Manuál x Automat

Manuální nebo Automatická převodovka a diferenciál. Informace okolo nich jsou společné napříč jednotlivými modely.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Tomáš1002
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2649
Registrován: čtv říj 01, 2009 5:14 pm
Jméno a příjmení: Tomáš Raška
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Manuál x Automat

Příspěvek od Tomáš1002 »

Doro píše:Každopádně i automat má své kladné stránky :657:
No to jo, já byl vždycky ortodoxní "kvedlal", ale pak jsem na dovolené jezdil asi 4 dny s autem z půjčovny s automatem a přišel jsem tomu převelice na chuť :657: .
Tak uvažuju o tom, že až budu Forýska měnit, tak už do toho automatu půjdu. Jaké jsou u Subaru hlavní výhody vs. nevýhody automatu? Kdysi (asi ještě na starém webu) jsem například četl, že má sice horší zrychlení z 0 na 100, ale pružné zrychlení (které je pro provoz důležitější) má naopak lepší :drive:
I v terénu se mi zdá jízda s ním jednodušší, prostě jen pedálem dávkuju plyn a jedu, aniž bych se musel bát třeba udušení motoru a tak.
Subaru Forester 2,5XT 2011
DavidS
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 92
Registrován: stř úno 03, 2010 7:01 pm
Jméno a příjmení: David S.
Bydliště: Šumperk

Re: Uzávěrka diferenciálu

Příspěvek od DavidS »

Doro píše:
Každopádně i automat má své kladné stránky

A na to jsem se chtěl taky zeptat, jestli co do terénu, jestli automat nebo manuál?? Jako určitě vím, že se bude psát hlavně manuál, i ohledně rozhoupání auto a podobně, ale když to opomenu, tak asi takhle, co si můžu dovolit v terénu s automatem? i když vlastně u toho automatu není ta redukce že a případně kdyby mi mohl dát někdo sem odkaz videa z youtube, kde je ukázka nějakého automatu v terénu, zatím jsem žádnou nenašel bohužel . . Díky moc všem za ochotu :diky:
Vladimir_xh
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1512
Registrován: stř zář 02, 2009 6:21 pm

Re: Uzávěrka diferenciálu

Příspěvek od Vladimir_xh »

Automat je fajn věc. Už se toho o AT x MT převodovkách hodně napsalo a ještě víc nahádalo.
S automatem mám najeto minimut, cca 3tis km a to ještě v Toyotě Carině, ale je to dobrý. A to uznám i když jsem majitel manuálu. Je to fakt pohoda a kdo si trochu zvykne na AT, už nechce jinak.
Když porovnáš MT vs. AT, tak výhod manuálu oproti automatu opravdu moc není. Ve městě výhoda žádná, AT vede na plné čáře. Pro klidnou a normální jízdu po okreskách, AT opět lepší. Pro dálnici je to vcelku jedno, ale AT při cca 130km/h točí o 500 otáček míň, tak že zase lepší. Tak jediné, kde je MT lepší bude asi terén. A to buď v hodně sněhu, nebo blátě. Nebo když zapadneš a potřebuješ takzvaně rozhoupat, a nebo když sjíždíš prudký kopec. Tam brždění motorem je hodně důležité. Ale když nepojedeš extrém, nebo se budeš hrabat směrem nahoru tak si myslím že AT může být pro mnoho lidí i lepší volba.

Tak a teď asi dostanu za uši :baseball: ::-DDD:

Trochu off topic, ale když kouknete třeba na LandRover club, a tam se zeptáte na Discovery I jestli s AT nebo s MT, tak automat vede! A je to docela logické!
Ex. Subaru Outback BR MY11 2,5 123Kw
Subaru Forester SG MY03 2,0 92Kw
CUCV M1009. V8 6,2D
Uživatelský avatar
Harry
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1517
Registrován: ned srp 02, 2009 12:00 am
Bydliště: Pražská 605, Dobřichovice

Re: Uzávěrka diferenciálu

Příspěvek od Harry »

Vladimir_xh píše:Automat je fajn věc.
Tak a teď asi dostanu za uši :baseball: ::-DDD:
Trochu off topic, ale když kouknete třeba na LandRover club, a tam se zeptáte na Discovery I jestli s AT nebo s MT, tak automat vede! A je to docela logické!
No, za uši nedostaneš, :-) ale nevím, čemu říkáš, "klidná jízda po okreskách".....? :655:
(Je stále potřeba řadit 2-3-2, což na AT představuje 1-2-1 :839: :666: )
Na okreskách mi AT moc neladí, stejně řadím předvoličem,nebo, když jedu "klidně" tak většinou na "2"....
Československé (kopcovité) okresky jsou právě to místo, kde mně osobně automat nevyhovuje.... :845:

V běžném terénu se mi zdá AT o mnoho lepší, v těžkém je to na kumštu šoféra, (ale dal bych přednost AT,) :845: v extrémním musí být buď u AT redukce, ale stejně je (pro šikovnýho) lepší
(na rozhoupání) MT (s redukcí).
Na brždění motorem je v prudkém kopci určitě lepší MT....

