Převodový olej pro manuální převodovku

Manuální nebo Automatická převodovka a diferenciál. Informace okolo nich jsou společné napříč jednotlivými modely.
Odpovědět
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24300
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Převodový olej pro manuální převodovku

Příspěvek od sima »

Mnov ty jsi taky případ :-D Ale dobře jsi to nadhodil,protože ten ostřik je zrovna důležitý,páté kolo se maže rozstřikem,psal tyhle moudra tady kdysi Mareka.Následně při nedostatku oleje s tím měl problém.
Teda moc bych to nepokoušel.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49126
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Převodový olej pro manuální převodovku

Příspěvek od VDC »

Plukovníku GL 5 je tam předepsán prostě proto, že manuální převodovka v Subaru má hypoidní soukolí, takže je tam předepsán olej pro hypoidní soukolí. To je celý důvod. :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24300
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Převodový olej pro manuální převodovku

Příspěvek od sima »

Má pravdu předseda,má...
GL-4 - oleje vysoce aditivované určené především pro ručně řazené převodovky a málo zatížené hypoidní převody
GL-5 - oleje určené pro vysoce zatížené hypoidní převody, pracující v nejtěžších provozních podmínkách, vystavené proměnnému rázovému zatížení
GL-6 - oleje pro hypoidní převody pracující v extrémních podmínkách. Zatím se používají velmi zřídka.
Pro synchronizované převodovky se používají takřka výhradně oleje API GL-4, pro hypoidní převodovky API GL-5. Nepoužívejte oleje API GL-5 namísto olejů API GL-4 a naopak, můžete tak poškodit synchronizaci, respektive hypoidní převody.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
PetrC
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 510
Registrován: ned čer 02, 2013 10:11 am
Jméno a příjmení: Petr Celnar
Bydliště: Bučovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Převodový olej pro manuální převodovku

Příspěvek od PetrC »

plukovník píše:
Japančík určitě ví jaký olej pro daný agregát je ten nejlepší. Ale proč měl v uplynulých letech tolik průserů?
Také z toho důvodu pro atmosférický dvoulitr zřejmě přikazuje pouze 0W-20 (pro turbo dvoulitr 5W-30).
Ale v servisech jsou zřejmě ještě chytřejší, když tam přesto lijí v řadě případů 10W-60, a to prý nejenom v AWD Praha.
Takže co se stane, když tam budu lejt výhradně 5W-40 který jsem používal posledních 20 let do všech aut včetně BMW V8, 350 koní.

Jinak, ať mě někdo přesvědčí, proč by měla být příčina "že to blbě řadí" zrovna ta specifikace GL4. Co …

Jo GT s 20 let starým reaktorem co natrhne prdel kdejakým V8 s 350 koní nebo V12 biturbo s 500 koní :-DDD ale to je vedlejší, zmínil jsem tohle protože je to osobní zkušenost (né nějaká babka povídala), klidně si pročti forum kolik lidí zkusilo GL4 a hned vracelo GL5, nebo si tam to GL4 nalij ať máš jistotu.
1996 R33 Skyline GT-R V-spec [490 HP/650 N·m]
MY96 SUBARU IMPREZA WRX STi Type RA Version II DCCD - JDM [275 HP/319 N·m] - SOLD :-(
v rodině:
MY96 SUBARU IMPREZA GT 555 [300 HP/350 N·m] - na nukleární pohon
MY06 SUBARU FORESTER 2.5XT [230 HP/320 N·m]
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10645
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: Převodový olej pro manuální převodovku

Příspěvek od Mira »

Hustota obou olejů je prakticky stejná - při 15°C 0,858 vs. 0,856. Jde o rozdíl ve viskozitní třídě. Mám to chápat tak, že při ohřáté převodovce bude ta vyšší třída hustější jak ten nižší, který bude ohřátej řidší, protože nemá takovou tepelnou stabilitu? Já jsem z toho všeho už tak trochu (víc) debil.
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24300
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Převodový olej pro manuální převodovku

Příspěvek od sima »

Já taky :-D právě proto bych tam nic neosvědčeného nerval,téma oleje je vždy nekonečné.Ale takhle jak to píšeš by to mohlo být,si skromně teda myslím.
Míra nejedeš tak náhodou teď do těch Teplic?
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
lojzmen
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 392
Registrován: ned srp 30, 2009 11:38 pm
Jméno a příjmení: Lojza
Bydliště: Ostrava-Poruba

Re: Převodový olej pro manuální převodovku

Příspěvek od lojzmen »

Výborně chlapi. Poraďte mi, co mám dát do zadního diferenciálu mého Daihatsu Sirion 1,3 4x4, r. 2007.

