Stránka 1 z 2

Hill Holder - o co se jedná a jak to funguje

Napsal: ned led 10, 2016 3:11 pm
od Petrfly
Ahoj, stala se mi taková zvláštní věc, přišel jsem k autu, které stálo celou noc, vyřadil jsem jedničku, kterou tam dávám při parkování, tedy dal jsem neutrál, se zmáčknutou spojkou nastartoval, potom spojku pustil, nechal jsem motor běžet ať se mi zatím zahřeje a šel jsem nakládat věci do kufru. Asi tak po cca 2 minutách se najednou sama zařadila nějaká rychlost a
auto poskočilo směrem dopředu, tam byl naštěstí obrubník, tak se hned zastavilo a chcíplo. V převodovce zůstala zařazená nějaká rychlost a nešla dát ven, s řadící pákou šlo hýbat tak, že některé rychlosti tam dát nešly vůbec a některé zase tak volně, jako kdyby ta páka byla utržená a jen se úplně volně, téměř bez odporu hýbala. Když jsem měl zmáčknutou spojku tak motor
normálně běžel, při povolení spojky se auto mělo snahu rozjet dopředu.
Domluvil jsem odtahovku a den předtím než měla přijet jsem nastartované auto se zmáčknutou spojkou vytlačil asi dva metry dozadu, abych ověřil, jestli se kola normálně točí a půjde tak natáhnout navijákem na auto. Kola se točily, ale když jsem chtěl zatlačit auto zpět, tak jsem zjistil, že stojím na sněhu, kloužou mi boty a nemám se o co zapřít, tak jsem jsem se rozhodl, že zkusím použít zařazenou rychlost a ten kousek zpátky s autem opatrně popojedu, dal jsem ještě redukci do pomala a když jsem pouštěl spojku, tak jsem zjistil, že už je tam zpátky neutrál. Tak nevím co to vyřazení způsobilo, jestli pohyb kol, nebo přeřazení redukce.
Odtah jsem tedy zrušil a další den jsem s autem ujel cca 150 km. Zdálo se mi, že vše funguje normálně, jen párkrát mi tam nešla dát jednička a čtyřka na první pokus, ale až třeba na druhý, nebo třetí. Ale tak jsem se na to řazení soustředil, že teď nevím jestli se tak auto náhodou nechovalo už dřív, akorát jsem ho tak nesledoval. Když stojí na místě a opakovaně zkouším
řadit, tak taky jednička nebo čtyřka občas neskočí napoprvé.
Byl jsem se i poptat v servisu kam s autem jezdím a kde dělají Subara a mechanici mi doporučili převodovku vymontovat, rozebrat a zkontrolovat. Ale jen tuto práci odhadli na cca 4.tis Kč.
Je to Forester 2.0X 2005, najeto má cca 250 tis. km, olej pravidelně měněn po cca 60.tis km. První byla originál náplň z výroby, potom tam byl dvakrát Millers Oils TRX Synth 75w90 GL4/5 a teď při poslední výměně jsem dal Millers Oils Nanodrive EE Transmission 75w90 po poradě s panem Vejvodou s Millers Oils. Do další výměny už zbývá jen 5.tis km.
Tak jsem se chtěl zeptat jestli jste náhodou někdo neměli podobný problém s převodovkou a popřípadě co mi radíte, jezdit, nebo rozebrat a zkontrolovat???

Předem díky za odpověď. Petr

Re: Manuální převodovka sama zařadila rychlost - Forester 20

Napsal: ned led 10, 2016 6:23 pm
od petr
hmm zajímavé!! Já bych nejdřív vypustil olej a podíval se co z toho vyteče jestli tam bude kromě oleje něco jiného - kovové špony piliny nebo kousky kovu- tak bych to nechal rozebrat, pokud bude jen čistý olej tak bych to riskl nalil nový olej a jezdil dál jestli to nebude dělat zase, přece jenom rozebrání a složení převodovky něco stojí, jo a nano olej bych já do převodovky nelil ale to je jen můj názor

Re: Manuální převodovka sama zařadila rychlost - Forester 20

Napsal: ned led 10, 2016 8:35 pm
od VDC
Asi bych to taky zkusil jako Petr. Jestli se závada vstřebala, do servisu bych to nedával, až kdyby se to vrátilo.