O městě se nemá cenu bavit,.... :1774: tam si MT může "utřít nudli", :845: a majitel (na semaforech, nebo v koloně :655: event. zácpě :839: ) počítat prachy na spojku.... ::-DDD: :850:
Harry / Jindra
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
Vladimir_xh
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1512
Registrován: stř zář 02, 2009 6:21 pm

Re: Uzávěrka diferenciálu

Příspěvek od Vladimir_xh »

Harry, "klidná jízda po okreskách" je 110 mimo obec, do 60 obec (obé tachometrové údaje), prostě jedu abych nikoho nebrzdil a nechytá mě závodění. A tam mi přišla AT taky v pohodě.
Jedna z "nevýhod" co AT má je, že poskytuje řidiči mnohem víc času na kraviny. Tj: kouří, pije, telefonuje, prostě mě osobně sváděla k menší obezřetnosti!
Ex. Subaru Outback BR MY11 2,5 123Kw
Subaru Forester SG MY03 2,0 92Kw
CUCV M1009. V8 6,2D
tango
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 6393
Registrován: sob srp 08, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Ondřej Oplt
Bydliště: U Sila 1201,Liberec

Re: Uzávěrka diferenciálu

Příspěvek od tango »

co vím tak u At dojde k přehřátí kapaliny a vypadne pohon AWD, po vychladnutí se zpětně zapne AWD :850: . Čidlo tam určitě nějaký bude bo při nešikovném zacházení s AT což se mi taky teď několikrát stalo, při přeřazení s D na R a nepočkal jsem na srovnání soukolí tak mi to vyhodilo chybu ERR 55(přehřátí okruhu :655: ) teď nevím jak to tam bylo :839:
Toyota Auris, 2,0D4-D 125k,300nm.
Srdcem JEN A JEN SUBARÁK!!!
http://www.spritmonitor.de/en/detail/525277.html
Uživatelský avatar
Harry
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1517
Registrován: ned srp 02, 2009 12:00 am
Bydliště: Pražská 605, Dobřichovice

Re: Uzávěrka diferenciálu

Příspěvek od Harry »

Vladimir_xh píše:Harry, "klidná jízda po okreskách" je 110 mimo obec, do 60 obec (obé tachometrové údaje), prostě jedu abych nikoho nebrzdil a nechytá mě závodění. A tam mi přišla AT taky v pohodě.
Jedna z "nevýhod" co AT má je, že poskytuje řidiči mnohem víc času na kraviny. Tj: kouří, pije, telefonuje, prostě mě osobně sváděla k menší obezřetnosti!
Vladimíre, asi jezdíš většinou po jiných okreskách a jiných obcích..... ::-DD:
Tady u nás jsem rád, když si vůbec zapálím, a jinak je to tu v obcích samá "40" a "30", taky "20", příčné prahy (Radotín, Řeporyje, :666: ::-DD: ) a podobně.... :850: :811:
Oči mám "na šťopkách" kvůli ostatním, přede mnou i za mnou, a hlavně těm proti, co jezdí rádi (, z obavy o "pravobok" svého auta,) v nepřehledných zatáčkách prostředkem, :670: takže trochu jiná káva.... :718: ::-DD:

:pr:
Harry / Jindra
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
Uživatelský avatar
Harry
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1517
Registrován: ned srp 02, 2009 12:00 am
Bydliště: Pražská 605, Dobřichovice

Re: Uzávěrka diferenciálu

Příspěvek od Harry »

ozawasan píše: automat "trpí" tím, že se max. zahřívá kapalina - a na to je tam čidlo - nebo ne?
Na starších modelech je kontrolka přehřátí kapaliny v AT - AT OIL TEMP na palubní desce, (na obr. č. 19,) takže tam čidlo být musí. :845:
Palub. deska.jpg
Kapalina AT.jpg
Rozsvítí se červeně při zapnutíi zapalování, po startu zhasne, a rozsvítí se pouze při kritické teplotě provozní kapaliny AT.
To má málokteré auto s AT,.... :670: ... většinou pouze stavební stroje a traktory.....
Mně se nikdy nerozsvítila.... :-) (Mám tam Bishop´s. :845: )

