Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Manuální nebo Automatická převodovka a diferenciál. Informace okolo nich jsou společné napříč jednotlivými modely.
Odpovědět
Uživatelský avatar
draconis
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5207
Registrován: pon kvě 12, 2014 11:53 am
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: České Budějovice

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od draconis »

spm píše:ESP by problém mít asi taky mohlo - hádám, že tam už se pracuje s tim, že to pošle výkon na nějaký konkrétní kolo.
Já žil doteď v tom, že ESP umí jenom přibržďovat jednotlivá kola na základě vyhodnocení "chytrých" krabiček, ale není schopen nijak řídit přísun výkonu na jednotlivá kola, max. pouze celkově omezit výkon motoru v potřebných situacích... Nebo se pletu? Já to nikdy blíže nezkoumal... Ale tady už to je fakt OT... B-)
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19033
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od hamoun »

uz kdysi mi opravar automatu (BMW 525ix i X5 4.4i mely automat (oba nejaky docela slusny (klasicky stary) automat ZF) (a obe auta trvale 4x4 a ten prvni i elektrohydraulicka uzavera zadniho diferencialu :) )) rikal, ze tim pripadnym vyrazovanim pri stani z D na N to zmrvim (za jizdy to nedoporucoval vubec), ze prevodovce udelam mnohem lip, kdyz mam D a stojim na brzde ... rikal, ze se to mrvi, i kdyz nekdo v mirnem kopci stoji na D a ze mu to stoji (ono to porad tlaci dopredu)
a rikal i ze je rozdil, jestli stojim na brzde nebo bych zatahl rucku (to me teda nenapadlo to udelat) ... takze auto mozna i vedelo vic, nez jsem cekal ...

proste D dopredu, R dozadu ... P parkovat .. jak uz tu nekdo psal ...

takze si myslim, ze kdyby to moderni automaty neposunuly mechanicky dale, bylo by to spatne ...
v ramci snizovani emisi (jak uz nekdo psal) si (interne) vyrazujou a urcite se tomu musely i mechanicky prizpusobit ...

obecne koukam, ze jsem prehlidl pul nasledne stranky ... :)
ja myslim, ze kdyz mam v aute z kopce zarazeno, mam mnohem vic sanci, jak ovlivnit jeho chovani ...
asi nejezdim uplne pomalu a pri plachteni, kdybych mel neco "resit", nemam z toho moc dobry pocit ....
škoda superb
ex WRX 2008
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22677
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

Zase když přibrzdíš jedno kolo, tak ti ten výkon putuje na to nepřibržděné... ikdyž pravda to bude mít zase spíš vliv, když stojíš na plynu a tím pádem asi neřešíš problém, že by při brždění chcípnul motor.

No, ono zase za ty roky se ty auta přesunuly z kategorie opečovávané věci, co funguje mnoho let, na spotřebák, kterej by měl s co nejmenšími náklady přežít nějakou běžnou dobu jako 3 roky / 100.000km a pak vyhodit. Takže z tohohle pohledu s tím klidně nic dělat nemuseli, protože to auto tohle jakkoliv přežije a pak je to přece šrot, co máš vyhodit.
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21935
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

hamoun píše: ... rikal, ze se to mrvi, i kdyz nekdo v mirnem kopci stoji na D a ze mu to stoji (ono to porad tlaci dopredu)
a rikal i ze je rozdil, jestli stojim na brzde nebo bych zatahl rucku (to me teda nenapadlo to udelat) ... takze auto mozna i vedelo vic, nez jsem cekal ...
U normálního automatu s měničem a bez automatickýho vyřazování při stání je úplně jedno, jestli v kopci stojíš na D bez brzd, nebo s brzdama. Auto stojí na místě a je zařazené D = převodovka má zařazený kvalt a všechno v ní stojí. Rozdíl otáček motoru a převodovky řeší měnič. Je úplně jedno, jestli ta převodovka stojí, protože přes měnič nejde dost momentu, aby se auto rozjelo nebo protože celý auto brzdíš brzdama. Z pohledu převodovky je to stále stejné. Převodovka stojí, motor míchá olejem v měniči. :)

