral a jak jsem říkal, tak nevím, jestli ta barva "závazně" něco vyjadřuje. K tomu lepení silikonem, tak je potřeba to s ním opravdu slepit a ne se pokoušet z něj vytvářet plastické těsnění. Prostě tenká vrstva, NENECHÁVAT zasychat (!) a nalepit to. Tenkrát jsem ho dával i pod ventilová víka, kde je normálně těsnění a dal jsem ho mezi těsnění a díly z obou stran. Ale to jsem jenom tak ušpinil, pro jistotu. Když se toho tam nedá tuna, tak to ničemu nevadí. Tyhle obavy z odpadlých housenek do motoru jsou způsobený akorát tím, že spousta lidí ten silikon blbě používá. Nasere ho tam tunu, nechá ho naschnout, a pak na to plácnou druhý díl. Pak se není čemu divit, že se to vybleje ze spoje do všech stran a hrozí uvolnění kusu. Pokud se použije správně, tak z toho spoje nevyleze vůbec nebo fakt jenom decentně a v minimálním množství.

S tím automatem jsme si asi nerozuměli. Říkat automatu "měnič" a pokoušet se tím definovat jeho typ nebo konstrukci není správně. Měnič je místo spojky a ačkoliv patří do samotné převodovky, tak to neznamená vůbec nic o tom, co je za ním. Subaru toho jest příkladem: Staré 4EAT a E-5AT maj měnič a princip převodovky je s planetovými převody. Stejně tak novější subaru mohou mít taky měnič, ale za ním CVT alias Lineartronic. Což, jak víme, je variátorová převodovka s kužely a kovových řetězem. Takže říct o nějaké převodovce, že je "měnič", to je prostě při nejlepším nejasný, ale spíš nesmysl. Řekl bych, že pro převodovku s planetovými převody se z historického hlediska dá použít označení "klasická". Protože to je klasická koncepce.

Ale na druhou stranu uznávám, že to označení se (chybně) používá a běžně se říká "měničová převodovka". :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Revox
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 60
Registrován: ned dub 26, 2015 12:00 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Automaticka prevodovka

Příspěvek od Revox »

HonzaCZ:
U těch silikonů je taky problém, kromě jejich odolnosti to, jak správně píšeš, že mnoho lidí ho použije špatně. Prostě ho flákne tam, kde se nehodí, nebo dostatečně neodmastí obě styčné plochy, dá ho moc, nebo ho nechávají zavadnout moc dlouho a nebo s tím doslova zaserou původní již použité těsnění. Co si všímám, tak nejrozšířenější je asi ten červeno-růžový silikon s teflonem, protože odolává vysokým teplotám, ale jak je na tom po chemické odolnosti, to netuším. Mě třeba před časem zklamal, i když jsem použil přesný postup doporučený výrobcem. Možná by nebylo od věci, aby tady zkušenější uvedli nějakou levnější osvědčenou náhradu za Hylomar, protože je stále celkem drahý (tuba 80g cca. 300kč a kartuše 300ml za nějakých cca. 1300kč), i když je to jistota, oproti sebelepšímu, i když levnějšímu silikonu. Na druhou stranu, když mohou stát i pidi neoriginál plechová těsnění, např. pod EGR výrobce Ajusa 150kč, tak proč ne pak kvalitní těsnící tmely i přes 1000kč.
Mě třeba udivuje, že výrobce Subaru nepoužívá u té vany od automatu nějaké těsnění a cpe tam taky silikon.

AT převodovky: Myslel jsem tím převodovku jako celek, čili rozlišit staré 4AT/5AT od převodovek typu CVT.
Subaru Legacy SW IV (2007) / 2.0R, 121kW, AT, Bi-Fuel (LPG - BRC)
Kia Rio 1.25, 62kW, MT (2020)
Renault Clio 1.2, 55kW, MT (2002) (BA95)
Uživatelský avatar
parabolD
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2173
Registrován: sob pro 29, 2012 10:43 am
Jméno a příjmení: Tomas Dobner
Bydliště: Plzeň - Božkov

Re: Automaticka prevodovka

Příspěvek od parabolD »

Můj LR servisák používá na plochy Loctite 5699 (vany, diferáky... ). Jinak tam, kde je výrobcem předepsaný Hylomar (hlavně uvnitř motorů) se nevyplácí experimentovat. A samozřejmě kde je k dispozici těsnění tak ho používat. Mám osobní špatnou zkušenost se špatným použitím silikonu, evidentně byl použit tím blbým způsobem jak píše HonzaCZ a v množství více než malém. Konkrétně pod víky ventilů, a na těle sání. A to pod to Reinz dělá takový krásný těsnění za pár peněz... Takže jak vidím červenej, zpozorním...
U Alse jsem viděl taky nějaký černý, ale nevím značku a typ... Každopádně červený ne...
___________________________
ex Outback H6 3.0 MY02

B9 Tribeca MY07
Impreza GF MY98
Outback H6 3.0 strikes back :)
Odpovědět

Zpět na „Převodovka, Diferenciál“