Zda je tato kontrolka na novějších vozech Subaru, nevím, ale čidlo teploty ATF v převodovce být musí, už z důvodu její kontroly a funkce TCU. :845:

U většiny vozů s AT kontrola teploty ATF je zavedena, a v případě vysoké teploty ŘJ AT převede do nouzového režimu.....
Harry / Jindra
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
ozawasan
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2356
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Bydliště: Lipová u Chebu

Re: Manuál x Automat

Příspěvek od ozawasan »

harry to ano - já vím, že tam ta kontrolka je - dokonce je upozornění na dveřích tuším,ale šlo o to, co na tom automatu trpí v případě zátěže - jakýmsi pojistným prvkem je právě ta kapalina a její teplota ne? A když by šlo do tuhého, tak ta zasvítí....
Dokonce bych nesouhlasil s Dorem v tom, že na tahání je lepší manuál s redukcí...... To si myslím lépe zvládne automat....
4hrnky hnané na 4 - takže 4x4
Subaru XV AT
ex Subaru Forester 2.0XT AT
ex Subaru Outback 2,5 AT 2002
ex Subaru Outback H6 AT 2007
ex Subaru Forester 2,5XT AT 2006
ozawasan
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2356
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Bydliště: Lipová u Chebu

Re: Uzávěrka diferenciálu

Příspěvek od ozawasan »

tango píše:co vím tak u At dojde k přehřátí kapaliny a vypadne pohon AWD, po vychladnutí se zpětně zapne AWD :850: . Čidlo tam určitě nějaký bude bo při nešikovném zacházení s AT což se mi taky teď několikrát stalo, při přeřazení s D na R a nepočkal jsem na srovnání soukolí tak mi to vyhodilo chybu ERR 55(přehřátí okruhu :655: ) teď nevím jak to tam bylo :839:
já nejsem tak technicky zdatnej, ale AT a mezináprava je něco jiného ne? Nebo je to u subaru v jednom celku? Při přehřátí AT kapaliny by měl vystavit celej automat a na AWD by to nemělo mít vliv ne? To by šlo do kytek při přehřátí zadního diferáku nebo mezinápravové spojky ne?
4hrnky hnané na 4 - takže 4x4
Subaru XV AT
ex Subaru Forester 2.0XT AT
ex Subaru Outback 2,5 AT 2002
ex Subaru Outback H6 AT 2007
ex Subaru Forester 2,5XT AT 2006
Uživatelský avatar
CoZmo
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1671
Registrován: ned říj 25, 2009 10:23 pm

Re: Manuál x Automat

Příspěvek od CoZmo »

Lego 92 2,2 puvodne automat, nyni manual, myslim, ze dokazu rozlousknout diskuzi, na obojim sem odkroutil zhruba stejne a nebylo to malo 8) - proste fajn test, protoze auto, ridic a i podminky zustali zachovany...

Automat: nesrovnatelnej komfort, klidna dynamicka jizda, na predjizdeni pajada, pac to radilo snad rychlejc jak s saltpakou. Teren super, auto nikdy nechcipne, odpada stres a clovek se muze lepe soustredit. Nevyhoda: nebylo stalych 50:50, ale 90:10, kde se zadni naprava pripojovala v pripade potreby nebo pri ukotveni navoleneho rychlostniho stupne. Nevadilo to, narozdil od haldexu to fungovalo dobre, ale preci jen nebylo to uplne 4x4 tak, jak jsme zvykli. Dalsi nevyhoda je, ze si proste nepodradis pred zatackou a AT ti nizsi kvalt zacne rvat v prubehu zataceni...kdyz podkopnes pred zatackou nekde, kde to neznas, tak te zase auto tlaci moc pod tlakem do zatacky...nebo shodi kvalt. Jinak prekvapive AT ma na dalnici stejnou spotrebu jako Manual...je to tim, ze pri jizde v konstatnich otackach dochazi k pevnemu spojeni na spojce...(poznas podle zvuku)
Nejvic vychyt automatu vsak prichazi pri jizde s vlekem nebo pri tahani cehokoliv...nikdy to necukne, proste takhle plynule se s manualem clovek nikdy nerozjede.
Automat miluji zeny a dobre se jim ridi...taky ho muzes komukoliv pujcit bez obav, ze nenastartuje apod...s AT proste do zdi neskocis...naskoci to jen v bezpecne poloze radici paky a muzes hned ject, odpada kvedlani klacekm, vyslapovani spojky a pod. prudy...a to nemluvim o situaci, kdy se potrebujes priradit na krizovatce do provozu a vysis pri tom z kopce...na tohle je at fakt nejlepsi. No a v neposledni rade ti automat neumozni nicit auto podtacenim, pretacenim, spatnym davkovanim kvaltu apod. - pro zivotnost motoru rozhodne plus.
Jinak at v subaru bejva 4 kvaltni...a ty kvalty sou paradne nadavkovany, takze pribehy nemeckych 6kvalt automatu fakt nechapu...mel sem to v ochcavce a nase jizda spocivala v nekonecnym soustavnym dementnim razeni. Nejvic super je fakt dlouha jednicka, da se s tim paradne pohybovat v terenu, v ledu atp...