Zadní diferák vypadá klasicky, z koule vedou do stran trubky, v jednom kusu, litina, tuhá náprava.
Můj návrh je 75W - 90 GL5. Mohu něco pokazit?

Literatura, návody neexistují, je to naprostý exot, vychází asi z techniky Toyota Yaris 4x4. A k tomu je taky kulové. V manuálu k obsluze (italsky) je 4x4 zmiňováno, ale náplně diferáku a pohonu kardanu tam nejsou.

Do převodovky jsem dal to, co patří do dvoukolky Sirion - 75W-90 GL-4, to je s výjimkou Subaru a T613 klasika.

Na převodovce je v místě vývodu z diferáku přední nápravy na pravé straně, kde je u dvoukolky delší pohonná hřídel k pravému přednímu kolu, našroubovaná další úhlová převodovka pro pohon kardanu směr dozadu.
Na té úhlové převodovce je štítek 80W-90 GL5. Je to blízko motoru a převodovky, starý žďorb, hustý olej se bude hodit.
Je tam asi viskozní spojka, točil jsem zadním kolem při zařazené rychlosti a jako bych míchal med.
Předpokládám, že pohon na kardan není brán z osy k pravému přednímu kolu, která prochází úhlovou převodovkou, ale že pohon je dutým hřídelem z klece diferenciálu přední nápravy.

UFF, netušil jsem, že takhle dopadnu, že nic nenajdu.
Subaru XV 2,0i Active 6MT 110kW r.2012
Ex:Daihatsu Sirion 1,3L r.2005, Legacy 2,0 AT r.2000, Impreza 1,8 MT asi 1995, nic, Š100, nic, Š440, Tatraplán T600 s motorem 603
Uživatelský avatar
lojzmen
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 392
Registrován: ned srp 30, 2009 11:38 pm
Jméno a příjmení: Lojza
Bydliště: Ostrava-Poruba

Re: Převodový olej pro manuální převodovku

Příspěvek od lojzmen »

VDC píše:
Nazar pane, rád tě vidím.
Zdar! Mám zaplaceno? :-|
Subaru XV 2,0i Active 6MT 110kW r.2012
Ex:Daihatsu Sirion 1,3L r.2005, Legacy 2,0 AT r.2000, Impreza 1,8 MT asi 1995, nic, Š100, nic, Š440, Tatraplán T600 s motorem 603
plukovník

Re: Převodový olej pro manuální převodovku

Příspěvek od plukovník »

VDC píše:Plukovníku GL 5 je tam předepsán prostě proto, že manuální převodovka v Subaru má hypoidní soukolí, takže je tam předepsán olej pro hypoidní soukolí. To je celý důvod.
Dobrááá,
když je ta převodovka plná hypoidního "koloví" ;-D , tak se s tím opravdu asi nedá nic dělat, než tam nalejt to co předepisuje Japančík.
A ten v servisním manuálu pro SJ předepisuje převodový olej SUBARU EXTRA MT (GL-5, 75W-90), nebo alternativní.
Takže můj oblíbený Shell Spirax S6 AXME 75W-90, který jsem doposavad používal do diferenciálů by mohl vyhovovat do všech převodů, pravda?

A do motoru, pokud bych chtěl něco jiného než ty chcanky 0W-20, co by bylo vhodnější od Shellu ?
Helix Ultra Professional AV 0W-30, nebo Shell Helix Ultra Professional AP-L 5W-30 ?
Uživatelský avatar
Traveller
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 11883
Registrován: pát kvě 30, 2014 8:04 am
Jméno a příjmení: Jirka
Bydliště: Česká Třebová

Re: Převodový olej pro manuální převodovku

Příspěvek od Traveller »

Do motoru tady všechny servisy standardně lijí 5W30!!! Pouze výjimečným případům, jakože třeba mně, tam lijí 10W60. :-DDD :-DDD
0W20 je napsán na víčku pro nalévání oleje, ale to auto ho ve skutečnosti nikdy nevidělo. A až si ho budeš odvážet z prodejny, tak tam určitě budeš mít lahvičku oleje na dolití a bude to 5W30. Uvidíš. =)
WRX STI MY2016
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
plukovník