Ale jak jsem psal, normální automat bez vyřazování. Pokud ten automat ve chvíli, kdy stojíš na místě na brzdě automaticky vyřadí, tak samozřejmě rozdíl je. To samé s tou ručkou, to je taky úplně šumák, pokud tam není to automatické vyřazování, které by třeba na ručku nereagovalo a na nožní brzdu ano.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21935
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

draconis píše:Já žil doteď v tom, že ESP umí jenom přibržďovat jednotlivá kola na základě vyhodnocení "chytrých" krabiček, ale není schopen nijak řídit přísun výkonu na jednotlivá kola, max. pouze celkově omezit výkon motoru v potřebných situacích... Nebo se pletu? Já to nikdy blíže nezkoumal... Ale tady už to je fakt OT...
Já osobně myslel, že spm má na mysli brzdný výkon. Pokud by se jednalo o rozložení výkonu, nebo spíš kroutícího momentu, co dodává motor na kola, tak to ESP samo o sobě nedělá. Tomu se říká torque vectoring a má to třeba Levorg, poslední WRX STI, nevím jestli i něco dalšího z modelů Subaru. Samozřejmě to využívá všechny mechanický prvky ABS, ESP atd., ale má to mnohem výkonnější elektroniku a pracuje to s brzdami mnohem precizněji.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19033
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od hamoun »

HonzaCZ: no .. a on mi prave rikal, ze ten automat dostava info, ze stojim na brzde (ale urcite nevyrazoval) ...
ale ... ja to (na diagnostice) nesledoval, jen jsem se snazil pamatovat rady ... a jak jsem nakoupil, tak prodavam ... :)

a i kdyby to tam nebylo, urcite je to vsecko normlani a nicemu jsme neublizoval, takze je to jedno :)
Naposledy upravil(a) hamoun dne úte kvě 23, 2017 4:57 pm, celkem upraveno 1 x.
škoda superb
ex WRX 2008
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21935
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

hamoun píše:HonzaCZ: no .. a on mi prave rikal, ze ten automat dostava info, ze stojim na brzde (ale urcite nevyrazoval) ...
ale ... jak jsem nakoupil, tak prodavam ...
Tak leda, že by to mělo nějak řízenej měnič a nějak ho to dokázalo odlehčit... nevím. Jako možný to je. :)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
alman
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 336
Registrován: stř bře 09, 2011 8:51 pm
Jméno a příjmení: Ales Novák
Bydliště: u Kladna

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od alman »

Active Torque Vectoring by měl mít u můj OTB, ale ještě jsem nezaznamenal jeho činnost. Zřejmě příliš klouboučnický styl jízdy. Ale auto zatáčí výrazně líp než předchozí Superb TDI, příčítal jsem to kombinaci benzínu a boxeru, tak možná na tom má zásluhu i ten vectoring.
Subaru Outback 2.5i MY16
spotreby.cz
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21935
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

Tohle nemám moc zmapovaný, jestli to funguje třeba jenom při nějakym režimu nastavenym v autě (SPORT nebo tak něco), nebo při ostřejším režimu jízdy...? Ani nevím, jestli to je nějak indikovaný - možná na tom displeji, jak je vidět kola a pohon?

Ono bys to nijak poznat neměl, jestli to je dobře udělaný. :)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
M a r c e l
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 15410
Registrován: pát úno 05, 2010 2:58 pm
Jméno a příjmení: Martin Fabian
Bydliště: Středozem B-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od M a r c e l »

draconis píše:Jj, když jsem začínal jezdit s firemním automatem, podle toho jsem si to nejlíp pamatoval - nejlepší pomůcka!

Jinak jak to vypadá, když auto řadí jako když šlapeš do hovna?
je to takový měkký, mazlavý B -)
M a r c e l B -)

FORESTER 2.0 XT SG AT 04 (iXTéčko)
FORESTER 2.0 Sturbo SF MT-R 00 LPG (TEJPRESTR)
OPEL TIGRA 1.6 KROSTIGRA
MULTICAR M25 4x2 MULA
IMPREZA 2.0 WRX STI 02 (BERUŠKA)
<Scenic 2.0<Felicia Combi 1.2LXI LPG<3x GARDE<120LS<110L<kolo<plastová Tatra<odrážedlo<kočárek
Uživatelský avatar
M a r c e l
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 15410
Registrován: pát úno 05, 2010 2:58 pm
Jméno a příjmení: Martin Fabian
Bydliště: Středozem B-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od M a r c e l »

draconis píše:... jemné manévrování obzvlášť, u MT je to hromada citovky se spojkou a plynem. O terénu nemluvě...
a tak to bych se zase teda hádal, s MT dokážeš na citovku mnohem líp jemně manévrovat než s AT, osobní zkušenost...
M a r c e l B -)