Manual: taky me to zarazilo, ale 30% vykonu navic, auto je nesrovnatelne zivejsi. Hluk od spojky a ruzny chrly chrly je hnus. Muzes blbnout v horsim terenu a hlavne auto rozkejvat pri zapadnuti (na to asi dojela moje AT prevodovka). Snadnejsi driftovani. Stala 4x4. Rozhodne levnejsi a jednodussi servis v pripade problemu. REDUKCE - asi nejvetsi dar od subaru...jinak o 3l/100km nizsi spotreba.
Jinak neznam nic hnusnejsiho, jak zmrzlou ztuhlou prevodovku, to v at fakt neni...nejvetsi vyhodou klacku je asi sportovnejsi zazitek z jizdy, moznost si to vic ridit podle sebe...ale uprimne, v budoucnu se klidne bez toho obejdu a to sem bejval presne ten zavilej klackar, co proste musi mit klacek...kecy...
Zeny manual nemaj moc v oblibe. Jedna ruka je blokovana furt pro klacek, ach jo, tolik veci se dalo v prubehu jizdy stihnout...jist, pit, kourit :657:

a to je asi vse...zavodnici me asi zpranyrujou no a ty, co jezdi porad a nejen pro legraci to pochopi.
čím víc bahna, tím víc Subaru

aneb In mud we trust!

Subaru Outback 3.6 H6 MY19 BS Premium - Canada
Subaru Outback 3.0 H6 MY05
ex Subaru Legacy 2,2 MY92
Doro
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4034
Registrován: ned zář 06, 2009 7:00 pm
Bydliště: Valašsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Manuál x Automat

Příspěvek od Doro »

Pro tahání s AT musí mít motor vyšší výkon, bo ten kroutící moment od redukce se okecat nedá :1774:
Pokud zítra někdo pojede s forestříkem v AT kolem Hutiska, bude mít možnost předvést sjezd dolů (nahoru ho dyž tak nějak dostanem) - brzdy sou k ničemu, mosí to hlavně ubrzdit motor, jinak objímačka se stromy :unami: ::-DD: ::-DD: ::-DD: . A to je jedna z věcí, co mě zajímá, jak AT zvládne - třeba to dá a budem vědět víc ::-DDD: . To samé po cestě nahoru, kdyš se forestřík kousne, musí se to krokem zcouvat zase přes motor. Prostě, chtělo by to otestovat (dálnice, město apod. mě nezajímá, to zajímá zas jiné).

Rozjezd v prudkém kopci má myslím AT plynulejší - to jsme testovalí s Andrejkom na Návrší na sjezdovce, ale jeho oťas má taky odpovídající výkon, jinak nevím, jak by se tam rozjel.
Forester 2.0 SG Comfort 2003
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
ozawasan
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2356
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Bydliště: Lipová u Chebu

Re: Manuál x Automat

Příspěvek od ozawasan »

Doro mám v podstatě dvě otázky - jedna - jaký máš kroutící moment na Tvém dvoulitru bez a s redukcí? Já mám nejvyšší 320Nm
druhá - sjezd ze zledovatělého kopce - jaká je výhoda na nakloněné zledovatělé rovině? Já brzdím a klouže mi to - Ty jedeš na redukovanou jedna a neklouzne to? Já myslel, že při sešupu z kopce hraje roli adheze pneu a tvoje vstupní rychlost... To samé při jízdě pozpátku z kopce - jak Ti pomůže redukce, když se ti to utrhne na ledu?
4hrnky hnané na 4 - takže 4x4
Subaru XV AT
ex Subaru Forester 2.0XT AT
ex Subaru Outback 2,5 AT 2002
ex Subaru Outback H6 AT 2007
ex Subaru Forester 2,5XT AT 2006
ozawasan
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2356
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Bydliště: Lipová u Chebu

Re: Manuál x Automat

Příspěvek od ozawasan »

CoZmo píše:Lego 92 2,2 puvodne automat, nyni manual, myslim, ze dokazu rozlousknout diskuzi, na obojim sem odkroutil zhruba stejne a nebylo to malo 8) - proste fajn test, protoze auto, ridic a i podminky zustali zachovany...

