Stránka 1 z 3

Svornost LSD

Napsal: pát srp 27, 2010 9:19 am
od Kofilka
Quickly: dotaz byl v tématu "Dotazy na oficiální zastoupení značky", proto další příspěvky přesunuty do "Jen tak pokec"

Já bych řekl tak akorát :-) pátral jsem potom ale nikdy jsem se nedopátral.......koukal jsem kam by se dalo do diferáku narvat něco takového jako Aussie locker co sem ti ukazoval a zjistil sem že nikam :-) bylo by to jak rvát motorek do autíčka se setrvačníkem :-) Takže asi budem muset vymyslet něco jiného :-)

Re: Míra svornosti

Napsal: pát srp 27, 2010 9:48 am
od Doro
Já se dopátral, že má jít o cca max. 30 % svornosti. A jsou min 2 typy LSD, jenže, který je kde? ---- vím víc prd a neměl sem času prozkoumat ten svůj starý KO dif., zda sou v něm lamaly, či něco jiného :655:

Re: Míra svornosti

Napsal: pát srp 27, 2010 1:52 pm
od Kofilka
No kdysi kdosi říkal 30% na lamelách ale je to jedna paní povídala

Re: Míra svornosti

Napsal: pát srp 27, 2010 2:35 pm
od ozawasan
Kofilka píše:No kdysi kdosi říkal 30% na lamelách ale je to jedna paní povídala
to jsem byl možná někde já - říkali to v subaru, když jsem se na to ptal, že je to snad kolem těch 30%, ale primárně je to pouze ke zlepšení jízdních vlastností v zatáčkách a ne pro terénní blbnutí....

Re: Míra svornosti

Napsal: pát srp 27, 2010 10:48 pm
od Doro
Já se to dozvěděl od někoho, přesně nevím, pídil sem se i v servisu a šude sem se dozvěděl něco podobného - přesně ale neřek nikdo nic (ve smyslu - je to tak a tak, protože...)
LSD na zadku má hlavní význam v bezpečnějším průjezdu zatáček, především pak vyšší stabilitu při vyšších rychlostech. Při říznutí zatáčky, kdy se odlehší jedno zadní kolo (uvnitř zatáčky) LSD zareaguje (je cítit cuknutí) a od tohoto okamžiku se auto chová jinak, než bez LSD - krásně se dá řídit smyk a směr v zatáčce. Neboli, co sem měl strach projet rychle s Imprezou bez LSD, sem s forýskem s LSD projel mnohem rychleji a ve větším klidu, prostě to je čitelnější a lepčí. To sem si pak o dost více začal vychutnávat každou zatáčku , je to fakt o něčem jiném :657: :657:

Už se těším, až se konečně dozvím, jak tomu je......doufám, že to někdo konečně objasní :690: :690: :690:

Re: Míra svornosti

Napsal: ned srp 29, 2010 3:56 pm
od Levap
A ja jsem se tady nedavno pidil po tom, co mi to vzadu cukne pri prujezdu zatackou, kde se skoro zdviha zadni kolo. Tak to je LSD ??

A je li to pravda, že jde o jeho sepnutí kdy se vypne ??

Re: Míra svornosti

Napsal: ned srp 29, 2010 4:06 pm
od HonzaCZ
Výraz "sepnutí" bych uvedl v uvozovkách. Jak ti prohrábne jedno kolo, tak se LSD zakousne a umožní tomu odlehčenému kolu jen velice malý prokluz oproti kolu na druhé straně (zatíženému). To je princip LSD - Limited Slip Differential - diferenciál s omezeným prokluzem. "Rozepne" se ve chvíli, kdy mezi kolama není už takové napětí (jehož míra je udávaná právě tím procentem svornosti) - typicky na výjezdu ze zatáčky, kdy se vyrovnává zatížení kol - tedy adheze na obou kolech se srovnává a tím pádem každé kolo začne přenášet podobný moment, tím pádem LSD už není potřeba, protože nemá žádné kolo tendenci prokluzovat a tím se uvolní.
Ale aby nebyla mýlka - je to čistě pasivní systém, žádný spínání, rozepínání elektronikou nebo něco podobnýho. Prostě je to mechanicky udělané tak, že jedno kolo oproti druhému se může točit jen o X% rychleji.

Re: Míra svornosti

Napsal: ned srp 29, 2010 5:06 pm
od mamut
Ano, Hozna mánapostou pravdu...

Jen doplním, že mechanismus je řešen viskózní spojkou...

Je to soustava lamel, mezi kterými je speciální látka (něco jako vazelína) která na základě tření mění svou viskozitu a tím "uzavírá" lamely mezi sebou..- tedy čím větší rozdíl otáček, tím více blivajz mezi lamelami lepí...

Je to stejný systém jako je na mezinápravovém differenciálu...