FORESTER 2.0 XT SG AT 04 (iXTéčko)
FORESTER 2.0 Sturbo SF MT-R 00 LPG (TEJPRESTR)
OPEL TIGRA 1.6 KROSTIGRA
MULTICAR M25 4x2 MULA
IMPREZA 2.0 WRX STI 02 (BERUŠKA)
<Scenic 2.0<Felicia Combi 1.2LXI LPG<3x GARDE<120LS<110L<kolo<plastová Tatra<odrážedlo<kočárek
Uživatelský avatar
M a r c e l
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 15410
Registrován: pát úno 05, 2010 2:58 pm
Jméno a příjmení: Martin Fabian
Bydliště: Středozem B-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od M a r c e l »

KarlosOB píše:Tak stím problém nemám, když sednu do ženiného auta, prostě řadím, v outbacku prostě ne ... člověk si zvykne
tak to já v Týnky MT většinou trojku a výš zařadím až když to už moc řve B -) a na první křižovatce mi to jentaktak že nechcípne B -)))
Naposledy upravil(a) M a r c e l dne čtv kvě 25, 2017 7:46 am, celkem upraveno 1 x.
M a r c e l B -)

FORESTER 2.0 XT SG AT 04 (iXTéčko)
FORESTER 2.0 Sturbo SF MT-R 00 LPG (TEJPRESTR)
OPEL TIGRA 1.6 KROSTIGRA
MULTICAR M25 4x2 MULA
IMPREZA 2.0 WRX STI 02 (BERUŠKA)
<Scenic 2.0<Felicia Combi 1.2LXI LPG<3x GARDE<120LS<110L<kolo<plastová Tatra<odrážedlo<kočárek
Uživatelský avatar
M a r c e l
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 15410
Registrován: pát úno 05, 2010 2:58 pm
Jméno a příjmení: Martin Fabian
Bydliště: Středozem B-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od M a r c e l »

HonzaCZ píše:"Plachtění" (vyřazování na N) dělaj obecně nový automaty. Některý dokonce vyřazujou při stání na místě. To je podle mě hlavně kvůli spotřebě, protože měnič, když máš D a stojíš na místě něco výkonu sežere, takže tomu musí odpovídat i množství spálenýho paliva. Ale jestli to na to častý vyřazování mají konstruovaný nebo prostě jen tak naprogramovali jednotku a mechanicky na to serou, to se asi nedozvíme.

Jinak to uváděné zhoršení brzdného účinku při vyřazení může bejt taky tím, že motor na volnoběh vytváří mnohem méně podtlaku než ve zvýšených otáčkách se zavřenou škrtící klapkou (tedy při i lehkém brzdění motorem) …

přesně tak to je, u náklaďáků se taky nemá vyřazovat z kopce a má se používat motorová brzda, důvod bude stejný...
M a r c e l B -)

FORESTER 2.0 XT SG AT 04 (iXTéčko)
FORESTER 2.0 Sturbo SF MT-R 00 LPG (TEJPRESTR)
OPEL TIGRA 1.6 KROSTIGRA
MULTICAR M25 4x2 MULA
IMPREZA 2.0 WRX STI 02 (BERUŠKA)
<Scenic 2.0<Felicia Combi 1.2LXI LPG<3x GARDE<120LS<110L<kolo<plastová Tatra<odrážedlo<kočárek
Uživatelský avatar
M a r c e l
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 15410
Registrován: pát úno 05, 2010 2:58 pm
Jméno a příjmení: Martin Fabian
Bydliště: Středozem B-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od M a r c e l »

HonzaCZ píše:Věř mi, že dostat ban tady dá dost práce.
no to kurva B -)

dostal ho už vůbec někdo?
M a r c e l B -)

FORESTER 2.0 XT SG AT 04 (iXTéčko)
FORESTER 2.0 Sturbo SF MT-R 00 LPG (TEJPRESTR)
OPEL TIGRA 1.6 KROSTIGRA
MULTICAR M25 4x2 MULA
IMPREZA 2.0 WRX STI 02 (BERUŠKA)
<Scenic 2.0<Felicia Combi 1.2LXI LPG<3x GARDE<120LS<110L<kolo<plastová Tatra<odrážedlo<kočárek
Uživatelský avatar
Traveller
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 11883
Registrován: pát kvě 30, 2014 8:04 am
Jméno a příjmení: Jirka
Bydliště: Česká Třebová

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od Traveller »

Já mám pocit, že jeden chytrolín ano, ale už si přesně nepamatuji jestli dostal banána nebo se stáhl do ztracena sám?!?
Matně si vybavuji, že zrovna HonzaCZ by mohl vědět, jelikož se s ním dost dohadoval o 4x4 a ta komunikace zrovna neprobíhala v rukavičkách ze strany toho chytrolína. :-/
WRX STI MY2016
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
Odpovědět

Zpět na „Převodovka, Diferenciál“