Automat: Dalsi nevyhoda je, ze si proste nepodradis pred zatackou a AT ti nizsi kvalt zacne rvat v prubehu zataceni...kdyz podkopnes pred zatackou nekde, kde to neznas, tak te zase auto tlaci moc pod tlakem do zatacky...nebo shodi kvalt.
Tak to je absolutní pravda - pokud bych neměl sportshift, tak bych si určitě v některých okamžicích rozbil :conf89: :sick: .
Tahle vlastnost automatu je o čumák. Má to schopnost jít vejš v nejblbějším bodu zatáčky - na jejím "vrcholu", kdy to pak s celým autem může nepěkně hodit - podle podkladu. Takže pokud chci mít jistotu - jdu do manuálu a držím si kvalt - výhodou u subaru je, že dovolí jít v manuálním modu do omezovače a nehodí to výš - to je obrovské plus.....
Naposledy upravil(a) quickly dne pát úno 05, 2010 5:28 pm, celkem upraveno 2 x.
Důvod: Doplněno [/quote]
4hrnky hnané na 4 - takže 4x4
Subaru XV AT
ex Subaru Forester 2.0XT AT
ex Subaru Outback 2,5 AT 2002
ex Subaru Outback H6 AT 2007
ex Subaru Forester 2,5XT AT 2006
Doro
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4034
Registrován: ned zář 06, 2009 7:00 pm
Bydliště: Valašsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Manuál x Automat

Příspěvek od Doro »

ozawasan píše:Doro mám v podstatě dvě otázky - jedna - jaký máš kroutící moment na Tvém dvoulitru bez a s redukcí? Já mám nejvyšší 320Nm
druhá - sjezd ze zledovatělého kopce - jaká je výhoda na nakloněné zledovatělé rovině? Já brzdím a klouže mi to - Ty jedeš na redukovanou jedna a neklouzne to? Já myslel, že při sešupu z kopce hraje roli adheze pneu a tvoje vstupní rychlost... To samé při jízdě pozpátku z kopce - jak Ti pomůže redukce, když se ti to utrhne na ledu?
Ten krouťák sice máš, ale v kolika otáčkách? kde s redukcí jedu při 1500 ot. budeš někde kolem 1000 ot. Většinu jedu s otáčkama kolem 2000 a hodně pomalu. I tak je ta redukce moc rychlá. Šak víš, jak jsme zkoušeli rozjezd v kopci ve sněhu, tobě nic, nic a najednou to prohráblo - tzn. buď máš krouťák moc malý nebo už je ho tam zase moc

Při sešupu z kopce hraje:
- kvalita pneu
- protáčející se kola, jinak okamžitě smyk (čím pomaleji se kola točí, tím líp to brzdí)
- brzda, kdy přibrzdíš, ale motor udrží všechny kola v pohybu
Jakákoliv snaha o zabrždění s bloknutím kol vede ke smyku (pokud nejedeš moooooc pomaličku)

Když jedeš na rychlost, je to jiné, než když jen brzdíš - rozdíl je to v některých místech sakra znatelný a nerad to zkouším, necu zkončit v potoce. Třeba jeden úsek doma za chalupou, když je to pod ledem, nahoře zastavím, dám redukci a za 1, pustím to a děj se vůle...... Jak šlápneš na brzdu, okamžitě to de do boku, když vydržíš nebrzdit, v klidu sjedeš dolů :690: :690: Jasně, že podmínkou je mít na to pneu, jenže ty nejsou všespasitelné.

Když se ti to utrhne na ledě, stačí podřadit a zastaviš, poptř. tam vrzneš (znásilníš) zpátečku - stačí, aby se točily kola pomaleji, než jedeš a vždy účinně brzdíš.

Při couvání můžeš spojkou a brzdou pěkně řídit smykování - když se to smýkne pustíš brzdu, zase se to chytne a znovu přibrzdíš.

Hlavní předpoklad je, s tím počítat předem, bo času je málo a než se rozkoukáš je pozdě :655:

Ale stejně mě štve, že nebyla možnost to pořádně porovnat a prozkoumat i v zimě - furt nikdo nemá čas. Zatím jsme v Třeboni testli křížení a bylo jasno. Tvůj forest s AT v pohodě, naše s MT problém (na volnoběh bez zastavení to šlo v klidu, při jízdě s plynem tak akorát a bez zastavení taktéž), jinak ani ťuk :839: :baseball:
Forester 2.0 SG Comfort 2003
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
Odpovědět

Zpět na „Převodovka, Diferenciál“