Jak ten systém vypadá ve skutečnosti, se můžete podívat zde:
http://www.subaru-als.estranky.cz/fotoa ... /#photo_83

Re: Míra svornosti

Napsal: ned srp 29, 2010 5:35 pm
od DDDD
Jenom dotaz pro doplnění tématu.
Už po několikáté jsem tu četl že je cítit cuknutí či cvaknutí při průjezdu zatáčkou v momentě kdy tzv. LSD dif naplno zabere.Mám na Forestru LSD dif.ale nic v téhle situaci nevnímám.Podotýkám že má najeto ccc 40 tkm.
Není tahle zvuková či pocitová reakce znakem jistého opotřebení součástí sistému LSD?

Re: Míra svornosti

Napsal: ned srp 29, 2010 5:42 pm
od HonzaCZ
DDDD:
Podle mě je to daný tím, jak rychle do tý zatáčky vlítneš.
VDC je samozřejmě něco docela jinýho, ale když si vzpomenu, co jsem musel udělat, aby na suchym asfaltu reagovalo... - Tím chci naznačit, že podvozek Subárek toho snese fakt fest hodně. Aby bylo cítit cuknutí, tak ten ráz někde musí vzniknout. Třeba když se vnitřní odlehčené kolo protočí, tak narazí na odpor LSD a ráz máme na světě.

Re: Míra svornosti

Napsal: ned srp 29, 2010 6:00 pm
od ozawasan
podle mně je to daný tím, že Dorův diferák byl v :zachod: ......

nic podobnýho jsem nikdy necítil a to jsem pár zatáček už malilinkato říznul.....podle mne to svírá plynule podle vyhodnocených dat a těch je xtisíc za vteřinu....

mamute jaká je v tom zadním diffu vazelína? při výměně mám v manuálu doporučeno 75W90 převodový olej - o ničem jiném tam zmínka není.....

Re: Míra svornosti

Napsal: ned srp 29, 2010 6:05 pm
od hetzer
ozawasan: viskozni spojka je bezudrzbova a nerozebiratelna

Re: Míra svornosti

Napsal: ned srp 29, 2010 6:18 pm
od HonzaCZ
ozawasan píše:podle mně je to daný tím, že Dorův diferák byl v :zachod: ......
Podle mě ne, protože i mamut říkal něco v podobnym smyslu...
ozawasan píše:podle mne to svírá plynule podle vyhodnocených dat a těch je xtisíc za vteřinu....
Bavíme se o zadním samosvyrnym diffu - LSD... ne o VTD - mezinápravovym. Zadní diffy jsou čistě pasivní, žádný data nesbíraj ani nevyhodnocujou. Jak jsem už psal - je to mechanicky postavený tak, aby to neumožnilo rozdíl otáček kol na nápravě vyšší než X%. Když jedno kolo plynule ztrácí trakci, tak se svírá plynule, když jedno kolo ztratí trakci naráz, tak vznikne ráz a ten bude cítit.
ozawasan píše:mamute jaká je v tom zadním diffu vazelína? při výměně mám v manuálu doporučeno 75W90 převodový olej - o ničem jiném tam zmínka není.....
Já mám předepsaný ten samý (a samosvor nemám).


Jen si pořád říkám, jestli Forestery, ačkoliv Turbo, avšak s automatem - VTD+VDC maj samosvor??? Kdyť by se to VDC s tím mohlo hádat?

Re: Míra svornosti

Napsal: ned srp 29, 2010 6:39 pm
od Fiba
Taky mě zadek jakoby trošku nakopne, když vezmu na asfaltu hodně zostra nějakou ostřici pod plynem a odlehčí se zadní vnitřní kolo.

Re: Míra svornosti

Napsal: ned srp 29, 2010 6:43 pm
od Doro
Upřesním, že to cuknutí je cítit jen v ostré zatáčce (Honzo, můj byť i načatý dif. to nějak ovliňuje :1774:).
Ale, aby to vzadu takto cuklo, je třeba být dost, tedy spíše sakra, akční - průjezd zatáčkou musí jít hooodně zostra a je třeba se začít sunout bokem, jinak to cítit nejde - já, když chtěl zjistiti, zda mi LSD funguje, mosel sem se sakra snažit, jinak jsem nic neucítil. Typicky křižovatka 90° a vjezd do ní za dva bez redukce a plně pod plynem a i pak to cuklo jen decentně - mám teď AT pneu, takže se to už chová jinak. S HT pneu, tj. silničními pneu, to cukne mnohem snadněji - líp se to do zatáčky utrhne a nebyl problém ověřit funkčnost LSD. S těmi AT se mi to dlouho nedařilo utrhnout, bo ony drží dost dobře a čék už má pak faktisky strach přidat eště více, aby nevyjel až za cestu do rače. Trvalo mi, než jsem se odhodlal a řízl nějakou tu zatáčku o cosy víc - pak to cuklo taky i s AT pneu, konečně.
:657: :657: :657: :657:
A taky to každý cítíme jinak - někdo ucítí cuknutí, někdo to třeba ani nezaregistruje.