Re: Manuální převodovka sama zařadila rychlost - Forester 20

Napsal: ned led 10, 2016 10:58 pm
od outback
Já teda nevím, jak je to u Forestra udělaný a jak je to přístupný, ale podíval bych se táhla nebo nebo lanovody nebo co tam je mezi řadící pákou a převodovkou, pokud se k tomu dá rozumně dostat. Měl jsem problém v seřízení lanovodů u Nesubaru a projevovalo se to sice jednou za čas, ale obvykle v momentě kdy jsem potřeboval rychle zmizet z křižovatky a z jedničky jsem tam dvojku už nedostal...dle zákona schválnosti se ti závada vrátí zrovna při předjíždění, já bych se s tím bál jezdit. Demontáží převodovky hrozili taky, olej mi taky vypouštěli a přišlo se při tom na to, že ho tam bylo z výroby o litr míň než mělo, a nakonec to byly lanovody...

Re: Manuální převodovka sama zařadila rychlost - Forester 20

Napsal: ned led 10, 2016 11:54 pm
od mnov
Tak tohle, kdyby mi někdo vyprávěl, tak řeknu, že to není možný. :-)

Re: Manuální převodovka sama zařadila rychlost - Forester 20

Napsal: ned led 10, 2016 11:57 pm
od Traveller
outback: Tento příspěvek má celkem hlavu a patu. :826: U toho bych taky začal. Výměna oleje sice dohromady nic nestojí, ale myslím si, že v případě manuálu jsou to vyhozené prachy, které nic nevyřeší. Snad jedině že by tam byly ty špony nebo kousky zubů..., ale moc tomu nevěřím?!?
Blbý je, že tohle si normální člověk sám dost dobře neopraví. :655: :655:

Re: Manuální převodovka sama zařadila rychlost - Forester 20

Napsal: pon led 11, 2016 12:03 am
od sima
mnov píše:Tak tohle, kdyby mi někdo vyprávěl, tak řeknu, že to není možný.
Taky na to zírám jak puk :670: :850: to jsou věci...a to nej-su-u-baru!Jinak bych to řešil max taky výměnou oleje s prohlídkou co z toho vyteklo.Já včera zažil,že mě nešlo stáhnout přední okénko spolujezdce,jen to vydávalo nějaké zvuky,zkoušel jsem všelico a nic,nešlo to.Pak najednou to zabralo a od té doby klid,vím je to jen hovadina oproti tvému problému,ale někdy je to fakt kolikrát mezi nebem a zemí,pomalu dá se říct teda.Tímto to nechci zjednodušovat,ale třeba citroeny na to byli experti,to auto si žilo prostě svým životem a bylo tím pověstné,stalo se že někdy něco vyjímečně něco nefungovalo tak jak má,hlavně tedy elektrika,pak už to zas šlapalo jak má.Přitom mě nikdy nenechalo na holičkách ála,že bych zůstal na cestách jak mnohdy prý lepší auta.Tak to jen tak,bych byl rád,kdyby to byl i tvůj případ,byť se jedná o převodovku
Mnow lanovody jsem tam taky neviděl,ale i tak zírám co dokáže subaru :-)

Re: Manuální převodovka sama zařadila rychlost - Forester 20

Napsal: pon led 11, 2016 12:05 am
od mnov
Traveller píše:outback: Tento příspěvek má celkem hlavu a patu.
Lanovody u Subaru. :-)

Re: Manuální převodovka sama zařadila rychlost - Forester 20

Napsal: pon led 11, 2016 6:29 am
od VDC
Lanovody nemáme. Máme gumovej silentblok, do kterýho je strčenej konec táhla řazení. Ale tím to obávám se nebude, na tom se nemá co podělat.