Re: Převodový olej pro manuální převodovku

Příspěvek od plukovník »

Traveller píše:Do motoru tady všechny servisy standardně lijí 5W30!!! Pouze výjimečným případům, jakože třeba mně, tam lijí 10W60.
0W20 je napsán na víčku pro nalévání oleje, ale to auto ho ve skutečnosti nikdy nevidělo. A až si ho budeš odvážet z prodejny, tak tam určitě budeš mít lahvičku oleje na dolití a bude to 5W30. Uvidíš.
Oni opravdu dodávají lahvičku oleje na dolití? Takže předpokládají, že to nějaký olej přeci jenom sežere?
Tedy, že úbytek do první garance bude vyšší než 1 litr, což je rozmezí mezi min a max ?
Trávo, považuji tvé informace za relevantní a fundované, už proto že jsi majitelem SJ.
Ale zároveň jsi mě hned nazačátek velmi znepokojil. To, že by u nového auta odešla převodovka, jsem se zatím setkal pouze u vozidla Niva!!! Ale to bylo v minulém století...
Já prostě všemu musím přijít na kloub, proto sveřepě studuji servisní manuál. Mám před sebou ještě 8 000 stran.
Prostě "sebevrah, kamikadze, božský vítr", ať si o svérázném plukovníkovi všichni myslí co chtějí, ať si kdo chce co chce říká, ať si matka slzy utírá...
k plukovníkovi prostě patří rozborka a sborka všeho, "kladivo a hasák"...,
na všeobecně zažité zvyklosti a bontón plukovník sere...

Jinak, kolik máš spotřebu toho tvého 10W-60 ?
Naposledy upravil(a) plukovník dne čtv úno 16, 2017 8:09 am, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49126
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Převodový olej pro manuální převodovku

Příspěvek od VDC »

lojzmen píše:
Zadní diferák vypadá klasicky, z koule vedou do stran trubky, v jednom kusu, litina, tuhá náprava.
Můj návrh je 75W - 90 GL5. Mohu něco pokazit?

.
Já bych to tam nalil. Nelze najít ani materiály k jiným variantám 4x4 od Daihatsu ? Ten zadní diferák je určitě použitý u mnoha modelů značky. Respektive celý systém pohonu.
lojzmen píše:
Zdar! Mám zaplaceno?
Podívám se a když tak napíšu. Neboj. :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Traveller
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 11883
Registrován: pát kvě 30, 2014 8:04 am
Jméno a příjmení: Jirka
Bydliště: Česká Třebová

Re: Převodový olej pro manuální převodovku

Příspěvek od Traveller »

Někomu sežere, někomu ne. Ale je lépe být připraven, to musíš uznat. Když jsem posledně kupoval Lancera, tak měl také lahvinku na dolévání. To je dneska standard.

Ale s tím rozebíráním a experimentováním bych fakt byl opatrný. Myslím, že se to tu otřepává stále dokola, že někdo zkouší to a ono..., a někdo shání servis blízko bydliště apod..., a třeba je to i servis kvalitní, ale vylámou si na Subaru zuby jiní odborníci a praktici než jsi ty, kteří se v autech pohybují denně.
A proč??? Protože Subaru je jiné!!! Prostě tam oproti jiným autům půlka věcí chybí a druhá půlka přebývá. ;-D ;-D ;-D Však proto si to kupujeme, ne? Uvidíš, že to bude všechno pracovat jak má. A mezi námi, 1 nebo 2 litry oleje mezi výměnami je pro Subaru zcela normální spotřeba, bez ohledu na to, co tam naliješ. ;-D ;-D
WRX STI MY2016
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
plukovník

Re: Převodový olej pro manuální převodovku

Příspěvek od plukovník »

Je to jenom můj dojem, když mám pocit že manuální převodovka i zadní diferenciál je u Subaru hrozně malá.
Tedy vzhledem k jiným značkám s nižší kubaturou i výkonem motoru?

Myslíš, že na spotřebu oleje může mít vliv konstrukce toho placatého motoru, oproti běžné řadovce?
Naposledy upravil(a) plukovník dne čtv úno 16, 2017 8:23 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49126
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Převodový olej pro manuální převodovku

Příspěvek od VDC »

Jo, je to poměrně subtilní, to máš pravdu. Ale problémy s tím nikdy nebyly, že by to bylo málo dimenzováno. Rozhodně ne u atmosférických motorů.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Odpovědět

Zpět na „Převodovka, Diferenciál“