Výlet za repasí viskózní spojky

Manuální nebo Automatická převodovka a diferenciál. Informace okolo nich jsou společné napříč jednotlivými modely.
plukovník

Re: Výlet za repasí viskózní spojky

Příspěvek od plukovník »

HonzaCZ píše:Visko nebo viskóza se říká slangově středovému diferáku s viskospojkou pro vytvoření svornosti. Což je samozřejmě nepřesný, protože viskospojka je jenom ta spojka, která je součástí celého tělesa toho diferáku.

4 kg / 100 rpm je těch cca 40 Nm / 100 rpm. Ty otáčky jsem tam zapomněl napsat - dost podstatné. Těch 40 Nm to přenáší, pokud je rozdíl těch výstupů 100 otáček za minutu. Když vezmu, že v nápravových diffech je převod kolem 1:4, tak to znamená, že pokud se kola jedné nápravy budou točit o 25 otáček za minutu rychleji než druhé, tak na tu pomaleji se …
Nepůjde v tomto případě právě na tu pomaleji se točící nápravu o těch 40 Nm víc než na tu rychlejší, když je převod těch difů 1:4 do pomala ?
Nikoliv těch 160 ?
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7814
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Výlet za repasí viskózní spojky

Příspěvek od mnov »

Já to pochopil tak, že Honza myslí ten moment na kolech.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
plukovník

Re: Výlet za repasí viskózní spojky

Příspěvek od plukovník »

mnov píše:Já to pochopil tak, že Honza myslí ten moment na kolech.
Já to chápu zase tak, že jedinná záležitost, která je dost důležitá a o které diskutujeme je ten moment na lamelách viskózní spojky.
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Výlet za repasí viskózní spojky

Příspěvek od HonzaCZ »

plukovník píše:Nepůjde v tomto případě právě na tu pomaleji se točící nápravu o těch 40 Nm víc než na tu rychlejší, když je převod těch difů 1:4 do pomala ?
Nikoliv těch 160 ?
Myslel jsem samozřejmě na kolech. Možná zbytečně jsem do toho zapletl ty koncové převody a moment na kolech. Udělal jsem to pro lepší představu, co se bude dít.

Každopádně samozřejmě pokud se bavíme jenom o středovém diferáku, tak co se bude dít je přesně daný tím parametrem. Pokud bude rozdíl na výstupech na nápravy 100 otáček, tak moment, který půjde na pomalejší bude o 40 Nm větší. Přesně o ten moment, který spotřebuje ta spojka pro tření obou částí rychlostí 100 rpm proti sobě.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Výlet za repasí viskózní spojky

Příspěvek od HonzaCZ »

jindra58 píše:co by se změnilo kdyby hodnoty byly 120Nm nebo 200Nm /100 rpm
Pokud se tam dá "silnější", tak se zřejmě bude víc namáhat celý pohonný ústrojí. Auto bude víc nedotáčivý, půjde snadněji do smyku obou náprav. Nevím jak moc... ale je to 3 nebo 5x, to je podle mě dost velkej rozdíl.

To chceš na co? Do čeho?
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
plukovník

Re: Výlet za repasí viskózní spojky

Příspěvek od plukovník »

Jestli to chápu správně, tak v případě, že se otáčky kol jedné nápravy budou lišit od otáček druhé o 25, tak viskózní spojka bude namáhána právě těmi 40 Nm.

A teď se ptám,
do jaké míry je pro tuto viskózní spojku nebezpečné měření brzd na JEDNONÁPRAVOVÉM válcovém dynamometru ?
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Výlet za repasí viskózní spojky

Příspěvek od HonzaCZ »

Ano, přímo v ní bude končit a měnit se převážně na teplo těch symetrických 40 Nm k těm, co půjdou na tu pomalejší nápravu. Samozřejmě za předpokladu, že pomalejší náprava má dostatek odporu a ten krouťák má vůbec proč vznikat (akce/reakce).

A měření brzd tomu vůbec nevadí, kór když s tím budou točit pomalu. Pár minut jízdy po sněhu to zatíží víc... :-D
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7814
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Výlet za repasí viskózní spojky

Příspěvek od mnov »

HonzaCZ píše: Udělal jsem to pro lepší představu, co se bude dít.
To jsi udělal dobře. Každý máme představu, co se děje s autem, při dotahování šroubu kola momentem cca 100Nm, což na té páce bude od oka těch 160Nm. :-D
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7814
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Výlet za repasí viskózní spojky

Příspěvek od mnov »

Plukovníku, neboj se. Oni tu stolici umí přepnout na opačný směr otáčení kol. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Výlet za repasí viskózní spojky

Příspěvek od HonzaCZ »

mnov píše:Plukovníku, neboj se. Oni tu stolici umí přepnout na opačný směr otáčení kol.
A nebo tak. Ale to by zase u Lega nedělalo dobře LSD na zadní nápravě. :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Výlet za repasí viskózní spojky

Příspěvek od HonzaCZ »

mnov píše: To jsi udělal dobře. Každý máme představu, co se děje s autem, při dotahování šroubu kola momentem cca 100Nm, což na té páce bude od oka těch 160Nm.
To jo, ale je to při tom konkrétním rozdílu otáček. Předpokládám ale, že se to bude chovat dost lineárně. Samozřejmě až do nějakých limitních hodnot.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
jindra58
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 289
Registrován: pát srp 26, 2016 7:38 am
Bydliště: Skočova Lhota

Re: Výlet za repasí viskózní spojky

Příspěvek od jindra58 »

jenom tak pro zajímavost jelikož jsem našel na netu že se dájí sehnat tyto dvě varianty a že je používají na offroad a td ...
Subaru Forester 2.5X MY2005
plukovník

Re: Výlet za repasí viskózní spojky

Příspěvek od plukovník »

mnov píše:Plukovníku, neboj se. Oni tu stolici umí přepnout na opačný směr otáčení kol.
To ano, ale jenom v případě, že mají stolici na obě nápravy.

Když jsem byl naposledy na STK, tak tam měli pouze válce na jednu nápravu, takže při měření by jim v nejlepším případě auto vyletělo při zabrždění z válců.

Proto se prý při technické u čtyřkolek se stálým převodem na měření brzd raději prý rovnou vysrali...

Já jsem tam tenkrát byl s SX4, co má elektronicky připojitelnej zadek a přesto se mě maník ptal, zda tam není stálý 4x4.
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7814
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Výlet za repasí viskózní spojky

Příspěvek od mnov »

HonzaCZ píše:Předpokládám ale, že se to bude chovat dost lineárně. Samozřejmě až do nějakých limitních hodnot.
Tohle já vůbec nevím a tak jsem si ani nedovolil odpovídat, jaký bude rozdíl s tou svornější spojkou.
Jediné co mě napadá, tak při stejné velikosti, se to dřív přehřeje a limitu to dosáhne rychleji.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7814
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Výlet za repasí viskózní spojky

Příspěvek od mnov »

plukovník píše: To ano, ale jenom v případě, že mají stolici na obě nápravy.
Stačí stolice na jednu nápravu a kola na ní pustí opačným směrem. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Odpovědět

Zpět na „Převodovka, Diferenciál“