Re: Manuální převodovka sama zařadila rychlost - Forester 20

Napsal: úte led 12, 2016 7:11 am
od Traveller
No dobře, asi to tak na těch vašich veteránech bude. Já mám holt na SJ lanovody. :811: :811:

Re: Manuální převodovka sama zařadila rychlost - Forester 20

Napsal: čtv led 14, 2016 3:00 pm
od Petrfly
petr píše: jo a nano olej bych já do převodovky nelil ale to je jen můj názor
Proč by si nano olej do převodovky nelil?

Re: Manuální převodovka sama zařadila rychlost - Forester 20

Napsal: čtv led 14, 2016 3:09 pm
od Petrfly
outback píše:Já teda nevím, jak je to u Forestra udělaný a jak je to přístupný, ale podíval bych se táhla nebo nebo lanovody nebo co tam je mezi řadící pákou a převodovkou, pokud se k tomu dá rozumně dostat.
Na táhlo od řadící páky do převodovky jsem se díval v době když to bylo zablokované, je tam takový spoj s nějakým šroubkem a v tom spoji byla dost vůle, šroubek se pohyboval při pohybu řadící pákou, mechanikům jsem to říkal a oni na to, že to tak má být.

Re: Manuální převodovka sama zařadila rychlost - Forester 20

Napsal: čtv led 14, 2016 3:20 pm
od Petrfly
Díky moc za rady, auto půjde do servisu, začnou tím olejem, táhlem a pokud nic nezjistí, tak jsem se nakonec rozhodl, že tu převodovku nechám vymontovat a zkontrolovat. Přece jenom kdyby se tam něco časem vysypalo za jízdy, tak by to mohlo způsobit dost velké poškození převodovky a taky kdyby se zablokovala, tak by to během jízdy nebylo nic příjemného.
Mechanici doporučili pokud už bude převodovka venku tak vyměnit rovnou i spojku. Jako že už má dost najeto (250 tis. km). Je to fakt třeba i kdyby byla v dobrém stavu?

Re: Manuální převodovka sama zařadila rychlost - Forester 20

Napsal: čtv led 14, 2016 4:09 pm
od draconis
Petrfly píše:Mechanici doporučili pokud už bude převodovka venku tak vyměnit rovnou i spojku. Jako že už má dost najeto (250 tis. km). Je to fakt třeba i kdyby byla v dobrém stavu?
Nezdá se mi, že by spojka najezdila 250t km...? Ačkoli možné je vše. Nicméně je to jednoduché, až to rozeberou, tak to přece bude vidět, jak na tom je.

Takhle třeba vypadala ta moje, ale netuším kolik měla najeto:
DSCN9306.JPG
DSCN9307.JPG
Co jsem se jako bonus s výměnou spojky dozvěděl je, že souvisí s hillholderem (dřív jsem se o to nezajímal - někdy to budu muset našrotit, jak to přesně funguje). Ale je fakt, že za ten rok a půl co Forejse mám (a 9 měsíců, které jsem s ním dokonce i jezdil) hillholder fungoval špatně. Na Šumavě se ukázalo, že ve větším kopci klouže dolů a nedrží. A teď to s novou spojkou drží jako přilepený, skoro jsem se vyděsil už jen při najíždění Tomovi na vlek... :-) Takže i tak bys to mohl trochu poznat.

Jestli je tam fakt ještě původní i po těch 250t km, tak bych jí rovnou vyměnil - origo prý vydrží tak okolo 150t km, samozřejmě v závislosti na používání. Ale jak jsem psal - když se sundá, bude vidět, jak na tom je.

Re: Manuální převodovka sama zařadila rychlost - Forester 20

Napsal: čtv led 14, 2016 11:16 pm
od als
Petrfly píše:Ahoj, stala se mi taková zvláštní věc, přišel jsem k autu, které stálo celou noc, vyřadil jsem jedničku, kterou tam .....
Typnul bych si, že se ti přidřelo axiální ložisko na 4. ,nebo 5, rychlostním stupni.